var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43149;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43149","0","למה לכבד בן ת"ח ממונה על הציבור","11/02/16 15:38","ב אדר א","תשע"ו","15:38","אור חדש","אתא ושייליה לרבי יצחק נפחא א''ל אחריהן קוראין ת''ח הממונין פרנסים על הצבור ואחריהן ת''ח הראויין למנותם פרנסים על הציבור ואחריהן בני ת''ח שאבותיהן ממונים פרנסים על הצבור ואחריהן ראשי כנסיות וכל אדם

למה לכבד בן ת"ח ממונה על הציבור?
אם זה בתור כבוד לתורת אביו למה דוקא אב שהוא גם פרנס ולא לכל בן של ת"ח? ואם זה מצד שהאב פרנס למה לא כל בני הפרנסים דינם לקדום?

ידוע שהרצי"ה זצ"ל גלה מהארץ לחו"ל מפני שבהיותו בנו של "הרב הראשי" לא נתנו לו ללמוד והטרידוהו כל היום במסירת בקשות לאביו
מובן אם כן שבן כזה מכובד לא בזכות אביו אלא כיון שהוא עצמו הופך למשרת ציבור וכן נראה שדוקא בן של פרנס שהוא גם ת"ח מסתמא משמש את הציבור בעצמו משא"כ בן של פרנס שאינו ת"ח","458","","3000","True","True","False","","934","37.26.148.207","0","0","גיטין|ס ע"א",""),new Message("43159","43149","מפני כבוד אביהם","11/02/16 20:07","ב אדר א","תשע"ו","20:07","דוד כוכב","מסכת הוריות דף יג ע"ב:
"בני ת"ח שממונים אביהם פרנס על הצבור, בזמן שיש להם דעת לשמוע - נכנסים ויושבים לפני אביהם ואחוריהם כלפי העם, בזמן שאין להם דעת לשמוע - נכנסים ויושבים לפני אביהם ופניהם כלפי העם. רבי אלעזר בר ר' [צדוק] אומר: אף בבית המשתה עושים אותם סניפין".
ופירש רש"י:
עושין אותן - לבני חכמים שממונים אביהם פרנס על הצבור.
סניפין - שמושיבין אותן בצד הזקנים מפני כבוד אביהם דהויין סניפין לזקנים כסניף זה שמצניפין לקורה גדולה סני"ף בלע"ז.

מהגמרא עצמה מוכחים דברי רש"י שכבוד הבנים הוא כבוד לאב, שהרי מכבדים אף את הבנים שאינם מסוגלים אפילו ללמוד, והם דוקא יושבים כמו הזקנים ופניהם כלפי העם, ואילו הבנים שיכולים ללמוד פניהם לעבר הדרשנים.
צריך גם להזכיר את ההלכה שאם הבן ראוי ומסוגל לכך, הוא זה שיחליף את אביו במשרתו.","125","","3000","True","True","False","","240","95.86.89.112","0","43149","גיטין|ס ע"א",""),new Message("43161","43159","והתרוץ לקושייתי הוא?","11/02/16 20:15","ב אדר א","תשע"ו","20:15","אור חדש","אדרבה גם בן שאינו חכם ללמוד תורת אביו יכול להוות שליח נאמן להבאת דברי העם לאביו וע"כ יש לכבדו גם בלא שילמד תורה אלא רק מצד שפניו פונים כלפי העם","458","","3000","True","True","False","","133","77.125.91.6","0","43149","גיטין|ס ע"א",""),new Message("43164","43161","אין מקום לקושיה","11/02/16 20:32","ב אדר א","תשע"ו","20:32","דוד כוכב","אין פרנס שאינו ת"ח.
מפורש בגמרא: "ואחריהן ת"ח הראויין למנותם פרנסים על הציבור", כלומר שרק ת"ח מתמנים פרנסים על הציבור. וכך מפורש במסכת שבת דף קיד ע"א: "אמר רבי יוחנן: איזהו תלמיד חכם שממנין אותו פרנס על הציבור - זה ששואלין אותו דבר הלכה בכל מקום ואומר, ואפילו במסכת כלה".

וגם אילו יתמנה פרנס שאינו ת"ח, כבוד זה נוחלים רק אלו שיש בהם מעלה כפולה - שהם גם ת"ח וגם פרנסים. הם אלו שמכונים 'רב' שפירושו אדון.
והזכרתי שדוקא בהם - במחזיקי משרה, קיים הדין שבניהם יירשום, ומשום כך יש ככלל חשיבות מיוחדת לבניהם, יתר על סתם ת"ח. בניהם הם חלק מכבוד משרתם.

אם נמצא מי שהיה טרוד בהבאת דברי העם לאביו, אין בכך ראיה שדין הגמרא אינו עוסק גם באותם בנים שאינם עסוקים כלל בענייני אביהם, וגם כאלו יש רבים.","125","","3000","True","True","False","","182","95.86.89.112","0","43149","גיטין|ס ע"א",""),new Message("43171","43164","לגבי הפסקה האחרונה","11/02/16 22:10","ב אדר א","תשע"ו","22:10","אור חדש","כתבת
"אם נמצא מי שהיה טרוד בהבאת דברי העם לאביו, אין בכך ראיה שדין הגמרא אינו עוסק גם באותם בנים שאינם עסוקים כלל בענייני אביהם, וגם כאלו יש רבים."

אני מסכים בהחלט
הדין עוסק בכלל האנשים ששייכים למגזר שהרוב שבו מתאימים לדין הגם שהמיעוט לא שייכים אליו.

ממילא כתבתי שיוצא שמגזר "בני ת"ח שהם גם פרנסים" הינם עפ"י רוב יהיו בבחינת "פניהם כלפי העם", סיפור מסייע לכך נמצא בעובדה דבנו של גדול הת"ח הפרנסים בדורות האחרונים.
אם ישנם פרנסים שאינם ת"ח יוצא שעפ"י רוב בניהם לא יהיו נוחים לעם (לדעתי תוכל למצוא מציאות כזו בהתנהלות של "בי ראש גלותא")
אם לא- אין אכן קושיה ולא צריך תרוץ לשאלתי השניה","458","","3000","True","True","False","","131","77.125.91.6","0","43149","גיטין|ס ע"א",""),new Message("43175","43171","הפכת","11/02/16 23:36","ב אדר א","תשע"ו","23:36","דוד כוכב",""בזמן שיש להם דעת לשמוע (כמו הרצי"ה) - נכנסים ויושבים לפני אביהם ואחוריהם כלפי העם". אלו שפניהם לעם הם אלו שממילא אינם מסוגלים להבין וללמוד, והם המיעוט, רוב בנים דומים לאב.","125","","3000","True","True","False","","166","95.86.89.112","0","43149","גיטין|ס ע"א",""),new Message("43189","43175","רק מפני כבודו של הרצי"ה אבהיר","12/02/16 11:10","ג אדר א","תשע"ו","11:10","אור חדש","השתמשתי בביטוי "פניהם כלפי העם" בצורה מושאלת- לא בתור תיאור לצורת ישיבה אלא כתיאור של מעלה לאדם שעסוק בצורכי ציבור.

ברור שלרצי"ה היה שתי המעלות, גם ת"ח עצום וגם דואג לצורכי הכלל.
אכן אילו היה ת"ח בלבד כבר היה ראוי להקדימו לשאר אנשים אלא שבו גם היתה מעלה שניה- דאגה לציבור שלפי דעתי סוגייתנו מחייבת לכבד את בעלי דרגה זו גם בלא שיהיו ת"ח בעצמם שהרי כפי שציינת בניהם של ת"ח פרנסים עלולים להיות גם לא ראויים ללמוד בעצמם ובכ"ז מכבדים אותם מצד מה, צד זה הוא להצעתי היותם (לפחות עפ"י רוב) עומדים בין העם לאביהם.","458","","2999","True","True","False","","136","77.125.91.6","0","43149","גיטין|ס ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);