var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43903;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","56"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43903","0","שאלות בגמרא יומא ב.","31/03/16 15:59","כא אדר ב","תשע"ו","15:59","myourvexel","1. למה רק אם אשה אחרת ״אין לדבר סוף ״ כי הוא עלול למות ,ואם כהן שמתקינים לו יש לדבר סוף ?
2.״צפונה מזרחה ״(גמרא וברשי )?
3.מה ההבדל בין כלי גללים כלי אבנים וכלי אדמה ?
4.כי היכי ליזלזלו בה ״ (בגמרא וברשי ) ?
5.מנא הני מילי -שמה ?
תודה .","570","","2952","True","True","False","","950","37.26.147.172","0","0","יומא|ב ע"א",""),new Message("43904","43903","תשובות 1 - 2","31/03/16 16:38","כא אדר ב","תשע"ו","16:38","אשבח","1. קודם תיקון: אין חשש "כי הוא [הכהן הגדול] עלול למות" אלא החשש של רבי יהודה הוא שאשת הכהן הגדול תמות. לכן לדעת רבי יהודה יש לכלול בהכנות הכהן הגדול ליום הכפורים גם נישואין לאשה נוספת על אשתו ‏הראשונה ואין לחשוש גם למיתתה של השניה‏.
ראה בדף יג עמוד א שהכהן הגדול חייב להיות נשוי לאשה אחת בלבד ביום הכפורים ואם יש לו שתי נשים הוא חייב לגרש אחת מהן,
וכן ראה שם מדוע חכמים לא חוששים למות אשת הכהן הגדול.


2. הגמרא מצטטת את המשנה ממסכת פרה פרק ג משנה א הדנה בהפרשת הכהן העושה את הפרה האדומה: "שִׁבְעַת יָמִים קֹדֶם לִשְׂרֵפַת הַפָּרָה מַפְרִישִׁין כֹּהֵן הַשּׂוֹרֵף אֶת הַפָּרָה מִבֵּיתוֹ לַלִּשְׁכָּה שֶׁעַל פְּנֵי הַבִּירָה, " צָפוֹנָה ‏מִזְרָחָה", וּבֵיתּ אֶבֶן הָיְתָה נִקְרֵאת...". כלומר: מיקומה של לשכת "בית האבן היה " צָפוֹנָה ‏מִזְרָחָה להר הבית לדעה שהיא הייתה בהר הבית או " צָפוֹנָה ‏מִזְרָחָה" לעזרה לדעה שאומרת שבעזרה ‏הייתה. ראה בגמרא דף מב עמוד ב.‏

אשתדל בע"ה להמשיך וכל המקדימני יבורך.
‏","507","","2952","True","True","False","","205","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43905","43903","תשובות 3 , 4 ו 5","31/03/16 16:50","כא אדר ב","תשע"ו","16:50","אבי גרינבלט","שאלה 5 - שלשריפת פרה אדומה ויוכ"פ צריך להפריש כהן ?
שאלה 4 - בגלל שהקלו בנושא טבו"י שהרי טימאו את הכה"ג מיד לאחר שעלה מהמקווה
היות וקבלה היתה בידם שבמעורבי שמש היתה נעשית וכדי להוציא מליבן של צדוקים החמירו מאד ובצורה קיצונית ובלתי הגיונית רק משום שהקלו ובמיוחד הקלו וכדי למנוע זלזול נדרשות מעלות רבות כאמור ווכמופיע במסכת פרה פ"ג וכמסופר בתוספתא במסכת פרה גבי כהן צדוקי ו"מסירות הנפש" שלו כנגד חכמי ישראל
"ומעשה בצדוקי אחד שהעריב שמשו ובא לשרוף את הפרה וידע בו רבן יוחנן בן זכאי, ובא וסמך שתי ידיו עליו ואמר לו אישי כהן גדול מה נאה אתה להיות כהן גדול, רד טבול אחד, ירד וטבל ועלה, אחרי שעלה צרם לו באזנו, אמר לו בן זכאי לכשאפנה לך אמר לו כשתפנה, לא שהה שלשה ימים עד שנתנוהו בקבר, בא אביו לפני רבן יוחנן בן זכאי אמר לו נפנה בני. (פרה פרק ג)"
שאלה 3 - כלים שנעשו מגללי בהמה. כלי גללים - אינם מקבלים טומאה כלל, לא מדברי תורה ולא מדברי סופרים. כלי אדמה - חרס ועפר שנצרפו בחום.","539","","2952","True","True","False","","140","95.86.70.31","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43913","43903","דברים נחמדים הקשורים לפרשת השבוע","31/03/16 19:28","כא אדר ב","תשע"ו","19:28","אשבח","פרשת שמיני / פרשת פרה הנלמדים במסכת ובדף ממנו שואל השואל הנכבד:

א.
השבת פרשת שמיני תחול בכ"ג באדר
= משה נצטווה להקריב את קרבנות ה-"מילואים" שהיו מיוחדים להקמת המשכן, למשוח את אהרון ובניו וכו' ורק ‏לאחר שבעת "ימי המילואים", מכ"ג אדר (יום שבת הקרוב הוא כ"ג באדר) עד ר"ח ניסן, היו אהרון ובניו הכהנים כשרים לעבודת המשכן.

ב.
השבת היא פרשת פרה
= פרה אדומה ראשונה נשרפה על ידי משה רבנו בשני בניסן, יום לאחר הקמת המשכן, כדי לטהר את בני ישראל ‏לקראת הקרבת הפסח.

ג.

השבוע פרשת שמיני
בימי המילואים אהרן ובניו היו בעלי הקרבן ומשה היה הכהן היחיד ששימש בכל שבעת ימי המילואים, אהרן ‏שימש רק מהיום השמיני והלאה.

ועוד:

ד.
על פי המשנה (פרה, פרק ג משנה ה) יש אומרים שסה"כ נשחטו מימי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עד חורבן בית שני תשע ‏פרות אדומות ויש אומרים שבע. וזה לשון המשנה: " וּמִי עֲשָׂאָם? הָרִאשׁוֹנָה עָשָׂה משֶׁה, וְהַשְּׁנִיָּה עָשָׂה ‏עֶזְרָא, וְחָמֵשׁ, מֵעֶזְרָא וָאֵילָךְ, דִּבְרֵי רבי מֵאִיר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, שֶׁבַע מֵעֶזְרָא וָאֵילָךְ. וּמִי עֲשָׂאָן. שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק ‏וְיוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל עָשׂוּ שְׁתַּיִם שְׁתַּיִם, אֶלְיְהוֹעֵינַי בֶּן הַקּוֹף וַחֲנַמְאֵל הַמִּצְרִי וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן פִּיאָבִי עָשׂוּ אַחַת אֶחָת:".","507","","2952","True","True","False","","216","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43916","43903","שאלה לי הקשורה לפרשת פרה שנקרא","31/03/16 20:04","כא אדר ב","תשע"ו","20:04","אשבח","השבת בע"ה:
במדבר יט:
{א} וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: {ב} זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל: ............
.........{יא} הַנֹּגֵעַ בְּמֵת לְכָל נֶפֶשׁ אָדָם וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים:

כידוע מטרת עשיית הפרה היא לטהר טמאי מת.

בפסוק יא נאמר שהנוגע במת טמא שבעת ימים וכו' ויודעים אנו שדרגת טומאתו היא אב הטומאה.

שאלתי:
אם דרגת הטומאה של הנוגע במת היא אב הטומאה - מה דרגת טומאתו של המת עצמו?","507","","2952","True","True","False","","218","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43906","43905","ברשותך אבי ארחיב בתשובה 3:","31/03/16 16:56","כא אדר ב","תשע"ו","16:56","אשבח","נאמר במסכת מנחות דף סט עמוד ב: "ככלי גללים ככלי אדמה ואין מקבלין טומאה, דאמר מר: כלי אבנים וכלי גללים ‏וכלי אדמה - אין מקבלין טומאה לא מדברי תורה ולא מדברי סופרים...". כלי גללים מוזכרים בספר יחזקאל פרק ד ‏פסוק טו: "וַיֹּאמֶר אֵלַי רְאֵה נָתַתִּי לְךָ אֶת-צפועי [קרי: צְפִיעֵי] הַבָּקָר תַּחַת גֶּלְלֵי הָאָדָם וְעָשִׂיתָ אֶת לַחְמְךָ עֲלֵיהֶם:". צְפִיעֵי ‏הַבָּקָר הם גללי בהמה שעשו מהן כלים (רש"י מסכת שבת דף נח עמוד א) – ואינם מקבלים טומאה (אך כל כלי ‏גללים פוסלים את המקוה).‏","507","","2952","True","True","False","","178","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43908","43905","ברשותך ארחיב גם לתשובה 4","31/03/16 17:01","כא אדר ב","תשע"ו","17:01","אשבח","כדי להרחיק מדעתם של הצדוקים, שלא קיבלו עליהם את התורה שבעל פה, חכמים הקלו והורו ‏לעשות את הפרה האדומה גם על ידי כהן טבול יום (1) , וכדי לקיים דברי חכמים בית הדין היה ‏מטמא בטומאת שרץ את הכהן המיועד לשרוף את הפרה האדומה, מטבילו ובלי לחכות לערוב ‏שמש כהן זה שרף את הפרה האדומה. במעשה זה בית הדין טימא את הכהן לזמן קצר בלבד ‏ולאחר זמן זה המשיך הכהן לעסוק בעשיית הפרה האדומה.‏

(1)‏ ‏"טבול יום" הוא אדם (לא רק כהן) טמא שטבל לטהרתו אך אינו נטהר לכל דבר ועניין אלא ‏עד שתשקע השמש, עד אז, ולמרות טבילתו, הוא עדיין טמא לעניין קודשים ותרומה וטהור ‏לחולין ולמעשר שני. בשקיעת השמש מסתיים היום שבו הטמא טבל ורק אחרי טבילתו ‏נשלמת טהרתו. גם הכלים לאפר הפרה האדומה היו כולם טבולי יום.‏","507","","2952","True","True","False","","187","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43909","43905","הערות נוספות לתשובה 5","31/03/16 17:13","כא אדר ב","תשע"ו","17:13","אשבח","=ליום הכפורים מופרש הכהן הגדול לשבעה ימים

=לעשיית פרת החטאת מופרש לשבעה ימים כהן הדיוט

=הגמרא בדף ח עמוד ב מסבירה שהכהן הגדול הופרש לקדושה והכהן העושה את הפרה הופרש לטהרה‏

=אין קשר בין יום עשיית הפרה האדומה ליום הכפורים

=פרת החטאת, למרות המילה חטאת, אינה קרבן והיא נשחטת על הר הזיתים, הכהן היה מזה מדמה שבע פעמים מול פתח ההיכל ואחר כך היה ‏שורפה.
‏‏","507","","2952","True","True","False","","199","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43907","43906","הכל צפוי והרשות נתונה....","31/03/16 16:57","כא אדר ב","תשע"ו","16:57","אבי גרינבלט","","539","","2952","False","True","False","","89","95.86.70.31","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43918","43916","אבי אבות הטומאה","31/03/16 20:43","כא אדר ב","תשע"ו","20:43","אבי גרינבלט","","539","","2952","False","True","False","","72","46.19.85.212","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43919","43918","רשמתי תשובתך... נמתין לעוד תשובות...","31/03/16 20:46","כא אדר ב","תשע"ו","20:46","אשבח","","507","","2952","True","True","False","","145","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43920","43919","מקור הביטוי","31/03/16 21:26","כא אדר ב","תשע"ו","21:26","אבי גרינבלט","הביטוי אבי אבות הטומאה איננו מופיע במשנה או בגמרא הן בתלמוד הבבלי והן בתלמוד הירושלמי , אלא מופיע לראשונה בתקופת הראשונים: "לָמַדְנוּ שֶׁהַמֵּת אֲבִי אֲבוֹת הַטֻּמְאָה" ((רש"י על במדבר יט כב))","539","","2952","True","True","False","","115","46.19.85.212","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43928","43920","ראה מאמר שכתבתי בקישור","01/04/16 10:03","כב אדר ב","תשע"ו","10:03","אשבח","כאן","507","","2951","True","True","False","","170","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43930","43928","אכן ראיתי והדפסתי לשבת קודש...","01/04/16 13:26","כב אדר ב","תשע"ו","13:26","אבי גרינבלט","הערה אחת שכבר נתקלתי , המקור בעירובין לא זכיתי למצוא בעירובין את דבריך.
מעבר למאמר המקיף ולעובדה שהוא נכתב לעילוי נשמות הקדושים כפי שציינת , מה הנפק"מ בעניין ? הרי ברור שבמקום שאין חיות יש מקור לטומאה .
העובדה שהרמב"ם לא מזכיר זאת, אינה בהכרח עדות שהוא מגדיר את הדברים כפי הכותרת שציינת ( בהקצנה אומר כי הרמב"ם ושום פוסק אינם פוסקים שבשר אדם אסור באכילה למעט הרא"ה המציין כמופיע במגיד משנה בהל מאכלות אסורות ב,ג, אלא שבאופן טבעי אנשים בדילים מזה ורק במקרי קיצון נדרשים לדיון קשה כל כך).
היום בערב נאמר "מזמור שיר ליום השבת , טוב להודות לה'" , אולי בבחינת שהעולם הזה הוא רק טוב אבל העולם הבא שהוא הטרקלין הוא טוב מאד ועל כך מעידה השבת ואם כן המוות הוא המעבר לעולם שעליו אמר החכם מכל אדם "ויום המות מיום היוולדו" כמו אוניה השבה ממסעה מלאה בסחורה ואז באמת יש שמחה ועל מה להודות.","539","","2951","True","True","False","","151","46.19.85.114","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43931","43930","תודה על הערותיך הנכונות מאוד. שמת","01/04/16 13:50","כב אדר ב","תשע"ו","13:50","אשבח","לב ודאי שלפני פרסום המאמר שאלתי שאלה "מכשילה": "מה דרגת טומאתו של המת עצמו?".
שאלה זו שאלתי חברים ת"ח, רבנים וצעירים: תשובת כולם הייתה "אבי אבות הטומאה" - ומאף לא אחד קיבלתי את התשובה הנכונה: המת עצמו אינו טמא.

לכן, לשאלתך מה הנפק"מ בדברי המאמר:
1. אין שום נפקות ללימוד התורה השוטף ובודאי שלא להלכה (הרי אם היה צד כלשהו להלכה - לא היה עולה על דעתי לפרסמו).
2. מטרה א': להוציא מדעת שהמת עצמו טמא.
3. מטרה ב' להפנים שהמושג "אבי אבות הטומאה" הוא כינוי למת ולא דרגת טומאה.
אלה ותו לא!

וקריאה לכל קורא שהגיע עד הלום:

עוד בפרשת פרה נקרא מחר בע"ה בפסוק כא: וְהָיְתָה לָהֶם לְחֻקַּת עוֹלָם וּמַזֵּה מֵי הַנִּדָּה יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְהַנֹּגֵעַ בְּמֵי הַנִּדָּה יִטְמָא עַד הָעָרֶב:

שְׁאֵלָתִי: מהי דרגת הטומאה של הכהן אחרי שהזה על טמא-מת את מֵי הַנִּדָּה?","507","","2951","True","True","False","","206","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43934","43930","ההערה על המקור מעירובין מחקתי!","01/04/16 14:14","כב אדר ב","תשע"ו","14:14","אשבח","אתה צודק שהערתי אינה בהירה: המדובר בעירובין בדף קד: הוא על "המכניס טמא שרץ למקדש - חייב, שרץ עצמו - פטור" והרי השרץ הוא אב טומאה כמו הטמא מת! וכו'.

בע"ה אשלב אותה בצורה מורחבת בעתיד הקרוב.","507","","2951","True","True","False","","187","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43940","43931","טבו"י","01/04/16 15:38","כב אדר ב","תשע"ו","15:38","אבי גרינבלט","או שאולי התכוונת לעומק הבנה אחר....","539","","2951","True","True","False","","111","46.19.85.170","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43942","43940","לא טבול יום. אחר.","01/04/16 16:19","כב אדר ב","תשע"ו","16:19","אשבח","","507","","2951","False","True","False","","161","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43943","43942","המקור ברמבם","01/04/16 17:10","כב אדר ב","תשע"ו","17:10","אבי גרינבלט","הלכות פרה אדומה פרק ה
א כל העוסקין בפרה מתחילה ועד סוף, מטמאין בגדים כל זמן עשייתן--שנאמר בשוחט ומשליך עץ ארז "וכיבס בגדיו . . . ורחץ בשרו" (במדבר יט,ז), ונאמר בשורף "והשורף אותה--יכבס בגדיו" (במדבר יט,ח), ונאמר "וכיבס האוסף את אפר הפרה" (במדבר יט,י): מלמד שכל העוסקין בה מתחילה ועד סוף--מטמאין בגדים וטעונין טבילה והערב שמש, דין תורה; אבל המשמר אותה בשעת עשייתה, מטמא בגדים מדבריהם--גזירה, שמא יזיז בה אבר.","539","","2951","True","True","False","","132","46.19.85.141","0","43903","יומא|ב ע"א",""),new Message("43947","43943","התשובה הנכונה: המזה מי חטאת נשאר בטהרתו!","02/04/16 20:36","כג אדר ב","תשע"ו","20:36","אשבח","הרמב"ם שהבאת עוסק במתעסקין ולא במזה שבשאלתי.

שאלתי הייתה: מהי דרגת הטומאה של הכהן אחרי שהזה על טמא-מת את מֵי הַנִּדָּה?

התשובה לשאלה זו היא:
המזה מי חטאת נשאר בטהרתו! – ולא כטעות הנפוצה שהמזה מי חטאת ‏נטמא.

אסמכתא בקובץ המצורף. ‏","507","pdf","2950","True","True","False","","260","79.180.216.44","0","43903","יומא|ב ע"א","0-pdf"),new Message("43948","43947","אכן נכון","02/04/16 21:36","כג אדר ב","תשע"ו","21:36","אבי גרינבלט","","539","","2950","False","True","False","","104","46.19.85.106","0","43903","יומא|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);