var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45859;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","54"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","53")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45859","0","מדוע רש"י קובע כך לגבי רב נחמן?","08/08/16 09:52","ד אב","תשע"ו","09:52","Almuaddib","מחלוקת האם יאוש קונה או לא.

רב סבר כי היאוש קונה, וכך קבע כי הגונב מגנב - תשלומי כפל, או ארבעה וחמשה - משלם לגנב הראשון, כי ממנו גנב. הגנב הראשון קנה ביאוש הבעלים המקורי.

והביאה הגמרא את המחלוקת בין רב נחמן לבין רב ששת:

"איתמר המוכר לפני יאוש,
רב נחמן אמר חייב, רב ששת אמר פטור.
רב נחמן אמר חייב, "ומכרו" אמר רחמנא, והא זבין, לא שנא לפני יאוש לא שנא לאחר יאוש.
רב ששת אמר פטור, חיוביה לאחר יאוש הוא, דאהנו מעשיו, אבל לפני יאוש - דלא אהנו מעשיו - לא מיחייב; דומיא דטביחה בעינן, דאהנו מעשיו
"


המחלוקת ברורה, ולכאורה הגמרא גם מסבירה היטב את הנימוקים העומדים מאחורי המחלוקת. רב נחמן נצמד לדיוק בפסוק, בעוד רב ששת נצמד דוקא לכך שטביחה ומכירה יחדיו נכתבו בפסוק.

המחלוקת לגבי קניין ביאוש הובהרה עוד לפניכן, וראינו את שיטת רב - שהיאוש קונה, לעומת החולקים עליו.
מהי דעת רב נחמן לגבי קניין ביאוש?

לכאורה, מכאן אי אפשר לדעת, שהרי רב נחמן מחייב בין לפני יאוש, בין לאחריו.

אבל רש"י קובע בפשטות מהי דעת רב נחמן בקניין ביאוש:

"ותלתא אמוראי נינהו רב סבר יאוש קני הלכך לא מיחייב אלא בלפני יאוש דאי לאחר יאוש שלו הוא טובח ומוכר ורב נחמן ורב ששת סברי יאוש גרידא לא קני ומשום הכי לאחר יאוש מיחייב ומיהו בהא פליגי דרב נחמן לא בעי אהנו מעשיו הלכך אפילו לפני יאוש גרידא נמי חייב ורב ששת בעי מכירה גמורה:"

מהיכן יודע רש"י לקבוע כי זו דעתו של רב נחמן?","107","","2830","True","True","False","","729","209.88.198.77","0","0","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45862","45859","מפורש בדברי רב נחמן:","08/08/16 18:42","ד אב","תשע"ו","18:42","דוד כוכב",""לא שנא לפני יאוש לא שנא לאחר יאוש".
וכדברי רש"י: "ורב נחמן ורב ששת סברי יאוש גרידא לא קני ומשום הכי לאחר יאוש מיחייב".

נוסף על כך, מדרב ששת נילף לרב נחמן.
לרב ששת ודאי חייב לאחר יאוש, כי אם לא כן, במה חייבה תורה?
וכיון שלא נחלקו רב נחמן ורב ששת אלא על לפני יאוש, המשמעות היא בשאר דברים מסכימים הם, שאם לא כן היה לגמרא להביא את כל מחלוקתם.","125","","2830","True","True","False","","174","95.86.100.235","0","45859","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45863","45862","מפורש בדברי רב נחמן החיוב, לא הקניין","08/08/16 19:53","ד אב","תשע"ו","19:53","Almuaddib","חייב לשלם את הקנס, בלי קשר ליאוש, היה או לא היה.

איך מכאן אתה למד שאמר את דעתו לגבי קניין יאוש?","107","","2830","True","True","False","","140","209.88.198.77","0","45859","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45864","45863","אם יאוש קונה, בדידיה טבח, ופטור","08/08/16 19:59","ד אב","תשע"ו","19:59","דוד כוכב","וכדברי רש"י: "ורב נחמן ורב ששת סברי יאוש גרידא לא קני ומשום הכי לאחר יאוש מיחייב".","125","","2830","True","True","False","","190","95.86.100.235","0","45859","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45866","45864","אבל לא זה היה נימוקו של רב נחמן!","08/08/16 23:33","ד אב","תשע"ו","23:33","Almuaddib","נימוקו הוא מדרשה ישירה של הפסוק, בלי קשר לקניין כלל וכלל. "ומכרו" וכו'.

אתה בסך הכל חוזר על דברי רש"י - אלא שאלו אינם דברי רב נחמן.","107","","2830","True","True","False","","152","87.71.60.135","0","45859","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45867","45866","למעוט הבנתי אם רב נחמן סבר שיאוש קונה?","09/08/16 06:27","ה אב","תשע"ו","06:27","אלף בית רשי","היה צריך להיות נוסח הגמרא כך:
רב נחמן אמר חייב, "ומכרו" אמר רחמנא, והא זבין, ואפילו לפני יאוש
ואז היינו יכולים ללמוד כדבריך,
ומאחר שהגמרא כתבה לא שנא לפני ייאוש ולא שנא וכו' הבין רש"י לכאורא שלדברי רב נחמן אין חלוקה קנינית בין המצבים יאוש/לפני יאוש","278","","2829","True","True","False","","260","184.161.29.241","0","45859","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45881","45867","זה, רק אם עסק ר"נ בקניין יאוש. ולא היא!","10/08/16 09:41","ו אב","תשע"ו","09:41","Almuaddib",".","107","","2828","True","True","False","","121","82.81.160.69","0","45859","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45889","45881","מסקנא! או שרש"י לא הבין את מה שאתה מבין","10/08/16 14:23","ו אב","תשע"ו","14:23","אלף בית רשי","או שהיה לו ראיה נוספת ממקום אחר, כי דבריך הם סך הכל ניתוח הנובע מהבנתך גרידא ללא ראיה סותרת ועל כן פלא הוא שאתה נתפס בקרנות שאלתך מול הבנת רש"י!","278","","2828","True","True","False","","244","184.161.29.241","0","45859","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45890","45889","זו בדיוק שאלתי: מהיכן רש"י למד זאת","10/08/16 14:56","ו אב","תשע"ו","14:56","Almuaddib","הואיל ומכאן לא ניתן ללמוד זאת, זה חייב להגיע ממקום אחר.

יש לי רעיון מהיכן, אולם חוששני שלא הצלחתי להבהיר לך את השאלה.

ברור שרש"י סובר כך - הוא הרי כתב זאת במפורש.

לעניות דעתי, מכאן לא ניתן ללמוד את זה, משום שזה כלל לא כתוב, וכל מה שאתה - ואחרים - הוספתם כאן, לא כתוב, אלא הוספתכם בלבד היתה.

טענתי - מכאן לא ניתן להסיק.

וראה, למשל, את דברי הרי"ף ואת פסיקתו כאן, כרמז למקור אפשרי - לדעתי - לדברי רש"י עליהם שאלתי.","107","","2828","True","True","False","","223","209.88.198.77","0","45859","בבא קמא|סח ע"א",""),new Message("45896","45890","נשמח לראות ראיה ממקום אחר אם יש","11/08/16 06:15","ז אב","תשע"ו","06:15","אלף בית רשי","ואם אין , אפשר יהיה לומר ההיפך מדעתך! ומכאן גם כן אפשר ללמוד זאת וכפי שהראתי לדייק בלשון הגמרא","278","","2827","True","True","False","","219","184.161.29.241","0","45859","בבא קמא|סח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);