var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42302;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42302","0","מה בדיוק תיקון העולם לפי ר' אלעזר?","17/12/15 12:53","ה טבת","תשע"ו","12:53","שאינו יודע לשאול","רבי אלעזר אומר אף על פי שאין עליו עדים אלא שנתנו לה בפני עדים כשר וגובה מנכסים משועבדים שאין העדים חותמים על הגט אלא מפני תיקון העולם

רבי אלעזר סובר שעדי מסירה כרתי, ואין צורך בעדי חתימה אלא רק מפני תיקון העולם.
מה בדיוק תיקון העולם פה?

רש"י כותב:
אלא מפני תיקון העולם. שמא ימותו עדים ושוב אין לו עדות לפיכך נהגו לחתום (***מי? העדי מסירה חותמים? או עדים אחרים?***) דאם ימותו תראה חתימתם לעדים אחרים ויכירוהו:

לא הבנתי - אם ימותו עדי מסירה ואז יערערו על הגט, מה יועילו עדי החתימה, הרי צריך עדי מסירה כי עדי מסירה כרתי ולא עדי חתימה?","48","","3056","True","True","False","","1317","84.94.81.172","0","0","גיטין|ג ע"ב",""),new Message("42303","42302","ראה בדיוק וחידוש ברש"י במדור להעמיק","17/12/15 15:46","ה טבת","תשע"ו","15:46","אלף בית רשי","חתימה מאשררת שהגט נעשה כדין! שזה אומר שהיו עדים במסירה ושהגט נכתב לשמה
לגבי מי החותמים יכולים הם להיות אותם עדים שמסרו את הגט ויכולים להיות עדים אחרים שנכחו בשעת כתיבת הגט ומסירתו כדין","278","","3056","True","True","False","","197","24.201.226.110","0","42302","גיטין|ג ע"ב",""),new Message("42305","42302","תיקון העולם","17/12/15 16:00","ה טבת","תשע"ו","16:00","המכריע","תיקנו כעצה טובה להחתים עדים. לאו דוקא עדי מסירה.
אם ימותו עדי מסירה, מועילין עדי חתימה אף לר"א כדין עדי מסירה.
ואף אם לא היו עדי מסירה, השטר עצמו כשר בעדי חתימה.

ואכן הראשונים ז|ל האריכו לברר איך זה מועיל.


ההסבר היותר ידוע הוא של הר"ן בפרק המגרש שעל ידי עדי חתימה אנן סהדי שגט זה היה ביד הבעל, שאין חותמין אלא כשזה ביד הבעל, והרי עתה האשה מוציאתו, הרי מוכח מהם שהיתה מסירה ואנן סהדי עליה.

באחרונים הישיבתיים האריכו בזה הרבה, אם הכוונה שאנחנו העדי מסירה מכח ההוכחה הנ"ל, או דהעדים החתומים נחשבים עדי מסירה.

ויש עוד דרכים.

עכ"פ ברור שאכן גם לר"א אם היו עדים חתומים ונמסר שלא בפני עדים, הגט כשר.

אלא דשיטת תוס' בדף ד. דמכל מקום בעינן עדים בשעת מסירה לצורך חלות הגירושין, ורק על כשרות השטר נאמר דסגי עדי חתימה. אבל חלות הגירושין מצריך עדים על המעשה גירושין מדין דבר שבערוה שאינ חל ללא אעדים. (יש לתוס' צד שזה אולי אפילו לר"מ)","199","","3056","True","True","False","","271","212.76.115.93","0","42302","גיטין|ג ע"ב",""),new Message("42306","42305","רק הרי"ף סובר שאף עדי מסירה כרתי לר"א","17/12/15 16:25","ה טבת","תשע"ו","16:25","שאינו יודע לשאול","ר"א סובר שעדי מסירה כרתי,
וברי"ף מבואר שאף עד מסירה כרתי, וגם עדי חתימה (לבד) כרתי.

אך לחולקים על הרי"ף (מי הם?) רק עדי מסירה כרתי - ועל כך שאלתי לאיזה דבר חתימת העדים מועילה מפני תיקון העולם.","48","","3056","True","True","False","","548","84.94.81.172","0","42302","גיטין|ג ע"ב",""),new Message("42307","42305","ביחוד ניחא לשיטה השלישית","17/12/15 16:30","ה טבת","תשע"ו","16:30","דוד כוכב","לדעה הראשונה שהבאת - לרבי אלעזר רק עידי מסירה כרתי.

לדעה השניה - היא דעת ר"ת - נחוצים גם עידי חתימה וגם עידי מסירה.

ואילו דעת הרי"ף והרמב"ם שלרבי אלעזר - גם עידי מסירה כרתי וגם עידי חתימה - או אלו או אלו. ממילא אם נחתם בעדים הגט כשר גם ללא עידי המסירה וכבר אין צורך בעדותם.


ולשאלת פותח האשכול, נהגו שעידי החתימה (הנצרכים מפני תיקון העולם) יהיו גם עידי המסירה.","125","","3056","True","True","False","","150","95.86.92.222","0","42302","גיטין|ג ע"ב",""),new Message("42308","42306","החולקים הם התוספות והרא"ש","17/12/15 16:33","ה טבת","תשע"ו","16:33","דוד כוכב","ולשיטתם, היות שנחתם כדין בשליחות הבעל על מנת לגרש, והיות דאנן סהדי שהגט עבר ונמצא עתה בידי האשה - חזקה שגם נמסר כדין ובעידי מסירה.","125","","3056","True","True","False","","135","95.86.92.222","0","42302","גיטין|ג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);