var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39804;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","73"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","51"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39804","0","מה המקור של המילה ״יפליא״","29/05/15 00:35","יא סיון","תשע"ה","00:35","עם הארץ","בתורה המילה יפליא היא בגוף שלישי עתיד
אך אין לה כל שימוש בימינו.
רש״י פירש ״יפריש״
ולפי לשון הגמרא ״ הפלאה״ היא לשון דיבור ברור ומפורש.","248","","3270","True","True","False","","1432","184.32.252.107","0","0","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39805","39804","לפרשת השבוע","29/05/15 01:37","יא סיון","תשע"ה","01:37","דוד כוכב","כרש"י פירשו גם התרגומים ואבן עזרא.
וכן בויקרא כב, כא: וְאִישׁ כִּי יַקְרִיב זֶבַח שְׁלָמִים לַה' לְפַלֵּא נֶדֶר אוֹ לִנְדָבָה.
להפריש בהמה בנדר או בנדבה.
הנודר מפריש את עצמו מהדבר המודר.

דבר מופלא הוא דבר מובדל מהדעת.
דברים יז, ח: כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט.
ירמיהו לב, יז: לֹא יִפָּלֵא מִמְּךָ כָּל דָּבָר.
שופטים יג, יח: לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וְהוּא פֶלִאי.","125","","3270","True","True","False","","200","95.86.96.164","0","39804","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39814","39804","מלשון הפליה - הבחנה, הבדלה, הפרשה","31/05/15 13:47","יג סיון","תשע"ה","13:47","amdavid","וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גּשֶׁן אֲשֶׁר עַמִּי עֹמֵד עָלֶיהָ לְבִלְתִּי הֱיוֹת שָׁם עָרֹב לְמַעַן תֵּדַע כִּי אֲנִי ה' בְּקֶרֶב הָאָרֶץ, וְשַׂמְתִּי פְדֻת בֵּין עַמִּי וּבֵין עַמֶּךָ לְמָחָר יִהְיֶה הָאֹת הַזֶּה. (ח, יח-יט)

בתרגום יוב"ע תירגם, "והפליתי", ואעביד פילאין ביומא ההוא. כלומר מלשון "נפלאות".
אבל בתרגום אונקלוס תירגם, "והפלתי" ואפריש ביומא ההוא. כלומר להבדילם מן המצריים, וכן פירש"י ז"ל, "והפלתי" והפרשתי,
וכן " וְהִפְלָה ה' בֵּין מִקְנֵה יִשְׂרָאֵל וּבֵין מִקְנֵה מִצְרָיִם וְלֹא יָמוּת מִכָּל לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דָּבָר" (שמות ט ז),
וכן לא נפלאת היא ממך (דברים ל, יב). לא מובדלת ומופרשת היא ממך. עכ"ל.
וכן הוא בפירוש רשב"ם ז"ל ע"ש.
וכן ודעו כי הִפְלָה ה' חסיד לו (תהילים ד ד) - ופירש המלבי"ם:
"הִפְלָה", ענין הבדלה והפרשה, כמו והפלה ה' בין מקנה ישראל.

וא"כ זה דווקא כן בשימוש בימינו - לעשות אפליה, להבדיל בין זה לזה, להבחין בין זה לזה.
להפליא= להפלות (לרעה) - לברור בין זה לזה, להתייחס אחרת לזה (לטוב או למוטב)
לפלות כינים = להפלות - להבדיל בין הכינים לשערות","175","","3268","True","True","False","","503","192.116.175.252","0","39804","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39815","39805","אבן עזרא לא פירש כרש"י, ולגבי התרגומים-","31/05/15 14:52","יג סיון","תשע"ה","14:52","Almuaddib","ראב"ע:

יפלא -
יפריש או יעשה דבר פלא, כי רוב העולם הולכים אחר תאוותם.



אצל אונקלוס, המלה היא 'מפרש'. אתה מסביר שהכוונה להפריש, ואני שואל - שמא הכוונה 'לפרש' - כפי שהדבר מוסבר בגמרא?","107","","3268","True","True","False","","183","195.200.205.2","0","39804","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39816","39814","שים לב ודייק בלשונו של אונקלוס:","31/05/15 14:58","יג סיון","תשע"ה","14:58","Almuaddib","לגבי הפלאה לנדור:

גְּבַר אוֹ אִתָּא, אֲרֵי יְפָרֵישׁ לְמִדַּר נְדַר נְזִירוּ

לגבי הפליה:

וְאַפְרֵישׁ בְּיוֹמָא הַהוּא יָת אַרְעָא דְּגֹשֶׁן


דומני שאנו רואים כאן בדיוק ההיפך ממה שנטען למעלה. הפליה=הפרשה, הפלאה=פירוש, אמירה מפורשת.","107","","3268","True","True","False","","219","195.200.205.2","0","39804","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39949","39814","לפלות כינים לא קשור","12/06/15 03:22","כה סיון","תשע"ה","03:22","אלישבע","אלא בכל מקום לשון ביעור (ובערת דם הנקי) תרגם : תפלי

אף זה ביעור כינים.","524","","3256","True","True","False","","105","89.138.226.174","0","39804","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39820","39815","שניהם כתבו "יפריש", פלא = פרש","31/05/15 22:24","יג סיון","תשע"ה","22:24","דוד כוכב","","125","","3268","False","True","False","","103","95.86.96.164","0","39804","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39950","39816","עוד דוגמא מפרשתנו - שלח לך ט״ו ח׳","12/06/15 06:21","כה סיון","תשע"ה","06:21","שמואל נבון","״לפלא נדר״ אונקלוס לפרשא נדרא
לפרש. !!!","515","","3256","True","True","False","","92","2.54.19.19","0","39804","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39826","39820","רש"י לא כתב "או יעשה דבר פלא, כי רוב..."","01/06/15 14:47","יד סיון","תשע"ה","14:47","Almuaddib","","107","","3267","False","True","False","","111","195.200.205.2","0","39804","נדרים|ג ע"א",""),new Message("39827","39826","כפי שכתבתי","01/06/15 15:19","יד סיון","תשע"ה","15:19","דוד כוכב","גם פירושו השני של אבן עזרא מושתת על אותה משמעות לשונית של השורש: הפלאה = הבדלה, והמתנזר הוא מופלא משאר בני אדם השקועים בתאוותיהם.","125","","3267","True","True","False","","142","95.86.96.164","0","39804","נדרים|ג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82731);