var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4139;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4139","0","דיחוי אצל מצוות","30/09/10 23:40","כב תשרי","תשע"א","23:40","מתפעל",""א"ר יוחנן לא שנו אלא שחזר ונתגלה, אבל לא חזר ונתגלה פטור מלכסות. והוינן בה כי חזר ונתגלה מאי הוי הואיל ואידחי אידחי? וא"ר פפא: זאת אומרת אין דיחוי אצל מצות".

ב' הערות:

א: הגמרא מעמידה שכאשר הרוח כיסתה וזה נתגלה שוב, צריך לכסות.
נשאלת השאלה (שאל זאת אצלינו יהודי יקר בשיעור), אם כך שהרוח יכולה להסיר את העפר ולגלות את הדם, בודאי יכול גם האדם לגלות את הדם ע"י שיגרד את העפר. ואם כן, מדוע זה נקרא "דחוי" ? הרי בידו לגלותו? האם העובדה שזה בידו לשוב ולהתחייב במצוה לא מספיקה לומר שהמצוה לא נדחתה? או שבאמת נאמר שמדובר כאן דוקא במקרה שלא ניתן לגלותו?

ב: מה הדמיון של דיחוי מכיסהו הרוח למקרה שלנו אשירה שביטלה, הרי שם מדובר במקרה שהדבר פסול בעצם, שהיה לו דין ע"ז ולכן יש סברא שזה כבר מאוס ולא עוזר שעכשיו חזר להיתרו, אבל כאן אין פסול כלשהוא אלא רק מציאות טכנית שהרוח כיסתה את הדם, זה נקרא דיחוי? אין כאן שום מאיסות.
לכן מכיוון שהרוח שבה וגילתה את הדם, בודאי שאין כל סיבה שלא להמשיך ולקיים את המצוה. וצ"ע.","148","","4966","True","True","False","","1284","212.76.105.158","0","0","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4140","4139","יישר כח גדול כיוונת לדברי ר' שלמה קלוגר","01/10/10 00:04","כג תשרי","תשע"א","00:04","שצל","הוא נשאר בצריך עיון אך ייתכן שישנם אחרים שמתרצים","157","","4965","True","True","False","","98","109.66.118.39","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4143","4139","שוב ישר כח קושיא א מופיעה בלחם סתרים","01/10/10 01:20","כג תשרי","תשע"א","01:20","שצל","עיין בלחם סתרים שמתרץ קושיא א אצרף מיד את תשובתו
ממה שהבנתי כיוונו הוא שישנו הבדל בין הבידו לגלות של הדס וממילא לא בטוח שניתן ללמוד אך עדיף שתעיין בפנים","157","","4965","True","True","False","","91","109.66.118.39","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4150","4139","הצעה","01/10/10 02:13","כג תשרי","תשע"א","02:13","שצל","ייתכן שהואיל וכרגע אין מאיסות הואיל ובטלה זהו ספק אחד האם כאשר חלה הפקעה של המצוה ישנו חיוב ולכן גם אשירה שהיתה מופקעת ממצוה וגם הפקעה של כיסוי
הדם שוות.

אך ניתן להגיד יותר מזה שאשירה היתה פסולה בלבד אך כרגע אין סיבה שהגברא
לא יקיים בה מצווה לאחר ביטול אך כאן כל המצווה כבר נתקימה וממילא ייתכן שחיוב
חדש לא חוזר וניעור .כמדומני שהרב ש''ך מסביר שכיסוי הדם הוא מצווה שתלויה
יותר בתוצאה

ולכן ישנה גם גריעותא בכיסוי הדם לעומת אשירה

איני בטוח שדבריי נכונים וודאי שאם ר' שלמה קלוגר נשאר בצ''ע זוהי קושיא
חזקה","157","","4965","True","True","False","","80","109.66.118.39","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4159","4139","מח' ראשונים בענין בידו בדיחוי","01/10/10 14:32","כג תשרי","תשע"א","14:32","שצל","בקשר להערה הראשונה אכן תוס' במסכת סוכה בפרק שלישי אומר בידו לכסות אך הואיל וכרגע הוא מופקע מקיום המצווה אין לו חיוב להתחייב מחדש .

לעומת זאת הרא''ש במו''ק פרק א אות ג פוסק למסקנה שאכן הואיל ובידו לכסות אין כאן דיחוי

ותבא הברכה למי שירחיב יותר.

נלקח מבירור הלכה למסכת סוכה.

בקשר לקושיית ר' שלמה קלוגר (השאלה השניה) ת''ח השיב לי שדין מאיס הוא ענין של מציאות עכשווית ואין זה קשור לסוגיית דיחוי שדנה האם מציאות של פטור מונעת מהמשך קיום המצווה","157","","4965","True","True","False","","101","79.181.109.71","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4230","4139","בקשר לשאלה א עיין בשפת אמת בסוכה הדן בה","03/10/10 20:37","כה תשרי","תשע"א","20:37","שצל","","157","","4963","False","True","False","","103","212.76.115.53","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4171","4140","יש לך מראה מקום?","02/10/10 19:56","כד תשרי","תשע"א","19:56","מתפעל","ר' שלמה קלוגר כתב המון ספרים.","148","","4964","True","True","False","","140","212.76.105.158","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4144","4143","תירוץ הלחם סתרים","01/10/10 01:24","כג תשרי","תשע"א","01:24","שצל","מצ''ב תירוץ הלחם סתרים לר' שלמה אלגאזי ייתכן שקשור למהרי''ט
עיין שם עוד בראיותיו","157","pdf","4965","True","True","False","","80","109.66.118.39","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א","0-pdf"),new Message("4164","4159","ע''פ התוס' מובן השוני מדיחוי בהדס","01/10/10 16:29","כג תשרי","תשע"א","16:29","שצל","ובבירור הלכה שם הקשו על פסק הרא''ש מסוגייתנו שמשע שיש דיחוי בדבר שבידו","157","","4965","True","True","False","","86","79.181.109.71","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4172","4171","ספר עבודת עבודה על ע''ז ","02/10/10 20:03","כד תשרי","תשע"א","20:03","שצל","","157","","4964","False","True","False","","98","79.181.130.57","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4175","4171","מצ''ב קושיית ר' שלמה קלוגר","02/10/10 21:16","כד תשרי","תשע"א","21:16","שצל","אכן מה ניסיתי לתרץ כנראה לא נכון כי דיחוי לא גרע משינוי לענין מאיס
הקושיא מופיעה מעמ' 29 בספר עבודת עבודה על המסכת","157","pdf","4964","True","True","False","","186","79.181.130.57","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א","0-pdf"),new Message("4173","4172","מופיע באתר בכותרת ספרים מומלצים","02/10/10 20:04","כד תשרי","תשע"א","20:04","שצל","","157","","4964","False","True","False","","98","79.181.130.57","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4202","4175","יישר כח, ברוך שכיוונתי","03/10/10 11:53","כה תשרי","תשע"א","11:53","מתפעל","זו לכאורה קושיא פשוטה ומתבקשת.

החילוק זועק לשמים.","148","","4963","True","True","False","","180","80.74.119.82","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4247","4230","תמצית מדברי השפת אמת","04/10/10 15:26","כו תשרי","תשע"א","15:26","שצל","השפת אמת חוקר מדוע המקרה של כסהו ונתגלה קשור לסוגיית דיחוי הרי ייתכן שפקע
כל חיוב המצוה הואיל וכסהו הרוח מעשה המצוה נעשה בחפצא למרות שהגברא לא
קיימה .

ולכן הוא מסיק שמעשה המצוה לא פקע בכיסוי הרוח רק אין היכי תמצי להתחיב בכיסוי הדם בכיסהו הרוח אך הדיון הוא לא האם המצוה פקעה.
(ולא כמו שניסיתי לומר).
כי אין זו סוגיית דיחוי.
ואין אן מעשה מצוה.
וממילא צריך הבנה מהו בדיוק הדיחוי כשאלת מתפעל המופיעה בעבודת עבודה
במיוחד שישנה בעיה של מאיסות .

אודה למי שיוכל להרחיב בענין","157","","4962","True","True","False","","159","212.76.115.53","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א",""),new Message("4249","4247","עוד מדברי השפ''א ושאר אחרונים בענין","04/10/10 20:32","כו תשרי","תשע"א","20:32","שצל","השפ''א בסוכה ל''ג חוקר האם חסר רק בהיכי תמצי של הדם וממילא ישנה שאלה
האם ישנו כאן דיחוי.
שעדיין צריכה בירור . עיין בתגובות לעיל
או שניתן לומר שיש כאן מעשה מצוה ופקעה המצווה ואז השאלה אם חוזר החיוב

לכאורה מפשט מהלך הגמרא ברור שזוהי סוגיית דיחוי ואין קשר לשאלה האם פקעה המצוה והיא חוזרת.

אך השפ''א אומר שרב פפא שספוקי מספקא ליה אין הכוונה שמסתפק בעצם דין
דיחוי אלא שמסתפק האם בכיסהו הרוח ישנו דיחוי הואיל וניתן לומר שפקעה המצוה
ואין זה דין דיחוי

ואכן הצפנת פענח פרק יד ה''א בהלכות שחיטה חוקר האם המצווה היא בתוצאה
שהדם יהיה מכוסה או המצוה לכסות הדם .

אין זה בהכרח קשור כי ייתכן שהדיון הוא בקיום המצוה של הגברא.

ועדיין קשה קושיית העבודת עבודה (קושיית מתפעל)
שכיסוי בדם הוא פטור חיצוני ומדוע לא יחזור החיוב.
לעומת ע''ז שבאמת נדחתה.

ראיתי באוצרות יוסף שמגדיר הגדרת בינים שאולי תסביר את ההשוואה
שאמנם לא התקיימה המצוה אך רצון התורה נעשה. וישנו זמן של פטור,
מעין הפקעה.
וממילא אין זה פטור חיצוני לחלוטין.","157","","4962","True","True","False","","133","95.86.112.238","0","4139","עבודה זרה|מז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);