var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4141;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4141","0","דיון בשני חידושים של התורה תמימה","01/10/10 00:40","כג תשרי","תשע"א","00:40","שצל","ב''ה

התורה תמימה מביא דרשה המובאת מהירושלמי שע''ז של גוי נאסרת מרגע שעשאה
אע''פ שלא עבדה .

בניגוד לכך ע''ז של יהודי נאסרת רק מזמן שעבדה.

ומסביר התורה תמימה שהחילוק הוא שגוי מסתמא יעבוד לע''ז עם עשאה
לעומת יהודי שייתכן מאד שיימלך.

הסבר נוסף של התורה תמימה הוא בהסבר פטור מחובר בע''ז,
שהר הוא קרקע עולם ושייך לכל העולם, וממילא אין אדם אוסר דבר שאינו שלו כי אין מעשיו תופסים בו.

אך משמע מהרמב''ם בריש פרק ח מהלכות עכו''ם שאע''פ שאין אדם אוסר דבר שאינו שלו אפילו ע''י מעשה אך לענין קרקע עולם אם עשה בה פעולות של חפר בה
בורות שיחין ומערות אסרה.

שאלתי היא:

האם זהו חילוק כמותי בין קרקע עולם שהיא ציבורית לדבר שהוא רק של חבירו
או שלרמב''ם ישנו הסבר אחר בפטור מחובר בע''ז.

דרך אגב ישנם מספר דיונים ברמב"ם על הסוגיות:
מדוע הרמב''ם פסק שאבני הר שנדלדלו מותרות הרי ספק דאורייתא לחומרא
עיין ב''ח סימן קמה ובנושאי כלים של שו''ע כגון מקור מים חיים ועוד

מדוע הרמב''ם חילק בין מעיין של רבים ליחיד עיין בטור סימן קמה ובשו''ע שם
ובנו''כ

וקושיא נוספת היא מדוע הרמב''ם השמיט את הדין שצריך לכנות שם לע''ז עיין
בלח''מ שם ובהעמק שאלה לנצי''ב שאילתא נ''ב","157","","4965","True","True","False","","889","109.66.118.39","0","0","עבודה זרה|מח ע"א",""),new Message("4246","4141","ישנה הפניה ברמב''ם פרנקל","04/10/10 15:17","כו תשרי","תשע"א","15:17","שצל","למלא הרועים של רבי צבי יאליש כמדומני, לא בחידושים על הש''ס, אלא בספר כללים.
שבו הוא מתייחס לשאלה

מה החילוק ברמ'ב'ם בפרק א הלכה א שניתן להבין בו שאדם אינו
יכול לאסור דבר של חבירו אפילו ע''י מעשה.

אך בסוף ההלכה משמע שאדם יכול לאסור קרקע עולם ע''י מעשה אע''פ שאין
אדם אוסר דבר שאינו שלו וזוהי קרקע עולם .","157","","4962","True","True","False","","103","212.76.115.53","0","4141","עבודה זרה|מח ע"א",""),new Message("4262","4141","שאלה","05/10/10 08:53","כז תשרי","תשע"א","08:53","משיב מאורות דף היומי","איך ההסבר שלו על החילוק בין ע"ז של גוי ושל ישראל מסתדרת עם המח' ר"ע ור' ישמעאל?

הרי רבי ישמעאל סובר הפוך.

ועוד שהגמ' כאן מביאה פסוקים לכל צד, ולא משמע שמדובר באומדנות כמו שביאר הת"ת.","142","","4961","True","True","False","","217","82.166.18.134","0","4141","עבודה זרה|מח ע"א",""),new Message("4264","4141","תודה, אפשר מראה מקום לתורה תמימה?","05/10/10 09:08","כז תשרי","תשע"א","09:08","מתפעל","בעצם הבאת 2 דברים מהתורה תמימה. זה באותו מקום?

"הסבר נוסף של התורה תמימה הוא בהסבר פטור מחובר בע''ז,
שהר הוא קרקע עולם ושייך לכל העולם, וממילא אין אדם אוסר דבר שאינו שלו כי אין מעשיו תופסים בו".

זה לא ברור כלל. מה אם הקרקע כן שלו?
לפי זה באמת הקרקע תיאסר?

לא מצינו שהגמרא חילקה בדבר.","148","","4961","True","True","False","","159","80.74.119.82","0","4141","עבודה זרה|מח ע"א",""),new Message("4272","4262","ישר כח, ייתכן שזה קשור לכך שהתורה תמימה","05/10/10 11:31","כז תשרי","תשע"א","11:31","שצל","מתייחס לירושלמי ","157","","4961","True","True","False","","126","109.66.110.176","0","4141","עבודה זרה|מח ע"א",""),new Message("4271","4264","פרשת ראה על הפסוק ''על ההרים'' המובא בגמ","05/10/10 11:29","כז תשרי","תשע"א","11:29","שצל","","157","","4961","False","True","False","","116","109.66.110.176","0","4141","עבודה זרה|מח ע"א",""),new Message("4273","4272","צ"ע, דמהבבלי נשמע לירושלמי","05/10/10 11:42","כז תשרי","תשע"א","11:42","משיב מאורות דף היומי","כלומר, קשה להניח שהירושלמי חולק לגמרי על הבבלי לגבי שיטת רבי עקיבא. ואם בבבלי משמע שיש לו ביאור אחר במחלוקת, למה להמציא שהירולמי חולק, ללא ראיה על כך?","142","","4961","True","True","False","","212","82.166.18.134","0","4141","עבודה זרה|מח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);