var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3978;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","73"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3978","0","נהגו נשים ללכת לבית הכנסת, אך לא לבית המ","21/09/10 10:48","יג תשרי","תשע"א","10:48","Almuaddib","נהגו נשים ללכת לבית הכנסת, אך לא לבית המדרש


עדות משיח לפי תומו, עדות חזקה היא.


והנה התנא, בקצה עמוד א' ובתחילת עמוד ב', כשהוא מדגים את הפעולות, אלו הדוגמאות:

גבר יהודי מניח את הבשר על הגחלים, והולך לבית הכנסת או בית המדרש.

אשה יהודיה, שופתת קדירה, והולכת לבית הכנסת או אל בית המרחץ.


כמה דברים למדנו מהדוגמא שמשיח לפי תומו התנא, ובראשם - שנשים נהגו ללכת לבית הכנסת, אך לא לבית המדרש.

על כך שנשים נהגו ללכת לבית הכנסת יש לנו עוד עדויות במקומות רבים בספרות. היכן ישבו בבית הכנסת, אין לי מושג, אך אל יסיתך לבך לומר כי מאחר ולא מצאנו בשרידי בתי הכנסת הגדולים עזרת נשים, שישבו בעירבוביא. גם בעזרת הנשים בבית הכנסת שלי, לא תמצא שרידים - משום שמחיצה עשויה בד ועצים לא שורדת כמו קירות האבן.

גם העובדה כי בבית המדרש לא ישבו, אינה מפתיעה. הרי לו היה הדבר כך, לא היה צורך לציין את בתו של רבי חנינא בן תרדיון במפורש. מכלל הן אתה למד על הלאו.

וחברי הוסיף הבוקר - הנה לנו כבר מתקופת התנאים, שעל המנגל אחראי הגבר, ועל הקדירה - האשה.","107","","4975","True","True","False","","1151","212.25.82.194","0","0","עבודה זרה|לח ע"א",""),new Message("3981","3978","מסקנה מעניינת העומדת על טעות בגירסה?","21/09/10 17:23","יג תשרי","תשע"א","17:23","הראל","כ-נ-ר-א-ה.

הנה קטע הגמרא כדי שהטעות סופר תובהר היטב:

מניח ישראל בשר על גבי גחלים
ובא עובד כוכבים ומהפך בו
עד שיבא ישראל מבית הכנסת או מבית המדרש
ואינו חושש
שופתת אשה קדירה על גבי כירה
ובאת עובדת כוכבים ומגיסה
עד שתבא מבית המרחץ או מבית הכנסת
ואינה חוששת

בדק"ס אות צ הביא שהגירסה בכת"י מינכן ובעוד ראשונים היא "מן השוק" (במקום: "מבית הכנסת"), והוסיף וכתב: "וכיון דאקדים לו בית המרחץ לשון ישר הוא".

וראה במאמרו של הרב ראובן מרגליות (שטרחתי להקליד... - ראה בדף הבית של הפורטל) אשר עמד על טעות סופר זו, ורמז בקצרה לגורם לכך.","46","","4975","True","True","False","","248","77.127.237.241","0","3978","עבודה זרה|לח ע"א",""),new Message("3987","3981","הממממ","21/09/10 22:11","יג תשרי","תשע"א","22:11","Almuaddib","אכן, הנוסח של כתבי היד הוא "מן השוק", כך ראיתי הערב גם בכת"י פאריס וגם בכת"י ניו יורק.
מנגד, כבר בדפוס ונציה, הנוסח הוא כמופיע בטופס שלנו, מבית הכנסת.

הסברו של הרב מרגליות לא פותר את השאלה העולה מדברי מי שטוען כי "מן השוק" הפך ל"מבית הכנסת". אילולי דמסתפינא הייתי אומר שדבריו אלו גובלים בנבואה.

והשאלה אינה פשוטה, אין המדובר כאן בטעות של ביטוי חוזר, כי אחרי מבית הכנסת או מבית המדרש, לא מופיע מבית הכנסת, אלא מבית המרחץ. גם ראשי התיבות לא יהיו דומים, אין הדבר דומה וראשי התיבות צריכים היו להיות שונים.

לא מצאתי תשובה טובה לכך.","107","","4975","True","True","False","","170","87.68.251.146","0","3978","עבודה זרה|לח ע"א",""),new Message("3988","3987","הבהרה","21/09/10 22:18","יג תשרי","תשע"א","22:18","הראל","אני לא משוכנע שהבנתי את סוף דבריך עד הסוף,
אז רק לשם ההבהרה:
הרב מרגליות לא טוען שכאן הטעות נוצרה מפיענוח מוטעה של ראשי תיבות, אלא רק מצירופי לשון שגורים, שבטעות השתבשו כאן עקב הדמיון ביניהם.

אך בכל מקרה, הנושא שהעלית - מעניין [הרי עד היום, בציבורים מסויימים, נהוג שנשים לא הולכות לחלוטין לביהכנ"ס].","46","","4975","True","True","False","","201","77.127.237.241","0","3978","עבודה זרה|לח ע"א",""),new Message("3992","3988","מאי נפקא מינה?","21/09/10 23:48","יג תשרי","תשע"א","23:48","דוד כוכב","כמו שכתב אל מואדיב יש ראיות שנשים הלכו לבית הכנסת.
גם במקדש היתה עזרת נשים. וחנה התפללה שם, ממנה למדו רוב הלכות תפילה.

קטעי מדרשים - גניזה (מאן) ט. קיצור של דרשות ילמדנו עמוד עד
(קטע זה מופיע גם בילקוט שמעוני פעמיים)

"[ומעשה באשה אחת שהזקינה הרבה, באת לפני ר' יוסי בן חלפתא, אמרה לו: רבי, זקנתי יותר] [מדי, ומעכשיו חיים של ניוול הם שאיני טועמת לא מאכל ולא משתה, ואני מבקשת ליפטר מן העולם. אמר לה: אי ז]ה מצוה ב[ידך. אמרה לו: למודה אני אפילו יש לי דבר חביב אני] [מנחת אותו ומשכמת לבית הכנס]ת. אמר לה: המידה הזה יש בי[דך, מנעי עצמך מבית הכנסת ג' ימים] [זה אחר זה. הלכה ועשתה כך] וביום השלישי מית[ה".


אוצר המדרשים (אייזנשטיין) מאיר עמוד 277:

"מעשה ברבי מאיר שהיה דורש בלילי שבת בבית הכנסת ויצאה אשה אחת לשמוע קולו וערב לה, ובא בעלה מן התפלה ולא מצאה והיא יושבת עד שכבה נר שבת ובאה...".

אותו מעשה בדברים רבה (וילנא) פרשת שופטים פרשה ה סימן טו:

"מעשה ברבי מאיר שהיה יושב ודורש וכו' הלכה אותה אשה לביתה שהיה ליל שבת ומצאה הנר שלה שכבה אמר לה בעלה היכן היית עד עכשיו אמרה לו שומעת הייתי לרבי מאיר דורש והיה אותו האיש ליצן אמר לה בכך וכך אין את נכנסת לביתי עד שתלכי ותרוקי בפניו של רבי מאיר, יצאה לה מביתו נגלה אליהו זכור לטוב על רבי מאיר אמר לו הרי בשבילך יצאה האשה מביתה, הודיעו אליהו זכור לטוב היאך היה המעשה מה עשה רבי מאיר הלך וישב לו בבהמ"ד =בבית המדרש= הגדול באתה אותה אשה להתפלל וראה אותה ועשה עצמו מתפסק".

מוזכר דוקא בית המדרש. אמנם האשה באה רק ע"מ להתפלל.

מסכת סוטה דף כב ע"א:

"אמר רבי יוחנן: למדנו יראת חטא מבתולה, וקיבול שכר מאלמנה;
יראת חטא מבתולה, דר' יוחנן שמעה לההיא בתולה דנפלה אאפה, וקאמרה: רבש"ע, בראת גן עדן ובראת גיהנם, בראת צדיקים ובראת רשעים, יהי רצון מלפניך שלא יכשלו בי בני אדם;
קיבול שכר מאלמנה, דההיא אלמנה דהואי בי כנישתא בשיבבותה, כל יומא הות אתיא ומצלה בי מדרשיה דר' יוחנן, אמר לה: בתי, לא בית הכנסת בשיבבותך? אמרה ליה: רבי, ולא שכר פסיעות יש לי?".

שוב, האלמנה התפללה בבית מדרש.","125","","4975","True","True","False","","339","212.76.98.45","0","3978","עבודה זרה|לח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);