var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45252;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45252","0",""נפל ברוח שאינה מצויה"","27/06/16 08:47","כא סיון","תשע"ו","08:47","אבי גרינבלט","בהמשך לדברי הגמרא בכו,ב באדם המזיק "לחייבו על השוגג כמזיד ועל האונס כרצון" ידועה מחלוקת הראשונים בנושא

תוס' (ועוד ראשונים ככה"נ) בדף כז,ב מחלק בין אונס גמור לאונס שאינו גמור ופוטר באונס גמור ("אונסין גדולים" כדברי הרמב"ן)
רמב"ן מחייב אף באונס גמור (ודבריו אצלנו ובהרחבה בב"מ פב,ב)
(ישנה דעת הריב"א הפוטר במקרה אונס כשהמזיק פועל לטובת הניזק).

בגמרא אצלנו, מובאים דברי רבה כאשר "נפל ברוח שאינה מצויה" (ובדאי נחשב לאונס) ואעפ"כ חייב בנזק (למעט בד' דברים)
הרשב"א במקום מבאר כי עסקינן באונס שאינו גמור היות ומלכתחילה לא היה לו לעלות לגג בתנאים כאלו ומכאן כמובן הוכחה לדברי התוס' (כי באונס גמור אכן יהיה פטור) .
הרמב"ן נאמן לשיטתו , יבאר כי אכן מדובר באונס גמור ובכל אופן יתחייב וכדבריו בב"מ "ולאו אונס גדול ולאו אונס קטן הוא...ונפל מן הגג ברוח שאינה מצויה , הרי הזכירו סוף האונסים כולם דרוח שאינה מצויה אפילו כאותה של אליהו...אבל רוח שאינה מצויה , לא הוזכרה בתלמוד אלא לענין אונס שהוא מן האונסים הגדולים שבעולם ואכמ"ל".

"וַיֹּאמֶר צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי ה וְהִנֵּה ה עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי ה לֹא בָרוּחַ ה וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לֹא בָרַעַשׁ ה"

אולי נוגע בהבדל האם אנו קונסים את המזיק או משפים את הניזק (וכפי הביטוי שהוזכר כבר "המקום ימלא חסרון הניזק")
באותו המקרה , שתי הבנות מנוגדות בין גדולי עולם","539","","2862","True","True","False","","718","95.86.70.13","0","0","בבא קמא|כז ע"א",""),new Message("45253","45252","תגובה מסוימת","27/06/16 10:08","כא סיון","תשע"ו","10:08","עלי","רוח שאינה מצויה אינה באמת בלתי מצויה כלל, שהרי בים בחורף רוח 'שאינה מצויה' - מצויה מאד. הכוונה פשוט לרוח חזקה יחסית, אלא שאין מדד של עוצמה ומהירות מסוימת לרוח שכזו, שהרי הנפילה אינה תלויה אך ורק ברוח עצמה אלא גם בחפץ הנופל אם הוא כבד וגדול ועומד על גבי גוף יציב וכדו'. התנאים הללו במשוקלל, קובעים אם מדובר באונס יותר או פחות.
להזכיר שבמסכת סוכה מסופר שר' עקיבה בנה סוכה בספינה ו'רוח שאינה מצויה' העיפה אותה כי כבר היה כמובן סתו וכמעט החל החורף, ולא שהרוח היתה בהכרח חזקה כל כך אלא הסוכה היתה חלשה דיה.
ממילא יכולים היו הראשונים להתיחס לכך באופנים שונים מאד.","209","","2862","True","True","False","","174","194.114.146.227","0","45252","בבא קמא|כז ע"א",""),new Message("45260","45252","עוד הבנה בדברי הרמב"ן","29/06/16 11:12","כג סיון","תשע"ו","11:12","אבי גרינבלט","אולי ניתן להבין את שיטת הרמב"ן ובמיוחד בהשוואה לדעת תלמידו - הרשב"א ממקום אחר , דעתו בענין הקרבנות
"וטעם הקרבנות על הנפש השוגגת מפני שכל העוונות יולידו גנאי בנפש והם מום בה' כל מעשה עבירה אף נמדד עפ"י תוצאתו ולא עפ"י הכוונה של עושאו. חטאים גורמים פגם בנפש ונזקין וחבטות גורמים פגיעה בצלם אלוהים".
דעת הרמב"ן מבחינה בתוצאה ללא התייחסות לכוונה , זאת עוצמתו של האדם מתוך הבחירה החופשית , נובעת אחריות גמורה לכלל מעשיו ואולי שעת הרשב"א מתחשבת לא רק בתוצאה אלא גם ואולי בעיקר בכוונתו של האדם ובודאי במקרה של אונס גמור (כגון שלא תלוי כלל במזיק וכדוגמת הירושלמי).","539","","2860","True","True","False","","129","81.218.132.64","0","45252","בבא קמא|כז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);