var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39933;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","67"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39933","0","מה זה ״גליון ״ בהגהות וציונים.","11/06/15 06:44","כד סיון","תשע"ה","06:44","שמואל נבון","לדוגמא בדף י״ח ע״א. הערה א
שמים במקום שלמים.","515","jpg","3253","True","True","False","","1440","31.168.89.156","0","0","נדרים|יח ע"ב","0-jpg"),new Message("39934","39933","מה שפעם היה מודפס בגמרות בגליון - בצד","11/06/15 08:16","כד סיון","תשע"ה","08:16","הראל","הצילום שהבאת הוא מהדפוסים החדשים ("עוז והדר" כמדומני).

בדפוסים אלו ייחדו מדור שלם להגהות וציונים (אני מכיר אישית את מי שאחראי על המדור הזה אם תרצה לשוחח איתו).
במדור זה קיבצו את כל ענייני הנוסח, כפי שמופיע בדק"ס, בכת"י, בגליון, ברש"ש, במהרש"ל ועוד ועוד.

אבל - בגמרות של פעם - שכולנו למדנו בהם עד לפני כעשור - לא היה כזה מדור, אבל כן היה "מסורת הש"ס". היה מסומן כוכבית בקטע בגמרא ואז בקו אופקי בצד היה מופיע הערה (בדרך כלל הגהה) מבעל מסורת הש"ס [ראה בצילום המצורף מדפוס טלמן - שכך זה מופיע].

בא הדפוס הנ"ל וביטל את הדפסת הערות והגהות מסורת הש"ס בשולי הגליון וקיבץ אותם למדור החדש שלו הנקרא "הגהות וציונים", שכולל כאמור גם מקורות רבים נוספים.

ראה גם במהדורת וגשל שם קובצו את כל הערות/הגהות מסורת הש"ס בפינה אחת משותפת (ולא כפי שזה בטלמן).

ומי הוא בעל מסורת הש"ס? הלא הוא הג"מ יהושע בועז בע"מ שלטי הגבורים להרי"ף, שסידר גם את ען משפט נר מצוה ותורה אור המודפסים על הדף.","46","jpg","3253","True","True","False","","655","84.94.81.172","0","39933","נדרים|יח ע"ב","0-jpg"),new Message("39940","39934","מי הוא בעל מסורת הש"ס? ועוד.","11/06/15 15:59","כד סיון","תשע"ה","15:59","המכריע","הראשון הוא אכן בעל שה"ג, כפי שכתב הרב הראל .

אח"כ הוסיף הערות ר' שמואל שאטין כהן (מהרשש"ך) זקנו של החת"ס ועירב הערותיו בתוך הערות השה"ג ואי אפשר לעמוד על הבירור ביניהם, אלא על ידי השוואה לדפוסים שקודם מהרשש"ך.

אח"כ הוסיף הערות ר' ישעיה פיק המכונה לפעמים ר' ישעיה ברלין. הערותיו בסוגריים מרובעות. הוא מכונה ע"י הבאים אחריו הגרי"פ, ולפעמים הגרי"ב.

איידי דאתא לידן נימא בה מילתא.
השה"ג כפי שכתב ר' הראל חיבר גם את תורה אור - ציונים למקראות.
וגם את "עין משפט ונר מצוה" ציונים לפוסקים, רמב"ם סמ"ג טור ושו"ע.
מדוע נתן לחיבור האחרון 2 שמות יחד?
התשובה היא שזה לא חיבור אחד, אלו 2 מעורבים. ובכן, אחודה נא לכם, מי יידע פשר דבר, מדוע לשני חיבורים ייחשבו?

טרם אכלה. כדאי פעם להתבונן כמה הכרת הטוב חייבים אנו לבעל שה"ג על חיבוריו אלו. כמה עלתה רמת הלימוד בזכות ציוניו!!","199","","3253","True","True","False","","622","95.86.119.2","0","39933","נדרים|יח ע"ב",""),new Message("39941","39940","לסיפא","11/06/15 18:09","כד סיון","תשע"ה","18:09","דוד כוכב","תחילה נכתבו ההפניות לרמב"ם וסמ"ג, ולאחר מכן נוספו גם ציונים לשלחן ערוך וארבעה טורים.

בעניין מעלת חיבורים הללו, די להביא את דברי הפרי מגדים בהקדמה:
ואמנם אני העני ההדיוט אין צורך להעיד עלי ולכתוב אגרת כי איש כערכי או פחות מעט יבין חסרוני בקל שלא מלאתי כריסי בש"ס ופוסקים וכאפרוח שלא פתח עיניו ולפעמים איזה דין שאחשוב אני שהוא מחודש מאוד ימצא אותו המעיין בטור זה או בטור אחר משנה מפורשת. ואם לפעמים יראה המעיין איזה בקיאות בספרים שחברתי גנוב הוא אתי כי בתחבולת והמצאות כי ת"ל עתה ספרי הדפוס מצוים בתכלית היופי עם מראה מקומות כמו מסורת הש"ס ועין משפט ובכל הספרים נרשמים הדפים היטב באר וחפשתי בחיפוש אחר חיפוש עד שלפעמים הבנתי מתוך דבריהם איזהו מקומן של זבחים לעיין עוד ועיינתי ומצאתי תאמין וגם זה המעט לולי רבותינו נ"נ בג"ע שגילו לנו כל תעלומת הייתי כעור מגשש באפילה. ","125","","3253","True","True","False","","206","31.44.135.172","0","39933","נדרים|יח ע"ב",""),new Message("39960","39941","אין פותר את חידתי?","12/06/15 14:53","כה סיון","תשע"ה","14:53","המכריע","מדוע שם כפול לחיבור אחד "עין משפט ונר מצוה"?","199","","3252","True","True","False","","369","95.86.65.15","0","39933","נדרים|יח ע"ב",""),new Message("39961","39960","לא קשור למה שכתבתי במשפט הראשון?","12/06/15 15:02","כה סיון","תשע"ה","15:02","דוד כוכב","","125","","3252","False","True","False","","119","31.44.135.172","0","39933","נדרים|יח ע"ב",""),new Message("39966","39961","לא","14/06/15 00:05","כז סיון","תשע"ה","00:05","המכריע","","199","","3250","False","True","False","","319","95.86.65.230","0","39933","נדרים|יח ע"ב",""),new Message("39967","39966","התשובה","14/06/15 02:17","כז סיון","תשע"ה","02:17","דוד כוכב","בקישור זה.
סימני נר מצוה יועדו לחיבור אחר - "חקור דינים".","125","","3250","True","True","False","","195","95.86.72.173","0","39933","נדרים|יח ע"ב",""),new Message("39977","39967","לדעתי לא לגמרי מדויק","14/06/15 15:27","כז סיון","תשע"ה","15:27","המכריע","הדברים שם לא ברורים דיים.

מה שעולה מההגדרה בשער המסכתות, שנר מצוה הוא מנין הדינים. כל פרק מתחיל במיספור חדש. לכל הלכה יש מנין לפי א' ב'. והמטרה היא שאפשר יהא לדון על הלכה קטו בפרק שני מנדרים, לדוגמה.

הוי אומר עין משפט הוא הציון לפוסקים, ונר מצוה הוא האותיות הגדולות שלפני הציונים, המהווים חיבור בפני עצמו שמטרתו למנות את הדינים שבכל פרק ולתת מספר מסויים לכל דין.

דומני שלאור זה יש לקרוא את הדברים שבקישור (ויישר כח גדול עליו) באור שונה במקצת. ודוק.","199","","3250","True","True","False","","399","95.86.120.196","0","39933","נדרים|יח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);