var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40267;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40267","0","למה הגמרא מבארת אליבא דריו"ח שנדחה?","07/07/15 09:30","כ תמוז","תשע"ה","09:30","מענה קולי","שאלה שהתקבלה במענה הקולי של פורטל הדף היומי:

לכאורה ההסבר של רבי יוחנן בדעת רבי יוסי בהפקר נדחו ע"י רבא. למה הגמרא ממשיכה לקבל את הדברים כאילו רבא לא אמר כלום.","126","","3223","True","True","False","","747","84.94.81.172","0","0","נדרים|מד ע"א",""),new Message("40269","40267","תשובה","07/07/15 09:38","כ תמוז","תשע"ה","09:38","הראל","הר"ן העיר על כך כדלהלן:
קס''ד השתא דטעמא דרבי יוסי דאסר במתני' כדרבי יוחנן דאמר לעיל דהפקר כמתנה דעד דאתי לרשות זוכה לא נפיק מרשות מפקיר ומש''ה קאמר רישא רבנן וסיפא רבי יוסי

אמנם הרא"ש לקמן מה ע"א ביאר את כל הסוגיה אליבא דרבא, אז אין קושי.

אלא שכמובן לפי הר"ן - עולה השאלה מדוע הסוגיה כאן ביארה לפי ר' יוחנן שנדחה בעמוד הקודם ולא אליבא דרבא.

ואולי יש להעיר כך:

בסוגיה בדף מד ע"א מובאים תירוצי עולא וריש לקיש. שניהם אמוראים מארץ ישראל.
בדף הקודם יש שני ביאורים בסוגיה - של ר' יוחנן (מארץ שיראל) ושל רבא (מבבל).
ר' יוחנן לכאורה לא חש לקושיה שהגמרא הקשתה עליו ושרבא המאוחר לו בכמה דורות ביאר בעקבותיה אחרת את דבר ר' יוסי (מדוע לא חש? צ"ע, אך ודאי שיש לו סברה טובה).
כל הסוגיה בדף מד היא סוגיה ארץ-ישראלית (עולא, ריש לקיש) - והלכה בשיטת ר' יוחנן מהדף הקודם (וזה עוד שנים רבות לפני שרבא נולד).


*** אחרי שהעליתי הודעה זו - ראיתי שכבר עמד על כך באר היטב אור חדש בהודעתו זו (אלא שבתשובתי הוספתי נופך מסויים לגבי מוצאם של האמוראים שבסוגיה וכן הפניה לרא"ש המבאר אחרת)","46","","3223","True","True","False","","279","84.94.81.172","0","40267","נדרים|מד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);