var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45507;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45507","0","נמצא פתרון לשאלה בת 3000 שנה","11/07/16 17:41","ה תמוז","תשע"ו","17:41","אור חדש","כפי שהובא כאן בלומדנו מס' יבמות היתה מחלוקת קשה בעמ"י בשאלה אם דוד היה כשר או שבהיותו צאצא של רות הינו פסול חתנות.
לפי הגמרא העניין הוכרע בכח הזרוע של עמשא ששלף חרבו כישמעאל והכריח הב"ד של שאול להכריע נגד סברתם שמואביות מותרות, "ראיה" זו לא כ"כ התקבלה וממילא עד היום לא ידענו ראיה ברורה מהתורה להתרו של דוד המלך.

עד היום!
כשחזרתי על הדף של שבת הבנתי שיש כאן ראיה ניצחת להתר בנות מואב שהרי הסיבה היחידה לכך שלא נצטווה משה להשמיד את המואבים (במקביל לציווי להשמיד את מדין) זה שהקב"ה רצה ששתי הפרדות יצטרפו לישראל וממילא מוכח מכאן שהמואביות מותרות (שאם לא כן היה צריך להשמיד את מואב)!","458","","2849","True","True","False","","1200","37.26.147.163","0","0","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45509","45507","זו דרשא","11/07/16 18:16","ה תמוז","תשע"ו","18:16","עלי","של עולא האמורא, ויפה היא, אך אינה בהכרח פשט הכתוב, שהרי לפי דרשה זו אמר הקב"ה למשה שלא יתגר מלחמה במואב מהסיבה הנ"ל. אך הרי עולא אינו נביא ולא באמת ידע שכך אמר הקב"ה למשה, אלא רק הסיק זאת וכאילו כך אמר הקב"ה. ואל תאמר שמסורת היא שכך אמר הקב"ה למשה ולא דרשא מחודשת של עולא כי אילו היתה בידו מסורת כזו היה אומרה בשם אומרה. אבל הפשט אינו כך. הפשט הוא שמשה עצמו פנה למלכי אדום ( מפורש בתורה ) ומואב ( מפורש בשופטים בהפטרת חקת ) בבקשה למעבר בשלום בארצם ולא היו לו כוונות מלחמה נגדם כלל ורק לאחר שסירבו לכך הורה לו הקב"ה שלא להילחם בהם אלא להקיפם, ולעבור בארץ סיחון לכיוון א"י. מדוע לא להילחם באדום ? משום אחוה ולא משום שום פרידות, ומן הסתם כך גם לגבי מואב ועמון.
גם בארץ סיחון לא רצה משה לעבור דרך מלחמה אלא שסיחון יצא ביוזמתו להילחם בישראל כדי להגן בכך על כלל ארץ כנען שהרי זו היתה סיבת כיבוש החלק הצפוני של ארץ מואב על ידו.
ועוד, לפי דבריך, מדוע לא השתמשו בהוכחה זו עמשא ובית דינו של שמואל ?
אבל ההערה נחמדה מאד.","209","","2849","True","True","False","","199","95.86.106.245","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45512","45509","ראה תוס'","11/07/16 18:31","ה תמוז","תשע"ו","18:31","אור חדש","הדרשה לא מוסבת על הפסוקים שלפני חטא בלעם ובנות מואב אלא למצב שלאחריו שהיה צריך להשמיד את מואב בק"ו מהציווי ביחס למדינים.

לשאלתך השניה: אכן ציינתי בכותרת שזה חידוש שהמתין 3000 שנה לגילוי. על כגון דא אמר שמואל ' טוב פלפל חריף קטן ממלוא הסל של דלועים גדולים.","458","","2849","True","True","False","","166","164.138.127.131","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45514","45509","אין צורך בזה","11/07/16 22:58","ה תמוז","תשע"ו","22:58","דוד כוכב","ה' ידע שדוד אמור להוולד ממואב, אין חשיבות לכך אם זה נעשה באיסור.","125","","2849","True","True","False","","189","95.86.118.215","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45524","45514","וודאי שמשמעותי","12/07/16 10:29","ו תמוז","תשע"ו","10:29","אור חדש","אם יוולד באיסור הרי שגם זרעו יהיו פסולים וממילא לא הוא ולא זרעו יוכלו להעמיד מלכות ישראל. וכי מה אנו צריכים לדוד פסול שלא יהיה משיח לא הוא ולא זרעו?
דייק בדברי עולא שההסבר להותרת מואב בעולם זה כדי שיצטרפו הפרדות ולא שיהיו בעולם וברור גם שהשכל מחייב שעושים כאן חשבון כולל רב דורי ולא לצורך אדם פרטי היו מצילים האומה (בתו של רשב"י וודאי היתה ראויה כאדם פרטי אלא שבחשבון הדורות לא היה הפסד במיתתה בלא זרע- שעל זה יש להצטער באמת במיתת אדם צעיר וזו נחמתו של עולא לרשב"י)","458","","2848","True","True","False","","171","37.26.147.235","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45528","45524","הפכת את הסדר של הביצה והתרנגולת","12/07/16 12:29","ו תמוז","תשע"ו","12:29","עלי","היות ואנו כמו עולא יודעים שבסופו של דבר נתקבל בישראל שמואביות מותרות לבוא בקהל, כפי שנמסר במסורת הלכית בע"פ ממשה, אלא שמסורת זו לא היתה ידועה לכולם, אנו יכולים לדרוש את דרשתו של עולא שבגלל הצורך להותיר את רות ונעמה הורה הקב"ה למשה שלא להילחם במואב ועמון, אך אז, בימיהם, כשהדבר לא היה ידוע לכולם, ובודאי שלא היה ידוע על הסבר שכזה מהקב"ה למשה לאיסור המלחמה בהם, לא היתה שום הוכחה להיתר המואביות לבוא בקהל.
אני טוען שהדרשה של עולא מבוססת על התוצאה כלומר מאחר ואנו פוסקים שהן מותרות לבוא בקהל, אם הדברים נכונים אזי משמע שכך הורה הקב"ה למשה בשעתו, ואם כן זו הסיבה שנאסר להילחם בהם.
אבל אילו לא קבלנו את ההלכה שהמואביות מותרות לא היינו יכולים לדעת את סיבת איסור המלחמה בהם.
אתה ניסית להוכיח את הדברים בכיוון ההפוך, כלומר מכך שהקב"ה הורה למשה לא להילחם במואב והיות ולכאורה אין בזה הגיון אלא אם יש סיבה טובה כמו הותרת רות ונעמה, מוכח שהן מותרות לבוא בקהל. אבל זה ידוע לנו רק עכשו לאחר מעשה ולא ידעו זאת תחילה. לכן לא היתה תועלת ב'הוכחה' שלך בשעתו בימי דהע"ה.","209","","2848","True","True","False","","191","194.114.146.227","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45529","45528","לא הבנתי מה הבעיה","12/07/16 12:51","ו תמוז","תשע"ו","12:51","אור חדש","אילו היתי נמצא בביה"ד של שאול היתי אומר לדואג שוודאי נכון לדרוש שמואביות מותרות ובכך להבין למה לא נצטווה משה להשמיד את מואב, לא הסברת כיצד היה דואג פורך טענה זו. כלומר הדיון אם מותרות או אסורות קדם להצעת הראיה ממואב.
אולי לדעתך היה טוען ש'אני דורש טעמה דקרא וזו לא ראיה' אך היתי עונה לטענה זו שדרשה זו מוכרחת היא שהרי אין סברא אחרת להותיר את מואב ולהשמיד את מדין (הצעתו של הרב כוכב שלא הושמדו רק כדי שיוולדו מהם רות ודוד באיסור לא מסתברת לא לי ולא לעולא)

אשוב ואדגיש שלא מופיע בחז"ל שמקור הדין הוא הלל"מ אלא שהיה זה חידוש של בועז ואחריו של שמואל שלמד זאת מהמילים 'ואשר שכר עליך'","458","","2848","True","True","False","","154","37.26.147.211","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45531","45529","סברא !","12/07/16 15:06","ו תמוז","תשע"ו","15:06","עלי","בעצמך כתבת שזו סברא. ואכן סברא, אך אין למדים הלכה מהמסתבר. כדי להתיר מואביות לבוא בקהל לא די בסברא, צריך מסורת הלכתית ממשה רבינו. חידוש הלכתי אינו יכול להתבסס על הדרשה 'אמר הקב"ה למשה' אל תילחם במואב כי צריך לשתי פרידות טובות לעת"ל, כי אם אינך נביא אינך יודע שכך אמר הקב"ה למשה אם משה לא מסר זאת במסורת ליהושע וכו', וכפי שכתבתי, לו היו יכולים שמואל ובית דינו או עמשא להעלות סברא כזו כבסיס לחידוש הלכתי כזה היו ודאי מעלים והם לא עשו כן כי אי אפשר. דומה הדבר לכך שאין מחדשים דין מקל וחומר כי דיו להיות הנידון כדין הידוע ואינך יכול להחמיר יותר על סמך ההגיון האנושי.
דבריך שאין זה הלל"מ אלא חידוש מבית דינו של שמואל הרמתי, תמוהים בעיני. מה עניין היה לשמואל לדרוש חידוש כזה ? ועוד ובעיקר, כששמואל החל להנהיג הוא לא ידע כלל על דוד ומשפחתו, ואיש לא חשב שמשפחת ישי פסולה לבוא בקהל שהרי לא מצאנו שהיה קושי לישי להתחתן ולהוליד כמה וכמה בנים לפני דוד. שמואל גם לא הלך לישי באיזשהו ספק שהוא ומשפחתו פסולה. העובדה שבמדרש מסופר שדואג העלה ספק לגבי יחוס משפחת ישי מורה רק שהלכה זו היתה בלתי מפורסמת, ולכן יתכן שחיפשו בסיס ראייתי לה אך אין זה שולל כלל שהלכה זו היתה ידועה למורי הדור. גם אינני יודע מניין לך שהחידוש היה של בועז, הרי במגילת רות אין שום רמז לקושי בזה מעבר להימנעות פלוני אלמוני לגאול את רות, והרי זה מורה רק שלא ידע הלכה זו אך אין זה מוכיח כלל שבועז חידש אותה ? גם נישואי מחלון וכליון לרות וערפה מורים שכבר קודם לכן לא חששו אלימלך ובניו לכך, ועוד, גם נעמי לא הזהירה את רות שלא תוכל לבוא בקהל.","209","","2848","True","True","False","","163","194.114.146.227","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45532","45531","תשובות","12/07/16 15:13","ו תמוז","תשע"ו","15:13","אור חדש","דינים רבים בתורה מבוססים על סברא
למעשה ביסוד הרבה ממחלוקות התנאים בדיני התורה יש סברא (כ"א דורש לפי סברתו וטעמו)
וגדולה מזו אמרו: "סברא היא למה לי קרא?!" שעדיפה סברה על פסוק
במדרש רות מבואר שההלכה נתחדשה ע"י בועז ובמגילה מבואר שהחידוש לא התקבל על הגואל הקרוב
לגבי ישי ישנו מדרש שפרש מאשתו כיוון שהחל לחוש לשיטת הפוסלים אותו ומזה התגלגל הסיפור שחשדו באמו של דוד שזנתה ודוד ממזר מא"א.","458","","2848","True","True","False","","139","164.138.127.131","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45533","45532","מדרש המכירי לתהלים","12/07/16 15:33","ו תמוז","תשע"ו","15:33","עלי","זה המקור לפרישת ישי מאשתו אך הסיבה לא היתה מחשש לפסול מואבי, כי אילו זה היה חששו היה צריך להתיחס לכל בניו הקיימים מכבר כספק ממזרים ואיננו מוצאים שהתיחס אליהם כך. חששו היה שמא עצם יחסי האישות שלו עם אשתו נעשו להנאתו ולא לשם שמים ולכן חשש שזה בלתי ראוי. החשד שדוד ממזר כי השפחה היתה אמורה להיות עמו במקום אשתו ובלי ידיעתו באה אליו אשתו והוא לא ידע מכך ולא היה בטוח שדבריה בעניין אמיתיים ושמא לא אמרה לו אמת והולד ממזר, ומשנולד דוד והיה אדמוני בשונה מאחיו נתחזק החשד, עד שבא שמואל ומשח את דוד והתברר למפרע שהוא כשר כי אין השכינה שורה על ממזרים. עיי"ש היטב !
מה שכתוב לדבריך שבועז חידש את ההלכה אין הכוונה בהכרח חידש מה שלא היה קיים, אלא אפשר שחידש את מה שנתעלם ונשכח. בדוק נא זאת כי אין לפני כרגע את המקורות.
סברא יכולה לבסס דין אם אין סברא כנגדה אבל במקרה זה יש סברה פורכת לומר שהתורה עצמה לא חלקה בין מואבי למואבית ושם 'מואבי' כולל גם מואביה. ( ההסבר 'על דבר אשר וכו' גם הוא היה קשה כפי שמובא בדיון במקורות ).
אשמח אם מומחי הפורום יביעו דעתם גם הם כי מי אני הקטן שאביע דעותי בעניינים כאלה שברומו של עולם.","209","","2848","True","True","False","","250","194.114.146.227","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45534","45533","דבריך תמוהים ביותר","12/07/16 16:04","ו תמוז","תשע"ו","16:04","אור חדש","ישי פרש מאשתו לשם טהרה ואז החל לשמש עם שפחתו?!?!?!?!

בניו הראשונים לפי מסורת המשפחה היו כשרים, החל לחוש לאוסרים ונמנע מלשמש עם אשתו אך לא הכריע לאיסור

דברי חזל הם שההלכה נתחדשה","458","","2848","True","True","False","","162","164.138.127.131","0","45507","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45535","45533","תוכל למצוא בקישור כל המקורות הנצרכים","12/07/16 16:39","ו תמוז","תשע"ו","16:39","אור חדש","כאן","458","","2848","True","True","False","","113","164.138.127.131","0","45507","בבא קמא|לח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);