var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39719;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39719","0",""בשביל שאני זכר הפסדתי"","22/05/15 00:04","ד סיון","תשע"ה","00:04","שאינו יודע לשאול","מתני': אדמון אומר שבעה מי שמת והניח בנים ובנות בזמן שהנכסים מרובין הבנים יורשים והבנות נזונות ובנכסים מועטים הבנות יזונו והבנים יחזרו על הפתחים אדמון אומר בשביל שאני זכר הפסדתי אמר רבן גמליאל רואה אני את דברי אדמון:

גמ': מאי קאמר אמר אביי ה''ק בשביל שאני זכר וראוי לעסוק בתורה הפסדתי אמר ליה רבא מאן דעסיק בתורה הוא דירית מאן דלא עסיק בתורה לא ירית אלא אמר רבא הכי קאמר בשביל שאני זכר וראוי לירש בנכסים מרובין הפסדתי בנכסים מועטין:

רש": מאי קאמר. אם בשביל שאני זכר הפסדתי משמע אם בשביל שאני זכר וכחי יפה הפסדתי ומהו יפוי כחו:

מדוע לא ניתן לפרש את דברי אדמון כפשוטו?
הרי כשקוראים את פשט המשנה נראה שכך התכוון אדמון:
"מה, בגלל שאני זכר, אז הפסדתי?! זה לא הוגן! מדוע הבנות מקבלות והבנים לא? בגלל שנולדתי זכר, אז אני מפסיד? לא הוגן!"","48","","3269","True","True","False","","1175","84.94.81.172","0","0","כתובות|קט ע"א",""),new Message("39720","39719","תשובה","22/05/15 02:15","ד סיון","תשע"ה","02:15","דוד כוכב","הבנתך בדברי אדמון מבוססת על הטענה המובנת מאליה: "זה לא הוגן!".

אבל טענה זו נעשתה "מובנת מאליה" רק בעת החדשה, כאשר נתפשטה האמונה בשוויון כערך על.
ואגב, לפי הבנה זו יש קושיה עצומה על סברת אדמון. מדוע אתה תמה על שהפסדת כזכר? אדרבה! מצד אחד לזכר יש פרווילגיה שהוא היורש, ומצד שני לנקבה יש פרווילגיה שונה - של מזונות, שמצד אחד היא הטבה מוגבלת מאוד, ומצד שני היא הטבה בטוחה יותר, בדיוק כפי שנשים נוטות להעדיף! ויש פה צדק מושלם!

אבל הגמרא לא יוצאת כלל מתוך הנחה שחייב להיות שוויון.
הגמרא מבינה שמשמעות דברי אדמון היא - בגלל שאני זכר הפסדתי?! אדרבה, היות זכר היא סיבה ליתר זכות!
ועל כך שואלת הגמרא על סמך מה הקביעה שיש לזכר זכות יתר.","125","","3269","True","True","False","","215","213.151.60.95","0","39719","כתובות|קט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);