var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=44123;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("44123","0","למי יש רעיון? מה שייכות הסיפור לסוגיה?","13/04/16 09:22","ה ניסן","תשע"ו","09:22","הראל","ר' שמעון בן אלעזר אומר:
מנין לזקן שלא יטריח?
ת''ל "זקן ויראת".

אמר אביי:
נקטינן, דאי מקיף חיי.

אביי מקיף.

רבי זירא מקיף.

רבינא הוה יתיב קמיה דר' ירמיה מדיפתי.
חלף ההוא גברא קמיה ולא מיכסי רישא.
אמר: כמה חציף הא גברא!
א''ל: דלמא ממתא מחסיא ניהו דגיסי בה רבנן.

מה שייכות הסיפור האחרון ("רבינא...") לסוגייתנו?","46","","2937","True","True","False","","1237","46.121.40.253","0","0","קידושין|לג ע"א",""),new Message("44124","44123","גם סיפור זה עדיין עוסק בכבוד חכמים","13/04/16 10:53","ה ניסן","תשע"ו","10:53","אשבח","אלא שהפעם הוא מדגיש את חשיבות מנהגי המקום בכיבוד חכמים.
הסיפור מלמד על מקרה שרק נראה כאילו אין מכבדים את החכמים היושבים, אבל בעצם נעשה בתמימות, כ"ההוא גברא"-דלא מיכסי רישא, ולכן יש להיזהר מלימוד חובה שעפ"י מנהגי המקום.

אגב, לימוד הזכות על איש זה נעשה ע"י רבי ירמיה תוך 'עקיצה' את רבינא שהוא ממתא מחסיא...

מקרה דומה בו מעורב רבינא במנהגי מקומו מתא מחסיא מובא ביומא דף פו. ‏ מסופר על אביי שכאשר קנה בהקפה בשר מאיטליז של שני שותפים היה משלם לכל אחד ‏מהם לחוד ורק כאשר היו נפגשים שלושתם היו עורכים חשבון מדוייק, ובהמשך הגמרא מובא: "אמר אביי: לא שנו אלא באתרא דלא תבעי, אבל באתרא דתבעי - לית לן בה. אמר רבינא: ומתא מחסיא אתרא דתבעי הוא. ".

ניסיתי להשיב עפ"י עניות דעתי...","507","","2937","True","True","False","","233","79.182.39.231","0","44123","קידושין|לג ע"א",""),new Message("44125","44123","אולי עוד הבנה לענ"ד","13/04/16 12:15","ה ניסן","תשע"ו","12:15","אבי גרינבלט",""זקן ויראת" נועד כדי למנוע הנהגה שלילית במסווה של "צדקנות" חיצונית.
כפי אותו איש שחלף ע"פ תלמידי חכמים משל היה במעלתם של גדולי עולם אלו , דבר שהתבטא בחוסר צניעותו ובכך שלא כיסה את ראשו כאשר עבר לפניהם ובמיוחד לאור דברי רשב"א על הצורך בהימנעות מהטרחת ת"ח בכך שצריך להקיף ולמנוע טירחתם.

כעין (ואולי)אותו האיש ? הסיפור עליו מובא במסכת כלה רבתי ב,ב ואלו הדברים :
"רבי יהודה אומר עז פנים לגיהנם ובוש פנים לגן עדן , עז פנים רבי אליעזר אומר ממזר , רבי יהושע אומר בן הגדה , רבי עקיבא אומר ממזר ובן הגדה (לשון בגידה) וכו' ברייתא , פעם אחת היו זקנים יושבים , עברו לפניהם שני תינוקות, אחד גילה ראשו ואחד כיסה ראשו , זה שנגלה ראשו , ר' אליעזר אומר - ממזר , ר' יהושע אומר - בן הגדה ר' עקיבא אומר - ממזר ובן הגדה , אמרו לו , עקיבא , איך מלאך ליבך לעבור על דברי רבותיך ? אמר להם , אני אקיימנו . הלך אצל אימו של אותו תינוק ומצאה שהיא יושבת ומוכרת קטניות בשוק אמר לה בתי , אם תאמרי לי דבר זה שאני אומר לך , הריני מביאך לחיי עולם הבא , אמרה ליה , הישבע לי , היה ר' עקיבא נשבע בשפתותיו ומבטל לו בליבו (!) אמר לה , בנך זה , מה טיבו ? אמרה ליה : כשנכנסתי לחופה , נדה הייתי ופירש ממני בעלי ובעלני שושביני ועיברתי את זה , נמצא אותו תינוק ממזר ובן הגדה , אמרו : גדול היה ר' עקיבא שהכחיש את חביריו . באותה שעה אמרו , ברוך שגלה סודו לעקיבא בן יוסף".
הענין ממשיך שם עוד וכדאי עוד לראות במקום.","539","","2937","True","True","False","","222","81.218.132.64","0","44123","קידושין|לג ע"א",""),new Message("44127","44125","אוסיף עוד ראיות","13/04/16 14:44","ה ניסן","תשע"ו","14:44","דוד כוכב","שני מנהגי כבוד היו קיימים בראות תלמיד את רבו:
א. קם ועומד.
ב. מכסה ראשו = מתעטף.

ואמנם הגר"א מביא את גמרתנו ואת המעשה הנ"ל שבמסכת כלה בחדא מחתא בענין איסור גילוי הראש בפני חכמים (דוקא!), בביאור הגר"א אורח חיים סימן ח, ב: "וכן בפ"ק דקדושין ר"ה ברי' דר"י לא כו' ושם כמה חציף האי גברא כו' שמא ממתא מחסיא כו' אלמא דמותר רק לפני ת"ח וכן במס' (ד"א) [כלה] בההיא ב' תינוקת".

וראיות נוספות:
* ירושלמי מסכת כלאים פרק ט הלכה ב: "מטפחות הספג פעמים שהוא רואה את רבו ומתעטף בה".
* ירושלמי מסכת ברכות פרק ז הלכה ה: "מתעטף ומברך. אם עשה כן הרי הוא כמלאכי השרת, מה טעמא [ישעי' ו ב] בשתים יכסה פניו". - והמלאכים מתנהגים בזה כתלמיד בפני רבו, כמו שאמרו במסכת חגיגה דף יג ע"ב: "לאו אורח ארעא לגלויי קמיה רביה".
* מסכת דרך ארץ פרק א הלכה א: "דרכן של תלמידי חכמים... ומתעטף בכסותו לפני רגלי חכמים".","125","","2937","True","True","False","","163","212.76.123.9","0","44123","קידושין|לג ע"א",""),new Message("44128","44127","ישר כוח ועוד....","13/04/16 15:01","ה ניסן","תשע"ו","15:01","אבי גרינבלט","מתאים ממש למה שכבר דובר על כוחו של רש"י בלשונו הקצרה ובדברי הגר"א על רש"י הקדוש .
מצ"ב המקור במסכת כלה רבתי לכל המעוניין.
תודה רבה.

כתובות אינטרנט נלוות:
הגר"א","539","pdf","2937","True","True","False","","168","81.218.132.64","0","44123","קידושין|לג ע"א","0-pdf")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);