var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43331;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","52"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","40")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43331","0","בעקבות הלקט של הרב הראל על הרפואות בחז"ל","20/02/16 20:43","יא אדר א","תשע"ו","20:43","אליצפן","בעקבות הלקט של הרב הראל על דברי רבותינו בקשר לרפואות המופיעות בחז"ל, נראה שלא מדובר כאן רפואת אלא על סתרי תורה. סמך לכך ממאמר הרמח"ל על אגדות חז"ל.

"עוד צריך שתדע, שדברים רבים מעיקרי הסודות ירמזום חז"ל בענינים מן הטבע או התכונות, וישתמשו מן הלמודים שהיו מלמדים בדורות ההם אנשי החכמה הטבעית והתכונה. ואמנם אין העיקר להם הענין ההוא הטבעיי או התכוניי, אלא הסוד שרצו לרמוז בזה, ועל כן לא יוסיף ולא יגרע על אמיתת הענין הנרמז, היות הלבוש המשליי ההוא אשר הלבישוהו אמיתי או לא, כי הכונה היתה להביש הסוד ההוא במה שהיה מפורסם בדורות ההם בין החכמים; ואותו הענין עצמו היה יכול להתלבש בלבוש אחר כפי המפורסם בדורות אחרים; וכך היה מלביש אותו בעל אותו המאמר עצמו, אלו היה אומר אותו בדורות ההם.

האם יש פרוש המפענח מה מסתתר מאוחרי המסכה של "הרפואות" המוזכרות בדפים אלו?","502","","2993","True","True","False","","1423","85.64.4.239","0","0","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43338","43331","נראה שהשתמשו ברפואות אלו כפשוטן","21/02/16 00:14","יב אדר א","תשע"ו","00:14","דוד כוכב","כמבואר בקישור זה.","125","","2992","True","True","False","","168","95.86.69.230","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43339","43331","דוגמא מופלאה לאפולוגטיקה","21/02/16 08:14","יב אדר א","תשע"ו","08:14","Almuaddib","אין ספק, מהגמרא עצמה - כמו גם מדברי הגאונים מייד לאחר מכן - שאלו היו דברי הרופאים דאז. זו היתה הרפואה בתקופתם במקומם.","107","","2992","True","True","False","","187","87.68.53.160","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43341","43331","דברי המהרש"א","21/02/16 08:22","יב אדר א","תשע"ו","08:22","אבי גרינבלט","לא"ד סתרי תורה , המהרש"א שואל על עצם הבאת 2 דפים בעניני רפאות כאשר חזקיה המלך גנז ספר רפואות והודו לו על כך ומדוע כאן הכל מתפרסם ?
תשובה אחת עונה המהרש"א , למנוע את שיכחת הרפואות האלו וזה בבחינת "עת לעשות להשם" ועוד מוסיף המהרש"א "ומתוך זה תראה , שאין התלמוד חסר מכל החכמות , כי לכל חולי תמצא בו רפואה שלימה ואמיתית למבינים לשונם ואל יאמר המלעיג על חכמי התלמוד שהיו חסרים מחכמת הרפואה".

בריאות טובה","539","","2992","True","True","False","","147","81.218.132.64","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43350","43331","ציר הזמן של החכמים המובאים בלקט","21/02/16 09:30","יב אדר א","תשע"ו","09:30","אשבח","‏1.‏ ‏ רב שרירא גאון (ד'תרס"ו, 906 - ד'תשס"ו, 1006) היה ראש ישיבת פומבדיתא ונפטר ‏כבן מאה שנים. ‏בנו היה רב האי גאון. רב שרירא גאון בר חנינא, שהיה נצר לשושלת ראשי ‏הגולה ולבוסתנאי בן חנינאי, ‏מונה כראש הישיבה בפומבדיתא בשנת ד'תשכ"ח 968, ‏והחליף בתפקיד זה את רב נחמיה גאון בר רב כהן ‏צדק. את תפקידו הקודם כאב בית דין ‏מילא בנו, רב האי גאון שלימים ירש אותו בחייו כראש ישיבה, אך ‏עזר לו בניהול הישיבה ‏גם לפני כן.‏

‏2.‏ ‎‏ רבי אברהם בן הרמב"ם (ראב"ם, ר' אברהם החסיד; כ"ח בסיון ד'תתקמ"ו, 1186 - י"ח ‏בכסלו ‏ד'תתקצ"ח, 1237) פרשנה הגדול הראשון של תורת אביו הרמב"ם, איש הלכה, ‏פרשן מקרא מקורי על ‏דרך הפשט, פילוסוף והוגה דעות, רופא ומנהל בית החולים הכללי ‏בקהיר, נגיד יהודי מצרים למשך ‏כשלושים שנה.‏

‏3.‏ ‎ ‎‏ ‏ רבי יעקב הלוי בן משה מולין. מהרי"ל נקרא גם מהר"י סגל. נולד במגנצה בסביבות שנת ‏ה'ק"ך ‏‏(1360) ונפטר בוורמייזה בשנת ה'קפ"ז (1427). נחשב 'אבי מנהגי אשכנז'.‏

‏4.‏ ‏ רבי שלמה לוריא (המהרש"ל או רש"ל; ה'רע"א 1510 לערך - יב בכסלו ה'של"ד 7 ‏בנובמבר 1573), היה ‏מגדולי הרבנים בפולין במאה ה-16, מחבר הספר ים של שלמה ‏וחיבורים נוספים. ‏

‏5.‏ ‎‏ רבי שמואל אליעזר הלוי איידלס (בכתיב ארכאי: איידלש או אידלש; בראשי תיבות: ‏מהרש"א (מורנו ‏הרב רבי שמואל איידלס); ה'שט"ו 1555 - ה'שצ"ב 1631), רב ומפרש ‏התלמוד, מגדולי האחרונים. צאצא ‏למשפחת קלונימוס, שייחוסה מגיע עד דוד המלך.‏

‏6.‏ ‎ ‎הרב יאיר חיים בָּכָרָך (מכונה על שם חיבורו חוות יאיר; 1638 – 1701) שימש כרב ‏בקובלנץ, מיינץ ‏‏(מגנצא) ובסוף ימיו בוורמס (וורמייזא). היה מגדולי האחרונים באשכנז.‏","507","","2992","True","True","False","","329","79.179.143.90","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43347","43338","ראה תגובתי ל-Almuaddib","21/02/16 08:58","יב אדר א","תשע"ו","08:58","אליצפן","","502","","2992","False","True","False","","142","85.64.4.239","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43345","43339","עצם העובדה שהגאונים דוחים את השימוש","21/02/16 08:51","יב אדר א","תשע"ו","08:51","אליצפן","עצם העובדה שהגאונים דוחים את השימוש ב"רפאות אלו" מורה כי הם אינן כפשוטן.

אתה יכול לומר על דורות מאוחרים יותר שהרפואה התפתחה וכיום אין להסתמך על "תרופות חז"ל".

אבל לא כן, הגאונים, שהיו כה קרובים לאחרוני האמוראים מסדרי התלמוד, ועוד יותר לרבנן סבוראי ולראשוני הגאונים שגם מהם יש מאמרים בתלמוד. הרפואה לא התפתחה מימות חותמי התלמוד ועד ימיהם שכל הרפואות פתאום הפכו ללא נכונות ושאין לסמוך עליהן.

הם פשוט רמזו כי מה שנאמר במאמרים אלו איננו "רפואה" אלא סתרי תורה (מבלי לומר זאת בפרוש) המולבשים באצטלה של "מרשמים רפואיים".

הרמח"ל, במאמרו על "הגדות חז"ל" - מסביר זאת יפה, וגם אומר למה נעשה הדבר.

הנה דוגמא ממסכת פסחים (צד.-צד:) המורה שרמח"ל צודק:

תא שמע: מצרים היא ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה, ומצרים אחד מששים בכוש, וכוש אחד מששים בעולם, ועולם אחד מששים בגן, וגן אחד מששים בעדן, ועדן אחד מששים בגיהנם. נמצא כל העולם כולו ככיסוי קדירה לגיהנם…

"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע, וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין, ובלילה רותחין. "

אומר על כך הרמב"ם (מו"נ, ח"ב, פכ"ט, י-ם תשמ"ח עמ' רלא-ב):

שכל מה שנזכר בתורה במעשה בראשית אין כולו כפשוטו כפי שמדמה בו ההמון, כי אלו היה הדבר כך לא חסו עליו אנשי המדע ולא השתדלו חכמים להעלימו, ומנעו מלדבר בו ברבים, לפי שאותם הפשטים מביאים או להפסד דמיון גדול והתדרדרות להשקפות רעות ביחס לה', או לכחש מוחלט וכפירה ביסודות התורה, ולכן הנכון להמנע מלבארם כפי העולה בדמיון תוך ריקנות מן המדעים, ולא כמו שעושים הדרשנים והמפרשים המסכנים שהם מדמים כי ידיעת פרוש המלים היא חכמה, ורבוי הדברים ואריכותם היא לדעתם תוספת שלמות,… אלא שכל מי שידע מזה מאומה אין ראוי לפרסמו כמו שבארתי כמה פעמים בפירושי למשנה, ובפרוש אמרו (ב"ר פ"ט א) מתחילת הספר ועד עתה 'כבוד א-להים הסתר דבר'… לפיכך כל חכם שזכה להבנת דבר מן הסודות הללו בין מעיונו או ממנחה שהנחהו לכך, מוכרח הוא לומר משהוא, ומנוע מלומר בפירוש אלא ברמז, והנה באו מאותם הרמזים וההערות וההנחיות הרבה בדברי חז"ל, ורק ליחידים מהם, אלא שהם מעורבים בדברי אחרים ובדברים אחרים…

רמב"ם, (מו"נ, ח"ב, פ"ח, י-ם תשמ"ח עמ' קפ)

ואל יהא מוזר בעיניך שהשקפת אריסטו חולקת על השקפת חכמים ז"ל בזה, כי השקפה זו כלומר… גלגל קבוע ומזלות חוזרים, וכבר ידעת שהכריעו השקפת חכמי אומות העולם על השקפתם בענינים הללו של התכונה, והוא אמרם בפירוש: 'ונצחו חכמי אומות העולם'. וזה נכון, כי הדברים העיוניים לא דבר בהם כל מי שדבר, אלא כפי שהביאו אליו העיון, ולפיכך צריך לסבור מה שנתקיימה ההוכחה עליו.

ומי שזה עדיין לא מספק אותו אזי אולי המהר"ל (באר הגולה - הבאר השישי) ישכנע אותו?

אל תטעה בכל הדברים האלו כי שעורים הללו במדה הגשמית, שלא דברו חכמים כלל משעור הגשמי כי לא היה להם עסק רק דבריהם במהות העולם... ודע כי מה שאמרו כאן מענין כוש ומענין העולם, הם סתרי החכמה, וכבר אמרנו לך ההפרש שיש בין חכמי ישראל ובין שאר חכמים, כי השגת חכמים ז"ל במהות לא בגשמי כלל.... כי הדברים הנאמרים פה הם עמוקים מאוד, וכל השעורים הנאמרים כאן אין השעור הזה שעור גשמי, כי אין לגן ועדן שעור גשמי רק נאמר על אמתת מהות כל אחד ואחד. ודבר זה די למבינים... שלא נאמרו דברים אלו מאומד ומחשבה רק כלם נאמרו בחכמה..."","502","","2992","True","True","False","","218","85.64.4.239","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43352","43345","קראת את דברי הגאונים?","21/02/16 09:41","יב אדר א","תשע"ו","09:41","Almuaddib","חוששני שאתה מייחס להם דברים שלא כתבו, לא אמרו ואף לא עלתה על דעתם.

וראה גם את מאמרו של רבי אברהם בן הרמב"ם על דברי האמוראים שהיו כמשלים - אין הוא מביא שם את הרפואות אלא דברים אחרים לגמרי. גם הוא - לא חשב שאלו משלים או סתרי תורה.

נ.ב.
אמו החורגת של אביי גם מסרה לו סתרי תורה?","107","","2992","True","True","False","","154","82.81.160.69","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43354","43345","תרנגולת שחוטה ומבותרת על ראש מגולח","21/02/16 10:06","יב אדר א","תשע"ו","10:06","אשבח","הנאמרת מפי אם אביי אינה סתרי תורה.","507","","2992","True","True","False","","192","79.179.143.90","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43355","43345","אליצפן שמת לב שאתה מערב מין בשאינו מינו?","21/02/16 10:54","יב אדר א","תשע"ו","10:54","Almuaddib","?","107","","2992","True","True","False","","123","82.81.160.69","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43351","43347","חז"ל עסקו גם בזה וגם בזה","21/02/16 09:40","יב אדר א","תשע"ו","09:40","דוד כוכב","אין לערב בין דברי אגדתא - שהם דברי חכמים וחידותם, לבין הוראות שמירת בריאות הגוף הלכה למעשה שגם בזה עסקו חז"ל ואף הדגישו את חשיבות הענין כמבואר בראיות דלעיל.","125","","2992","True","True","False","","163","95.86.69.230","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43353","43350","ישר כחך, וראה גם פה בפורטל","21/02/16 09:54","יב אדר א","תשע"ו","09:54","לינקוש","רב שרירא גאון

מהרי"ל

מהרש"ל

מהרש"א

רעיון טוב העלית - כדאי תמיד לפרט קצת (או לשים לינק) כאשר מוזכר חכם שלא בטוח שמוכר לכולם היטב.","58","","2992","True","True","False","","257","192.115.90.150","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43359","43352",""אמרה לי אם" יכול להיות פתיח לסתרי תורה","21/02/16 12:20","יב אדר א","תשע"ו","12:20","אליצפן","","502","","2992","False","True","False","","162","85.64.4.239","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43360","43354","ראה תגובתי ל- Almuaddib","21/02/16 12:20","יב אדר א","תשע"ו","12:20","אליצפן","","502","","2992","False","True","False","","154","85.64.4.239","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43371","43359","אמו החורגת היא שם קוד לסתרי תורה?","21/02/16 15:53","יב אדר א","תשע"ו","15:53","Almuaddib","עד היום, כולם - ללא יוצא מהכלל - ידעו בדיוק מיהי אותה אם שמדבריה הביא אביי.

עד היום - כשהתחדש לנו מדבריך שאין זו אם כלל, ואכמ"ל.


נ.ב.
עיין שבת קלד., וגם בדברי רש"י שם, וחשוב שוב: האם האם אותה מצטט אביי היא אומנתו - כפי שמפרש רש"י, או "שם קוד לסתרי תורה".","107","","2992","True","True","False","","140","82.81.160.69","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43377","43371","הנה דוגמא ממסכת ברכות ליתי שיליתא דשונרא","21/02/16 16:49","יב אדר א","תשע"ו","16:49","אליצפן","ברכות ו ע"א "האי מאן דבעי למחזינהו - ליתי שילייתא דשונרתא אוכמתא בת אוכמתא, בוכרתא בת בוכרתא, וליקליה בנורא ולשחקיה ולימלי עיניה מניה, וחזי להו. ולשדייה בגובתא דפרזלא ולחתמיה בגושפנקא דפרזלא דילמא גנבי מניה. ולחתום פומיה כי היכי דלא ליתזק.

תרגום למי שמתקשה:

מִי שרוֹצֶה לחזות בו - יָבִיא שילייא של חֲתוּלָה שְׁחוֹרָה בת שְׁחוֹרָה, בְּכוֹרָה בַת בְּכוֹרָה, ויקלה אותה באֵשׁ ויִכְתְּשֶׁנּה ויְמַלֵּא עֵינָיו מזה, וירְאֶה לָהֶם. וישים בשְׁפוֹפֶרֶת של בַּרְזֶל ויַחְתְּמֶנּוּ בחוֹתָם של בַּרְזֶל שֶׁמָּא יגבנו ממנו ויַחְתֹּם פִּיו כדי שלא יִנָּזֵק.

רב ביבי בר אביי עבד הכי חזא ואתזק. בעו רבנן רחמי עליה ואתסי.

"סגולה"/"רפואה" כמצוי בכל גיטין סט.

אך לשמחתינו למסכת ברכות יש פרוש עין איה לרב קוק, ומתברר שזה לא רצפט רפואי אלא סתרי תורה:

"האי מאן דבעי למחזינהו, לייתי שליתא דשונרתא. אוכמתא בר אוכמתא, בוכרתא בת בוכרתא. על החתול אמרו חז"ל בשלהי הוריותי שאינו מכיר את קונו. ובאמת כל הסיבות המזיקות בעולם סיבתם האמיתית היא שכחת ד', וחסרון הידיעה הזאת המשלמת כל חסרון מביאה לידי כל היזק והשחתה. וכמו שהעיד ע"ז כבר הרמב"ם במו"נ בשלישי. שהרי בסיבת אפיסת כל ההיזיקות יאמר "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את ד'" .
ע"כ יש יחס לכוחות המזיקים בעולם לשונרא, שאינה מכרת את קונה. וראוי לחזק ציור החושך שיש בהעלמת האור הגדול הזה, בהיותה אוכמתא בת אוכמתא שמורה על החושך, כדברי ר"י עיזי מסגו בריש עדרא מעיקרא חשוכא, והיא בוכרתא, כי ההעדר הוא קורם להוי', והחושך סיבה לאור וקודם לו בהכרח גם אלו הסיבות הרעות הם סיבות קודמות לטובות,
כי כל אשר ברא אלקים הוא טוב מאד. והשליא היא הסבה להמצא בעולם השונרא, שהיא בתכונת השכחה, שמביאה שלא להכיר את קונה, לשתהי' סבת כל ההיזקות שמוכרחות להיות קדומות לכל הטוב "כי אשב בחושך ר' אור לי".
והנה בהיות האדם עסוק בחקירות הסיבות הרעות הנמצאות בעולם, בין המורגשות בין הכחניות בין השכליות, שהביאו גם הם מבוכה גדולה בעולם להשכיח שם ד' ולשום הלוט על אור האמת. שתים הנה שצריך לשמור בזה, שלא יוסיף תת כח לאלו הכחות ע"י איזה פעולה ודיבור להרחיב גבולם, כי אם אתה למד להבין ולהורות'.
אבל מה גדלה השמירה הנחוצה שלא תהא סיעתינו סיעה שיוצא ממנה תלמיד שאינו הגון , המשתמש להרע באלה הדברים העלולים לזה מאד. ועוד שלא יפת בסתר לבו ע"י התרשלות העיון היפה ומניעת זיקוק המדות הראויות למתעסק באלה הדברים הארסיים. כאשר יאתה למתהלך עם נגועי מכה מתדבקת, שיהי' שלם בכל כוחותיו שלא יהי' עלול להדבק בו כל נגע וכל מחלה.
ועם זה תהי' השמירה גדולה שלא יפעלו עליו בפנימיותו. וזהו שהזהירו ולחתמיה בגושפנקא דפרזלא, ולחתום פומי' בגושפנקא דפרזלא דלמא גנבי מיני', וליחתום פומי' בקדושת הדיבור כי היכי דלא לתזוק.

זו רק דוגמא מה מסתתר בכל הסיפורים "הרפואיים" ודוגמתם בחז"ל.","502","","2992","True","True","False","","305","85.64.4.239","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43383","43377","יפה","21/02/16 21:57","יב אדר א","תשע"ו","21:57","דוד כוכב","","125","","2992","False","True","False","","129","95.86.69.230","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43384","43377","רצון לראות שד, זה תרופה למחלה???","21/02/16 22:08","יב אדר א","תשע"ו","22:08","Almuaddib","פעם אחר פעם, כותבים כאן דברים שאינם ממין העניין.

אין שום קשר בין ציון רפואות למחלות, לבין האמירה איך לראות שדים, אגדתות שונות, וכו'.","107","","2992","True","True","False","","123","84.228.162.184","0","43331","גיטין|סט ע"א",""),new Message("43386","43384","ומה עם השדים של במסכת גיטין?","21/02/16 22:30","יב אדר א","תשע"ו","22:30","אליצפן","ובכלל אם ברפואה עסקינן מה זה משנה באיזה יום בשבוע האדם מת שרק אם מת בשבת היד שלו מרפאת?

האם מדובר ביהודי שמת בשבת או גם אם זה גוי?

האם התרופה מרפאת רק יהודי או גם גוי שלא יודע ולא שמע מעולם על השבת?","502","","2992","True","True","False","","212","85.64.4.239","0","43331","גיטין|סט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);