var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4515;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","71"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","54"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4515","0","פגימה על ידי סבון","19/10/10 22:02","יא חשון","תשע"א","22:02","דוד כוכב","היש תועלת בהוספת סבון למי ההגעלה?

על כך כאן.","125","","4949","True","True","False","","964","95.86.125.71","0","0","עבודה זרה|סז ע"א",""),new Message("4520","4515","השו"ע בעצמו כותב משום נטל"פ","19/10/10 23:53","יא חשון","תשע"א","23:53","נחמן","שולחן ערוך יורה דעה סימן צה סעיף ד

כא כד] יראה לי (ו) שאם נתנו אפר במים חמין שביורה קודם שהניחו הקדירות בתוכה, אף על פי שהשומן דבוק בהן, מותר, <טו> דעל ידי האפר הוא (ז) נותן טעם לפגם. ","182","","4949","True","True","False","","221","77.125.236.203","0","4515","עבודה זרה|סז ע"א",""),new Message("4527","4515","במה נותנים טעם?","20/10/10 14:25","יב חשון","תשע"א","14:25","עציוני","כאשר מגעילים כלים, אין בכלים האלה תבשיל שלגביו ניתן לדון האם הטעם שניתן בו הוא לשבח או לפגם. מה שאולי יש זה בליעה חוזרת של טעם האיסור מתוך המים. אם האיסור נפגם ע"י הסבון, כעת הוא כבר בעל טעם פגום בעצמו, וכאשר מאוחר יותר יבשלו בסיר הוא יתן טעם לפגם.
ניתן לחלק בין טעם הנובע מן האיסור לטעם פגום מדבר אחר רק כאשר הם ניתנים בפני עצמם (גם אם בן זמנית). כאן האיסור עצמו נפגם ואין שום סיבה להתייחס לסבון ולשומן בשלב זה כשני דברים נפרדים.","159","","4948","True","True","False","","225","132.70.40.183","0","4515","עבודה זרה|סז ע"א",""),new Message("4533","4527","מה סיבת חילוק זה? ומה מקורו?","20/10/10 15:04","יב חשון","תשע"א","15:04","דוד כוכב","כשם ששני דברים 'בעין' שונים נותנים כל אחד את טעמו הוא, כך אם הם עוברים הלאה לאחר ששהו כבליעה בקדירה, למה שלא נתייחס לכל טעם לעצמו.
גם מבחינה כימית, חלבוני הבשר למשל נותרו לעצמם ויוני המלח לעצמם, וכן מולקולות הסבון.

ועוד, קי"ל שטעמים של איסורים שונים מבטלים זה את זה.
וכי יכולה להיווצר מציאות שטעמם התאחד כ'בליעה' ומעתה הם טעם אחד האוסר?!","125","","4948","True","True","False","","136","95.86.104.94","0","4515","עבודה זרה|סז ע"א",""),new Message("4535","4533","סברה פשוטה","20/10/10 15:16","יב חשון","תשע"א","15:16","עציוני","אילו הקדירה היתה בולעת את האיסור ולאחר מכן בולעת את הסבון, אזי היית צודק - שני דברים שנבלעו בנפרד אינם מתאחדים. אך לא זה המצב בהגעלה - ההנחה העומדת ביסוד כל ההגעלה היא שהתהליך גורם לפליטת טעם האיסור מן הקדירה אל המים. תוספת הסבון נועדה לפגום את השמנונית שנפלטה אל המים, על מנת שאם תיבלע חזרה בקדירה, תהיה כבר פגומה. מכיוון שמדובר בנוזלים חמים, ברור (הלכתית, לא כימית) שאותה שמנונית בלעה את טעם הסבון ונפגמה. כאשר היא שבה ונבלעת בקדירה זוהי כבר שמנונית בעלת טעם פגום ואין שום סיבה לראות אותה כשני דברים נפרדים.

במאמר מוסגר - ההלכה לא עוסקת ברמה המולקולרית, אך כיוון שהזכרת את הדבר אתקן אותך: סבון בנוי ממולקולות אשר נקשרות בצידן האחד לשומן ובצידן האחר למים. כאשר שוטפים ידים במים וסבון, המים נקשרים לסבון שנקשר לשומן וכך הידים מתנקות (לכן סבון בלי מים לא עוזר). לכן, גם ברמה המולקולרית, הסבון והשומן אינם דבר נפרד ולא עומדים זה לעצמו וזה לעצמו.","159","","4948","True","True","False","","225","132.70.40.183","0","4515","עבודה זרה|סז ע"א",""),new Message("4545","4535","בהגעלה","20/10/10 15:50","יב חשון","תשע"א","15:50","דוד כוכב","פליטת טעם האיסור למים ונתינת הסבון נעשים בזמנים שונים.
ומכל מקום לא הסברת למה הגדרת שהסבון פגם את טעם הבשר, ולא כפי שמפרידה הגמרא, שהרגשת טעם הסבון נותנת הרגשה של טעם רע, ואילו טעם הבשר עצמו ששם נותר הוא בטעמו הטוב.

לסבון יש אמנם שני קטבים הנקשרים למים ולשומן, אולם אין הוא מקושר באופן כימי עם השומן, אלא רק מסייע בהפרדת מצבור מספר המולקולות העצום ממקום דבקותו:
"כאשר מוסיפים סבון לכביסה, לשטיפת הידיים או הכלים, חלקיקי הסבון מקיפים את טיפת השומן כך שהקצה ההידרופובי חודר לתוך טיפת השומן והקצה ההידרופילי נשאר מחוץ לטיפת השומן. שטח הפנים של טיפת השומן מכוסה בקבוצות ההידרופיליות של חלקיקי הסבון וכך הטיפה נשטפת במים ומוסרת מן הכביסה, הכלים או הידיים".
המקור עם איור.

מבחינה הילכתית מה שקובע זה הרגשת הטעם.
הגמרא קבעה שכאשר קיימים מספר טעמים לא מתייחסים אליהם כמכלול אחד. ואת"ל שהשו"ע סבר שהגמרא לא אמרה זאת במצב של נ"ט בר נ"ט היה לו להביא הוכחה לחלק.","125","","4948","True","True","False","","118","95.86.104.94","0","4515","עבודה זרה|סז ע"א",""),new Message("4546","4545","אנחנו חוזרים על עצמנו","20/10/10 16:03","יב חשון","תשע"א","16:03","עציוני","נראה לי ששנינו הבהרנו את עמדותינו ואנחנו מתחילים למחזר. אני אסכם את דעתי והבוחר יבחר.

כאשר השומן נפלט מן הקדירה הוא מתערב עם הסבון. בשלב זה טעמו נפגם. אילו השמנונית הזו היתה של היתר והסבון היה של איסור, כולם היו מסכימים שהסבון נותן טעם לפגם בשמנונית.
ע"פ הבנתי (וכנראה זו הנקודה בה ר' דוד חולק) בשלב זה נוצר שומן פגום. מכאן והלאה אין סיבה לדבר על סבון ועל שומן בנפרד, משום שהשומן בלע את טעם הסבון.
כעת, אם חוזר השומן ונבלע בקדירה, הרי זה שומן פגום, ואם הוא בעתיד יתן טעם בתבשיל המתבשל בקדירה, יהיה זה טעם פגום.
הקביעה שטעמים נפרדים אינם נחשבים כטעם אחד היא נכונה אבל לא רלוונטית. היא היתה נוגעת לדבר אילו אדם היה רוצה להבליע טעם סבון בקדירה וע"י כך לגרום לטעם האיסור להיות פגום. זה לא המקרה אצלינו - הנקודה המשמעותית לדעתי היא שהסבון פוגם את השמנונית לאחר שנפלטה אל מחוץ לקדירה. שם הם מתאחדים ונבלעים חזרה בקדירה כטעם אחד פגום (שהרכבו הכימי לא משנה לנו).","159","","4948","True","True","False","","208","132.70.40.183","0","4515","עבודה זרה|סז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);