var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45949;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45949","0","דיינים מומחים ודינים בבבל","22/08/16 09:29","יח אב","תשע"ו","09:29","אבי גרינבלט","סוגיא מתפרסת לעמוד הבא

א. "רבא לטעמיה דאמר רבא נזקי שור בשור ונזקי שור באדם גובין אותו בבבל נזקי אדם באדם ונזקי אדם בשור אין גובין אותו בבבל"
ב. "הא ליתיה לדרב פפא דשלח ליה רב חסדא לרב נחמן ושלח ליה חסדא חסדא קנסא קא מגבית בבבל ?!"
ג. "והאמר רבא שור שהזיק אין גובין אותו בבבל"
ד. "והאמר רבא אין מועד בבבל"
ה. רש"י במקום - "אלהים בעינן - דהא כולהו בפרשת אלה המשפטים כתיבי אדם באדם וכי יריבון אדם בשור וכי יגח ובההיא פרשה כתיב עד האלהים יבא דבר שניהם וקסבר אכולהו קאי והיינו מומחין וסמוכין ובבבל אין סמיכה"

כמובן שהכל נפסק להלכה

האם מעבר לגזה"כ , יש הבנה מדוע אין דנים את כל הנ"ל בבבל ? האם אין בכך חשש ל"פגיעה חברתית" כאשר נראה כי המזיקים יוצאים "בזול" והניזקים הדרים בבבל (בחו"ל) , יוצאים "בשן ועין" וממונם נפסד רק בגלל מגבלת הסמוכין. מדוע לא ניתנה סמכות לבתי הדין ולו רק מתקנות חז"ל ואולי מדין "ועשית הישר והטוב" ?

אולי ניתן להבין כי אכן חבוי כאן גורם שכל ישראל ישובו לארצם "וקמת ועלית" כמו שמרע"ה ניסה להניא את בני גד ובני ראובן מלהישאר מחוץ לארץ ישראל (ועוד בספר יהושע כב) ?
כמובן שניתן לראות בסוגיא את עליונותם של חכמי ארץ ישראל אשר רק הם יכולים לגרום לשור להיות מוגדר כמועד מה שחכמי בבל לא יכולים והגדרת מועד יוצרת חבות ממונית מובהקת.","539","","2807","True","True","False","","779","81.218.132.64","0","0","בבא קמא|פד ע"א",""),new Message("45950","45949","קנסות לא דנים - נזקים עדיין מחייבים","22/08/16 10:11","יח אב","תשע"ו","10:11","Almuaddib","ולכן אין בכך "חשש לפגיעה חברתית".","107","","2807","True","True","False","","133","82.81.160.69","0","45949","בבא קמא|פד ע"א",""),new Message("45999","45949","תקנות כנגד המזיקים","29/08/16 09:57","כה אב","תשע"ו","09:57","אבי גרינבלט","אכן ניתנה הדעת לתיקון תקנות כנגד המזיקים וגם בחו"ל למרות שלא ניתן לדון קנסות
א. רב צמח גאון (שהנהיג בפומבדיתא משנת ד'תרל"ד עד ד'תר"ן) ב"שערי צדק" :
"הלכה רווחת היא שאין דנין דיני קנסות בבבל, אלא בירושלים ובארץ ישראל, אבל משום שלא יהא חוטא נשכר ושלא יהיו בני ישראל פרוצים בנזקים, שכיון שהם רואים שאין מגבין קנסות בבל שולחים יד זה בזה, נהגו חכמים האחרונים לנדותו עד שהוא מפיסו בממון או ירבה עליו רעים ויפיסו בדברים, ומעשה באחד שהפילו שנו של חברו ובא לפני מר רב צדוק, ואמר, דבר קצוב איני חותך, אלא עליך לפיס או בממון או בדברים, ועכשיו כל דיני קנסות בטלו, ומנהג שהנהיג אדוני מר רב צדוק אותו אנו נוהגים".
ב. "והחכמים האחרונים וראשי הישיבות, כי ראו הפסד גדול משום שאין דנין דיני קנסות, עשו תקנה לנדות את החובל עד שיפיס את הנחבל בקרוב, כי אין דרך לדקדק ולומר, כן קצבנו לתת כך וכך, כי זה יהיה דיני קנסות, אלא משערים בלבם שעור קרוב, עד כמה מגיע לתת לו, ואין מגלין אותו, ומנדין את החובל עד שיפיס הנחבל, ורואין כמה מגיע לתת לו, אם קרוב לאשר יש בלבם והנחבל אין רוצה לקבל, אומרים אין בנו כח לנדותו יותר מכאן ומתירין לו; ואם רחוק ממה שבלבם, אין מתירין לו עד שיקרב לאותו שיעור" (תשובת רב שרירא, הובאה ברא"ש, פרק החובל).","539","","2800","True","True","False","","177","81.218.132.64","0","45949","בבא קמא|פד ע"א",""),new Message("45951","45950","השאלה כיוונה גם לקנסות","22/08/16 10:13","יח אב","תשע"ו","10:13","אבי גרינבלט","","539","","2807","False","True","False","","112","81.218.132.64","0","45949","בבא קמא|פד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);