var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42187;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42187","0","גרסת המשנה של הבבלי לעומת הירושלמי","10/12/15 09:34","כח כסלו","תשע"ו","09:34","הראל","בירושלמי מובאת מחלוקת (ירושלמי סוטה פ"ט ה"ו):
רבנין דהכא פתרין קרייא בהורג. ורבנין דתמן פתרין קרייא בנהרג.
רבנין דהכא פתרין קרייא בהורג:
שלא בא על ידינו ופטרנוהו ולא הרגנוהו ולא ראינוהו והנחנוהו ועימעמנו על דינו.
ורבנין דתמן פתרין קרייא בנהרג:
לא בא על ידינו ופטרנוהו בלא הלוייה ולא ראינוהו והנחנוהו בלא פרנסה.

אלא שקשה להבין את "רבנין דהכא", שהרי בדפוסי המשנה לפנינו מובא במפורש:
זִקְנֵי אוֹתָהּ הָעִיר רוֹחֲצִין אֶת יְדֵיהֶן בַּמַּיִם בִּמְקוֹם עֲרִיפָתָהּ שֶׁל עֶגְלָה וְאוֹמְרִים: 'יָדֵינוּ לא שָׁפְכֻה אֶת הַדָּם הַזֶּה וְעֵינֵינוּ לא רָאוּ'. וְכִי עַל דַּעְתֵּנוּ עָלְתָה, שֶׁזִּקְנֵי בֵּית דִּין שׁוֹפְכֵי דָמִים הֵן? אֶלָּא שֶׁלּא בָּא לְיָדֵינוּ וּפְטַרְנוּהוּ בְּלא מָזוֹן, וְלא רְאִינוּהוּ וְהִנַּחְנוּהוּ בְּלא לְוָיָּה.


אך מעיון בכתב יד קויפמן של המשנה (תצלום מצורף) נמצא הפתרון, שהרי כך הגרסה בכתב היד:
כי על ליבנו עלת שזקני בית דין שופכי דמים הן אלא שלא בא על ידינו ופטרנוהו ולא ראינוהו והנחנוהו.

ואכן, על נוסח משנה זו, מובנת המחלוקת שבירושלמי.


שמעתי פעם הצעה, שאולי נוסח המשנה כמופיע לפנינו בדפוס, הושפע מהברייתא המובאת בבבלי (דף מו עמוד ב) ובטעות נכנסו המילים הללו (בלא מזון, בלא לויה) לנוסח המשנה שלפנינו, שהרי כך נאמר בברייתא (ובבבלי לא הובאה דעה אחרת כפי שבירושלמי):
זקני העיר רוחצין ידיהן כו'. ת"ר: וכל זקני העיר ההיא (...) ואמרו ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו - וכי על לבנו עלתה שב"ד שופכין דמים? אלא, לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות, ולא ראינוהו והנחנוהו בלא לויה.","46","jpg","3068","True","True","False","","1346","84.94.81.172","0","0","סוטה|מה ע"א","0-jpg")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);