var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42249;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","61"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","41"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42249","0","מי יכול ליישב דברי רש"י הקשים?","14/12/15 14:46","ב טבת","תשע"ו","14:46","Almuaddib","משנה:

בפולמוס של אספסיינוס גזרו על עטרות חתנים ועל האירוס
בפולמוס של טיטוס גזרו על עטרות כלות ושלא ילמד אדם את בנו יוונית
בפולמוס האחרון גזרו שלא תצא הכלה באפריון בתוך העיר...


רש"י:

בפולמוס. חיל שהביא אספסיינוס על ירושלים:
...
בפולמוס של טיטוס. שהביא הורקנוס אאריסתובלוס אחיו ובין זה לזה היו חמשים ושתים שנה כדאמר בסדר עולם:
...
בפולמוס האחרון. הוא של חורבן הבית ושל טיטוס נמי הוה:


============

בכתב יד קאופמן (בודפשט), נוסח המשנה הוא "בפולמוס של קיטוס", ודברי המשנה אז מסתדרים היטב, ואף לפי סדר כרונולוגי:
פולמוס אספסיינוס - המרד הגדול.
פולמוס קיטוס - המרד שהיה בתקופת הקיסר טראיאנוס, במקביל למרד התפוצות (שנים 115-117 לספה"נ)
פולמוס אחרון - מרד בר כוכבא.

אספסיינוס היה מפקד הצבא הרומי במרד הגדול, עד שנקרא להחליף את הקיסר שנפטר - וטיטוס בנו החליפו, והחריב את הבית. קיטוס כנראה היה המצביא הרומי שדיכא את המרידה שמכונה על שמו.

הסבר זה אף משתלב יפה עם פירוש הרמב"ם למשנה, הכותב אודות פולמוס אחרון, כי זה היה המרד האחרון שיכול היה רבי יהודה הנשיא לכתוב אודותיו - רבי נולד מעט לאחר מרד בר כוכבא, זה היה המרד האחרון, מבחינתו.

אולם דברי רש"י קשים.
לפי רש"י, פולמוס אספסיינוס זו תחילת המצור על ירושלים במרד הגדול - וזה אכן מתישב היטב עם שמו של המצביא הרומי.
פולמוס טיטוס, לפי רש"י, לא ברור, משום ששני חלקי דבריו סותרים זה את זה. המאבק בין האחים צאצאי החשמונאים, הורקנוס ואריסטובולוס, היה יותר ממאה שנים לפני המרד הגדול.
המשך הדברים - 52 שנה המוזכרים מסדר עולם - נכתבו שם על פולמוס קיטוס - שהיה 52 שנים לאחר המרד הגדול, לפי סדר עולם.

ובסוף - שוב חוזר למרד הגדול.

שמא יש מי שיוכל ליישב ולהסביר את דברי רש"י הללו?","107","","3060","True","True","False","","1521","82.81.160.69","0","0","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42250","42249","מתוך "גזירות ומנהגים זכר לחורבן","14/12/15 16:08","ב טבת","תשע"ו","16:08","אשבח","בשמחת נשואין" מאת הרב עמיהוד יצחק מאיר לוין בן מרן הרב זצ״ל רב בנתניה.

" פולמוס של אספסיינוס ופולמוס של טיטוס מציינים שני שלבים במרד הגדול (70-67 למנינם) שהביא לחורבן הבית. בשלב הראשון שהסתיים בדיכוי המרד בגליל עמד בראש הלגיונות הרומיים אספסיינוס עד אשר קיבל הודעה כי מונה לקיסר וחזר לרומי כמסופר בגיטין נ״ו ע״ב:
משהחל המצור על ירושלים נטל טיטוס ש״ע - בנו של אספסיינוס - את הפיקוד על
הגייסות הרומיים והוא אשר החריב את ירושלים כמבואר שם בגיטין ובספרי יוסף בן
מתתיהו. ומשמע שעוד טרם החורבן, בימי אספסיינוס, כבר גזרו על עטרות של חתנים.
אמנם המלחמה טרם הסתיימה אך דם יהודי רב ניגר בגליל, וע״כ ראו חכמים בעיני רוחם את החורבן הקרב ובא וגזרו על מיעוט בשמחה 6. אכן לכתחילה גזרו על חתנים בלבד ולא גזרו על הכלות שלא תתגנינה על בעליהן 7. אך ככל שהלך המצב והחמיר כך הוחמרו הגזירות ובפולמוס של טיטוס כבר גזרו על הכלות.
אמנם רש״י בסוטה מ״ט ע״א פירש שפולמוס של טיטוס הוא שהביא הורקנוס
אאריסטובולוס אחיו. כנראה פירש כך משום שבאותו זמן גזרו על יוונית. ובב״ק פ״ב ע״ב אמרו דעל יוונית גזרו בזמן הורקנוס ואריס׳.

אבל התוס׳ בב״ק דחו זה דטיטוס בשעת החורבן הוה ומלכות בית חשמונאי קדמו טובא.

ועיי״ש במהרש״א בסוטה דביאר כוונת רש״י דפולמוס של טיטוס הכוונה מי גרם לטיטוס שיחריב הבית, לזה כתב שהגורם היה המחלוקת בין האחים, בעקבותיה באו הרומיים לא״י כדאיתא פ״ק דע״ז וכמו שכתב בספר בן גוריון.8 מ״מ שאר המפרשים פירשו בפשטות דפולמוס של טיטוס היה עובר לחורבן הבית.
פולמוס אחרון שבו גזרו שלא תצא כלה באפריון בתוך העיר, מציין את השלב
האחרון, ה״א את החורבן הסופי של ביהמ׳׳ק.
אך בתפארת ישראל פירש שזהו הפולמוס של מרד בן כוזיבא (135-132 למנינם) שעם דיכויו חרבה ביתר, ואז גזרו הך גזירה שבוטלה לאחר מכן כדאיתא במשנה.
כפי שציינו לעיל, באו גזירות חכמים למלא אחר דרישות הפסוק אם לא אעלה את
ירושלים על ראש שמחתי, מכאן שאין להתייחם לגזירות אלו כתקנות מדרבנן בלבד, אלא אף כחובות מדברי קבלה.
6) ראה מה שכתב המהרש״א ב׳׳ב דף ס: ד״ה התקוששו וכ' בראשית דבריו.
7) ראה תפארת ישראל במשנה שם בסוטה.
8) נראה לי שלכך התכווין המהרש״א א״כ דבריו לא ברורים דים.","507","","3060","True","True","False","","243","79.181.190.141","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42319","42249","דברי רש"י מבוססים על הגמרא","19/12/15 19:51","ז טבת","תשע"ו","19:51","דוד כוכב","במשנה נאמר שבפולמוס של טיטוס - גזרו שלא ילמד אדם את בנו יוונית.

ובעמוד ב' הביאה הגמרא את הביאור מהברייתא:
"ושלא ילמד את בנו יוונית. ת"ר: כשצרו מלכי בית חשמונאי זה על זה, היה הורקנוס מבחוץ ואריסטובלוס מבפנים. בכל יום ויום היו משלשלין דינרים בקופה ומעלין להן תמידים. היה שם זקן אחד שהיה מכיר בחכמת יוונית, לעז להם בחכמת יוונית, אמר להן: כל זמן שעוסקים בעבודה אין נמסרין בידכם. למחר שלשלו להם דינרים בקופה והעלו להם חזיר, כיון שהגיע לחצי חומה, נעץ צפרניו נזדעזעה א"י ארבע מאות פרסה. אותה שעה אמרו: ארור אדם שיגדל חזירים, וארור אדם שילמד לבנו חכמת יוונית".

מכאן לקח רש"י שהפולמוס של טיטוס הוא שהביא הורקנוס אאריסתובלוס אחיו, שכן אז נגזרה אותה גזירה.

ומעתה צריך ביאור דוקא לחולקים, כיצד מסבירים הם את דברי הגמרא.

אלא שלדבריהם מדויק, שבזמן מלכי בית חשמונאי רק "אמרו" וקללו: "ארור אדם שילמד לבנו חכמת יוונית".
ואילו בפולמוס של טיטוס/קיטוס "גזרו" "שלא ילמד אדם את בנו יוונית".
וקללה פחותה מגזרה גמורה.","125","","3055","True","True","False","","218","95.86.92.222","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42251","42250","דברים נאים - אך לא ענית על שאלתי","14/12/15 17:24","ב טבת","תשע"ו","17:24","Almuaddib","","107","","3060","False","True","False","","156","209.88.198.77","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42252","42251","לאור הערתך הדגשתי מה שנראה לי שייך","14/12/15 17:38","ב טבת","תשע"ו","17:38","אשבח","לשאלה ישירות.
קראתי מספר פעמים את מה שהבאתי לעיל ואני מסכים שאיננו תשובה מלאה לשאלתך הנסמכת על מקורות
לכן אני מקבל בשתי ידיי את לימודו של המהרש"א שסובר שרש״י ראה את ראשיתו של החורבן בימי הורקנוס ואת סיומו ע"י טיטוס.
אבל ברור שלימודי הוא לא מעמיק מול שאלתך.","507","","3060","True","True","False","","203","79.181.190.141","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42253","42252","גם אני התקשיתי בזאת","14/12/15 21:21","ב טבת","תשע"ו","21:21","איתן","ההסבר שהביא אשבח, שלדעת רש"י גזרו חכמים גזרות ככל שהתקדם המרד הגדול וצרותיו - יש בסברא הזו הגיון.
אך אף על פי כן:
- קשה לקבל שבזמן המרד והמלחמה האיומה מסביב - יש למישהוא "ראש" לגזור גזרות או לעמוד בהן.
- המרד גם לא היה כשלון אחרי כשלון, היו לאבותינו גם נצחונות בשלבים הראשונים של המצור, לרומאים היו אבדות כבדות. כך שלא בהכרח שצריך לגזור עוד ועוד.
- רש"י מדבר על 52 שנה ממלחמת הורקנוס ואריסטובלוס עד החורבן, אך בפועל היו יותר מ- 100, כפי שכבר הזכיר Almuadib. ראו המקורות ממסכת ע"ז שהביא תוס', ואין ספק שרש"י היכיר מקורות אלו.
כך שכאמור עדין דברי רש"י צריכים תלמוד.

עוד דבר:
בעמוד הקודם, מתיב רבה בר שמואל {דברי הימים ב כו-ה} ויהי לדרוש אלהים כל ימי זכריה המבין בראות אלהים מאי לאו באורים ותומים? לא, בנביאים - אומר שם רש"י בימי זכריהו. והוא בנו של יהוידע שהיה בימי יואש: - וזו ודאי טעות של תלמיד או מעתיק, כי זכריהו בן יהוידע נהרג כבר בימי יואש, סבו של עוזיהו המלך.

(על יואש אנו קוראים בהפטרת שקלים. גם עוזיהו נזכר בהפטרות).

האם נפלה טעות של תלמיד או מעתיק גם ברש"י על משנתנו?","123","","3060","True","True","False","","378","213.151.62.134","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42254","42252","חוששני שאתה מתעלם מחלק מדברי רש"י","14/12/15 22:46","ב טבת","תשע"ו","22:46","Almuaddib","אתעלם לרגע מהדילוגים קדימה ואחורה בזמן. מאספסיינוס בחזרה לאחים החשמונאים, ומשם בחזרה למרד הגדול.

דבריך מתעלמים לחלוטין מדברי רש"י האלו: "ובין זה לזה היו חמשים ושתים שנה".

דברים אלו מהווים הפניה ברורה לסדר עולם רבה, ושם מדובר על מרווח הזמן שבין המרד הגדול לבין פולמוס קיטוס. בדברים אותם אתה מביא - יש התעלמות מוחלטת מהחלק הזה בדבריו של רש","107","","3060","True","True","False","","167","77.126.167.166","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42257","42253","לפחות שיבוש תלמידים אחד במסכתנו","14/12/15 23:39","ב טבת","תשע"ו","23:39","אור חדש","תוס' לט ע"א:
כל כהן שלא נטל ידיו. פירש רש''י אמר לי רבי אם נטל ידיו שחרית ונטהר כהן אינו צריך ליטול ידיו כשעולה לדוכן וכמדומה שהועתק מהגהת תלמיד שהרי אין לשונו משמע כך...
סביר להניח שלא עצר ידו בעוד מקומות","458","","3060","True","True","False","","128","77.127.89.37","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42256","42254","ראה תוספות בבא קמא פב ב","14/12/15 23:00","ב טבת","תשע"ו","23:00","עם הארץ","ד״ה ואסור","248","","3060","True","True","False","","264","107.143.89.119","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42268","42256","איך הדברים עונים על הקושי ברש"י?","15/12/15 09:17","ג טבת","תשע"ו","09:17","Almuaddib","","107","","3059","False","True","False","","113","82.81.160.69","0","42249","סוטה|מט ע"א",""),new Message("42321","42319","אף אתה מתעלם מרוב דברי רש"י","19/12/15 21:04","ז טבת","תשע"ו","21:04","Almuaddib","ראשית, הקפיצה בזמן: המרד הגדול, האחים החשמונאים ושוב המרד הגדול.

שנית, בין מה למה היו 52 שנים?

תזכורת:

בפולמוס של טיטוס. שהביא הורקנוס אאריסתובלוס אחיו ובין זה לזה היו חמשים ושתים שנה כדאמר בסדר עולם:


בין מה למה היו 52 שנה כפי שכתוב בסדר עולם?","107","","3055","True","True","False","","171","77.126.167.166","0","42249","סוטה|מט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);