var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42848;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42848","0","גוי - ( יכול לקנות ) ישראל, מנלן ?","21/01/16 11:31","יא שבט","תשע"ו","11:31","עלי","הגמרא שואלת כנ"ל ועונה מהפסוק 'וישב ממנו שבי'.
הבה נניח שלא היה הפסוק הזה ללמוד ממנו, וכי הדבר תלוי בפסוק, הרי זו היתה המציאות, שגוים קנו יהודים לעבדות ! לשם מה אפוא הפסוק ? או שמא הפסוק רק אסמכתא בעלמא ללמד מה היתה המציאות ?","209","","3021","True","True","False","","914","194.114.146.227","0","0","גיטין|לח ע"א",""),new Message("42849","42848","הלימוד הוא מהניסוח","21/01/16 11:39","יא שבט","תשע"ו","11:39","דוד כוכב",""שבי" משמעו שהיה קנוי ברשותם.
השוה לפסוקים בבמדבר לא, כו-כז:
שָׂא אֵת רֹאשׁ מַלְקוֹחַ הַשְּׁבִי בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה אַתָּה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְרָאשֵׁי אֲבוֹת הָעֵדָה: וְחָצִיתָ אֶת הַמַּלְקוֹחַ בֵּין תֹּפְשֵׂי הַמִּלְחָמָה הַיֹּצְאִים לַצָּבָא וּבֵין כָּל הָעֵדָה:
'מלקוח' - כלשון "קיחה קיחה משדה עפרון".","125","","3021","True","True","False","","148","164.138.117.52","0","42848","גיטין|לח ע"א",""),new Message("42851","42849","יפה אך לא ענית","21/01/16 14:01","יא שבט","תשע"ו","14:01","עלי","כבוד הרב על שאלתי.","209","","3021","True","True","False","","119","213.151.54.219","0","42848","גיטין|לח ע"א",""),new Message("42853","42851",""מציאות" של התנהגות אינה הלכה","21/01/16 14:46","יא שבט","תשע"ו","14:46","דוד כוכב","ישראל החוטף ישראל ומכרו, או חוטף בית ומכרו, וכי קיימת הוכחה שקנה את הגזילה רק משום שהתנהג כאילו הדבר שלו?! התנהגות שודדים ונכרים אינה מלמדת דבר.

הגמרא שאלה מנלן מהתורה שיתכן קנין הלכתי - שגוי יקנה ישראל. והסברתי לעיל כיצד הפסוק הוא דרש להלכה ולא סיפור מעשה בעלמא.","125","","3021","True","True","False","","153","164.138.117.52","0","42848","גיטין|לח ע"א",""),new Message("42857","42853","יפה אבל","21/01/16 16:44","יא שבט","תשע"ו","16:44","עלי","האם הגוי שגנב נפש ומכרה לעבדות ( כמו שהמדנים מכרו את יוסף והיה עבד ואף אחד לא שאל מנין שהוא מכור מהתורה... ובאמת צריך לשאול מדוע לא למדים ממנו ) אכפת לו אם לפי התורה יש לו קניין ביהודי העבד שלו ? עבדות אינה עניין המצריך אישור. מי שרצה לאחר מלחמות בהן נלקחו יהודים בשבי ונמכרו לעבדים לקנות יהודי לעבד פשוט הלך לשוק העבדים וקנה לו עבד וחסר היה לעבד לנסות לברוח כי הדבר היה עלול לעלות לו בחייו או פשוט במכות, לכן לא ברורים לי דבריך שצריך הוכחה שקנה את הגזילה, הרי מדובר בד"כ במכירה משבי ?","209","","3021","True","True","False","","135","213.151.54.219","0","42848","גיטין|לח ע"א",""),new Message("42858","42857","כוונתך לשאול: מאי נפקא מינה. ראה ברש"י:","21/01/16 16:53","יא שבט","תשע"ו","16:53","דוד כוכב",""עובד כוכבים מישראל מנלן - כגון עבד זה דשייך במצות".

סוגייתנו עוסקת במקרה עם נפקא מינה כזו.
כאשר עבד כנעני - שדינו כישראל - נמכר לנכרי, והבעלים הראשון מישראל התייאש מבעלותו.
אם אין קניין לגוי, עכשיו הופקר העבד והוא יצא לחפשי. ואם יש קנין לגוי הוא יכול להקנותו בחזרה לישראל.","125","","3021","True","True","False","","158","164.138.117.52","0","42848","גיטין|לח ע"א",""),new Message("42859","42858","זה בדיוק מה שאיני מבין","21/01/16 19:14","יא שבט","תשע"ו","19:14","עלי","הצד שכתבת, שלגוי אין קניין בעבד, הרי הוא לקחו בשבי מישראל, וכי יעלה על הדעת שהעבד חופשי ? ואם אמנם פשוט הדבר שאינו חופשי מצד המציאות, למה לי פסוק ?
ואם העבד נמכר לגוי, וכי הגוי הוריד את כספו לטמיון שיהיה צד לומר שאין לו קניין בו ?","209","","3021","True","True","False","","142","213.151.54.219","0","42848","גיטין|לח ע"א",""),new Message("42860","42859","אילולא הפסוק","21/01/16 19:59","יא שבט","תשע"ו","19:59","דוד כוכב","אילו הדין היה שאין קנין לגוי בישראל, כל עוד היה אותו עבד מוחזק בידי הגוי - כמי שאבד במדבר דמי. ואם היה בעליו הישראל מתיאש ממנו - היה אז מופקר, לכן הדין שהוא היה אכן יוצא לחפשי. רק שבאנו בכך למחלוקת רב ושמואל אם צריך גם גט שחרור או לא.

וכי פולארד ושליט היו שייכים למאן דהו רק משום שהיו עכו"ם שלא אפשרו להם לצאת לביתם?!

הדבר דומה לחפץ שאבד, הדין הוא שנעשה הפקר רק אחר יאוש בעלים. האם "מצד המציאות" הוא עדיין של בעליו או הפקר?
יתר על כן, אם אותו חפץ שנתיאשו ממנו בעליו - הגביהו אדם אחר שחשב בטעות שהוא חפץ שלו ולכן לא נתכוין לזכות בו (כדין "עודר בנכסי הגר וכסבור שלו הן, דלא קני", במסכת יבמות דף נב ע"ב). האם "מצד המציאות" הוא של המגביה או עדין הפקר?","125","","3021","True","True","False","","173","164.138.117.52","0","42848","גיטין|לח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);