var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4666;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","71"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4666","0","משום צערא דישראל","27/10/10 13:20","יט חשון","תשע"א","13:20","מתפעל",""ת"ש: דאמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן: בן נח נהרג על פחות משוה פרוטה ולא ניתן להישבון. ואי אמרת משיכה בגוי אינה קונה, אמאי נהרג?
משום דצעריה לישראל".


הגמרא מבינה שאם הגוי לא זוכה בגזילה ע"י קנין גזילה, אם כן לא שייך להעניש אותו על זה שהרי כאילו לא גזל. זה עדיין שייך לישראל.
לכן עונה הגמרא: הוא נענש על כך שציער את הישראל במה שגזלו.

התשובה הזו קשה לי מכמה היבטים.

א: הרי היהודי מוחל על פחות משווה פרוטה, ואם כן, איזה צער יש כאן?
ב: מה לפי זה יהיה אם היהודי כלל לא היה מודע לכך שהגוי גנב ממנו חפץ ואין לו צער? נגיד שבאמת לא חייב מיתה?
ג: אם כל הבעיה זה הצער של ישראל, מדוע גוי שגזל מגוי חייב?
אמנם הגמרא שואלת שאלה זו בהמשך, אבל שואלת על אותו מקרה, אם גוי אחר גזל מהגזלן את הפחות משווה פרוטה של היהודי, שם הגוי חייב כי גוי לא מוחל.
אבל למה צריך להגיע לזה, מה לגבי סתם גוי שגזל מגוי חפץ ששוה הרבה כסף, לא פחות משווה פרוטה, גם שם היתה לנו הוא אמינא שהגוי יהיה פטור כי החיוב הוא רק מצד הצער?
ד: וסתם להבין, אם כבר אנחנו הולכים עם טעמי דקרא, שכל הסיבה שלא לגזול זה כדי שלא לצער, מאן יימר לן שזה רק כשמצערים יהודי? אולי הקב"ה לא רוצה שגוי יצער את הגוי השני? הרי יש אפילו איסור לצער בעלי חיים ומכ"ש צער של גוי.","148","","4941","True","True","False","","1237","80.74.114.58","0","0","עבודה זרה|עב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);