var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40972;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40972","0","הסיפור עם שמעון הצדיק מלמד הלכה?","26/08/15 18:14","יא אלול","תשע"ה","18:14","שאינו יודע לשאול","גבי נזיר נמי הכתיב לה'!

ההוא מיבעי ליה לכדתניא:
אמר שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא חוץ מאדם אחד שבא אלי מן הדרום יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים אמרתי לו בני מה ראית לשחת שער נאה זה אמר לי רועה הייתי לאבי בעירי והלכתי לשאוב מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי ופחז יצרי עלי וביקש לטורדני מן העולם אמרתי לו ריקה מפני מה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך שסופך להיות רמה ותולע' העבודה שאגלחך לשמי' עמדתי ונשקתיו על ראשו אמרתי לו כמותך ירבו נזירים בישראל עליך הכתוב אומר {במדבר ו-ב} איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'


הגמרא שאלה שאלה הלכתית -
שהרי גם לגבי נזיר כתוב לה' (וניתן לדרוש מכך שלא צריך בנזיר דבר הנדור),
ואז הגמרא עונה שמיבעי לי לכדתניא וכו'.

אבל איזו בדיוק הלכה ניתן ללמוד מסיפורו של שמעון הצדיק?","48","","3174","True","True","False","","1179","84.94.81.172","0","0","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40973","40972","מהי נזירות רצויה ומהו חטא של נזירות","26/08/15 18:26","יא אלול","תשע"ה","18:26","אור חדש","רצוי- כשעושה לש"ש בלבד וע"ז נצטווינו במצוות נזירות (כך למד שמעון הצדיק מ"לה' ")
חטא- כשעושה לגאוותו וליהירותו על הבריות- נקרא חוטא ואסור לעשות כך וקורבנותיו פגומים הם

לדעת מה אסור ומה המצווה זה וודאי צורך הלכתי ראוי","458","","3174","True","True","False","","183","95.86.101.18","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41004","40972","מצווה הנזיר - חיובית או שבח גדול","27/08/15 11:56","יב אלול","תשע"ה","11:56","ag3163","ישנה מחלוקת גדולה בנוגע למצוות הנזיר האם היא מצווה חיובית (שחובה לקיימה) או שיש בזה שבח גדול למי שמקבל על עצמו נזירות מתוך קדושה אך אין בכך חיוב להיות נזיר.
רס"ג מונה זאת כמצווה בספר המצוות שלו ומהר"י פארלא מבאר כי רס"ג מונה זאת כמצווה חיובית.
הרמב"ם כידוע אינו מונה זאת במניין המצוות.
אולי ניתן להבין מתוך מעשה זה כי גם שמעון הצדיק אינו מתייחס למצוות הנזיר כמצווה חיובית אלא כשבח גדול למי שמקבל על עצמו נזירות אמת כמו הנזיר מהדרום וגם את זה חשוב לנו ללמוד ולהבין להלכה.
(מאידך אולי ניתן להבין את הנהגתו של שמעון הצדיק בתקופה בה כיהן כהן גדול ,בתקופת בית שני כאשר המצב הרוחני החל להידרדר ולכן לא אכל קרבנות נזיר , על דרך אולי....)","531","","3173","True","True","False","","70","81.218.132.64","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41013","41004","אפשר מקור לדברי המהר"י?","27/08/15 12:36","יב אלול","תשע"ה","12:36","אור חדש","אינני רואה דרך שתאפשר הגדרת נזירות כחיובית.","458","","3173","True","True","False","","129","95.86.101.18","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41015","41013","לשון רס"ג","27/08/15 13:00","יב אלול","תשע"ה","13:00","ag3163",""תשמור מוצא שפתיך, כי תדור, ותפליא להזיר לרצון, תקריב אם תטמא בפתע, ועל תורת נזרך לעלצון"","531","","3173","True","True","False","","62","81.218.132.64","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41017","41015","ודברי המהר"י עצמו?","27/08/15 13:06","יב אלול","תשע"ה","13:06","אור חדש","אם דייק מהמילים "ותפליא להזיר לרצון" שמשמען חובה להפליא הרי שלא יפה דייק שהרי מוסב הדיבור על כי תדור והוא רשות.","458","","3173","True","True","False","","145","95.86.101.18","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41028","41017","מהר"י פערלא","27/08/15 18:23","יב אלול","תשע"ה","18:23","ag3163","אוכל להעביר אליך את הקובץ במייל במדה ותרצה","531","","3173","True","True","False","","73","95.86.74.136","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41029","41028","אשמח","27/08/15 18:26","יב אלול","תשע"ה","18:26","אור חדש","אפשר להעלות קובץ גם כאן (מתחת לריבוע של ההודעה החדשה)

כ"כ מספיק שתציין המקור ואני כבר אמצא לבד","458","","3173","True","True","False","","110","95.86.101.18","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41030","41029","מהר"י פערלא על דברי הרס"ג","27/08/15 18:51","יב אלול","תשע"ה","18:51","ag3163","הקובץ המלא גדול מדי לפורום.
מדובר בספר המצוות לרס"ג עם ביאורי מהר"י פערלא זצ"ל
צירפתי את תחילת הדברים וניתן גם בקובץ הזה לראות את תחילת דבריו.","531","jpg","3173","True","True","False","","128","95.86.74.136","0","40972","נזיר|ד ע"ב","0-jpg"),new Message("41031","41030","הבנתי דבריו אחרת","28/08/15 00:24","יג אלול","תשע"ה","00:24","אור חדש","אין בדעתו שיחוייב כל איש ישראל לנדור נזירות לה' עכ"פ פעם אחת בחייו (שזה גדר מצווה חיובית)
אלא שמבין שהציווי הינו באופן הנזירות שיהיה דווקא לש"ש ולא לתכלית אחרת, והנודר לש"ש מקיים מצווה זו (הקיומית) ואילו הנודר לתכלית אחרת ביטל המצווה.

וב"ה שכיוונתי לדעתו","458","","3172","True","True","False","","115","84.228.40.244","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41048","41031","מצווה חיובית","30/08/15 11:19","טו אלול","תשע"ה","11:19","ag3163","לשון הרמב"ם ברכות,יא,ב
יש מצות עשה שאדם חייב להשתדל ולרדוף עד שיעשה אותה כגון תפילין וסוכה ולולב ושופר ואלו הן הנקראין חובה לפי שאדם חייב על כל פנים לעשות ויש מצוה שאינה חובה אלא דומין לרשות כגון מזוזה ומעקה שאין אדם חייב לשכון בבית החייב מזוזה כדי שיעשה מזוזה אלא אם רצה לשכון כל ימיו באהל או בספינה ישב וכן אינו חייב לבנות בית כדי לעשות מעקה","531","","3170","True","True","False","","54","81.218.132.64","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41050","41048","ונזירות היא חיובית כהגדרת הרמב"ם?","30/08/15 12:07","טו אלול","תשע"ה","12:07","אור חדש","היכן מצאת שאדם "חייב להשתדל ולרדוף עד שיעשה אותה"?
בדברי המהר"י שהבאת רק כ' שיש חובה שאם נדר ייעשה לשם שמים בלבד (לאפוקי יוהרא והתנשאות על הציבור)
לא כתוב (ולא יעלה על הדעת לענ"ד) לכתוב שחייב לדור נזירות ואם לא נזר כל חייו ביטל מ"ע.","458","","3170","True","True","False","","131","95.86.127.61","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41051","41050","דעת הרמב"ם שנזירות אינה חיובית","30/08/15 12:12","טו אלול","תשע"ה","12:12","ag3163","רק לדעת הרס"ג עפ"י הבנת מהר"י פערלא","531","","3170","True","True","False","","83","81.218.132.64","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41052","41050","דעת הרמב"ם","30/08/15 12:22","טו אלול","תשע"ה","12:22","ag3163","רק הבאתי את ההגדרה המדוייקת עפ"י הרמב"ם למצווה חיובית.
ציינת הגדרה למצווה חיובית ממקור כלשהו והוספתי את הגדרת הרמב"ם
בסיום דברי מהר"י כתב "והיינו משום שנצטווה ע"כ מאת המקום" ורצון המקום עפ"י הבנת מהר"י בתוך דברי רס"ג שקיימת מצווה לנזור ולדעת הרמב"ם אין כלל מצווה לנזור.
לנזור לשם שמים , את זה לא צריך לכתוב שכן כל מצווה צריכה להיעשות לש"ש .","531","","3170","True","True","False","","84","81.218.132.64","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41053","41052","הגדרתי הגדרת הרמב"ם היא","30/08/15 12:43","טו אלול","תשע"ה","12:43","אור חדש","האם להבנתך בדברי המהר"י בדעת רס"ג אכן נזירות הינה מצווה חיובית ש"חייב אדם לקיימה ולרדוף אחריה" (ואם לא קיימה כל ימיו עבר בעשה)?!?

הסברתי שלהבנתי לא ייתכן כלל להעלות סברא כזו על הדעת ולכן הסברתי שגם לדעת המהר"י בשיטת רס"ג אין הכוונה שחייב לנדור נזירות אלא רק שאם ירצה לנדור אז חייב לעשות דווקא לש"ש (וזה גופא חידושו של שמעון הצדיק).
מצוות ציצית לא משנה אם לובש לש"ש או ליוהרא מקיים בכך מצווה (וודאי שעדיף שיעשה לש"ש) בניגוד לכך בנזירות אם לא עשה לש"ש נקרא חוטא (לדעת שמעון הצדיק, רס"ג) ולא קיים המצווה כלל.

להבהרת ההבדל בין חיובית לקיומית:
דומה הדבר לכך שאדם שהחליט מיוזמתו לנדור קרבן נדבה (שזה וודאי לא מצווה חיובית) הריהו חייב להביא הקרבן לבהמ"ק בתוך שנה מהנדר.
זה שיש פרט חיובי במצווה לא הופך אותה לחיובית!
וכן הרוצה מיוזמתו ללבוש בגד של ד' כנפות חייב להטיל בהן ציציות, המצווה לא חיובית עליו אך יש בה פרט מחוייב אם ירצה לקיימה","458","","3170","True","True","False","","140","95.86.127.61","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41054","41053","דעת רס"ג שונה מדעת הרמב"ם","30/08/15 12:49","טו אלול","תשע"ה","12:49","ag3163","דעת רס"ג שונה במקומות רבים מדעת הרמב"ם וככה"נ גם בזה והדברים פשוטים שאין דעת אדירי עולם אלו אחידה ולפי הבנה זאת , לדברי רס"ג אכן מי שלא קיבל ע"ע נזירות (אין ספק שצריכה להיות לש"ש) אכן ביטל מצוות עשה.
קרבן נדבה כשמו כן הוא - נדבה והמועד הוא מדין בל תאחר המתייחס לנושאים רבים ומגוונים.","531","","3170","True","True","False","","78","81.218.132.64","0","40972","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41055","41054","האם רס"ג קיבל ע"ע נזירות?","30/08/15 12:55","טו אלול","תשע"ה","12:55","אור חדש","וודאי שלא!
האם כל התנאים קיבלו ע"ע נזירות?
וודאי שלא! (לא נראה לי שיש מקור אפילו על אחד מהם שנהג נזירות בעצמו)

הטענה שחייב לקבל נזירות נוגדת את השכל הישר, את הנהגת כל רבותנו בכל הדורות וכן את פשט התורה
"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַפְלִא לִנְדֹּר נֶדֶר נָזִיר לְהַזִּיר לַה' ".

לכן גם אם יש אפשרות להכניס בדברי החמשיר של רס"ג הבנה שסובר שחייב כל אדם מישראל לדור נזירות לפחות פעם בחייו וודאי שעדיף לפרש דבריו כך שלא יסתרו את השכל הישר ואת הנהגת רבותינו והדברים המפורשים בתורה.","458","","3170","True","True","False","","128","95.86.127.61","0","40972","נזיר|ד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);