var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=44408;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("44408","0","אין דבר שבערווה פחות משניים","01/05/16 19:01","כג ניסן","תשע"ו","19:01","ss12",",במשנה קידושין סג: קדשתי את בתי ואיני יודע למי קידשתיה ובא אחד ואמר אני קידשתיה נאמן
ואפילו אם יש סיבה להאמין אותו הא אין דבר שבערוה פחות משנים?","582","","2920","True","True","False","","929","24.218.145.148","0","0","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44412","44408","היו עדים והם נסעו או מתו","01/05/16 20:34","כג ניסן","תשע"ו","20:34","דוד כוכב","","125","","2920","False","True","False","","125","213.151.56.48","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44423","44408","לא שייך כאן 'דבר שבערווה' ולא שייך עדים","02/05/16 08:44","כד ניסן","תשע"ו","08:44","אשבח","משום שאין כאן עדות בדיני עריות.
אכן במקרים שעליהם חל: "אין דבר שבערווה פחות משניים", כמו למשל, זנות של אשת איש - נדרשים עדי בירור, ואם מדובר בדיני גיטין או קידושין - נדרשים גם עדי קיום, אך כל זה אין עניינו לכאן.

הסבר:
כשבא האיש ואמר: "אני קידשתיה" הייתה הבת ממילא אסורה לכל העולם חוץ מאחד, שהרי אביה הודיע שקידשה אלא שאינו יודע למי, ולכן באמירתו של האיש שהוא זה אותו אחד שקידשה, אין כאן כלל עדות בדיני עריות הבאים לאסור את האסורה ממילא, או להתירה לכל אדם.

ולכן גם עדים שהיו ואינם כי נסעו או מתו אין עניינם כאן:
אין צורך בעדי בירור - כי המציאות ידועה כמובא לעיל,
אין צורך בעדי קיום - כי הדין חל עליה כבר - אז עדים למה לנו?
וכן לומדים בגמרא גם בין לדעה שהוא נאמן ליתן גט (ואז לפחות יש כאן ספק קידושין) ובין לדעה שהאיש יכול לכנוס אותה ללא קידושין (כי היא ודאי מקודשת לו).
רש"י שם:
אמר רב - הא דתנן בא אחד ואמר אני קידשתיה נאמן ליתן גט קאמר דנאמן וסמכינן עליה שהוא קידשה וגיטו גט שאין אדם חוטא - בדבר שאינו נהנה ממנו להתיר אשת איש חנם.
אף נאמן לכנוס - דלא חציף למימר לפני האב שקבל הקידושין אני הוא דמירתת דלמא מכחיש ליה ואמר ידענא דלאו את יהבת לי קידושין.","507","","2919","True","True","False","","228","79.183.10.193","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44432","44408","אז ככה:","02/05/16 18:09","כד ניסן","תשע"ו","18:09","Almuaddib","יש שני סוגים של עדים. העדים הרגילים, הם עדי בירור - תפקידם להעיד על המציאות. כך, למשל, עדים למכירה, שניתן לקרוא להם, והם מעידים שאכן התבצעה המכירה. גם אם לא יהיו עדים - המכירה התבצעה. היה מעשה קנייני. תפקידם של העדים הוא רק לסייע בבירור מה שקרה.

אולם יש מקרים בהם העדים חיוניים לעצם קיומו של המעשה, אלו הם עדי קיום. כך, למשל, אדם לא יכול לגרש את אשתו בלי עדים. בלי עדים - אין גירושין.

משמעות הכלל שהוזכר בכותרת שלך, היא כי העדים לגבי שינוי המעמד האישי - הם עדי קיום. אין שינוי מרווקה לנשואה, או מנשואה לגרושה, וכן הלאה, בלי שיהיו נוכחים שם שני עדים. אלו הם עדי קיום.

ומכאן נפתרת שאלתך. האב קידש - והיו שם שני עדים, שאלמלא כן - לא היו אלו קידושין. אלמלא היו שם עדי הקיום, אין דבר שבערווה פחות משניים, ולא היו קידושין.
השאלה העומדת כרגע היא בירור המציאות, למי התקדשה הבת. לצורך הבירור, נאמן בעלה. הוא עד בירור, לא עד קיום. הוא אינו משנה את המעמד האישי שלה, אלא מסייע לברר את המציאות, מסייע לברר מה כבר היה המעמד האישי שלה.","107","","2919","True","True","False","","172","82.81.160.69","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44413","44412","איך הבעל נאמן?","01/05/16 20:45","כג ניסן","תשע"ו","20:45","ss12","אפילו אם העדים מתו איך הבעל נאמן אין דבר שבערווה פחות משניים?","582","","2920","True","True","False","","74","24.218.145.148","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44415","44413","זה נלמד מהפסוק","01/05/16 21:07","כג ניסן","תשע"ו","21:07","דוד כוכב","במסכתות כתובות דף כב ע"א; וקידושין דף סד ע"א: "אמר רב הונא אמר רב: מנין לאב שנאמן לאסור את בתו מן התורה? שנאמר: את בתי נתתי לאיש הזה".","125","","2920","True","True","False","","143","213.151.56.48","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44417","44415","עדיין קשה","01/05/16 22:05","כג ניסן","תשע"ו","22:05","ss12","איך הבעל נאמן לומר אני קידשתי והא אין שני עדים למעיד על זה ואין דבר שבערווה פחות משניים?","582","","2920","True","True","False","","45","24.218.145.148","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44419","44417","התורה סומכת על האב בעניני ילדיו","01/05/16 22:58","כג ניסן","תשע"ו","22:58","דוד כוכב","הרי הוא יכל לקדש אותה, והוא נאמן שהוא עשה זאת.
האב נאמן גם לגבי בניו לומר מי הבכור ומי ממזר.
האם נאמנת עד שבוע לומר מי נולד ראשון, וגם המילדת.
יש עוד מקרים של נאמנות בפחות משני עדים.
יש דברים שעד אחד נאמן.
אדם נאמן על מה שבידו - ביכולתו לעשות. וגם על מה שיוכשר ממילא.
ברוב הדברים נצרכים שני עדים.","125","","2920","True","True","False","","176","213.151.56.48","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44427","44419","אבל כ"ז אינו דבר שבערוה!","02/05/16 16:08","כד ניסן","תשע"ו","16:08","ממש","[יש מקרה יוצא מן הכלל, שבו גם ב"דבר שבערוה" אי"צ ב' עדים, והוא אמיתיות הגט.
וגם שם הוא מפני שזהו חשש דחשש דחשש וכולו מדרבנן לחוד (עי' גיטין ב, ב ואילך ובכ"מ)].
הסבר: כל תשובות כבוד הרב, לא נגעו בעצם הענין - יש כאן דבר שבערוה, ואיך יתכן שאי"צ ב' עדים. גם הדוגמאות בתגובה האחרונה לא נגעו בזה - כ"ז אינו דבר שבערוה.
[יש לציין שתגובתו - הבאה לקמן באשכול - של אשבח ענתה על השאלה כדבעי.]","563","","2919","True","True","False","","89","95.86.93.107","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44475","44419","למה האם שבוע והאב תמיד ?","04/05/16 19:17","כו ניסן","תשע"ו","19:17","הודו_כי_טוב","","207","","2917","False","True","False","","193","79.178.164.103","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44430","44423","ק"ל עדיין מהגמרא סד:","02/05/16 17:22","כד ניסן","תשע"ו","17:22","ss12","ק"ל עדיין מהגמרא סד: שמה לי לשקר כעדים דמי ועוקר חזקה- שהיא מותר לשקר, הא עדיין אין עדים ממש?
וגם אם סבר מה לי לשקר כי חזקה דמי מה איפחת לן עדיין אין עדים?","582","","2919","True","True","False","","85","24.218.145.148","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44480","44475","האבא כאן 'פסול' לעדות !","04/05/16 21:59","כו ניסן","תשע"ו","21:59","אשבח","או לפחות דעתו לא תישמע !!!

המדובר הוא בארבע נשים שילדו יחד: אשת כהן, אשת לוי, אשת נתין ואשת ממזר ואין ידוע מי הוא בן אשת הכהן, וכו' (כי ילדו בלילה למשל) במקרה זה המיילדת נאמנת לומר מיהו בן הכהנת וכו'.

וכך מובא בדף עג:
"תנו רבנן: נאמנת חיה [=מיילדת] לומר זה כהן וזה לוי, זה נתין וזה ממזר; במה דברים אמורים - שלא קרא עליה שם ערער, אבל קרא עליה ערער - אינה נאמנת".

במציאות של "בית יולדות" כזה אולי האבא כאן פסול לעדות ! או לפחות דעתו לא תישמע !!!


לגבי מתי תיכנס מעורבות האב ומה משכה ראה ט"ז אבן העזר סימן ד ס"ק כ
ולהלן ציטוט משם:
"נאמנת החיה לומר וכו' - נראה דהך נאמנות הוא לעולם וראיה מדאיתא שם בפ' עשרה יוחסין דף ע"ג אמר רב חסדא ג' נאמנות לומר לאלתר ולא לאחר זמן פירש"י אבל כל שאר הנאמנים נאמנים נמי לאחר זמן עכ"ל וחשיב שם חיה דת"ר נאמנת חיה לומר זה יצא ראשונה וזה יצא שניה בד"א שלא יצתה וחזרה וכו' ואח"כ איתא שם ברייתא אחריתא ת"ר נאמנת חיה לומר זה כהן וכו' והיינו דין זה שנזכר כאן ואח"כ נזכר שם א"ר נחמן שלשה נאמנים על הבכור חיה אביו ואמו חיה לאלתר אמו כל ז' אביו לעולם כדתניא יכיר יכירנו לאחרים ופירש"י הטעם לשיעור שעדיין אין אביו מכיר אותו שלא יצא מתחת יד אמו לכנוס לברית מכאן ואילך מוטל על אביו להכירו עכ"ל..."
"...בכל דבר בעינן ב' עדים כשרים ואין להחיה ולא להאשה נאמנות אלא דעקרוה לדינא ונתנוה להחיה לפי שאי אפשר בענין אחר על הרוב ובזה שיערו חז"ל להחיה דוקא לאלתר דאח"כ יש הכרה אחרת דהיינו האם ותו דאפשר שהיא טועה בהכרתו ולהאם עד ז' כיון שאח"כ יש הכרה אחרת דהיינו אביו על כן שבקוה אח"כ אדין תורה וגם האם אינה נאמנת אחר ז' וזהו שכתב דתוך ז' אינו מוטל על האב להכירו ע"כ יש לתת נאמנות להאם ולא אחר ז' ימים דאז אזלינן בתר עיקר הדין אף על פי שאין שם הכחשה מהאב וכאן נמי איירי שאין שום מכחיש וע"כ נתנו להחיה נאמנות והיינו שכתב הטור שנתערבו ולדותיהם דמשמע שאין שום מכיר אותם דאם לא כן אין כאן שום תערובות אלא הכחשה בין העדות ונתנו חכמים (נאמנות) להחיה והיינו עד עולם כל זמן שלא בא שום עירעור ונראה לי לתת טעם לדבריהם דלענין בכורה בחושן משפט דאשה אחת ילדה תאומים ורגיל להיות להם דמיון בצורתם וצריך הבחנה גדולה להבדיל ביניהם על כן לא האמינו להחיה אלא לאלתר אבל אחר כך לא דאפשר לטעות בקל משא"כ כאן בתערובות ולד משתי נשים בודאי במעט הבחנה יש היכר על כן האמינו לחיה עד עולם כל זמן שאין ערעור כן נראה לענ"ד נכון בזה:".","507","","2917","True","True","False","","224","79.183.10.193","0","44408","קידושין|סג ע"ב",""),new Message("44482","44475","רש"י מסכת קידושין דף עד ע"א","05/05/16 04:32","כז ניסן","תשע"ו","04:32","דוד כוכב",""כל שבעה - שעדיין אין אביו מכיר בו שלא יצא מתחת ידי אמו ליכנס לברית מכאן ואילך מוטל על אביו להכירו כדכתיב יכיר".","125","","2916","True","True","False","","162","213.151.56.48","0","44408","קידושין|סג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);