var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40114;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40114","0","נדר מדבר שלא בא לעולם","25/06/15 10:03","ח תמוז","תשע"ה","10:03","אור חדש","מתני' הנודר מן הילודים מותר בנולדים מן הנולדים אסור מן הילודים ר' מאיר מתיר אף בילודים וחכ''א לא נתכוון זה אלא במי שדרכו להוולד:

בגמרא מבואר שנחלקו התנאים רק במשמעות המילים אבל לכו"ע ניתן לידור מאותם שטרם נולדו אם עושה בלשון הנכונה ומפורשת.
אם כן ניתן לידור מדבר שלא בא לעולם. למעשה גם באדם הנודר מ"תפוחים" פשוט שנאסר לא רק בתפוחים הקיימים בשעת הנדר בעולם אלא גם באותם שיצמחו בעונות הבאות, פשוט שכולם נאסרים בגלל נידרו.
וכך אכן פסק בשו"ע:
שו"ע הלכ' נדרים סימן רד'
(ד) אָדָם אוֹסֵר עַל עַצְמוֹ דָּבָר שֶׁלֹּא בָּא (ו) לָעוֹלָם לִכְשֶׁיָּבֹא לָעוֹלָם.

באר היטב (ו) לעולם. כתוב בהגהת אשר''י דדבר שלא בא לעולם יכול לאסור על עצמו ע''י קונם כמו שיכול לאסור פירותיו של חבירו אבל בהקדש גמור לא ועל חבירו אינו יכול לאסור אפי' ע''י קונם דבר שלא בא לעולם.

כלומר א"א להדיר אחרים מנכסיו שטרם באו לעולם וכן א"א להקדיש דבר שלא בא לעולם ובכ"ז ניתן לידור על עצמו מדבר שלא בא לעולם.
אומנם כיצד זה פועל?
נראה להוכיח מכאן שנדר לאסור עצמו איננו כלל סוג של הקדש ולא יונק מכוחו, אלא זה כוח עצמי שניתן לאדם לאסור עצמו בהתאם לדיבורו. למעשה לא רק לאסור עצמו יכול אלא אף לחייב עצמו בפעולות (כגון לתת צדקה וללמוד תורה או שנודר לינדור נזירות) בכל המקרים הללו מתחייב אע"פ שאין הנדר חל על חפצא מסויים בדווקא ומספיק שיהיה מיוחס לאדם הנודר. ביסודו הכוח הזה הינו חיוב התורה "לא לחלל דבריו" ולקיים היוצא מפיו.
לעומת זאת, הכוח שיש לו לאסור אחרים אכן נובע מיכולתו להקדיש חפצים (ובכך אף לאוסרם איסור חמור של מעילה) אך כוח זה מוגבל כאמור בכך שיהיה חפץ ממשי שעליו יחול ההקדש או הנדר.","458","","3231","True","True","False","","962","213.151.53.72","0","0","נדרים|ל ע"ב",""),new Message("40121","40114","ע"ע בדברי רבינו המאירי כאן. ועי'","25/06/15 12:00","ח תמוז","תשע"ה","12:00","כדי","בר"ן לקמן (לא.) ד"ה לוקח, שמבאר הסברא בזה.","249","","3231","True","True","False","","281","79.183.188.63","0","40114","נדרים|ל ע"ב",""),new Message("40123","40121","בר"ן מסביר רק פרט קטן","25/06/15 12:03","ח תמוז","תשע"ה","12:03","אור חדש","למה יכול לאסור הנאתו לעתיד על אחרים ואין לזה שייכות למה שכתבתי.
גם המאירי נוקט ביותר מדי "וזה פשוט" וב"כפי שיתבאר למטה" ולא מצאתי בדבריו שיטה מסודרת המבררת יסודות הדינים.
ע"כ נ"ל שיש איזו תועלת בדבריי","458","","3231","True","True","False","","150","213.151.53.72","0","40114","נדרים|ל ע"ב",""),new Message("40126","40123","סברת הר"ן תקפה גם לגבי מה שכתבת.","25/06/15 12:11","ח תמוז","תשע"ה","12:11","כדי",""איהו הא איתיה בעולם". אלא שבחבירו יש אוסר (הוא) ונאסר (חבירו), וע"ז כתב הר"ן שכיוון שהאוסר תמיד בעולם לכן אסור אף בנכסים שקנה לאחר מכן. וכאשר הוא מדיר את עצמו האוסר והנאסר מתמזגים לאדם אחד, וסברת הר"ן כדקיימא קיימא. דוק ותשכח.","249","","3231","True","True","False","","301","79.183.188.63","0","40114","נדרים|ל ע"ב",""),new Message("40127","40126","דברי הר"ן וודאי צודקים אלא שאינם ברורים","25/06/15 12:13","ח תמוז","תשע"ה","12:13","אור חדש","שהרי אנו רגילים לכך שבנדר אוסר החפצא ולא את עצמו (שזה בשבועה).

לכן נצרכתי לכתוב כל מה שכתבתי.","458","","3231","True","True","False","","133","213.151.53.72","0","40114","נדרים|ל ע"ב",""),new Message("40128","40127","זאת כבר הערה אחרת,","25/06/15 12:22","ח תמוז","תשע"ה","12:22","כדי","כדיון בתוך דברי הר"ן גופיה.
ותשובתה - עי' בדברי הר"ן לעיל (יח.) בד"ה הכי נקטינן, שגם בנדרים יש איסור גברא.","249","","3231","True","True","False","","322","79.183.188.63","0","40114","נדרים|ל ע"ב",""),new Message("40129","40128","הכל אחד","25/06/15 12:25","ח תמוז","תשע"ה","12:25","אור חדש","דברי הראשונים בסוגיה מפוזרים על פני הש"ס ולעיתים נראים סותרים דברי עצמם, לכן טרחתי וקיבצתי בהודעה אחת קצרה העניין ופירושו כפי שהשגתים (גם ע"ס דברי הראשונים כמובן!!)
אשמח לגלות אם להבנתך בר"ן ומאירי דבריי אינם צודקים ובאיזה פרט הטעות ומה המקור והראיה לכך שטעיתי.
תודה רבה","458","","3231","True","True","False","","127","213.151.53.72","0","40114","נדרים|ל ע"ב",""),new Message("40130","40129","לא אמרתי שטעית. כל שאמרתי הוא","25/06/15 12:29","ח תמוז","תשע"ה","12:29","כדי","שכבר הראשונים נדרשו לחלק ניכר מהדיון שהעלית.","249","","3231","True","True","False","","310","79.183.188.63","0","40114","נדרים|ל ע"ב",""),new Message("40131","40130","מודעה רבה","25/06/15 12:34","ח תמוז","תשע"ה","12:34","אור חדש","למרות הכינוי שאני משתמש בו אין כוונתי שלעולם כל דברי צריכים להיות אור חדש לגמרי ודברים ש"לא שמעתן אוזן מעולם" למעשה אדרבה הרבה דברים הינם רק "פיתוחים" של דברי הקדמונים ובכ"מ כמעט ולא יהיו דברים שהם בסתירה לקדמונים ובטח שלעולם לא אכתוב (במודע) נגד ההלכה המבוארת בטוש"ע (אומנם לא בנו"כ).

לדעתי דווקא בסוגייתנו יש תועלת רבה באור ששפכתי על הסוגיה ואם הדברים היו ברורים לך לפנ"כ חבל שלא חלקת עימנו הבנה יסודית זו הנצרכת להבנת כל המסכת","458","","3231","True","True","False","","147","213.151.53.72","0","40114","נדרים|ל ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);