var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3955;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3955","0","היד על ההדק קלה מידי בזמן הגמרא?","20/09/10 18:34","יב תשרי","תשע"א","18:34","שיננא","כי אתא רב דימי אמר
אחד דג מליח ואחד ביצה צלויה חזקיה ובר קפרא שרו ורבי יוחנן אסר ר' חייא
פרוואה איקלע לבי ריש גלותא
אמרו ליה ביצה צלויה מאי
אמר להו חזקיה ובר קפרא שרו ור' יוחנן אסר ואין דבריו של אחד במקום שנים
אמר להו רב זביד לא תציתו ליה הכי אמר אביי הלכתא כוותיה דרבי יוחנן
אשקיוהו נגוטא דחלא ונח נפשיה

מקרים כאלו של "נתן בו עיניו ונח נפשיה" וכדומה שכיחים לא מעט בגמרא.
הכיצד?","146","","4974","True","True","False","","1303","84.228.14.121","0","0","עבודה זרה|לח ע"ב",""),new Message("3962","3955","נראה שניתן לבאר את הגמרא באופן נוסף","20/09/10 20:39","יב תשרי","תשע"א","20:39","דוד כוכב","על כך כאן.","125","","4974","True","True","False","","178","95.86.99.29","0","3955","עבודה זרה|לח ע"ב",""),new Message("3963","3955","תופעה מעניינת","20/09/10 21:12","יב תשרי","תשע"א","21:12","הראל","הפירוש היחידי שלעת עתה מצאתי הוא של הפורת יוסף (המודפס עם האחרונים בסוף הגמרא):
"צ"ע היאך יהרגוהו גם מ"ש נגוטא דחלא דוקא ואפשר לפרש דנח נפשי' ר"ל נח דעתי'... והיינו משום דרב זביד לא הי' יודע אם יעשו כמותו ע"כ השקוהו נגוטא דחמרא משום דהטעם דשרי ביצה צלויה פירשו המפרשים משום דחזי לגומעה חיה ומאן דאסר הוא משום דלא חזי רק ע"י הדחק ע"כ השקוהו נגוטא דחלא דהא מאן דס"ל דאכילה ע"י הדחק שמה אכילה גם בחלא אם הי' נוגע בו עובד כוכבים הי' אסור לשתותו דהא ראוי לניסוך דהחלא הי' ראוי לשתותו ע"י הדחק... ומזה הבין שיעשו כמותו דהא התירו החלא וא"כ ס"ל דשתיה ע"י הדחק שמה שתי':"

אכן, יש כמה וכמה מקומות בש"ס שבהם יש תיאור של "הריגה" וכדו' (נתנו בו עיניו ועשאוהו גל של עצמות וכדו'), ויש נטיה אצל חלק מהפרשנים לתאר זאת כמובן לא כפשוטו. [לדוגמא - ראה לפירושים שציינתי כאן בהערה 25 בנוגע לסיפור המפורסם של רבה/רבא ור' זירא].

מעניין אם מישהו כבר כתב מאמר מקיף ובו ליקט את כל המקומות הללו מהש"ס ואת הפירושים השונים שניתנו להם - ואת המניעים והרקע לפירושים השונים וכו'. זה בהחלט יכול להיות מאמר מעניין. [ואם טרם מישהו כתב על כך, אז הנה הזדמנות למישהו לקחת על עצמו את היוזמה לכך, וכמובן - לציין קרדיט לפורטל הדף היומי ]","46","","4974","True","True","False","","326","84.228.14.121","0","3955","עבודה זרה|לח ע"ב",""),new Message("3966","3963","קיימת חלוקה","20/09/10 22:18","יב תשרי","תשע"א","22:18","דוד כוכב","מקרים של הריגה במעשה אינם רבים כל כך.

קיימים הרבה מעשים של המתה ע"י דיבור או נתינת עיניים,
או בבחינת כִּשְׁגָגָה שֶׁיֹּצָא מִלִּפְנֵי הַשַּׁלִּיט (קהלת י, ה), כלומר 'פתיחת פה לשטן',
או בבחינת "כל מקום שנתנו חכמים עיניהם - או מיתה או עוני" או "קללת חכם, אפילו על חנם היא באה", כאשר החכם מקפיד על עוול מסויים, או על כבודו - כבוד התורה.","125","","4974","True","True","False","","142","95.86.99.29","0","3955","עבודה זרה|לח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);