var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4098;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4098","0","קושיית המהדיר על העבודת עבודה","27/09/10 19:33","יט תשרי","תשע"א","19:33","שצל","בריש פירקין אומרת המשנה שכל הצלמים אסורים ומסביר רש''י שאסורים בהנאה.
והקשה רבי שלמה קלוגר בספר עבודת עבודה מה רוצה לומר בכך רש''י הרי לא שייך בהם איסור אכילה?

ומתרץ שני תירוצים. עיין שם בתירוצו הראשון.
ברצוני לעסוק בתירוץ השני.

רבי שלמה קלוגר מתרץ שמדובר בספק ע''ז ולכן מותר לבטלן.
לא כל כך ברור כיצד זה מדויק ברש''י.
אך בכל אופן המהדיר בחידושי תלמידי רבנו יונה
מקשה מה יעזור ביטול?

שעל הצד שזוהי ע''ז,
לא יעזורביטול ועל הצד שאין זו ע''ז לא צריך ביטול.

אם האיסור ההנאה הוא מדאורייתא לא יעזור ביטול ואם האיסור מדרבנן
אז לא צריך ביטול

ומתרץ שהואיל והסיבה שישראל לא יכול לבטל ע''ז הוא גזירה שמא יגביה ויקנה
הואיל ומבטל,את הע''ז האיסור הוא רק דרבנן וממילא הואיל והאיסור הוא רק דרבנן,
ספק דרבנן לקולא.

מקוה שהבנתי נכון את קושייתו עייןבפנים בקובץ המצורף","157","pdf","4961","True","True","False","","1082","109.64.133.152","0","0","עבודה זרה|מ ע"ב","0-pdf"),new Message("4099","4098","לא הבנתי את תירוץ רבי שלמה קלוגר","27/09/10 19:53","יט תשרי","תשע"א","19:53","לינקוש","ולכן ודאי שלא הבנתי את קושיית ותירוץ רבינו יונה שהבאת וביארת.

תוכל להסביר את התירוץ השני של רבי שלמה קלוגר?

הקושיה שלו ברורה: למה רש"י היה צריך לכתוב שאסור בהנאה, והרי פשיטא שה"אסור" זה בהנאה (כי הרי לא ניתן לפרש ש"אסור באכילה" כי צלם לא ניתן להיאכל).

תודה מראש.","58","","4961","True","True","False","","166","83.130.237.232","0","4098","עבודה זרה|מ ע"ב",""),new Message("4100","4099","הבהרה ללינקוש היקר","27/09/10 20:50","יט תשרי","תשע"א","20:50","שצל","רבי שלמה קלוגר מתרץ שני תירוצים

תירוץ א שהיה ניתן לומר שהאיסור הוא גם בשהיית הצלמים בבית משום חשדא, ולא רק בהנאה, קמ''ל שאסורים בהנאה בלבד.

תירוץ ב שהואיל ואיסור ביטול ע''ז בישראל הוא רק מדרבנן, ממילא מותר לבטלה מספק. קצת קשה להכניס דיוק זה ברש''י בכל אופן ר' שלמה קלוגר אומר שהפשט הוא כך שאסורים בהנאה במצבם הנוכחי, אך מותרים ע''י ביטול.

ועל תירוץ זה מקשה המהדיר של תלמידי רבנו יונה מה יעזור ביטול בספק. שעל הצד שזוהי ע''ז אין ביטול מועיל ואם כלפי שמיא גליא שזוהי אינה ע''ז לא צריך כל ביטול
ומהי פשרה זו ?

ומתרץ שהואיל ומדין דאורייתא מועיל הביטול, ממילא האיסור הוא רק דרבנן.
ומספק מותר ליהנות מהע''ז אם כלפי שמיא גליא שאין זו ע''ז

כלומר הביטול מעביר את האיסור לרובד דרבנן

הריני מצרף בזה דף מהספר עבודת עבודה לרבי שלמה קלוגר
מועדים לשמחה","157","pdf","4961","True","True","False","","83","109.64.133.152","0","4098","עבודה זרה|מ ע"ב","0-pdf")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);