var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4660;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4660","0","קושי בהבנת הגמרא בעג. למעלה","26/10/10 23:28","יח חשון","תשע"א","23:28","אתר סיני","אחרי שרב דימי אומר את חידושו (א. מין במינו בטל ב-60 כשזה איסור שנפל להיתר. ב. אומרים "ראשון ראשון בטל"), והוא מעמיד את משנתנו בהיתר שנפל לאיסור,
הגמרא מקשה עליו ממשנתנו "תא שמע - יין במים בנותן טעם".
לפי תוס' כוונת השאלה היא סגנונית - לא משמע שמדובר בהיתר שנפל לאיסור אלא איסור שנפל להיתר.
אך לפי הרבה ראשונים (רש"י ור"ן, אך מן הסתם עוד) - הקושיא היא על "ראשון ראשון בטל" - למה המשנה אמרה במין במינו אוסר בנותן טעם ולא אמרה שמותר מצד ראשון ראשון בטל (=רר"ב).
ועל זה קשה לי:
א. מי אמר שבמשנה מדובר שהוא מוזג את היין בשלבים ששייך להתיר מצד רר"ב?
ב. מה תירוץ הגמרא? הגמרא עונה שגם במשנתנו מדובר בהיתר שנפל לאיסור. אז מה? הרי עדיין ניתן לומר רר"ב, אלא שבמקום שזה יגרום לקולא זה יגרום לחומרא (שאפילו שלא יהיה באיסור יותר מ1/60 מבהיתר, הוא יצליח לאסור).
האם ההנחה היא שבהיתר שנפל לאיסור לא אומרים רר"ב?

כתובות אינטרנט נלוות:
דף יומי עבודה זרה עג
הדף היומי","82","","4932","True","True","False","","1445","84.229.29.43","0","0","עבודה זרה|עג ע"א",""),new Message("4668","4660","[ללא נושא]","27/10/10 14:04","יט חשון","תשע"א","14:04","דוד מקובר","א. המשנה אומרת זה הכלל: ולפי ר' דימי, לא תמיד הטעם קובע, שהרי אם עירב איסור בהיתר כאשר ניתן לומר רר"ב. הטעם לא קובע.
ב. איסור בטל בהיתר ואילו היתר אינו בטל באיסור.

רמב"ם הלכות מאכלות אסורות פרק טז הלכה כח

יין שנתנסך לעכו"ם שנתערב עם היין הכל אסור בהנייה בכל שהוא כמו שאמרנו, בד"א בשהורק היין המותר על טיפה של יין נסך, אבל אם עירה יין נסך מצלצול קטן לתוך הבור של יין, אפילו עירה כל היום כולו ראשון ראשון בטל, עירה מן החבית בין שעירה מן המותר לאסור או מן האסור למותר הכל אסור מפני שהעמוד היורד מפי החבית גדול. +/השגת הראב"ד/ אבל אם עירה יין נסך מצלצול קטן לתוך וכו'. א"א הא דלא כהלכתא ממתניתא דאגרדמין.+","181","","4931","True","True","False","","82","77.125.129.177","0","4660","עבודה זרה|עג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);