var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39217;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","55"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39217","0","תקנות אושא - מה הרקע? והאם יש רקע?","25/03/15 12:22","ה ניסן","תשע"ה","12:22","הראל","שאלה שנשאלתי אתמול ע"י אליצפן לאחר סיום שיעור הדף היומי אונליין:

בסוגיה מובאות 5 תקנות של אושא:
1. אמר רבי אילעא אמר ריש לקיש משום רבי יהודה בר חנינא: באושא התקינו שיהא אדם זן את בניו ואת בנותיו כשהן קטנים.
2. אמר רבי אילעא אמר ריש לקיש: באושא התקינו הכותב כל נכסיו לבניו הוא ואשתו נזונים מהם.
3. א''ר אילעא: באושא התקינו המבזבז אל יבזבז יותר מחומש.
4. אמר רב יצחק: באושא התקינו שיהא אדם מתגלגל עם בנו עד שתים עשרה שנה מכאן ואילך יורד עמו לחייו.
5. אמר רבי יוסי בר חנינא: באושא התקינו האשה שמכרה בנכסי מלוג בחיי בעלה ומתה הבעל מוציא מיד הלקוחות.

השאלה היתה - מה הרקע לתקנות הללו? האם ניתן לתלות אותם בעקבות מצב כלכלי קשה וכדומה?
הפניתי את השואל למקור הזה בו מובאת ההשערה הבאה שאכן תולה זאת במצב כלכלי קשה:
החידוש ב"תקנות אושא" הוא בריכוזן הגדול בפרק זמן קצר יחסית . קביעת התקנות היא ביטוי לתחושת האחריות של המנהיגות המבקשת להתחזק לאחר החורבן ולגבש את החברה על מצע משותף . אחרי מרד בר כוכבא נוצרו קהילות חדשות וגובשו סדרי חיים . שאלות יסוד במבנה הקהילה היהודית צפו ועלו בעקבות המצב הכלכלי הקשה שאחרי גזירות אדריאנוס...

(אגב, לאור זאת, אולי מתחזקת עוד יותר הצעתו של המהרש"א בח"א בנוגע לתקנה מספר 4, ודלא כרש"י - ע"ש)

יש להעיר, שאולי אין הכרח ללכת בגישה זו - שתקנות חז"ל נובעות מגורמים שונים (מצב כלכלי וכו') - אלא אולי התקנות הן "טהורות" ולא קשורות למציאות המתחדשת והמאלצת, ודומני שכך מקובלנו בבית המדרש לטעון.

אציין גם, שלפי הירושלמי (מובא בגליון הש"ס על אתר) - התקנות הם לא של אושא, אלא כך היתה הלכה ושכחוה וחזרו השניים והסכימו ע"ד הראשונים.","46","","3324","True","True","False","","1625","84.94.81.172","0","0","כתובות|נ ע"א",""),new Message("39218","39217","אפשר למצוא תשובה גם","25/03/15 16:17","ה ניסן","תשע"ה","16:17","עם הארץ","כאן","248","","3324","True","True","False","","318","184.32.157.151","0","39217","כתובות|נ ע"א",""),new Message("39222","39217","תקנות הן צורך השעה","25/03/15 20:40","ה ניסן","תשע"ה","20:40","דוד כוכב","תקנות חכמים ששינו מדין תורה נתקנו משום צורך השעה. וכן משמע לשון רבן גמליאל במשנה בתחילת פרק האשה שנפלו: "על החדשים אנו בושים", כלומר: ולוואי שלא נצרכנו לתקן שיהא הבעל לוקח בנכסי אשתו.

גם אני שיערתי שאחר החורבן נצרכו לחזק את מבנה המשפחה, כאשר עול הפרנסה היה קשה מנשוא.

מה שהבאת מגליון הש"ס בשם הירושלמי איירי רק בענין בזבוז חומש שגם בבבלי נדרש מיעקב אבינו.
ועוד, שזה לשון הירושלמי מסכת פאה פרק א הלכה א:
"מעשה ברבי ישבב שעמד והחליק את כל נכסיו לעניים. שלח לו ר"ג: והלא אמרו חומש מנכסיו למצות! ור"ג לא קודם לאושא היה?! ר' יוסי בר' בון בשם ר' לוי: כך היתה הלכה בידם, ושכחוה, ועמדו השנים והסכימו על דעת הראשונים. ללמדך שכל דבר שבית דין נותנין נפשן עליו הוא מתקיים כמה שנאמר למשה מסיני".
אפשר שמשמע שאין זה הלכה מסיני, אלא כדברי ר"ג: "אמרו" (חכמים), וכבהמשך: "כמה שנאמר למשה מסיני".

לשון דברי המהרש"א שהבאת, בחידושי אגדות דף נ ע"א:
מכאן ואילך יורד עמו לחייו כו'. עיין פרש"י ועי"ל דנקט האי לישנא ע"ד כי היא חייך וגו' ואם א"א לו ללמוד יורד עמו לחייו ללמדו אומנות כמו ראה חיים וגו':
אך מקושיית ותירוץ הגמרא שבהמשך משמע שאין זה פשט הגמרא:
"אמר רב יצחק: באושא התקינו, שיהא אדם מתגלגל עם בנו עד שתים עשרה שנה, מכאן ואילך יורד עמו לחייו.
איני? והא אמר ליה רב לרב שמואל בר שילת: בציר מבר שית לא תקביל, בר שית קביל וספי ליה כתורא!
אין, ספי ליה כתורא, מיהו אינו יורד עמו לחייו עד לאחר שתים עשרה שנה".","125","","3324","True","True","False","","187","164.138.114.254","0","39217","כתובות|נ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);