var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42479;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42479","0","למה קילל ר"א בניה של רוכל?","28/12/15 22:08","טז טבת","תשע"ו","22:08","אור חדש",""... וקיימו חכמים את דבריה, אמר להם: בני רוכל תקברם אמם ..."

למה קילל ר"א את בני רוכל ומה תשובה היא זו לדברי חכמים?
תשובה:
חכמים ניסו להוכיח מכך שהחכמים בדור הקודם קיימו דבריה של רוכל להעביר הבגד לבתה בלא קניין שכך היא ההלכה
לזאת ענה להם ר"א שלא עשו כך כהלכה הפסוקה לכל ישראל אלא רק בגלל שהיו כאן נסיבות מיוחדות- שהבנים שהיו זכאים לקבל הבגד לפי ההלכה היו רשעים מרושעים ואילו הבת לא היתה כמותם, במצב כצה ניצלו החכמים דבריה של רוכל וביטלו זכותם של הבנים נגד ההלכה הפשוטה.

חידה:
היכן מצאנו עוד מקרה כזה שרמת היורש השפיעה (או שלא) על קביעת ירושתו?
עוד מקרים בהם הדיין קבע ההלכה בגלל מצבם של הנידונים ולא כפי ההלכה ה'יבשה'?","458","","3043","True","True","False","","884","77.127.89.37","0","0","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42486","42479","אין זה פירוש הדברים","28/12/15 22:32","טז טבת","תשע"ו","22:32","דוד כוכב","חכמים אינם גוזלים ממון ברמאות, גם לא מבעלי עבירה.

רש"י פירש:
לא נלמד מהן ראיה לפי שלא דקדקנו בהן איך היתה אותה צואה שמתוך שהיו רשעים לא הוזכרו בבהמ"ד.
כלומר, אתם למדים מאותו מעשה שדי בדיבור? זו טעות. לא קיים שום מידע מהימן אודות אותו מעשה אם נעשה שם קנין או לא נעשה. כי אין דרך החכמים לתאר בבית המדרש בדייקנות מעשים שנעשו אצל רשעים על מנת שנלמד מהם פרטי הלכות.

ובלשון פירוש 'חברותא':
"ומאחר והיו רשעים, לא הוזכרו בבית המדרש ולא דקדקו בצוואת אמם, ומשום כך אין ללמוד מהם ראיה".","125","","3043","True","True","False","","198","95.86.92.222","0","42479","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42586","42479","דוגמה","03/01/16 00:23","כב טבת","תשע"ו","00:23","אור חדש","ר"מ הלכ' נחלות פ"ו:
יב [יא] כל הנותן נכסיו לאחרים, והניח את היורשין--אף על פי שאין היורשין נוהגין בו כשורה--אין רוח חכמים נוחה הימנו, וזכו האחרים בכל מה שנתן להן. ומידת חסידות היא, שלא יעיד אדם חסיד בצוואה שמעבירין בה הירושה מן היורש, אפילו מבן שאינו נוהג כשורה, לאחיו שהוא חכם ונוהג כשורה.-

וראה במקורות שם

יג [יב] ישראל שנשתמד, יורש את קרוביו הישראליים כשהיה. ואם ראו בית דין לאבד את ממונו ולקונסו שלא יירש, כדי שלא לחזק ידי רשעים--הרשות בידן. ואם יש לו בנים בישראל, תינתן ירושת אביהן המשומד להן. וכן המנהג תמיד במערב.

יד [יג] ציוו חכמים שלא ישנה אדם בן בין הבנים בחייו, אפילו בדבר מועט, שלא יבואו לידי תחרות וקנאה, כאחי יוסף עם יוסף.","458","","3037","True","True","False","","122","84.228.112.64","0","42479","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42487","42486","אכן כך פירש"י ז"ל","28/12/15 22:35","טז טבת","תשע"ו","22:35","אור חדש","כפי ששמת לב פירשתי אחרת
לשאלתך שיש כאן גזל ו"חכמים אינם גוזלים ממון ברמאות, גם לא מבעלי עבירה" הוספתי את החידה, ואם תמצא תשובה לחידתי תקבל גם סתירה לטעותך שיכול להיות במעשה ב"ד, הנעשה לטובת עניין מסויים "גזל"","458","","3043","True","True","False","","118","77.127.89.37","0","42479","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42488","42486","למה נצרכת להביא דברי ה"חברותא"?","28/12/15 22:42","טז טבת","תשע"ו","22:42","אור חדש","דברי רש"י לא עונים לשאלה היסודית- כיצד דחה ר"א ראיית חכמים לדבריהם
לפי ההוספה של החברותא יש כאן ספקולציה של ר"א "אולי לא דייקו"
ובכך הבנו כיצד סבר הוא לדחות הראיה אך עדיין נותרנו עם קושי להבין שיטת חכמים שהביאו המעשה כראיה (חלקו במציאות???)

לכן לדעתי פירושי עדיף מהפירושים שהבאת שהרי לדבריי מובן מה סברו חכמים (שנעשה עפ"י דין, כשיטתם) ואילו ר"א סבר שנעשה שלא כשורת הדין מפני רשעותם של הבנים וממילא אין עוד שום קושי בגמרא.","458","","3043","True","True","False","","125","77.127.89.37","0","42479","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42587","42586","רק משומד - הגרוע מעכו"ם, לא 'עובר עבירה'","03/01/16 01:39","כב טבת","תשע"ו","01:39","דוד כוכב","","125","","3037","False","True","False","","126","95.86.92.222","0","42479","גיטין|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);