var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47320;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47320","0","תמונת העולם של חז"ל","27/12/16 09:51","כז כסלו","תשע"ז","09:51","אליעזר מ ש","ידעו שהארץ ככדור שתלוי באויר העולם - ע"פ המקרא: -ישעיהו מ': "היושב על חוג הארץ "- ושם בראב"ע . ובאיוב כ"ו : "תולה ארץ על בלימה" ושם במפרשים, וע"פ סוד העבור - ב"מאור הקטן" על הרי"ף - על מסכת ראש השנה דף כ. ,ועל פי חכמת הטבע - שהיה ידוע ומפורסם כך בראיה, לפחות כבר מזמן שמעון הצדיק ואילך, בספר חכמת הטבע של אריסטו ואילך.[ובעוד מקורות מלפני כן] ומובא במדרש רבה במדבר נשא ובתלמוד ירושלמי מסכת עבודה זרה תחילת פרק ג'. וכן בזהר ויקרא דף י' דכולי עלמא מתגלגלא בעגולא ככדור כד נהיר לאילין חשיך לאילין וכד חשיך לאילין נהיר לאילין = כפל הלשון מתגלגלא בעגולא ,היינו שמתגלגל סביב צירו ביממה לעומת השמש ותוך כך - בעיגולא- מקיף את השמש בשנה .[שם בפרוש: "זיו הזהר"- אם כי יש מקומות אחרים שיש להשיב ולהשיג על פרוש זה (בהסברו לחשוב הקץ - ואין ברצוני להכניס עצמי לענין ההוא שם, ואינני בקי בזהר רק ציינתי בקצרה)- (יש שפרשו בזהר שם אחרת)ואכמ"ל]וכן ידעו שמאור השמש סובב מסביב כדור הארץ, וכשאצלנו לילה בצד השני יום - ע"פ "סוד העבור"- [שם ב"מאור הקטן" על הרי"ף מס' ר"ה דף כ.]וכן בזהר [שם]וע"פ ספרי חכמי אומות העולם [שם, אריסטו ועוד] וכך גם מתפרש פשוטו של מקרא :[תהילים י"ט] "לשמש שם אוהל בהם" וכו' "מקצה השמים מוצאו ותקופתו על קצותם "ושם ברש"י - תקופתו - מלשון היקף וסבוב סביב סביב ,ועי' שם ב"מצודות". וידעו שהארץ רחוקה מאד מן הכוכבים - בפסחים דף צ"ד- כל היישוב כולו תחת כוכב אחד הוא עומד - מדידת זוית -פרילקסה - לכוכבים שמזה ידעו שהם רחוקים מאד מכדור הארץ [לכל הפחות מליוני מליוני ק"מ - לא יכלו לפי זה למדוד בדיוק המרחק- כי לא מצאו שינוי בזוית, אלא שזה לכל הפחות הרבה מאד, חוץ מאשר לירח שהוא קרוב יחסית ומצאו שינוי מסוים בזוית הנצפית ממקום למקום ועל פי זה יכלו לשער המרחק] ורחוקים מאד זה מזה. ועל פי זה, ועל פי הידוע מהתנ"ך ותושב"ע שיש למעלה עוד הרבה כוכבים ומזלות וגדודי כוכבים לאין שעור ומספר שהם מעידים על גדולת הבורא - ידעו שהארץ קטנטנה ביחס לגודל הכללי של כל היקום . [עוד הרבה שנים לפני שהומצא הטלסקופ ידעו לפי המסורת על]כוכבים וגדודיהם לאין שעור ומספר: בתהילים קמ"ז: "מונה מספר לכוכבים "וכו' ראה שם בפרוש הרד"ק, ושהביא גם הפסוק מאיוב כ"ה: "היש מספר לגדודיו". ובספרי ובפרוש רש"י על הפסוק: "והנכם היום ככוכבי השמים לרוב" וכי ככוכבי השמים היו והלא לא היו אלא שישים ריבוא .ויש לקשר זאת לדרשת חז"ל בתלמוד בבלי ברכות מאי כימה כמאה כוכבי וכו' ושם ברש"י עיקר כוחה של כימה [ אף על פי שבעין בלתי מזוינת בטלסקופ רואים רק שבע או שמונה כוכבים בכימה] ובזהר ,שיש מלאכים וגדודיהם בלי שעור ומספר. וכך י"ל בכוכבים שלפי המסורת מכוונים כנגדם ומקבלים שפע מהם. ועוד כתוב שיש מלאכים וגדודיהם שהם בבחינת שעור ומספר ויש עוד הרבה שהם בבחינת בלי שעור ובלי מספר וכך נראה לומר פשוט גם על הכוכבים שהם כמוהם. וכך אפשר בפשיטות לפרש בריש לקיש בגמרא ברכות [לב] שמנה מספר גדול של כוכבים וגדודיהם ושמסודרים בקבוצות ענקיות וקבוצות של קבוצות וכו' שזה אלה שהם בבחינת שעור ומספר ,ויש עוד הרבה שבלי שעור ובלי מספר.[חכמינו ידעו חכמת אומות העולם ועל חלק מדבריהם הסכימו ועל חלק לא. כמו שרואים במאמרים שמובאים כאן בפסחים צ"ד בענין חכמי ישראל וחכמי אומות העולם.]","610","","2685","True","True","False","","1011","147.236.34.10","0","0","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47322","47320","הסבר טעותך","27/12/16 10:33","כז כסלו","תשע"ז","10:33","אור חדש","לדעתך אם יש ראיה לאמת אז בוודאות כולם משיגים אותה. לכן אם יש ראיות לתפיסת העולם המדעית בפסוקים ומדרשים אז בוודאות כולם הבינו את כל הראיות בצורה אחת- הנכונה לפי המדע המודרני.
אומנם אם תלמד קצת ספרות חז"ל תגלה שגם בפסוקים 'מפורשים' נפלו מחלוקות וכן בוודאי שאין דבר כזה 'מדרש פשוט' שכולם יישרו דעתם לפיו.
לכן אין שום דרך להוכיח על דעתם של חזל רק על סמך המקורות שהיו לפניהם.
בנוסף שים לב שהרבה יותר קל להבין נכון מקור לא מובן כאשר האמת כבר ידועה לך מאשר לדלות האמת מתוך המקור הלא ברור.","458","","2685","True","True","False","","153","213.151.53.59","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47336","47320","זה לא חכמה לפתוח כך פעם שרשור חדש","27/12/16 20:07","כז כסלו","תשע"ז","20:07","אביגדור","וכשאתה נתקע בלי תשובות פשוט לעצור את השרשור ואחרי יומיים לפתוח שרשור חדש באותו נושא.

לענ"ד לא ראוי שתמשיך לעסוק בנושא כל עוד אתה לא מביא מקורות מדוייקים לכל הדברים שהבטחת לנו שהם כתובים בכל מיני מקומות...
אני חוזר שוב (מהדיון האחרון שממנו "נעלמת"):

מאידך, המקורות העיקריים שאתה מביא, מתברר שאינן קיימים. שזה דבר שלא יעלה על הדעת בדיון, בוודאי תורני.
הבאת מורה נבוכים - התברר שזה לא כתוב בו.
הבאת רמב"ם שאומר שחכמי ישראל למדו מהיוונים בתחילת בית שני - עדיין לא מצאת לנו אותו.
הבאת מהקטלוג של היפרכוס - התברר שזה לא מה שכתוב בו.
הבאת שהיו חכמי יוון באלכסנדריה שאמרו שהגלגלים כבדים - לא מצאת לנו אותם.
כתבת ש"היה ידוע לכל הראשונים" - ציטטתי לך מקורות שלא.
כתבת ש"היה ידוע לכל העולם הנוצרי" - הבאתי לך שרטוט שלא.

מאידך, כל מקור שמביאים לך נגד דעתך לא טוב בעיניך.
אני מביא לך שיטה מקובצת - "זה רק אוסף מכתבי יד"
אני מביא לך שרטוט מספר של הרוקח - "איני יודע מי שרטט את זה"
אני מביא לך ברייתא דשמואל, שהראשונים (שטמ"ק כתובות קיא, תוס' הראש ר"ה ח.) סמכו עליה - "יש ברייתות שהן שיבוש" (בתלמוד יש אלפי ברייתות שכן סומכים עליהם)

מצטער על הישירות, אבל זה כבר נצרך:
תשמע, אני לא מכיר אותך אישית, וגם אתה לא מכיר אותי אישית, וכנראה כך עם רוב חברי הפורום. אין לנו דרך לדעת מי מחברי הפורום הוא תלמיד חכם שבקיא גם בהיסטוריה של המדע ובאסטרונומיה ועוד תחומים, ומי לא.
הדרך היחידה שלנו היא לראות מה האדם כותב. האם הוא מסתמך על מקורות רציניים. האם הוא מתייחס למקורות שמביאים לו. האם הוא יודע מה הוא מדבר. האם הוא לא מתבלבל תוך כדי הדיון והופך את דעותיו.
מי שלא מתאים לזה, עדיף שלא יכתוב.","571","","2685","True","True","False","","192","212.76.112.11","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47332","47322","יש הרי גם מסורת על כך","27/12/16 18:23","כז כסלו","תשע"ז","18:23","אליעזר מ ש","שהארץ כדור ושמאור השמש סובב סביבה וכשכאן יום בצד השני לילה ולהיפך, ב"סוד העבור" כמובא ב"מאור הקטן" על מסכת ראש השנה דף כ. וכן בספר הכוזרי.
והרי המהר"ל [ מפראג] בספרו:"באר הגולה" דחה בהחלט את הפרשנות למחלוקת השניה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם כאילו חכמי ישראל או חכמי אומות העולם או רבי סברו כביכול שהארץ שטוחה או שגוף השמש בלילה לא מאיר את הצד השני של כדור הארץ . ויצא בצורה די רצינית נגד ספר מאור עיניים לעזריה מן האדומים שיצא אז שהוא פירש את הפרשנות המוטעית הזו בחז"ל. ועוד רבנים מפורסמים יצאו אז נגד הספר הזה ונגד הפרשנות הזו. וחוץ מזה הראיות המדעיות לכל זה היו ידועות ומפורסמות בעולם לפחות מזמן אריסטו שכך כתבה בחכמת הטבע . והרי חז"ל העריכו את חכמי אומות העולם ואמרו שחכמה בגויים תאמין ושהרואה חכם מחכמי אומות העולם מברך ברוך שחלק מחכמתו לבשר ודם, ומראשית התקופה ההלניסטית ואילך כל חכמי האומות שבכל האזור עד הודו היו יונים הלניסטים [עד כמה שזה ידוע לי] (וגם הם נחשבו לגדולים ביותר מבין חכמי אומות העולם בימים ההם) - וברור שחז"ל למדו אותם . וגם במחלוקת הראשונה שם בפסחים צ"ד בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם [כפי שהסברתי- וברור שזה ההסבר על פי המאירי ורבינו חננאל וברייתא דמזלות] רואים שחכמי ישראל נשאו ונתנו בתיאוריות שונות שבאותה התקופה למדו חכמי יון באקדמיה הגדולה למדעים שבאלכסנדריה של מצרים המרכז המדעי החשוב ביותר אז. גם במדרש רבה פרשת בראשית רבי שמעון בר יוחאי אומר שאיננו יודעין אם שפין הם ברקיע או פורחין באויר אן מהלכין כדרכן -כמה אפשרויות שהיו אז נלמדות אצל חכמי האומות העולם באקדמיה היונית הגדולה למדעים באלכסנדריה של מצרים. גם הרמב"ם מציין בקשר לאירוע שקרה בזמן מלחמת האחים בין הורקנוס לאריסטובולוס[בני ינאי המלך-67 - 64 לפני סה"נ בערך]שאז גזרו שלא ללמד חכמה יונית. מציין הרמב"ם (איני זוכר בבירור המראה מקום המדויק)שגזרו רק על תוספות פילוסופיות מסוימות ולא על חכמת הטבע של חכמי יון שעליה לא גזרו ואותה המשיכו ללמוד.גם הרמב"ם כותב בזה בסוף פרק 17 מהלכות קידוש החודש.","610","","2685","True","True","False","","198","147.236.34.10","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47337","47332","חזרת על אותם הדברים ללא התייחסות לשאלתי","28/12/16 00:48","כח כסלו","תשע"ז","00:48","אור חדש","","458","","2684","False","True","False","","82","164.138.112.86","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47342","47336","סיכום ברור","28/12/16 10:30","כח כסלו","תשע"ז","10:30","אליעזר מ ש","ב"ה
המהר"ל{בספר באר הגולה] והרמ"א כבר כתבו שלחכמי ישראל היה ידוע כל זה, שהארץ כדור, ושמאור ששמש סובב סביבו. ובבעל המאור- ר"ה כ. כתוב, שזה נכלל בסוד העבור. ולכן לפי המסורת זה היה ידוע לכל חכמי ישראל. ואני לא המצאתי דבר חדש אלא העברתי את האינפורמציה הזאת לציבור . וגם הוספתי שברור שחכמי ישראל למדו גם בספרי חכמי יון ההלניסטים, והבאתי כמה ראיות לזה . וזה ידוע היחס החיובי של חכמי ישראל לחכמת הטבע של היונים, ולאסתטיקה, וללשון, שדרשו- במסכת מגילה [דף ט:] על הפסוק :[בפרשת נח] ,"יפת אלהים ליפת וישכן באהלי שם" (ישכן יופיו)יפיו של יפת באהלי שם .","610","","2684","True","True","False","","191","147.236.34.10","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47341","47337","הסברתי לך שזה היה ידוע גם אז במדע","28/12/16 09:44","כח כסלו","תשע"ז","09:44","אליעזר מ ש","וכן שזה היה במסורת בסוד העבור. וגם שזה לא חידוש שלי אלא כך כבר אמרו המהר"ל ועוד רבנים כך.","610","","2684","True","True","False","","157","147.236.34.10","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47344","47341","כנראה שלא הבנת השאלה","28/12/16 10:51","כח כסלו","תשע"ז","10:51","אור חדש","אני טוען (וגם צודק בטענתי זו) שלא ניתן להוכיח דבר על "דעתם של כלל חז"ל" על סמך מקורות בודדים, בוודאי לא על סמך מקורות הקודמים לחז"ל או המאוחרים להם או מאנשים בתקופת חז"ל אך לא שייכים להגדרת "חז"ל' (מדענים שונים מהאומות). המקסימום שתוכל להוכיח הינו שמקורות שהבאת (אם אכן מסכימים לדעתך) מוכיחים שבעלי המקור סברו כמותך. לגבי כל יתר בני דורם או כללות חז"ל אין שום ראיה מה סברו.
משל למה הדבר דומה:
תביא בריתא של דעת ב"ש ותטען שזו היתה דעתם של כלל חז"ל.
כמובן שהמשל לא כ"כ דומה כי ב"ש אכן מייצגים לפחות חלק מחז"ל. בנמשל שלך אתה מנסה להוכיח ממקורות שאין להם שום שייכות לתקופת חז"ל (או לחכמי ישראל בכלל) על דעת התנאים והאמוראים.
זו טעות גסה בדרכי הראיות ולכן כל המלל שאתה שופך בהודעותיך (הלא נוחות לקריאה) לא יכול לשכנע בצדקתך.
אם תרצה לשכנע מישהו בדבר "דעת חז"ל' תאלץ להביא מקורות חזליים בלבד (כמובן שניתן להעזר בראיותיו של המהר"ל). מקורות אלו יצטרכו להיות:
א: מאד חד משמעיים
ב: מקורות מה'קונצנזוס' החזלי- לא נקבל ברייתות מסוגים שונים ובטח לא מקורות מיסטיים או סודיים (מידע סודי בהגדרה לא יכול להיות 'ידיעת הכל').
מקווה שכעת נוכל לדבר באותה שפה.
בכבוד ובברכה","458","","2684","True","True","False","","179","95.86.89.219","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47343","47342","אפשר מראה מקום בבקשה ?","28/12/16 10:31","כח כסלו","תשע"ז","10:31","Almuaddib","","107","","2684","False","True","False","","139","82.81.160.69","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47349","47342","אם זה סיכום של מונולוג, אז זה מצוין","28/12/16 20:57","כח כסלו","תשע"ז","20:57","אביגדור","סיכום של דיון כמובן אין כאן, כי כנראה גם לא היה.
זה שבעל המאור אומר זאת, אף אחד לא ערער מעולם (אני לא מתעלם ממקורות מדוייקים). גם הרב כשר עצמו, שהבאתי, כתב שרוב הראשונים סברו שהארץ כדורית.

אין צורך שאחזור על כל מה שנאמר. וכל מה שהתעלמת.

מה שכן, יש בדבריך שני חידושים שאני צריך להגיב עליהם:
א. אם אתה מסתמך על המהר"ל, אז צריך לדעת שהמהרל דווקא בהחלט לא מסביר את הסוגיא פסחים דף צד כמוך, בכלל לא. עיקר דבריו מבוססים על שיטתו שהגמרא דנה על רוחניות ולא על המציאות (ולא כמו שאתה מסביר שם בגמרא שחזל ידעו כל מיני ידיעות יווניות).
ב. הגמרא במגילה ממש לא קשורה לענייני מדע. פשט הגמרא שם, לכל מעיין, וכן מפורש ברשי, הוא רק לעניין הלשון. על זה הסוגיא מדברת. אין שם מקור ליחס חיובי לחכמת הטבע שלהם (אדרבה, רבים מהראשונים אסרו ללמוד בספריהם).

עכ"פ, כיוון שדבריך הובנו וסוכמו, בוא נסכים על דבר אחד: אין צורך שתפתח שרשורים חדשים באותו נושא.","571","","2684","True","True","False","","178","95.86.84.114","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47346","47343","מגילה דף ט: -יפיו של יפת באהלי שם","28/12/16 13:06","כח כסלו","תשע"ז","13:06","אליעזר מ ש","ובענין השני, המהר"ל בספר באר הגולה .","610","","2684","True","True","False","","152","147.236.34.10","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47345","47344","נכלל בסוד העבור וזו ההוכחה הברורה","28/12/16 12:43","כח כסלו","תשע"ז","12:43","אליעזר מ ש","דברי בעל המאור בר"ה כ. שהענין הזה גם נכלל במסורת על סוד העבור זו ההוכחה הברורה שכל חז"ל ידעו את זה .","610","","2684","True","True","False","","163","147.236.34.10","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47356","47344","דמות צורות לבנה וכו'ומעולם לא ראתה חמה..","29/12/16 09:56","כט כסלו","תשע"ז","09:56","אליעזר מ ש","פגימתה של לבנה .. במס' ראש השנה ומזה ברור שידעו הנכון שהלבנה מקבלת אורה מן השמש , ושלא סברו שגוף השמש כביכול עולה בלילה למעלה או יורד לטבול בים למטה ...ובכלל, המקור שכך נמסר בסוד העבור הוא המסורת של עם ישראל, והיה כתוב בקונטרסים לראשונים, כך כתוב בבעל המאור -שם בראש השנה כ. . וגם הרי ידוע ומפורסם בהסטוריה של המדעים שכל משכיל ידע את הנכון בעניין לפחות מזמן אריסטו ואילך , וחז"ל העריכו את חכמת הטבע של חכמי אומות העולם כידוע וזה מה שידעו אז כל חכמי האומות שבכל האזור וברור איפה שחז"ל גם עיינו בספריהם.","610","","2683","True","True","False","","185","147.236.34.10","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47355","47349","ב"ה חכמה בגוים תאמין","29/12/16 09:48","כט כסלו","תשע"ז","09:48","אליעזר מ ש","והרואה חכם מחכמי אומות העולם מברך ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם. ומשמעון הצדיק ואילך כל חכמי האומות שהיו באזור היו יונים הלניסטים .[עד כמה שידוע לי מספרי ההסטוריה] ומסתבר שחכמינו כוונו עליהם בדברים אלו, על אלו שהיו בימיהם ,ולא על אלו שכבר נעלמו מזמן, או אולי רחוקים בקצה מזרח. ולכן ברור שלמדו גם בספרי חכמת הטבע שלהם.
והתכוונתי להציג גם את דעת המהר"ל והרמ"א, שברור, שלכולם היה ידוע כבר אז כדוריות הארץ והילוך השמש סביבה על פי מסורת סוד העבור ועל פי המדעים. ובעניין איך לפרש המאמר שם בפסחים -זה עוד נושא . והרי רואים בראש השנה :"דמות צורות לבנות היו לו לרבן גמליאל" וכו' ושם: "מעולם לא ראתה החמה פגימתה של לבנה" וכו' ברור שלחכמינו היה הידע שמאור הלבנה ממאור השמש ואם ככה ברור שלא סברו שבלילה גוף השמש עולה כביכול למעלה ומסתתר כביכול מאחרי איזה רקיע אטום או כאילו טובל בים... והמידע הנכון בעניין היה מפורסם כבר אז בין כל המשכילים על פי ספרי חכמת הטבע לפחות מימי אריסטו ואילך.
את המאמר יופיו של יפת באהלי שם הבאתי אמנם לעניין הלשון אבל זה סמל לגישה הכללית. הרי רואים ששמו של גדול הדור תלמידו הגדול של שמעון הצדיק נשאר לנו רק ביונית : "אנטיגנוס" איש סוכו קבל משמעון הצדיק", וכן לבית הדין הגדול של חכמי ישראל שממנו הוראה לכל ישראל הדביקו אז שם ביונית שנשאר עד ימינו: ה"סנהדרין" הגדולה. וזה סימפטומים שמראים על היחס הכללי ,שהוא ,אמנם לשלול האלילות ושחיתות המידות של "מלכות יון הרשעה", ולחייב חכמה ולשון של חכמי הטבע והפילוסופים הדגולים -[שהם בהחלט לא שייכים למלכות יון הרשעה] כשהם מוארים באור האידיאלי של "אהלי שם"של ערכי אמונת הייחוד והמידות הטובות.
ולא ידוע לי איזה ראשונים שללו לגמרי לימוד חכמת הטבע על פי חכמי ישראל וחכמי יון כנהוג בימיהם. ידוע שבזמן הרשב"א עשו חרם זמני למשך חמישים שנה שמי שמתחת לגיל 25 לא יעסוק בחכמת חצוניות ,והוציאו מכלל זה את חכמת הרפואה וכמדומני עוד חכמה [ תכונה?] (וגם כך המאירי סרב לחתום על החרם הזה)","610","","2683","True","True","False","","212","147.236.34.10","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47358","47356","אינו ראיה לכלום","29/12/16 12:56","כט כסלו","תשע"ז","12:56","אור חדש","כל ילד יודע שצורת השמש והירח הנגלת לעיננו הינה עגולה, וזו הצורה שהיתה ידועה בוודאות לכולם. לגבי הכדוריות אין זה דבר פשוט לעין וממילא לא ברור שכולם השיגוהו. מה שהיה בבית ר"ג זה צורות של הירח כפי שנראות לכל מתבונן מהארץ, דו מימדיות, די היה בכך לבחון העדים ולא היה צורך לבלבל אותם בצורות תלת מממדיות שאותן בוודאות לא ראו.
לגבי סוד העיבור אם תקרא תחילת דברי בעל המאור תגלה שהוא יוצא נגד הדעה הרוווחת בימיו בין חכמי דורו ומנסה לשכנע אותם בידע האמיתי מדעית.
ממילא ניתן להוכיח מדבריו שהראשונים בדורו לא הכירו את האמת המסתתרת במס' ר"ה למרות שכולם למדו את הסוגיה. לדבריו הם פשוט פתרו את הסוגיה כלא נכונה או לא ברורה ובכ"א לא להלכה.
השערה:
כפי שלחכמי דורו של בעה"מ לא נגלתה האמת מתוך הסוגיה למרות שהכירו אותה כך אולי קרה גם לחכמי הסוגיה של פסחים.

לגבי "לא ראתה חמה פגימת לבנה"
אין כאן שום הסבר ל'למה' לא ראתה. למעשה אם היה פשוט לכולם שהירח מואר מהשמש אז לא היה צריך כלל לומר את הביתא שהרי זה דבר אלמנטרי (פשיטא בלשון הגמ'). מכך שהבריתא מובאת ניתן להוכיח שדווקא לא הבינו את מנגנון הארת הירח!

מי ערב לך שכל חז"ל ידעו את כל הידע המדעי המעודכן לימיהם?
מי הבטיחך שכולם קיבלו דוקא את השיטה המכוונת לאמת ולא את התאוריה הפחות מדויקת?
כיצד אתה מרשה לעצמך על סמך ספקולציות לטעון שכל דברי הסוגיה בפסחים אינם כפשוטם ושדברי רוב הראשונים על הסוגיה הם... מה בעצם אתה מסביר בדעת הראשונים שהבינו הדברים כפשוטם???","458","","2683","True","True","False","","113","84.109.231.210","0","47320","פסחים|צד ע"א",""),new Message("47376","47358","הסבר","01/01/17 12:17","ג טבת","תשע"ז","12:17","אליעזר מ ש","בעל המאור חלקו עליו גדולי ספרד והראב"ד רק בענין אם לפרש את המימרות שם בתלמוד לפי הקונטרסים של סוד העבור שהיו ידועים להם ולא על עצם הדברים הכלולים בו.","610","","2680","True","True","False","","144","147.236.34.10","0","47320","פסחים|צד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);