var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40243;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","74"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40243","0","נסיון לתרץ את שאלת רבא","06/07/15 22:21","יט תמוז","תשע"ה","22:21","יהודה אשטמקר","תחילה אצטט את הגמרא

תלמוד בבלי מסכת נדרים דף מג עמוד ב

מתיב רבא: מקצתן לראשון וכולן לשני - ראשון קנה, שני לא קנה!

כדי לתרץ את השאלה אני רוצה ליצור הבדל בין הסוגיא שלנו לסוגיית שכיב מרע

בסוגיה שלנו :
הנודר דיבר על נכסיו בלי לומר במפורש מה לגבי מה שהפקיר

בסוגיית שכיב מרע :
הגוסס אמר במפורש שרוצה לתת לשני גם את מה שנתן לראשון

אז או שלא הבנתי נכון את הסוגיות ואין הבדל בניהם כלל
או שהבנתי נכון ויש הבדל אבל רבא לא יחס להבדל הזה חשיבות להלכה ורב אבא כן יחס לזה חשיבות להלכה וזה שורש המחלוקת שלהם","525","","3226","True","True","False","","825","79.176.13.119","0","0","נדרים|מג ע"ב",""),new Message("40244","40243","כך היא קושיית רבא:","07/07/15 02:41","כ תמוז","תשע"ה","02:41","דוד כוכב","רבא מקשה על ההנחה שאין ממון יוצא מבעלות הנותן אלא אם כן הגיע ליד הנותן.

קיים כלל ששכיב מרע שהבריא אינו יכול לחזור בו ממתנה שנתן, אלא אם כן לא השאיר לעצמו כלום.
אותו שכיב מרע נתן חלק מממונו לראשון, ואת השאר לשני (במילה "וכולן" כוונתו לכל השאר, ולא כפי שהבנת שמפרשים את דבריו שהוא סותר את דבריו הראשונים).
הדין הוא: "ראשון קנה" ואין הנותן יכול לחזור בו. דין זה פשוט שכן במתנה זו הוא לא נתן את כל ממונו.
"שני לא קנה" כי מתנה זו היתה כל הממון שנותר לו. ועל כך מקשה רבא - מדוע? הרי נותר בידו עדין הממון שרצה לתת לראשון, שכן לפי ההנחה הראשונה עד שהמתנה לא הגיעה ליד המקבל היא עדין שייכת לנותן!


[תוספת עריכה:
המפרש המכונה 'רש"י' ועוד מפרשים פירשו כפי שכתבתי לעיל.
אך יש פרשנים אחרים שפירשו שבמתנתו לשני הוא אכן חזר בו מהמתנה לראשון].
","125","","3225","True","True","False","","227","164.138.117.211","0","40243","נדרים|מג ע"ב",""),new Message("40279","40244","סיכום","07/07/15 19:59","כ תמוז","תשע"ה","19:59","יהודה אשטמקר","תחילה אצטט את עצמי

בסוגיית שכיב מרע :
הגוסס אמר במפורש שרוצה לתת לשני גם את מה שנתן לראשון


ניראה מדברך:
שמה שכתבתי הוא בעצם נתון במחלוקת ביידי מפרשי הסוגיא


כעת אצטט את עצמי שוב

אז או שלא הבנתי נכון את הסוגיות ואין הבדל בניהם כלל
או שהבנתי נכון ויש הבדל אבל רבא לא יחס להבדל הזה חשיבות להלכה ורב אבא כן יחס לזה חשיבות להלכה וזה שורש המחלוקת שלהם

לסיכום
אתקן את הציטוט הזה כתוצאה מדבריך
לפי שיטה אחת של המפרשים הכוללת את הפירוש המיוחס לרש''י ז''ל לא הבנתי נכון את הסוגיות ואין הבדל בניהם כלל
ולפי שיטה אחרת של המפרשים הבנתי נכון ויש הבדל אבל רבא לא יחס להבדל הזה חשיבות להלכה ורב אבא כן יחס לזה חשיבות להלכה וזה שורש המחלוקת שלהם

אסיים בברכה
תורה רבה מעומק הלב על התגובה המושקעת שהייתה לי למאור עניים
יהי רצון שראה ה' את מה שעשיתה וישלים את משכורתך עשרת מונים ושירבו כמותך בישראל","525","","3225","True","True","False","","93","79.176.13.119","0","40243","נדרים|מג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);