var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4070;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","61"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4070","0","בקושיית הגמרא אלא מעתה פרצוף אדם לחודיה","26/09/10 21:58","יח תשרי","תשע"א","21:58","שצל","גמ': אמר אביי לא אסרה תורה אלא בדמות ד' פנים בהדי הדדי אלא מעתה פרצוף אדם לחודיה תשתרי אלמה תניא כל הפרצופות מותרין חוץ מפרצוף אדם?

הגמרא מקשה על אביי שכל הפרצופות מותרין חוץ מפרצוף אדם ואביי אמר שדווקא
ד' פנים אסורים. ומקשה בספר עבודת עבודה לר' שלמה קלוגר(אחד מגדולי האחרונים כתב ספרים רבים ) הביטוי אלא מעתה אומר שהקושיא מהברייתא התעוררה בעקבות דברי אביי.

אך לכאורה גם לדעת החולקים צריך להבין מדוע ישנו חילוק בין כל הפרצופות לפרצוף אדם? ומדוע חילוק זה בבריתא קשה רק לדעת אביי

ומתרץ ר' שלמה קלוגר ע''פ תוס' בנדה שבאדם ישנה חשיבות מיוחדת לפרצוף. ולכן רק באדם ישנו איסור בעשיית הפרצוף בלבד וממילא לא קשה מהברייתא כי באמת רק באדם ישנו איסור לעשיית הפרצוף בלבד .
ובכך הם מעמידים את הברייתא ובשאר פרצופים ישנו איסור רק בדמות כל הגוף אך לאביי שישנו איסור רק בעשיית ד' פנים.
וע''כ ישנו היתר בעשיית דמות אדם. וקשה מדוע הברייתא אומרת שישנו איסור בעשיית פרצוף אדם

מצ''ב קובץ מן הספר עבודת עבודה המובא באתר","157","pdf","4967","True","True","False","","1196","79.182.130.204","0","0","עבודה זרה|מג ע"ב","0-pdf"),new Message("4085","4070","ישר כחך, והצעה נוספת:","27/09/10 11:33","יט תשרי","תשע"א","11:33","אבינועם","ישר כחך על העלאת הדיוק הזה.
למדתי גמרא זו בעבר (כאן ובמקבילה בר"ה) כמה וכמה פעמים ולא שמתי לב לקושיה זו.

חיפשתי כעת ומצאתי באיזה מקום הפניה לתירוץ נוסף (בספר בן אברהם).
תורף דבריו הוא כך:

הקושיה כאמור היא מדוע הקושיה (של "אלא מעתה") קשה רק לאביי, והרי גם על הברייתא שאמרה "לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום" קשה מהברייתא שאמרה ש"כל הפרצופות מותרים (חוץ מפרצוף אדם)",
והתירוץ הוא כך:

לדעת המקשן, מה שאסור זה:
(1) 4 הפרצופים ביחד
(2) שאר השמשים שבמרום
(3) פרצוף אדם אסור, מכוח סעיף 2.
- ולכן 4 הפרצופים בנפרד מותרים, למעט פרצוף אדם. [וכדברי הברייתא: כל הפרצופות מותרים חוץ מפרצוף אדם]

אך לאור דברי אביי, מה שאסור זה:
רק 4 הפרצופים ביחד
- ולכן פרצוף אדם בנפרד מותר, ולכן קשה מהברייתא שאומרת שפרצוף אדם אסור.","45","","4966","True","True","False","","220","83.130.237.232","0","4070","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("4087","4085","יישר כח","27/09/10 13:55","יט תשרי","תשע"א","13:55","שצל","פשוט יותר. מהעבודת עבודה
אם תוכל להעלות הספר בן אברהם לאתר זה יהיה נחמד מאד","157","","4966","True","True","False","","65","79.183.109.186","0","4070","עבודה זרה|מג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);