var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45742;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45742","0","בוא נלמד מרש"י לומר לא יודע לפעמים!","27/07/16 07:04","כא תמוז","תשע"ו","07:04","אלף בית רשי","רש"י = לא אם אמרת כו'. מתניתא היא [ולא ידענא היכא תניא]:
הגרעק"א מציין כאן למה שציין בברכות כה ע"ב ששם למעשה הוא כותב את כל המקומות שרש"י כתב כך,
ולכאורה הגרעק"א רצה להראות לנו שיש הרבה מקומות כאלו ויש לנו ללמוד מדבריו אלו שזה מלמדנו ענונותו הגדולה של רש"י לומר איני יודע","278","","2831","True","True","False","","960","184.161.29.241","0","0","בבא קמא|נז ע"א",""),new Message("45744","45742","ויחד עם זה","27/07/16 09:02","כא תמוז","תשע"ו","09:02","עלי","יש עוד מקומות רבים בהם רש"י פשוט מפרש בכך שהכתוב אינו מובן לו
למשל בפסוק 'אם יעקב ועשו' בפרשת תולדות כתב 'איני יודע מה מלמדנו'
71+90+45+170+376=עשו, כי התקשה רש"י מה מלמד איזכור עשו בפסוק העוסק ביעקב כבנה של רבקה, ואין זה להודיע ענוותו אלא פשוט את העובדה שהתקשה בפירוש הכתוב.","209","","2831","True","True","False","","209","194.114.146.227","0","45742","בבא קמא|נז ע"א",""),new Message("45753","45742","ברייתא זו היא במכילתא דרשב"י","27/07/16 12:11","כא תמוז","תשע"ו","12:11","דוד כוכב","ומבואר פה שמדרש הלכה זה לא היה מצוי בפני רש"י.

ובזה מבואר הכיצד פירש רש"י במסכת סנהדרין דף יח ע"ב: "לא תענה על רב - אינך רשאי לסתור את דברי מופלא שבדיינין". וכן כתב שם בדף לו ע"א: "לא תענה על רב - כתיב בלא יו"ד, משמע לא תחלוק על מופלא של בית דין". וכן פירש בפירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פרק ד משנה ב: "אי אפשר לשאר לחלוק עליו שנאמר לא תענה על ריב, והוא כתוב רב, כלומר מה שדבר בו גדול בחכמה אל תחלוק עליו".

אבל בספר המצוות כתב הרמב"ם: (מצות לא תעשה רפג)
"והמצוה הרפ"ג היא שהזהיר הדיין מהטות לדעת דיין אחר על צד ההשען אליו בחיוב החייב או זכוי הזכאי מבלתי שיהיה הדבר מובן אצלו לפי הקשו ושכלו מהקדמות התורה. והוא אמרו (שם) לא תענה על ריב לנטות. ירצה בזה לא תבקש בריב הנטיה לבד והוא שתטה עם הרוב או עם הגדולים ותשתוק ממה שיש בנפשך בדין ההוא. ולשון מכלאתא (דרשב"י ע"ש) לא תענה על ריב לנטות שלא תאמר בשעת מניין דיי שאהיה כאיש פלוני אלא אמור מה שלפניך".
וכך הוא אמנם במכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק כג:
"ולא תענה על רב לנטות שלא תאמר (בשעת מנין) דיי שאהיה כ<רבי> פלוני אלא אמור מה שלפניך".

הרי שמכילתא דרשב"י לא היה בפני רש"י, ובפני הרמב"ם בצעירותו, והם פירשו היפך מדבריו. וכיון שחזר בו, נצרך הרמב"ם בשונה מהרגלו לציין את מקור דבריו החדשים.","125","","2831","True","True","False","","1038","95.86.118.215","0","45742","בבא קמא|נז ע"א",""),new Message("45746","45744","לא רש"י מלמדנו אלא הגרעק"א התכוון ללמדנו","27/07/16 09:15","כא תמוז","תשע"ו","09:15","אלף בית רשי","שכשרש"י לא ידע או התקשה או כתב בפשטות אני לא יודע, ואגב עיין במפרשי רש"י במקום הנ"ל ותמצא דברים מעניינים","278","","2831","True","True","False","","230","184.161.29.241","0","45742","בבא קמא|נז ע"א",""),new Message("45754","45744","תירוץ לקושית רש"י","27/07/16 12:23","כא תמוז","תשע"ו","12:23","דוד כוכב","בראשית כח, ה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו
וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו:
כתב רש"י: "אם יעקב ועשו - איני יודע מה מלמדנו".
עוד קשה מה יועיל ליעקב לעזוב את בנות חת ולהדבק בבנות לבן, והרי אמרו (פסחים דף מט ע"ב)
"ולא ישא בת עמי הארץ, מפני שהן שקץ, ונשותיהן שרץ, ועל בנותיהן הוא אומר (דברים כז) ארור שכב עם כל בהמה".
אלא שרמז הכתוב לבאר הכיצד הלך שם יעקב לקחת לו אשה. שכן אמרו במסכת בבא בתרא דף קי ע"א:
"מה תלמוד לומר אחות נחשון? מכאן, שהנושא אשה צריך שיבדוק באחיה. תנא: רוב בנים דומין לאחי האם".
רוב בנים היינו עשו. שנאמר עליו (בראשית כה, כג) וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר: ואכן היה דומה ללבן ברשעותו וברמאותו את אביו, שלכן נצרך גם יעקב לרמות את אביו כנגדו, וככתוב בשמואל ב פרק כב, כז עִם נָבָר תִּתָּבָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתַּפָּל. ונקרא עשו רב אף שעתיד למכור את בכורתו. אבל מיעוט בנים אינם דומין לאחי האב, וכך היה יעקב. אך נזכר כאן ראשון "אם יעקב ועשיו" כי קנה את הבכורה.
וכמו שמרבקה, אחר בירור הפסולת נולד הסולת – יעקב, כך ללבן – נוסף על בניו הרשעים, נולדו בנותיו הצדיקות. ועשו לא הבין כל זאת והלך ונכבש (יבמות דף סט ע"ב) על פסולתו של אברהם.
(ח-ט) וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו: וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת מַחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה:","125","","2831","True","True","False","","179","95.86.118.215","0","45742","בבא קמא|נז ע"א",""),new Message("45755","45753","עד מתי משתמשים בתרגומים לא טובים?","27/07/16 13:52","כא תמוז","תשע"ו","13:52","Almuaddib",".

כך כתב הרמב"ם בלשונו הזהב:

ואלמצוה אלת'אלת'ה ות'אמנין ומאיתין ,

אלנהי אלד'י נהי אלחאכם ען תבע ראי חאכם אכ'ר עלי ג'ההֿ אלתקליד לה פי חיוב המחויב או זיכוי הזכאי מן גיר אעתבאר אלאמר ענדה בחסב סיאסה וראיה מן מקדמאת אלשריעה, והו קולה ולא תענה על רב לנטות, יריד בד'לך לא תטלב פי אלריב אלנטיה פקט, והו אן תמיל מע אלאכת'ר או מע אלעט'מא ותסכת עמא פי נפסך פי ד'לך אלחכם.
ונץ אלמכילתא לא תענה על רב לנטות, שלא תאמר בשעת מנין דיי שאהיה כר' איש פלוני, אלא אמור מה שלפניך. יכול אף דיני ממונות כן, תלמוד לומר אחרי רבים להטות.



תרגום אבן תיבון - ממנו ציטטת:

והמצוה הרפ"ג היא שהזהיר הדיין מהטות לדעת דיין אחר על צד ההשען אליו בחיוב החייב או זכוי הזכאי מבלתי שיהיה הדבר מובן אצלו לפי הקשו ושכלו מהקדמות התורה והוא אמרו לא תענה על ריב לנטות ירצה בזה לא תבקש בריב הנטיה לבד והוא שתטה עם הרוב או עם הגדולים ותשתוק ממה שיש בנפשך בדין ההוא.
ולשון מכילתא לא תענה שלא תאמר בשעת מניין די שאהיה כפלוני אלא אמור מה שלפניך

תרגום הרב קאפח:

המצווה הרפ"ג
האזהרה שהוזהר הדיין מלילך אחר סברת דיין אחר, דרך הִסמכות עליו בחיוב המחייב או זיכוי הזכאי, בלי שיבחון הדבר בעצמו לפי חקירתו וסברתו מתוך יסודות הדין. והוא אמרו: "ולא תענה על רב לנטת". הכוונה בזה: אל תבקש בריב, הנטיה בלבד, והוא: שתטה עם הרוב או עם הגדולים, ותשתוק ממה שיש בדעתך באותו הדין.

ולשון המכילתא: "לא תענה על רב לנטת, שלא תאמר בשעת מנין: דיי שאהיה כר' איש פלוני - אלא אמור מה שלפניך.","107","","2831","True","True","False","","205","82.81.160.69","0","45742","בבא קמא|נז ע"א",""),new Message("45758","45754","ויש מי שהעמיס כעין דבריך בלשון זה עצמו","27/07/16 14:47","כא תמוז","תשע"ו","14:47","אלף בית רשי","אולי גם לכך התכוונת (כך נדמה לי ששמעתי בעבר)
היות ורוב בנים דומים לאחי האם ולכן הנושא אישה יבדוק באחיה, וכאן היה לו בן כזה ובן כזה מחצה על מחצה וממילא טיבו של לבן לא היה ברור ליצחק וזה רשי אומר על יצחק בקשר ללבן, איני יודע מה - המצב הזה שבן אחד כזה ובן כזה מלמדנו מה הטיבו של אחיה, ורצה לרמוז לבנו יעקב שיבדוק היטיב ויתייחס בחשדנות ללבן,

גילוי נאות:
אמנם זה נחמד אבל במקרה זה הסתייגותו של אלמואדיב מקובלת עלי, ואף אני במקומות מסויימים העליתי את דברי כסברה בלבד","278","","2831","True","True","False","","245","184.161.29.241","0","45742","בבא קמא|נז ע"א",""),new Message("45756","45755","התוכן זהה","27/07/16 13:59","כא תמוז","תשע"ו","13:59","דוד כוכב","תרגום פירוש המשניות שהעתקתי הוא מהרב קאפח.","125","","2831","True","True","False","","138","95.86.118.215","0","45742","בבא קמא|נז ע"א",""),new Message("45757","45756","מה זה "הקדמות התורה" ?","27/07/16 14:39","כא תמוז","תשע"ו","14:39","Almuaddib","","107","","2831","False","True","False","","135","46.19.85.86","0","45742","בבא קמא|נז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);