var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4076;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4076","0","כמה שאלות פרקטיות שעלו לי מהעיון בדף","26/09/10 23:31","יח תשרי","תשע"א","23:31","student","מעמדת צופה מרחוק החלטתי לעבור צד ולשאול מספר שאלות, אשמח אם מישהו יוכל לעזור:
א. "אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יהושע בן לוי פעם אחת הייתי מהלך אחר ר' אלעזר הקפר בריבי בדרך ומצא שם טבעת ועליה צורת דרקון ומצא עובד כוכבים קטן ולא אמר לו כלום מצא עובד כוכבים גדול ואמר לו בטלה ולא בטלה סטרו ובטלה" - בהשאלה לימינו, נניח ואדם מטייל בדרך ומצא דמות של צלב עם אותו אדם עליה או צלב ללא דמות, האם רשאי ליטול אותה (בהנחה שהיא ממתכת יקרה)?
ב. תוך כדי עיון בדף, עלה לי רעיון הגולם מפראג - האם בעצם יצירת הגולם לא היה משום ע"ז ?
תודה רבה.","177","","4971","True","True","False","","1181","84.229.162.208","0","0","עבודה זרה|מג ע"א",""),new Message("4077","4076","ברוך הבא!","27/09/10 00:13","יט תשרי","תשע"א","00:13","דוד כוכב","לעניין המציאה, אדרבה, מהסוגיה נלמד שאסור לקחת אותה אם לא ביטלו אותה.
ולפני כן אסור אפילו להרים אותה. עיין עוד כאן.
וכדי לבטל אותה נחוץ גוי שעובד עבודה זרה. לא פשוט למצא כזה. ואז לאלץ אותו שיבטל אותה, עוד יותר לא פשוט, מבלי להסתבך עם השלטונות.

בעניין הגולם,
יוצר הגולם לא היה המהר"ל מפראג (זו אגדה מאוחרת יותר), אלא סבו של החכם צבי, כדבריו בשו"ת חכם צבי סימן צג:
"אדם הנוצר ע"י ספר יצירה כאותה שאמרו בסנהדרין רבא ברא גברא וכן העידו על זקני הגאון מוהר"ר אליהו אבדק"ק חעלם, מי מצטרף לעשרה לדברים הצריכין עשרה כגון קדיש וקדושה...".
לא מוזכר שהוא נעשה בגלל בעיה של ע"ז.","125","","4970","True","True","False","","126","95.86.112.35","0","4076","עבודה זרה|מג ע"א",""),new Message("4106","4076","צלב ללא דמות לא צריכה ביטול","28/09/10 00:20","כ תשרי","תשע"א","00:20","משיב מאורות דף היומי","שולחן ערוך יורה דעה סימן קמא סעיף א

א א] <א> כל הצלמים של עבודת כוכבים הנמצאים בכפרים, אסורים, <ב> דסתמא לשם עבודת כוכבים נעשו. והנמצאים בכרכים, מותרים, דודאי לנוי נעשו (לשון המחבר) ב] אא"כ עומדין על פתח ב המדינה (לשון רמב"ם פ"ז מהל' עבודת כוכבים) ג ג] והיה ביד הצורה ד צורת מקל או צפור כדור או סייף או עטרה וטבעת. הגה: ד] צורות שמשתחוים להם, ה דינם כדין הצלם ואסורים בלא ביטול. ו ה] אבל אותן (א) שתולין בצואר לזכרון, לא מקרי צלם, ומותר. (מרדכי ריש פרק כל הצלמים בשם ראבי"ה).

מבואר ברמ"א שאם הצלב הוא רק תלוי בצואר, מותר, וכמובן דאינו צריך ביטול.

מועדים לשמחה","142","","4969","True","True","False","","256","85.130.130.141","0","4076","עבודה זרה|מג ע"א",""),new Message("4097","4077","יישר כח! תודה על התשובה המהירה.","27/09/10 19:33","יט תשרי","תשע"א","19:33","student","פשוט תענוג לראות את ההתכתבויות פה בפורום.","177","","4970","True","True","False","","125","77.126.136.12","0","4076","עבודה זרה|מג ע"א",""),new Message("4107","4106","וכן פוסק הגר"ע יוסף","28/09/10 00:24","כ תשרי","תשע"א","00:24","משיב מאורות דף היומי","שו"ת יחווה דעת חלק ג סימן סה

אמנם בשו"ת ערוגת הבושם (חלק יורה דעה סימן ק"ל) נשאל גם כן בזה, ומתחלה כתב שאין בזה כל חשש, על פי דברי הרמ"א בהגה הנ"ל, בצורה שנעשית רק לנוי ולזכרון, וכל שכן המדלייה שנעשית רק לכבד בה אנשים מצויינים רמי מעלה. ושוב נסתפק שמא יש לאסור משום חשדא, כעין מה שכתב הרמ"א בהגה /יו"ד/ (סימן קמ"א סעיף ג'), שהמוצא כלים שיש עליהם צורת חמה ולבנה וכדומה, אף על פי שמותרים בהנאה, שאין דרך הגוים בזמן הזה לעבוד צורות אלו, מכל מקום אין להשהותן. וכן העלה בסוף דבריו להחמיר בשהייתן, אלא אם כן ישחית צורתן ע"כ. אבל אין דבריו מוכרחים להלכה, כי במדלייה אין מקום לחשד שמא נעבדה כלל, וכדברי האחרונים הנ"ל. וכן פסק להקל הרה"ג רבי יצחק רפאל אשכנזי, מרבני איטליה בשו"ת ויען יצחק (עמוד קס"ו), והסתמך גם כן על דברי הזרע אמת הנ"ל. וכן העלה להקל הרה"ג ר' יצחק אונא ז"ל בשו"ת שואלין ודורשין (חלק יורה דעה סימן ל"ד). וידוע ומפורסם מעשה רב בזה, שהגאון הראשון לציון רבי יעקב מאיר זצ"ל, קיבל מדליית זהב בצורת צלב, והיה עונדה על חזהו לכבוד ולתפארת בעת שהיה מבקר אצל הנציב העליון ואף הצטלם עם המדלייה הזאת. ואין ספק שהסתמך על דברי הפוסקים הנ"ל. וכן עיקר להלכה ולמעשה. ","142","","4969","True","True","False","","231","85.130.130.141","0","4076","עבודה זרה|מג ע"א",""),new Message("4108","4107","אבל הרב מרדכי אליהו","28/09/10 01:15","כ תשרי","תשע"א","01:15","דוד כוכב","אוסר בזה.
והיה רגיל לומר שבגלות אשכנז נאלצו להקל.

וגם הש"ך שם לא התיר אלא בידוע שלא השתחוה לה.
וגם הגר"א שם כתב שטעם ההיתר הוא משום שהוא נוי. לטעם זה ההיתר אינו בכומרים התולין אותו כדי להתגאות ולפרסם יראתם.","125","","4969","True","True","False","","128","95.86.112.35","0","4076","עבודה זרה|מג ע"א",""),new Message("4111","4108","נראה לי שהש"ך מודה בנידון דידן","28/09/10 10:16","כ תשרי","תשע"א","10:16","משיב מאורות דף היומי","ש"ך יורה דעה סימן קמא ס"ק ו

ו אבל אותן שתולין בצואר כו' - היינו בידוע שלא השתחוה לו (ואתא לאשמועינן דל"ת כיון שתולין אותו בצואר מיד נאסר) הא לאו הכי לא גרע מאם מצא כלים שעליהם צורת עבודת כוכבי' דהכלים אסורים אם הם מכובדים דכיון שדרך לעבוד אותה הצורה חיישינן שמא נעבדו הכלים כדלקמן סעיף ג' והכי נמי איכא למיחש להכי ובעובד כוכבים עצמו אין לחלק בין מכובד לבזוי דדווקא בכלים אמרי' דעל המבוזים ודאי לנוי הכלי נעשו מה שאין כן הכא ומצאתי בהר"ן פרק כל הצלמים וז"ל כתב הרשב"א דבזמן הזה שחוקקים חקק בכלים ומציירים בהם צורות ודמות עבודת כוכבים אף המוצא אותם הכלים אסורים ע"כ וצל"ע שאפשר שאין עובדים היום לצורות הללו אלא לזכר בעלמא עושין אותם עכ"ל הר"ן וכ"כ רבינו ירוחם נתי"ז ח"ד ואפשר דעובדי כוכבים אלו שאין אדוקים בעבודת כוכבים כל מה שעושין בצורות הללו בכלים אינם עושים אלא לנוי ומותרים בהנאה כלם ואסור להשהותן משום חשד אם הם בולטים וראוי להחמיר בספק איסור תורה ע"כ ואפשר בצורה עצמו כיון שדרך שמשתחוים לו לכ"ע אסור:

נראה לי, שכיום, סתם צלב שאין בו דמות, אינו נעבד, אלא הוא לנוי. ולכן הש"ך מודה היום במצא צלב שמותר בהנאה, אבל אם מצא את זה ברובע הנוצרי בעיר העתיקה אולי זה דין אחר.","142","","4969","True","True","False","","242","85.130.130.141","0","4076","עבודה זרה|מג ע"א",""),new Message("4113","4108","ראוי להזכיר את מחלוקת ולא לסתום לאיסור","28/09/10 12:34","כ תשרי","תשע"א","12:34","משיב מאורות דף היומי","","142","","4969","False","True","False","","193","85.130.130.141","0","4076","עבודה זרה|מג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);