var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42107;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42107","0","גולית מגת - שהכל דשין את אמו וכו'","06/12/15 17:05","כד כסלו","תשע"ו","17:05","מעיין","שלום לכולם.

זו שאלת תם, ובכל זאת אשאל, תורה היא וללמוד אני צריך.
ביחס לגולית מופיע בגמרא מסכת סוטה דף מב' עמוד ב':

וגלית שמו מגת תני רב יוסף שהכל דשין את אמו כגת
כתיב מערות וקרינן מערכות תני רב יוסף שהכל הערו באמו
כתיב הרפה וכתיב ערפה רב ושמואל חד אמר הרפה שמה ולמה נקרא שמה ערפה שהכל עורפין אותה מאחריה וחד אמר ערפה שמה ולמה נקרא שמה הרפה שהכל דשין אותה כהריפות

שתי שאלות:
1. האם זה לא נקרא ניבול פה. אני מתאר לעצמי רב עומד בבית הכנסת ודורש את זה בציבור. מה בין זה לניבול פה שעניינו דיבור על דברים שבצנעה. או שאולי היום זה נחשב לא צנוע לדבר כאלה דיבורים ופעם זה היה בסדר?

2. מה זה בא ללמדנו.

תודה

מעיין","555","","3071","True","True","False","","1068","213.57.84.161","0","0","סוטה|מב ע"ב",""),new Message("42109","42107","תשובות","06/12/15 17:31","כד כסלו","תשע"ו","17:31","דוד כוכב","1. ניבול פה הוא כאשר מדברים על אדם קיים, כמשמעות המהרש"א בחידושי אגדות מסכת כתובות דף ח ע"ב: "העונש מדה כנגד מדה לפי שהבחורים מנבלים פיהם בכלה הנכנסת לחופה".

2. דרך חז"ל להרבות בדרשות של גנות על הרשעים. כאן דרשו בגנותה של הרפה שילדה את גלית הרשע.","125","","3071","True","True","False","","204","213.151.51.194","0","42107","סוטה|מב ע"ב",""),new Message("42116","42109","ועדייין ...","06/12/15 22:46","כד כסלו","תשע"ו","22:46","מעיין","תודה רבה על ההתייחסות.

אבל אני מרגיש שזה עדיין לא עונה לגמרי,
נראה לי שאם מישהו היה מדבר לידך דיבורים כאלה גם על אישה שכבר נפטרה, הייית מתרחק מדיבורים כאלה ומקיים את המאמר ויתד תהיה לך על אזנך. וכמו שאסרו לקרוא תיאורים כאלה בספרי חשק ורומנים (שו"ע, או"ח סימן שז'), גם אם מדובר בדברים דמיוניים ולא מתייחסים לאישה ספיציפית שחיה.
אם הבן שלך היה אומר את זה בשולחן שבת ליד אשתך ואמא שלך, אני חושב שזה כן היה צורם.
ואולי בכל זאת יש הבדל בין צורת הדיבור היום לצורת הדיבור של פעם. שפעם היו יותר משוחררים בדיבור על יצר. כמו אבא חלקיה (תענית כג') שמסביר על אשתו שיצאה מקושטת - שלא אתן עיני באישה אחרת. היום איפה היית שומע רב גדול/צדיק אומר ככה, שלא ייתן עיניו באישה אחרת. אז אולי גם כאן דיברו והסבירו ולא ראו בזה משהו, והיום יש יותר רגישות בזה ...

2. לגבי העניין להרבות בגנות רשעים. שמעתי על העיקרון הזה, וזה גופא לא ברור, למה להרבות בגנות? צדק צדק תרדוף. אני מצפה שלא יוסיפו לאדם עוד רשעה על מה שהוא באמת. אלא אם כן יש כאן נקודה חינוכית, ואם כן, מהי?","555","","3071","True","True","False","","118","37.26.149.248","0","42107","סוטה|מב ע"ב",""),new Message("42118","42116","פירוט","06/12/15 23:14","כד כסלו","תשע"ו","23:14","דוד כוכב","אמת שיש הבדל בין נוהג שיחת חז"ל לנוהג כיום. אולי השפעת הנוצרים המרחיקים כל קורבת נשים. ואולי הרחקת יתר כדי להבדל מהפרוצים שרבו ופרצו ללא בושה.
אבל העיקר, שכל שהוא דרך תלמוד ובבית המדרש - שלא בפני אותם שאינם אמונים על סוגיות הלימוד, לית לן בה.

2. כתבת: "שלא יוסיפו לאדם עוד רשעה על מה שהוא באמת", מנין שלא כך הוא באמת? הרי הדרוש הוא מלשון הכתובים ואין עדות שעל פי הפשט לא היה כך. חזקה על הרשע שבכל אשר יפנה חפץ הוא להרשיע. (משלי יב, כא) וּרְשָׁעִים מָלְאוּ רָע.
בערפה יש ענין נוסף, שמבארים חז"ל בזה הכיצד היתה בגלית טומאה כה גדולה עד שהיה מחרף מערכות אלהים חיים (שמואל א' יז, כו). היות שכל בועלי אימו הטילו בה זוהמה, וכלב בכללם. והמקולקלים ביחוסם עזי פנים הם כמבואר בפרק בתרא דקידושין ובשו"ע אה"ע ב, ב.
וראה עוד בקישור זה.","125","","3071","True","True","False","","206","213.151.51.194","0","42107","סוטה|מב ע"ב",""),new Message("42120","42118","קיבלתי","06/12/15 23:39","כד כסלו","תשע"ו","23:39","מעיין","עכשיו זה יותר מתיישב לי על הלב.

תודה על התשובה.","555","","3071","True","True","False","","79","37.26.149.248","0","42107","סוטה|מב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);