var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42477;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","40"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42477","0","רבי שמעון הנשיא","28/12/15 21:50","טז טבת","תשע"ו","21:50","גיל ושמחה","אפשר מקור?
ידוע על נשיא בשם רבן שמעון גמליאל שמוזכר בשמו המלא בכל הש"ס.
מיהו רבי שמעון הנ"ל? באיזו תקופה שימש כנשיא? האם יש לו יחוס?","363","","3044","True","True","False","","1185","5.22.134.0","0","0","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42478","42477","תשובה","28/12/15 22:01","טז טבת","תשע"ו","22:01","אור חדש","ראה כאן
אכן אין מקום לשמעון הנשיא אחרי דורו של רשב"ג שפשוט שלא עליו מדובר אצלינו.
לפי התוס' זוהי גם הסיבה לשאלת הגמרא כיצד יש להבין המימרא
תוס:
או דקאמר משמיה דנשיא. לפי שלא מצינו שהיה נשיא קבעי שמא חיסר התנא מדבריו והיה לו לשנות אמר ר''ש הנשיא אומר ופשיט מרב יוסף ודחי עדיין תבעי הנשיא אומר או דקאמר משמיה דנשיא דשמא לישנא דברייתא נקט רב יוסף ומצינו שהתנא שונה כענין זה בב''ק (דף לט:) ר' יעקב משלם חצי נזק ופריך ר' יעקב מאי עבידתיה:","458","","3044","True","True","False","","129","77.127.89.37","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42490","42477",""רבן שמעון בן גמליאל נשיא" הוריות דף יג:","28/12/15 22:44","טז טבת","תשע"ו","22:44","דוד כוכב","לגבי השאלה למה מודגש פה שרבי שמעון הוא הוא הנשיא.
ראה מי ומי החולקים, רבי נתן, רבי יעקב, יש אומרים, רבי שמעון הנשיא. וראה היטב את כל המעשה שם, במסכת הוריות דף יג ע"ב...","125","","3044","True","True","False","","175","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42492","42490","תימה על הבנתך","28/12/15 22:57","טז טבת","תשע"ו","22:57","אור חדש"," ר' נתן ור' יעקב אמרו יחזרו ליורשי משלח ויש אומרים ליורשי מי שנשתלחו לו
ר' יהודה הנשיא אמר משום ר' יעקב שאמר משום ר''מ מצוה לקיים דברי המת
עד כאן יש שני דורות- ר"נ ור"י, י"א (שלהבנתך הינו ר' נתן???) והדור המאוחר שמיוצג ע"י ר"י הנשיא
וחכ''א יחלוקו
מי זה וחכ"א (לשיטת הוריות)???
וכאן אמרו כל מה שירצה שליח יעשה
זה כנראה תקופת המעבר של התורה לבבל- רב/שמואל?
עד כאן סדר כרונולוגי
א''ר שמעון הנשיא על ידי היה מעשה ואמרו יחזרו ליורשי משלח"

לדבריך זה חוזר לדור הראשון, למה לא הוזכר שם?
למה יש כאן גם ר' נתן וגם י"א באותו משפט אם אכן סוגיה זו מתבססת על הנאמר בהוריות?","458","","3044","True","True","False","","132","77.127.89.37","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42495","42492","תשובות ותיקונים","29/12/15 08:15","יז טבת","תשע"ו","08:15","דוד כוכב","י"א הוא כינוי לר"מ, לא לר"נ (הוריות שם).

רבי יהודה הנשיא חולק את"ק מהי דעת ר"מ, כל החולקים באותה מחלוקת הם בני דורו של רשב"ג.
בזמן גזירת רשב"ג הקפידו לכנות את ר"מ - י"א, בתוספת של רבי לברייתא הוא כבר מכנהו בשמו.
חכמים הם חכמים נוספים מאותו דור.

חכמים היו בבבל מימי החרש והמסגר. רש"י מסכת גיטין דף ו ע"א ד"ה מכי אתא רב לבבל: "גמירי דמשגלה יכניה לבבל (מלכים ב כד) והחרש והמסגר עמו לא פסקה תורה מהם". החכם אבוה דשמואל היה בדור שלפני רב ושמואל. רבי נתן היה בבבל בדורו של רבי. מסכת עבודה זרה דף יח ע"ב: "רבי מאיר... קם ערק אתא לבבל".","125","","3043","True","True","False","","210","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42498","42495","תיקון לתיקון","29/12/15 09:07","יז טבת","תשע"ו","09:07","אור חדש",""מיהו ניקנסינהו דלא נימרו שמעתא משמייהו אסיקו לרבי מאיר אחרים ולר' נתן יש אומרים"","458","","3043","True","True","False","","136","77.127.89.37","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42502","42498","נכון","29/12/15 13:39","יז טבת","תשע"ו","13:39","דוד כוכב","לפיכך יש אומרים אצלנו הם חכמים אחרים, או שרבי נתן חזר בו אחר אותו מעשה ופרש מדעת רבי יעקב.","125","","3043","True","True","False","","126","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42505","42502","מהר'ץ חיות-ברייתא בבלית ונשיא בבלי","30/12/15 08:32","יח טבת","תשע"ו","08:32","זילבר פדואל","ואלו דבריו :
"ברייתא זו בבלית כמש"כ למעלה וכאן אמרו ...ופירש רש"י וכאן אמרו - בבבל...אלא ודאי כוונת הש"ס על נשיא מבבל. כי נמצאו שמה מאז נשיאים וראשי גולה, ורק היו שמותם לסדר ממלכתם מסופק עדיין, לכן בעי הש"ס כאן. אבל שמות הנשיאים בא"י ושושלתא דהלל נודעו לכל ואינה נופלת בעיית הש"ס על זה"","504","","3042","True","True","False","","237","82.81.31.217","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42508","42505","המצינו ריש גלותא המכונה נשיא?","30/12/15 11:35","יח טבת","תשע"ו","11:35","דוד כוכב","לשון הבבלי במסכת חולין דף צב ע"א:
"אמר רבה: רמז רמז לו שעתידים שני שרים לצאת ממנו:
ראש גולה שבבבל,
ונשיא שבארץ ישראל".","125","","3042","True","True","False","","175","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42513","42508","המצינו","30/12/15 16:41","יח טבת","תשע"ו","16:41","אור חדש","שרשב"ג כונה רבי ולא רבן?
שכונה "שמעון נשיא"?
שלא הוזכר שם אביו הגדול עם שמו?

אינני שולל לחלוטין את גישתך שהרי הינה האפשרות השניה שמעלה הגמרא בהבנת הביטוי "רבי שמעון נשיא" אלא שנראה שדעת האמוראים לא נחה מהסבר זה והעדיפו לדחוק בלשון ולבאר ש"נשיא" מנותק מ"ר' שמעון"","458","","3042","True","True","False","","112","84.228.112.64","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42515","42508","אכן, מצינו שכונה ריש גלותא בתואר "נשיא"","30/12/15 19:32","יח טבת","תשע"ו","19:32","Almuaddib","עיין, למשל, בספר יוחסין, או בשבט יהודה.","107","","3042","True","True","False","","126","82.81.160.69","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42526","42513","לא עסקתי בצד הגמרא 'משמיה דנשיא'","31/12/15 02:47","יט טבת","תשע"ו","02:47","דוד כוכב","אלא רק בזיהויו לצד 'נשיא הוא'.

וכבר הסברתי לעיל את הצורך דוקא כאן בהדגשה שרבי שמעון הוא הנשיא, במחלוקת עם חביריו המורדים בקביעה זו. במקומות האחרים 'רבי-הנשיא' נתקצר ל'רבן'.","125","","3041","True","True","False","","144","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42523","42515","או "נשיאה"","30/12/15 22:43","יח טבת","תשע"ו","22:43","הראל","ואצלנו ייתכן שהתואר "נשיאה" נמסר בצורתו העברית (בברייתא!) "נשיא".

וראה על כך בספר ראשות הגולה בבבל בימי המשנה והתלמוד (משה בר) עמ' 6 ובהערה 5.

והביא שם (בין היתר):
"לפעמים קורא ריש גלותא נשיא, וכן ראוי, שראש גלות שבבבל הוא עיקר נשיא"","46","","3042","True","True","False","","247","84.94.81.172","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42527","42523","עברתי על כל 70 'נשיאה' שבגמרא","31/12/15 03:08","יט טבת","תשע"ו","03:08","דוד כוכב","(וכן על כל נשיאה/נשייא שבירושלמי).
כולם בא"י, למעט:
4 דבי נשיאה בבבל - כינוי למקורבים לריש גלותא ולא ריש גלותא עצמו.
במקום יחיד במסכת מועד קטן דף כב ע"ב: "נשיאה שכיב. אמר ליה רב חסדא (לרב חנן בר רבא) {מסורת הש"ס: [לרב נחמן בר אמי]}: כפי אסיתא וקום עלה, ואחוי קריעה לעלמא". לא מוזכר בשמו אלא כינוי כבוד כללי במותו. גם סביר שבא להכריז על מות נשיאה דא"י, שאילו היה במקומם מקורביו כבר היו מפרסמים.","125","","3041","True","True","False","","188","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42532","42527","[ללא נושא]","31/12/15 09:26","יט טבת","תשע"ו","09:26","הראל","הציטוט " ייתכן שהתואר "נשיאה" נמסר בצורתו העברית "נשיא" " הוא מדברי משה בר.

אך מה שחשוב לכאן זה ההיפך:
" לפעמים קורא ריש גלותא נשיא " (עמ' 6),
" בארץ ישראל פעמים היו מכנים לריש גלותא 'נשיא' " (עמ' 8).","46","","3041","True","True","False","","273","84.94.81.172","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42534","42527","אתה טוען לסתור עצמך???","31/12/15 09:54","יט טבת","תשע"ו","09:54","Almuaddib","הרי כאשר כותבים במקום אחד "בי ריש גלותא", ובמקום אחר מתייחסים אליו כאל "בי נשיאה", איזו הוכחה טובה מכך אתה דורש לכך שראש הגולה כונה גם נשיא?

אבל האמת, שזה משעשע עוד יותר, משום שלפחות במקום אחד אני זוכר שמכנים את הנשיא בא"י בכינוי ריש גלותא...

אז למד שוב מסכת שבת, וראה איך ראש הגולה בבבל מכונה גם "הנשיא" = נשיאה בארמית, וגם ריש גלותא, ואיך הנשיא שבא"י, מכונה על ידי רבי זירא בשם ריש גלותא.","107","","3041","True","True","False","","151","209.88.198.77","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42535","42532","נחוץ הרי מקור","31/12/15 10:04","יט טבת","תשע"ו","10:04","דוד כוכב","דברים אלו שהבאת הם מדברי ספר יוחסין שציין אלמואדּיב.
מצאתי את הדברים והם בספר יוחסין מאמר שני אות הנו"ן:
"דרב נחמן חתני' דבי נשיאה הוה כדאמר בחולין (פרק ט') ... נראה מכאן כי לפעמים קורא ריש גלותא נשיא".
הרי שהוא נשען על אותה גמרא שהיא אחת מארבע המקומות שציינתי לעיל שלא ריש גלותא עצמו מכונה "הנשיא" אלא מקורביו מכונים "דבי נשיאה".

מי מכונה בעצמו נשיא? - בני שושלת מאוד מסויימת:
"תניא: הלל ושמעון גמליאל ושמעון נהגו נשיאותן בפני הבית..." (מסכת שבת דף טו ע"א).
"אתה הוא הלל שקורין אותך נשיא ישראל?" (מסכת שבת דף לא ע"א).
v
"רבן גמליאל... דנשיא הוא" (מסכת עבודה זרה דף מג ע"ב).
v
"רבן שמעון בן גמליאל נשיא" (מסכת הוריות דף יג ע"ב).
v
"רבי יהודה הנשיא" (עשרות מקומות).
v
"גמליאל בני נשיא" (מסכת כתובות דף קג ע"ב).
v
"יהודה נשיאה" (עשרות מקומות).","125","","3041","True","True","False","","171","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42537","42534","על החלק הבבלי כבר עניתי","31/12/15 10:12","יט טבת","תשע"ו","10:12","דוד כוכב","ועל החלק הארץ ישראלי,
כנראה התבססת על כך שרבי יצחק נפחא היה אמורא ארץ ישראלי.
אבל ראה את דברי האנציקלופדיה מתוך פ. השו"ת:
תנאים ואמוראים - ביוגרפיות: תולדותיו של ר' יצחק נפחא: אמורא ארץ ישראלי... היה בבבל ודרש אפתחא דריש גלותא (שבת קכ"ו ע"ב).","125","","3041","True","True","False","","157","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42536","42535","הבאתי את המקור","31/12/15 10:11","יט טבת","תשע"ו","10:11","הראל","עיין שם (בספר שציינתי ובעמודים שציינתי),

הציטוטים שם הם לא מספר יוחסין אלא מכמה חוקרים שעסקו בנושא זה (ואולי ציטטו גם את ספר יוחסין).

(אגב, כל הספר עוסק בנושא ראשות הגולה - גדוש ומלא במקורות ודעות)","46","","3041","True","True","False","","287","84.94.81.172","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42538","42536","מקור - היינו בתלמוד","31/12/15 10:16","יט טבת","תשע"ו","10:16","דוד כוכב","כבר הראתי שהם אמנם נקראים נשיא אך רק לענין זה שמקורביהם מכונים "בי נשיאה".
ראה באותם ספרים אם צויין מקור נוסף.","125","","3041","True","True","False","","138","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42542","42537","חוששני שפעמיים לא הבנת. אבהיר שוב:","31/12/15 10:37","יט טבת","תשע"ו","10:37","Almuaddib","לגבי הדברים הראשונים:

דבי ריש גלותא = האנשים מביתו של ראש הגולה.

דבי נשיאה = האנשים מביתו של הנשיא.

מאחר ואנחנו רואים שימוש חלופי בשני הכינויים, ברור שריש גלותא, ראש הגולה, מכונה לפעמים גם נשיאה - הנשיא.


כדבריך, "דבי נשיאה" הם המקורבים לנשיא. וכי אתה רוצה לטעון שהם היו מקורבים לנשיא שבארץ ישראל? הרי מהדברים עולה שמדובר, פעמים רבות, על ריש גלותא שבבבל, ולא על הנשיא שבארץ ישראל - ובעצמך ראית מה דוגמאות לכך.

ועל כן אחזור: אם מקורביו של ריש גלותא מכונים "מקורבי הנשיא", כשם שהם מכונים "מקורבי ריש גלותא", הרי שריש גלותא מכונה גם הנשיא.



לגבי ריש גלותא שבארץ ישראל, אינני יודע מהיכן הבאת את רבי יצחק נפחא כשכתבתי במפורש שאלו דברי רבי זירא, ועיין בבלי, שבת נה.:

"א"ל ר' זירא לר' סימון לוכחינהו מר להני דבי ריש גלותא..."","107","","3041","True","True","False","","128","82.81.160.69","0","42477","גיטין|טו ע"א",""),new Message("42543","42542","התשובה שם:","31/12/15 10:50","יט טבת","תשע"ו","10:50","דוד כוכב","תנאים ואמוראים - ביוגרפיות: תולדותיו של רבי סימון:
מצינו: "א"ל ר"ז לר' סימון: 'לוכחינהו מר להני דבי ריש גלותא'" (שבת נ"ה ע"א), ומזה ניתן אולי להסיק שר' סימון היה בבבל, או אולי ר"ז, שהיה בבלי, קרא לנשיא: "ריש גלותא".

כלומר, תשובה א' - כדלעיל.
תשובה ב' - ניסוחו של הבבלי לא היה תיקני.


לעניין הטענה הראשונה, תבדיל. לא כל תפקיד ותואר דבק בשם. אנחנו עוסקים בכינוי שהוא חלק משם הנשיא, ולא בתיאור לכבוד שרק המקורבים מנכסים לעצמם, כדרכם... (למעשה יש פה שני חילוקים).","125","","3041","True","True","False","","145","95.86.92.222","0","42477","גיטין|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);