var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40463;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40463","0","ערסא דגדא- למה לא ע"ז?","19/07/15 11:39","ג אב","תשע"ה","11:39","אור חדש","גמ' מאי דרגש אמר עולא ערסא דגדא

רש"י תוס' ר"ן:
ערסא דגדא. נוהגין היו להציע מטה למזל הבית גדא מזל

דבר זה תמוה ומזכיר עבודת מזלות שנאסרנו בו בצורה חמורה והרחיקתנו התורה מזה ביותר וכן צווינו "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" וכיצד זה היה בכל בית ישראלי "מיטה המיוחדת למזל הבית"?

פי' הרא"ש כך:
"כי שרא דעתירותא [שר העושר] "נקיר" שמיה, ומצוי בבית השומרים אותו בנקיות, לכך מכינים תמיד מיטה מוצעת לנקיות"

כלומר העושר מגיע לבית ששומרים אותו בסדר ונקיון!
דבר זה איננו כלל עניין של ע"ז ו"מזל שרירותי" אלא דרכו של עולם והגיון רב יש כאן שעושר בא לאדם רק אם יש בו שתי תכונות אלו- סדר ונקיון.
והרי קיי"ל בענייני "דרכי האמורי" שכל שיש סברא במעשה מסוים אין בו משום "דרכי האמורי" שיסוד הע"ז היה טעות בני האדם ואשליות שווא שדימו בנפשם אבל דבר הגיוני אין כלל בעיה לעשותו לשיפור ה"מזל" של האדם ושל הבית.","458","","3213","True","True","False","","1580","31.44.137.99","0","0","נדרים|נו ע"א",""),new Message("40590","40463","עבודה זרה זה לא בהכרח אשליה","02/08/15 14:37","יז אב","תשע"ה","14:37","הודו_כי_טוב","כרגע אני לא יכול לצתת לך מהגמרא עצמה שאומרת זאת
בערב בעזרת השם

בינתיים אמליץ לך לעיין מהוא פסל מיכה ולמה הקדוש ברוך הוא הבליג","207","","3199","True","True","False","","247","46.19.85.138","0","40463","נדרים|נו ע"א",""),new Message("40631","40590","חידושי הר"ן סנהדרין","06/08/15 16:14","כא אב","תשע"ה","16:14","איש ספר","ז"ל חידושי הר"ן סנהדרין כ' "מאי דרגש אמר עולא ערסא דגדא פי' רש"י ז"ל למזל הבית מונחת משום ניחוש ואין פי' נכון דח"ו לא תהא כזאת בישראל דודאי אסור הוא מפני דרכי האמורי ויותר חמור ממנו אלא יש לפרש שאותה המטה היו עושין לסימן של עושר לומר שיש להם בגדים יותר מכדי צרכן לעשות מטה שלא לצורך ובדרך השאלה קורין אותה המטה העולם, מטה של מזל" ","479","","3195","True","True","False","","206","46.19.86.32","0","40463","נדרים|נו ע"א",""),new Message("40861","40590","כותב ההודעה מאמין בע"ז בעצמו","21/08/15 18:47","ו אלול","תשע"ה","18:47","אלישבע","והפורום חרג מהיות פורום של מאמינים ביהוה בלבדו.

צר לנו.

הגמ' שהתכווין הוא בסנהדרין דף צ בסוף הפרק ושם להבנתו הוא מחלוקת תנאים וכן נחלקו בזה - בערך - במס' ע"ז דף נה.","524","","3180","True","True","False","","126","85.250.255.42","0","40463","נדרים|נו ע"א",""),new Message("40863","40861","נראה שכוונתו למסכת עבודה זרה דף נה ע"א:","22/08/15 23:14","ז אלול","תשע"ה","23:14","דוד כוכב",""א"ל רבא בר רב יצחק לרב יהודה: האיכא בית עבודת כוכבים באתרין, דכי מצטריך עלמא למטרא, מתחזי להו בחלמא ואמר להו: שחטו לי גברא ואייתי מטרא, שחטו לה גברא ואתי מטרא! א"ל: השתא אי הוי שכיבנא לא אמרי לכו הא מלתא, דאמר רב, מאי דכתיב: אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים? מלמד שהחליקן בדברים (רש"י: מניחן לטעות. רבינו חננאל: שמראין כי יש ממש בעבודת כוכבים) כדי לטורדן מן העולם. והיינו דאמר ריש לקיש, מאי דכתיב: אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן? בא לטמא פותחין לו, בא לטהר מסייעין אותו".","125","","3179","True","True","False","","248","95.86.89.241","0","40463","נדרים|נו ע"א",""),new Message("40864","40861","אין עוד מלבדו","22/08/15 23:23","ז אלול","תשע"ה","23:23","הודו_כי_טוב","בבקשה לא להכניס לי מילים לפה
שמע ישראל א-דוני א-לוהינו א-דוני אחד","207","","3179","True","True","False","","202","79.177.35.20","0","40463","נדרים|נו ע"א",""),new Message("40865","40864","[ללא נושא]","22/08/15 23:44","ז אלול","תשע"ה","23:44","אלישבע","כי טוב

זה נראה שאתה שוגג לפחות.

אף אחד לא הכניס לך דברים אתה כתבת בכותרת דבריך שאין זה מוחלט שאין כח לע"ז

וזה נגד כל התורה
אם אתה מתחרט מה טוב","524","","3179","True","True","False","","118","93.173.14.158","0","40463","נדרים|נו ע"א",""),new Message("40866","40865","התנאים בעצמם כתבו שי-ה-ו-ה נותן לע"ז כח","23/08/15 00:18","ח אלול","תשע"ה","00:18","הודו_כי_טוב","זה עדיין לא הופך אותי ובטח לא אותם לכופרים ו/או עובדי ע"ז

ביציאת מצריים ששפחה ראתה מה לא ראה יחזקאל בן בוזי
ובכל זאת יצאו עם פסל מיכה
אם זאת אשליה למה לקחו אותו ?
למה הם היו צריכים אותו בכלל ? האם הם לא סמכו על הקדוש ברוך הוא ?
שלא לדבר על עגל הזהב שקיבל את כוחו מהזהב של יוסף

מצד אחד חז"ל כותבים זאת ומצד שני הם אומרים שזה ניקרא מודה בע"ז

אני אפילו לא מדבר ללבנה בברכת הלבנה כמו שרובכם/כולכם עושים
וטוענים שזאת שיטה לדבר לקדוש ברוך הוא
מסתפק בלומר ברוך אתה השם אשר במאמרו ברא שחקים .....
מעניין למה חז"ל לא אסרו לדבר כך ללבנה משום דרכי האמורי
כשם שאסרו דברים רבים שהיו קיימים במנהגי ישראל ובעקבות הנוצרים
אסרו אותם והפכו את היהדות לאפורה יותר
אין לי על מה להתחרט לא חטאתי בהודעה הנ"ל
ורק הצעה יש לי לך את שם השם בבקשה לרשום י-ה-ו-ה למרות
שהלכתית על מסך זה מותר","207","","3178","True","True","False","","231","79.177.35.20","0","40463","נדרים|נו ע"א",""),new Message("40880","40865","ראי ברמבם תחילת הלכ' ע"ז","24/08/15 12:54","ט אלול","תשע"ה","12:54","אור חדש","ישנם כוחות רבים בעולם חלקם פיזיקליים "רגילים" כמו אש וחלקם רוחניים.
כולם קיימים בגלל שה' החליט לברוא אותם במעשה בראשית.
כולם נאסרו עלינו לעובדם.
ברור שלא חייבה התורה להאמין שאין כח בעולם מלבד כח ה' אלא לדעת שכל הכוחות ברצונו קיימים ופועלים ואסור לעובדם ולהתייחס אליהם כאל אלוהות.","458","","3177","True","True","False","","220","37.26.147.249","0","40463","נדרים|נו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);