var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40898;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","48"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","40"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40898","0","״דילמא גרויי גרי בהו״","24/08/15 20:36","ט אלול","תשע"ה","20:36","עם הארץ","״ וימצא לחי-חמור, טרייה; וישלח ידו וייקחה, ויך-בה אלף איש. טז ויאמר שמשון--בלחי החמור, חמור חמורתיים; בלחי החמור, הכיתי אלף איש. יז ויהי ככלותו לדבר, וישלך הלחי מידו; ויקרא למקום ההוא, רמת לחי.״

הגמרא סוברת שאין ראיה מוכחת מהפסוקים ששמשון הרג בידיו
ומקשה שאולי זרק עליהם את הלחי של החמור והרג מהם אלף איש ולא נגע בהם.

ואני בתימא גדולה ,אולי מישהו יאיר את עיני?","248","","3170","True","True","False","","1279","107.143.89.119","0","0","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40899","40898","בתורה מפורש שנזיר אסור בטומאת מת","24/08/15 21:52","ט אלול","תשע"ה","21:52","אור חדש","כעת מה יותר דחוק, לטעון שלשמשון בניגוד למבואר בתורה הותרה טומאת מת או לדחוק שהרג בלא מגע ישיר?

אכן ר"ש פתר הבעיה בדרך שלישית- כלל לא היה נזיר.","458","","3170","True","True","False","","128","84.228.40.244","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40900","40898","נ"מ גדולה להלכה משאלתך","24/08/15 22:02","ט אלול","תשע"ה","22:02","אור חדש","יש דיון גדול בראשונים לגבי האפשרות להכניס עצמו למצב של פיקוח נפש כשיודע שזה יגרום אח"כ לחילול שבת וכד'.
לדוגמה האם מותר למול תינוק בשבת בלא שהכינו לו צרכי רפואתו על סמך החשבון שהמילה עצמה מותרת ולאחריה יהיה פיקוח נפש שידחה השבת.

לכאו' ניתן להוכיח מסוגייתנו שהדבר אסור, כיצד:
הגמ' מניחה שכדי שייחשב שמעשיו של שמשון, שנלחם בפלישתים ונטמא למתים יהיו מותרים, צריך שאו שלא יהיה נזיר או שיהיה נזיר מסוג שמותר בטומאת מת.

לכאו' ניתן היה לתרץ שהיה מותר לו כיוון שאחרי שהתגרה בפלישתים היה כאן פק"נ שבוודאי דוחה איסור נזירות.
אומנם הגמ' לא תרצה כך, למה?
נראה שסברה שכיוון שהוא התגרה בפלישתים ויצר את המצב של פק"נ הרי שהיה אסור לו מראש הדבר אם אכן נזירותו נפגעה בכך הגם שאחרי ההתגרות היה כאן פק"נ המתיר.","458","","3170","True","True","False","","149","84.228.40.244","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40901","40898","מהי סיבת תמיהתך?","24/08/15 23:29","ט אלול","תשע"ה","23:29","דוד כוכב","משום לשון"ויך" שרוב משמעותה היום הוא ביד, או משום שהרג כך אלף איש?","125","","3170","True","True","False","","182","95.86.89.241","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40939","40898","רמב"ם הלכות נזירות ג -שמשון מקרה מיוחד","25/08/15 18:11","י אלול","תשע"ה","18:11","הודו_כי_טוב","הלכה יג

שמשון לא היה נזיר גמור, שהרי לא נדר בנזיר אלא המלאך הפרישו מן הטומאה. וכיצד היה דינו? היה אסור ביין ואסור בתגלחת ומותר להטמא למתים, ודבר זה הלכה מפי הקבלה.

"ודבר זה הלכה מפי הקבלה" - המהר"י בן לב מקשה (מובא בכס"מ): כיון שהמלאך הוא זה שהפרישו מן הטומאה, אם כן נזירות זו איננה נזירות שאדם מחייב בה את עצמו, וסוג זה של דברים מוגדר בהלכה "דבר שאינו נידר", כלומר - שהאדם אינו יכול לחייב בו את עצמו. והנה הרמב"ם פסק להלכה שאין נודרים אלא בדבר הנדור, כלומר - אין אדם יכול לחייב את עצמו אלא בדבר שיכול לידור עליו נדר. אם כן, כיצד מי שנדר להיות כשמשון חלה נזירות עליו, הלא נדר בדבר שאינו נידר?

הכס"מ מתרץ שאביו מנוח הוא זה שהדירו לבסוף באמרו "כי נזיר אלהים יהיה הנער" ולא המלאך ולפיכך נחשב לדבר הנידר.

והנודע ביהודה מתרץ (שו"ת נודע ביהודה מהדורה תנינא, יורה דעה סימן קנ): "ונראה... ששמשון... הוא עצמו כאשר גדל והגיע לעונת נדרים - קיבל על עצמו מה שהפרישו המלאך, כדי שיהיה מצווה ועושה".





הלכה יד

לפיכך מי שאמר: הריני נזיר כשמשון, הרי זה נזיר מן התגלחת ומן היין לעולם, ואינו מגלח כל שנים עשר חדש כשאר נזירי עולם, ומותר להטמא למתים. ואם אמר: לא נתכוונתי אלא לאיש אחר ששמו שמשון - אינו נזיר. ומי שנדר נזיר כשמשון, אינו יכול להשאל על נדרו, שנזירות שמשון לעולם היתה.

"שנזירות שמשון לעולם היתה" - והכס"מ מקשה: "ויש לדקדק על טעם זה, דאטו מי שנזר נזירות עולם ליתיה בשאלה?".

המהריט"ץ מתרץ (שו"ת מהריט"ץ (ישנות) סימן קצד): וזהו שאמר שנזירות שמשון לעולם היתה, כלומר - לעולם מצאתו מרחם אמו לא היה לו שעת הכושר, מה שאין כן בנזיר עולם, שקודם שנדר לא היה נזיר, ואינו נקרא נזיר עולם אלא מיום שנדר עד עולם, אבל לא היה נזירות לעולם מיום שנולד. אמנם נזירות שמשון לעולם היתה, פירוש - לעולם מצאתו מרחם אמו לעולם היה נזיר, לפי שהיה על פי המלאך. אם כן אינו נדר כדי שיהא לו התרה, כך נראה לעניות דעתי ביאור דברי רבינו לתרץ מה שהקשינו, מה נתינת טעם היא שנזירות שמשון לעולם היתה.



הלכה טו

האומר: הריני כשמשון, כבן מנוח, כבעל דלילה, כמי שעקר דלתות עזה, כמי שנקרו פלשתים את עיניו, הרי זה נזיר כנזירות שמשון, ואף על פי שאפשר שנעשו מעשים אלו לאיש אחר.

"האומר הריני כשמשון כבן מנוח" - גרסה אחרת: "האומר הריני כשמשון בן מנוח" - לפי גרסה זו הרוצה להיות נזיר כשמשון לא די שיאמר "הריני כשמשון" אלא עליו להוסיף את המילים "כבן מנוח". יש שהקשו עפ"י גרסה זו, שהרמב"ם כאן סותר את מה שפסק בהלכה הקודמת: "לפיכך מי שאמר: הריני נזיר כשמשון, הרי זה נזיר..." - אף שלא הוסיף סימן.

וכתב הכס"מ: לכך נראה לעניות דעתי שלדעת רבינו, האומר הריני כשמשון או הריני כבן מנוח - הוי נזיר, והגירסא הנכונה בו היא: כבן מנוח בכ"ף, והיא גירסת המשנה. ובין שיאמר כשמשון, ובין שיאמר כבן מנוח, בין שיאמר כבעל דלילה - הוי נזיר.



הלכה טז

שמואל הרמתי נזיר עולם היה. לפיכך האומר: הריני כשמואל הרמתי, כבן חנה, כבן אלקנה, כמי ששסף את אגג בגלגל, וכיוצא באלו - הרי זה נזיר עולם, ואין אומרין שמא לאיש אחר שמעשיו כאלה נתכוון.

מברכת משה","207","","3169","True","True","False","","454","79.182.62.106","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40903","40899","אבל הפלישתים הם גויים","25/08/15 02:48","י אלול","תשע"ה","02:48","הודו_כי_טוב","וגם אבשלום בנו של דויד המלך היה נזיר עולם","207","","3169","True","True","False","","196","79.182.62.106","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41176","40900","הנ"ל טעות הוא. הסבר בפנים","09/09/15 17:06","כה אלול","תשע"ה","17:06","אור חדש","הדיון איננו על השאלה "כיצד היה מותר לשמשון להטמא למת"
אלא על השאלה "למה למרות שנטמא מעולם לא גילח שערו?"

תשובת ר"י: "בנזירות שמשון אין צורך להפסיק בגלל טומאה כיוון שלא נאסר בה"
ע"ז הקשו שאולי לא נטמא ואם היה נטמא אכן היה צריך לגלח","458","","3154","True","True","False","","134","37.26.148.240","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40904","40901","מהפסוקים","25/08/15 04:17","י אלול","תשע"ה","04:17","עם הארץ","ברור שהכה אותם ביד.","248","","3169","True","True","False","","201","107.143.89.119","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40907","40903","אפילו לרבי שמעון, גוים מטמאים במגע","25/08/15 08:07","י אלול","תשע"ה","08:07","דוד כוכב","","125","","3169","False","True","False","","135","95.86.89.241","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40908","40903","שאלתך לא מובנת","25/08/15 08:22","י אלול","תשע"ה","08:22","אור חדש","נא לנסח שנית","458","","3169","True","True","False","","114","84.228.40.244","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40906","40904","מהיכן אתה למד כך בפסוקים?","25/08/15 08:05","י אלול","תשע"ה","08:05","דוד כוכב","","125","","3169","False","True","False","","121","95.86.89.241","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40909","40907","גם אם הם עדיין בחיים הם מטמאים ?","25/08/15 09:42","י אלול","תשע"ה","09:42","הודו_כי_טוב","","207","","3169","False","True","False","","163","46.19.86.189","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40910","40908","אבשלום הרג את אמנון","25/08/15 09:45","י אלול","תשע"ה","09:45","הודו_כי_טוב","וגם נילחם במרד מול אביו אז הוא ניטמע למתים ישראלים
ובעיניין פלישתים מקוהה שהייתי ברור האם גוי מטמע","207","","3169","True","True","False","","170","46.19.86.189","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40925","40909","לא מדין תורה","25/08/15 14:07","י אלול","תשע"ה","14:07","דוד כוכב","","125","","3169","False","True","False","","120","95.86.89.241","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40927","40910","תשובות","25/08/15 14:44","י אלול","תשע"ה","14:44","אור חדש","אבשלום בניגוד לשמשון (אחד הנביאים והשופטים שמצופה ממנו לנהוג עפ"י התורה) היה רשע ואין ללמוד ממעשיו, בכ"מ הוא עצמו לא נלחם אלא שלח את חייליו שילחמו עדו.

כפי שכבר כ' הרב דוד גויים מתים מטמאים לכו"ע במגע ולחכמים אף באוהל.","458","","3169","True","True","False","","112","84.228.40.244","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40930","40927","גם נזיר גם רשע ?","25/08/15 14:52","י אלול","תשע"ה","14:52","הודו_כי_טוב","","207","","3169","False","True","False","","205","46.19.86.189","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40935","40930","למה שמת סימן שאלה?","25/08/15 16:39","י אלול","תשע"ה","16:39","אור חדש","","458","","3169","False","True","False","","118","84.228.40.244","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40936","40930","מתחזה","25/08/15 16:40","י אלול","תשע"ה","16:40","דוד כוכב",""(שמואל ב' טו, ו) וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל, היינו במה שהאמינו בו שהוא צדיק גמור" (ספר ישראל קדושים - אות ו).","125","","3169","True","True","False","","143","95.86.89.241","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40938","40930","כי שאלה שאלתי וחטאתי בתמהון לבב","25/08/15 17:58","י אלול","תשע"ה","17:58","הודו_כי_טוב","","207","","3169","False","True","False","","177","79.182.62.106","0","40898","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40941","40938","מן המפורסמות הוא בעולם","25/08/15 19:40","י אלול","תשע"ה","19:40","אור חדש","שאפילו נזר גדול ויפה העשוי משער שועלים אין בכוחו להפוך רשע לצדיק ויש שאף מצליח דווקא להפוך צדיק לרשע...","458","","3169","True","True","False","","104","37.26.147.149","0","40898","נזיר|ד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);