var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40135;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","47"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40135","0","צנזורה בדף היומי?","25/06/15 17:11","ח תמוז","תשע"ה","17:11","אוריאל פרנק","(הגיעני במייל)

צנזורה בדף היומי? "מאוסה ערלה שנתגנו בה הרשעים" / הגוים / העובדי כוכבים

אוריאל:

שלום,

כשלמדנו אמש בדף היומי את המשנה "מאוסה ערלה שנתגנו בה הרשעים", עלה בליבי חשד שהנוסח מצונזר. גם ההוכחה מן הפסוק מצביעה על נוסח אחר.

ואכן מצאתי נוסחאות "בעייתיות" שכאלה (מבחינת הצנזור) בכתבי קדמונים, ובראשם הרמב"ם:

רמב"ם הלכות מילה פרק ג הלכה ח

מאוסה היא הערלה שנתגנו בה הגוים שנאמר כי כל הגוים ערלים,

פסקי רי"ד מסכת נדרים דף לא עמוד ב ד"ה קונם שאני

מאוסה ערלה שנתגנו בה הגוים297 שנ' כי כל הגוים ערלים. ר' ישמעאל אומ' גדולה

טור יורה דעה הלכות מילה סימן רס

ומאוסה היא הערלה שנתגנו בה העובדי כוכבים שנא' כי כל הגוים ערלים וכל המפר

6. בית יוסף יורה דעה סימן רס אות א ד"ה ומ"ש ומאוסה

ומ"ש ומאוסה היא הערלה שנתגנו בה הגוים שנאמר כי כל הגוים ערלים. משנה סוף פ"ג 7. לבוש יורה דעה סימן רס סעיף א

ומאוסה היא הערלה שנתגנו בה הגוים שנאמר [ירמיה ט, כה] כי כל הגוים ערלים.

ברם, הפלא הוא שהנוסח במשנה, גם בכתי"ק של הרמב"ם הוא "רשעים"!

כ"ה בכתבי יד (ק' ופרמה).

האם ידוע לך על כת"י עם נוסח אחר?

1. משנה מסכת נדרים פרק ג משנה יא

מאוסה ערלה שנתגנו בה הרשעים שנאמר כי כל הגוים

2. תלמוד בבלי מסכת נדרים דף לא עמוד ב

מאוסה היא הערלה - שנתגנו בה רשעים, שנא': כי כל הגוים ערלים. רבי ישמעאל

3. תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת נדרים פרק ג הלכה ט

רבי לעזר בן עזריה אומר מאוסה היא הערלה שנתגנו בה הרשעים שנאמר [ירמי' ט כה] כי כל הגוים ערלים וכל בית

4. תלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת נדרים פרק ג דף לז טור ג /מ"ט

מאוסה היא הערלה שנתגנו בה הרשעים שנאמר כי כל הגוים ערלים וכל בית ישראל

5. מכילתא דרבי ישמעאל יתרו - מסכתא דעמלק פרשה א ד"ה ואת שני

ר' אלעזר בן עזריה אומר, מאוסה ערלה שנתגנו בה רשעים, שנ' +ירמיה ט כה+ כי כל הגוים ערלים וכל

6. ילקוט שמעוני ירמיהו רמז רפה ד"ה אל יתהלל חכם

ראב"ע אומר מאוסה היא הערלה שנתגנו בה רשעים שנאמר כי כל הגוים ערלים, ר' ישמעאל אומר

7. שאילתות דרב אחאי פרשת שמות שאילתא לז ד"ה שאילתא דמחייבין

המיתו ותנן ר' אלעזר בן עזריה אומר מאוסה היא ערלה שנתגנו בה רשעים שנאמר כי כל הגוים ערלים וכל בית ישראל


דוד:
שלום

מצורף סריקה של העמודים הרלוונטים מהדק"ס השלם שלנו.

כפי שתראה בהערוה 38 אכן נראה שהיו ראשונים שגרסו: שנתגנו בה הגויים.

מאידך ייתכן שיש שגרסו "שנתגנו בה רשעי ישראל" אומנם יתכן שזה רק פירוש ראה הערה 39.

מכ"מ בכתה"י של המשנה ושל התלמוד לא נמצאה גרסה שכזו.

בברכה","165","","3233","True","True","False","","1455","84.94.81.172","0","0","נדרים|לא ע"ב",""),new Message("40137","40135","והנה ההוכחה מדוע אין להגיה מסברה!","25/06/15 18:05","ח תמוז","תשע"ה","18:05","Almuaddib","ושמא אכן כך הוא, שהעורלה אינה מאוסה למי שלא נצטוו במילה, אך מאוסה לרשעי ישראל, שמאסו במצוות השם - ועל כן נמאסו.

יש להקפיד על הנוסח כפי שישנו בפנינו, ביחוד כשהוא תואם את כל כתבי היד הקדומים שאנו מכירים.","107","","3233","True","True","False","","181","195.200.205.2","0","40135","נדרים|לא ע"ב",""),new Message("40149","40135","למה שלא תשלים את הפסוק - ישראל ערלי לב ?","28/06/15 04:35","יא תמוז","תשע"ה","04:35","הודו_כי_טוב","עַל מִצְרַיִם וְעַל יְהוּדָה וְעַל אֱדוֹם וְעַל בְּנֵי עַמּוֹן וְעַל מוֹאָב וְעַל כָּל קְצוּצֵי פֵאָה הַיֹּשְׁבִים בַּמִּדְבָּר כִּי כָל הַגּוֹיִם עֲרֵלִים וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל עַרְלֵי לֵב.


ירמיהו ט,כה","207","","3230","True","True","False","","254","79.176.3.216","0","40135","נדרים|לא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);