var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39969;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39969","0","איך יוצרים מלאכי שרת","14/06/15 11:36","כז סיון","תשע"ה","11:36","אור חדש","אמר אמימר מאן מלאכי השרת רבנן דאי תימא מלאכי השרת ממש אמאי אמר רבי יוחנן אין הלכה כיוחנן בן דהבאי הא אינהו בקיאי בצורת הולד טפי ואמאי קרו להו מלאכי השרת דמצייני כמלאכי השרת

ר"ן
דמצייני כמלאכי השרת. שהן מצויינים ונבדלין משאר בני אדם כמלאכי השרת כדאמרינן בהגדה מלמד שהיו ישראל מצויינין שם כלומר שהיו עם בפני עצמן ולא נתערבו במצרים.

כלומר יש שתי הנהגות בעולם; הנהגת תלמידי חכמים הנבדלים מהאנשים הרגילים ויש הנהגת אנשים "רגילים".
אמימר מתרץ שצדקו גם דברי ה"מלאכים" (שאסור אותם 4 דברים) וגם נכונים דברי ריו"ח שהדברים מותרים.
כיצד ייתכן הדבר? עונה אמימר שמדובר בשתי מדרגות שונות של בנ"א, אם רצונך שבנך יהיה כ"מלאך השרת" אל תעשה את הדברים הללו כי יהיו כתוצאה מכך אלמים וחרשים בד"ת. אך וודאי שליצירת "סתם" יהודי כשר, אין הדברים נוגעים, ולהלכה, הנאמרת על דרך הכלל ולא החסידות, הדברים אכן מותרים.
ואכן כך מסכם הרמ"א את העולה מסוגייתנו:
שולחן ערוך אבן העזר סימן כה
הגה: ויכול לעשות עם אשתו מה שירצה, בועל בכל עת שירצה ומנשק בכל אבר שירצה, ובא עליה בין כדרכה בין שלא כדרכה, או דרך אברים ובלבד שלא יוציא זרע לבטלה (טור). ויש מקילין ואומרים שמותר שלא כדרכה אפילו אם הוציא זרע, אם עושה באקראי ואינו רגיל בכך (גם זה טור בשם ר"י). ואע"פ שמותר בכל אלה, כל המקדש עצמו במותר לו קדוש יאמרו לו. ולא ירבה בתשמיש להיות מצוי אצלה תמיד, שדבר זה פגום הוא מאד ומעשה בורות הוא, אלא כל הממעט בתשמיש ה"ז משובח, ובלבד שלא יבטל עונה אלא מדעת אשתו.","458","","3246","True","True","False","","1391","95.86.73.220","0","0","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("39970","39969","מה שמוכיח","14/06/15 11:58","כז סיון","תשע"ה","11:58","עלי","שכדי להיות כמלאכי השרת צריך להיות נשוי למלאכיות השרת...","209","","3246","True","True","False","","184","194.114.146.227","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("39971","39969","דברים מעניינים, אבל אין הם דברי אמימר","14/06/15 12:05","כז סיון","תשע"ה","12:05","Almuaddib","דברי אמימר פשוטים וברורים הם: כשרבי יוחנן בן דהבאי אמר את שאמר ששחו לו מלאכי השרת, לא שיחה עם מלאכים ממש היתה לו, אלא לשונו - דימוי בלבד. הדברים שהביא הם בשם תלמידי חכמים - והלכה אינה כדבריהם.

אין בדברי אמימר שום רמיזה כי לאנשי מעלה יש לנהוג אחרת, ויתר על כן - המעשה מאמא שלום ורבי אליעזר מלמד שהנהגתו היתה יוצאת דופן גם בשביל בעלי התריסין - על כן שאלתו כפי ששאלה.

ודברי הרמ"א אינם דברי אמימר, והם צריכים דיון בפני עצמם, אך חושני שהאינטרנט הפתוח אינו מקום מתאים לדיונים כאלו.","107","","3246","True","True","False","","202","195.200.205.2","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("39972","39970","ומדוע תחשוב שמעלת מלאכי שרת גבוהה יותר?","14/06/15 12:09","כז סיון","תשע"ה","12:09","Almuaddib","אתה בטוח שמעלת מלאכי השרת גבוהה ממעלת בני האדם?","107","","3246","True","True","False","","189","195.200.205.2","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("39975","39970","מלאכיות","14/06/15 15:20","כז סיון","תשע"ה","15:20","אלישבע","אין בשום מקום מלאכיות בנקבה (רק בשדים יש, אמן של שדים). אבל מצאנו ב"אחות תובל קין נעמה" בתוס' על התורה שנהפכה לאסתהר (שזה כוכב נוגה)
וזה (בין היתר) מוכיח לכאורה שאין מקורו מישראל.","524","","3246","True","True","False","","115","93.173.134.54","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("39973","39971","למה לא?","14/06/15 12:21","כז סיון","תשע"ה","12:21","אור חדש","אומנם נכון שעיקר דבריו של אמימר באו לתרץ למה לא פוסקים הלכה כמלאכי שרת אבל אגב כך תרץ (לפי הר"ן עכ"פ) גם השאלה למה סברו הת"ח הנדמים כמלאכי שרת שדברים המותרים אסורים הם (וכן למה כונו בשם זה דוקא בהקשר הזה), תרוצו הוא שכדי להיות נבדל במדרגה משאר בני האדם (דבר הרמוז בכינוי המיוחד) לא די בכיסוי בבגד עם ציצית (רש"י) אלא צריך גם הנהגה קדושה (רמ"א) בתוך ביתו.","458","","3246","True","True","False","","169","95.86.73.220","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("39974","39973","הרי אתה מוסיף אי-דיוק על בלבול","14/06/15 14:33","כז סיון","תשע"ה","14:33","Almuaddib","דברי רבי יוחנן בן דהבאי הם אודות ארבעה דברים ש"סחו לי מלאכי השרת", וכולם - מקור למום אצל הוולד בשל דרך קיום היחסים של הוריו.

על כך אמר רבי יוחנן: "זו דברי יוחנן בן דהבאי אבל אמרו חכמים אין הלכה כיוחנן בן דהבאי אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה משל ל...".

ודוק: רבי יוחנן בן דהבאי קבע ארבעה דברים; תינוק נולד חיגר בשל סיבה מסויימת, וכן הלאה. אומר רבי יוחנן כי דבריו אינם נכונים. אין קשר בין דרך החיבור של הוריו לבין המום. תינוקות חיגרין לא נולדים בגלל "שהופכים את שולחנם" - וכן הלאה.

על דברים אלו מעיר אמימר: וכי מי מבין בצורת הוולד - מדוע נפל בו מום מסויים - יותר מאשר מלאכי השרת? לא יכול להיות שנדחה את דברי מלאכי השרת בנושא כזה. מתוך העובדה שלמרות שמלאכי השרת מבינים בכך טוב מבני האדם, דחה רבי יוחנן את הדברים של רבי יוחנן בן דהבאי - מכאן ברור שדבריו של רבי יוחנן בן דהבאי לא היו מפי מלאכי השרת, אלא מפי בני אדם אחרים.


ומכאן, אנא דייק בדבריך;

כתבת כאן כי "נכון שעיקר דבריו של אמימר באו לתרץ למה לא פוסקים הלכה כמלאכי שרת" - ולא כך היא. דברי אמימר אינם מדוע לא פוסקים הלכה כמלאכי השרת, אלא עיקר דבריו מהכיוון ההפוך: הואיל ולא פוסקים כמותם בנושא שאין מי שיודע טוב מהם - ברור שאינם מלאכי השרת.

וכל השאר - כפי שכתבתי למעלה. אתה תולה באמימר את דברי הרמ"א - בלי שיש לכך סיבה כלשהי. דברי אמימר חדים וברורים; מתוך פסיקתו של רבי יוחנן, ברור שרבי יוחנן לא חשב שאלו דברים של מלאכי השרת ממש, אלא של תלמידי חכמים שאת דעתם לא קיבל.","107","","3246","True","True","False","","240","195.200.205.2","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("40046","39974","בתכלס","18/06/15 01:14","א תמוז","תשע"ה","01:14","עם הארץ","הלכות כמו שפסקו הרמב״ם והרמא הם למלאות את תאוותם של ״סתם בני אדם״ שלא יגיעו לידי חטא. אלו ששואפים להתעלות בדרגות רוחניות גבוהות צרכים להתקדש במותר להם.
בעל תאווה לעולם לא ימלא תאוותו, ככל שתתן לו יותר ירצה יותר .
זה יכול להתחיל בהפיכת שולחן ולהסתיים במקומות חשוכים ביותר שאכמ״ל.
המלחמה הנצחית בין הנפש הבהמית לנפש האלוקית אצל הבינוני היא השליטה על אברי הגוף/התאוות.
היצר מכניס בלב דמיונות אבל הגיבור הוא זה שכובש את יצרו.
מלאכי השרת שמסר ר׳ יוחנן בן דהבאי הם לא אחר מאשר צדיקים קדושים כמו רשב״י וחבריו שהצליחו להבדל משאר בני האדם ולבטל את הנפש הבהמית לגמרי.
העבודה שלנו , אזובי קיר , היא לשאוף להגיע לדרגתם.","248","","3242","True","True","False","","284","107.143.89.119","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("40051","40046","רבים ניסו כרשב"י - ולא עלתה בידם","18/06/15 09:32","א תמוז","תשע"ה","09:32","Almuaddib","כי, תכלס, מה שכתבת - זו דעתך שלך בלבד.

אתה הוא הקובע כי זו מדרגה נעלה יותר.

ואני הקטן חולק עליך.

אברהם אבינו לא חי בפרישות, אתה חושב שיש מדרגה שאתה שואף אליה, שהיא יותר מאשר מדרגתו של אברהם אבינו?","107","","3242","True","True","False","","239","195.200.205.2","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("40056","40051",""קדש עצמך במותר לך" נאמר לכלל","18/06/15 12:39","א תמוז","תשע"ה","12:39","אור חדש","וכן הציווי (רב הפירושים אומנם) "קדושים תהיו" נאמר לכולם.
אין צורך לערבב בין "פרישות מדרך ארץ" שנהג בה משה רבינו בלבד, לבין התקדשות בשעת הזיווג שתהיה בדרך צניעות.
גם מלאכי השרת מדברים על "שעת זיווגו של אדם" אלא שמגבילים מעשה זה בדרכי התנהגות הנבדלים מהנהגה של "פשוטי העם".
סביר להניח שאאע"ה נהג בדרך השניה שהרי הוליד בן ששייך לקרוא לו "מלאך השרת" (לפי חז"ל לא ירד מעולם מהמזבח).","458","","3242","True","True","False","","349","95.86.123.90","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("40057","40056","כן. בטח. ויעקב הלך עם שטריימל בשבת","18/06/15 13:12","א תמוז","תשע"ה","13:12","Almuaddib","סביר להניח.

ברור.","107","","3242","True","True","False","","174","195.200.205.2","0","39969","נדרים|כ ע"ב",""),new Message("40058","40057","דווקא ברור שלא הלך עם שטריימל","18/06/15 13:17","א תמוז","תשע"ה","13:17","אור חדש","שהרי זו המצאה המאוחרת לתקופת חייו של יעקב (נראה שכך גם לגבי "שבת")
התנהגות צנועה דווקא כן מיוחסת לשרה אימנו בפסוק (ויאמר הינה באוהל...) ולא"א הנה ידעתי כי אשה יפת מראה את (ראה ברשי שם).
ובוודאי שלא ניתן לטעון ש"צניעות" זה המצאה חדשה של "חסידים שוטים"
למעשה חז"ל למדו שג' מידות יש בישראל ואחת מהן הינה "צניעות" וקבעו שמי שחסרות לו המידות יש לחוש לייחוסו.","458","","3242","True","True","False","","215","95.86.123.90","0","39969","נדרים|כ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);