var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40293;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40293","0","״אתה ואביך אוכלין..ויהא עון תלוי בראשו״","10/07/15 06:09","כג תמוז","תשע"ה","06:09","שמואל נבון","האם גורם להכשיל את אביו של הנותן באיסור נדר הוא באמת דבר אסור ?
על מה בדיוק היה עובר אילו לא היה מקדיש לשמים ?","515","","3223","True","True","False","","809","2.54.134.13","0","0","נדרים|מח ע"א",""),new Message("40295","40293","לא יחל דברו","10/07/15 07:26","כג תמוז","תשע"ה","07:26","דוד כוכב","היות והאב נדר הנאה מהבן, אם נהנה הוא מממון ומסעודת הבן עובר הוא על הלאו: (במדבר ל, ג) אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ - לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ - כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה.

ומי ששותף בהכשלת אותו האב הנודר - עובר על הלאו: (ויקרא יט, יד) וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל, וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'.","125","","3223","True","True","False","","165","164.138.117.211","0","40293","נדרים|מח ע"א",""),new Message("40315","40295","פשט נפלא","12/07/15 12:41","כה תמוז","תשע"ה","12:41","אור חדש","אין משמעות הגמרא כפי שהסברת שהרי האב מתואר כ"יושב ואוכל ושמח" והקולר תלוי בצוואר החבר בלבד, ממילא לא מתיישב זה עם "מכשיל חברו" שאומנם זה בעייתי אבל כמובן שא"א לטעון שכל העון (ואף לא עיקרו) תלוי בראשו של ה"מכשיל" ולא בראש הנכשל.
ואולי א"ל שיש כאן מעילה של החבר ב"הקדש" שהרי כלפי האב יש צד הקדש בממון זה ששייך עדיין לעניין הקדשות לבן וממילא חל בו עדיין דין הקדש ואיסור כלפי האב. ע"כ בכך שנותן החבר ממון זה לאב מוציאו מרשות מותרת ונותנו לרשות אסורה ודומה בזה כמועל בעצמו.
אומנם עדיין צריך ביאור למה משמע שאין עוון לאב בהנאה מממון זה?
ונראה שכיוון שמדובר כאן בהקדש של "בדק הבית" הרי שיש כאן כלל של "אין מועל אחר מועל" (קידושין פ"ב מ"ח) ולכן כיוון שהיה החבר שוגג במעילתו בנתינת המזון לאב היה המזון יוצא לחולין ומותר לאב לכתחילה וכל העוון (מעילה בשוגג) תלוי בחבר בלבד!

אומנם אילו היה הבן נותן הסעודה גם לעניין הקדש הרי שבכך היה מפקיע ההקדש של ההנאה ביחס לאביו (שהרי פשוט שאין אדם אוסר נכסיו על חברו לאחר שיצאו מרשותו) ולא היה שום בעיה להזמן גם האב לסעודה","458","","3221","True","True","False","","137","213.151.62.100","0","40293","נדרים|מח ע"א",""),new Message("40320","40315","אין משמעות הגמרא כדבריך","12/07/15 13:54","כה תמוז","תשע"ה","13:54","דוד כוכב","האב מתואר כ"יושב ואוכל ושמח" - בסעודה בלבד, ואין רמז לכך שאינו חוטא בכך.
אין רמז למילים שהוספת לדברי הגמרא: שכל העון תלוי בראשו של ה"מכשיל" ולא בראש הנכשל. ושהקולר תלוי בצוואר החבר בלבד.
ההלכה פשוטה במקרה זה (שו"ע יו"ד רכא, ט) שאיסור ההנאה נותר על תילו ולכן הנהנה חוטא.","125","","3221","True","True","False","","160","164.138.117.211","0","40293","נדרים|מח ע"א",""),new Message("40323","40320","הבהרה","12/07/15 16:53","כה תמוז","תשע"ה","16:53","אור חדש","לדבריך שהאיסור לא הותר לא ברור מה הרוויח הבן במסירת הסעודה לחברו אם ממילא האיסור לא משתנה ולא נראה לי שרצה רק לצרף חברו לאיסור בלא רווח לעצמו. מדברי החבר משמע שלא רק בורות בהלכה מצא אצל הבן אלא כוונת זדון לתלות בו העוון.
ההלכה לא נאמרה לדעת ר"מ הסובר שיש מעילה בכל קונם וממילא יש פדיון במעילה בשוגג.
אם נאמר שמשנתינו דעת ר"מ היא דבריי מתיישבים אל נכון.","458","","3221","True","True","False","","125","213.151.62.100","0","40293","נדרים|מח ע"א",""),new Message("40324","40320","רווח נוסף בהסברי","12/07/15 17:15","כה תמוז","תשע"ה","17:15","אור חדש","לפי דבריי השאלה אם יכול להקדיש משמעותית (רק )לשיטת ר"מ ורק לעניין השאלה אם פקע נדרו (הקדשו) של הבעלים הקודם ואין לזה שייכות לדיני הממונות הרגילים של מתנה ולא קשה מידי מלולב וכו'","458","","3221","True","True","False","","126","37.26.148.155","0","40293","נדרים|מח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);