var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39129;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","41"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39129","0","שאלה על אונס","15/03/15 13:11","כד אדר","תשע"ה","13:11","עלי","א. האם במקרה ונופלת ליבום נערה בתולה שנתאלמנה מן האירוסין לפני אחי הנפטר, והיא אינה רוצה להתיבם אלא לעבור חליצה, והוא רוצה ליבמה דווקא ואונס אותה. האם הוא נחשב בכלל לאנס ועונשו ככל אנס אחר ( קנס, אי יכולת לגרש אלא לרצונה וכו' ) או שדיניו שונים כי קיים יבום אעפ"י שבעל כורחה, ובמה ?
ב.אם דינו שונה, האם משמעות הדבר היא שבעצם 'שייכת' נערה זו לאנס ואין לה בעלות אמיתית על גופה עד כדי כך שמותר לו לאונסה כדי לקיים את המצוה ?
יכולתי לשאול גם כמובן הכיצד זה שהתורה נותנת בכלל לאב בעלות על בתו הקטנה למכרה לאמה ואפילו למנוול ומוכה שחין, ושוב, זו מעין השאלה שכבר שאלתי באשכול קודם לגבי זכויות ילדים ומעמדם ונעניתי בסגנון 'מי בכלל חשב על זה בעבר', אבל הקב"ה ודאי ידע שעניין כזה יהיה חשוב מאד בימינו, ויכול להיות שיש בין המשתתפים בפורום שסבורים שלא חשוב מה חושבים בעניינים כאלו כי הם 'גזירת הכתוב' ( כמו בשאלה שעלתה בימים האחרונים מדוע אדם שהזיק ולוקה אינו משלם ).
הרב קוק כתב על 'מוסר טבעי'. כיצד זה מתיישב עם עניינים אלו הנראים נוגדים ל'מוסר הטבעי' ( וכמו ששאל 'אלמואדיב', מהו בכלל המוסר, ומהו ה'מוסר הטבעי' ) ?
שוב, אינני בא לקנטר אלא רק מבקש - בקטנותי - להבין מה הגישה התורנית הנכונה. בד"כ באשכולות קודמים, קבלנו תשובות חריפות של 'אלמואדיב'. אני מכבד מאד את תשובותיו, גם אם אינני מסכים לכל דבר שהוא כותב, אבל מצטער שמשתתפים אחרים אינם משתתפים בדיון ג"כ, ומעוניין לשמוע - גם מכלי שני - מה גישתם של רבנים ידועים ות"ח גדולים לעניינים כאלו, הנראים לי בלתי מובנים, לפחות במבט ראשון.","209","","3332","True","True","False","","791","194.114.146.227","0","0","כתובות|מא ע"א",""),new Message("39130","39129","הבה נעיין כאן:","15/03/15 15:12","כד אדר","תשע"ה","15:12","Almuaddib","א.
היבם שאנס את המוטלת לפניו לייבום - קנה אותה, וזהו יבום דאוריתא, והרי היא אשתו.
ודומני כי היא אשתו לכל דבר ועניין, ככל יבם שייבם כדין.
מכך שהיא אשתו לכל דבר ועניין, נלע"ד כי קנס אין כאן, אלא כותב לה כתובה ככל הבתולות, וכמי שנשא את הנערה הבתולה שפיתה.
ומכאן שאם ירצה לגרש - יגרש, וככל הנשים הנשואות.

ואם לא היה יכול לגרשה - אין לה כתובה כלל, כמו האונס שנשא את אנוסתו, שהואיל ולא יוכל גרשה כל ימיו, וכתובה תיקנו חכמים כדי שלא יוכל גרשה - זו אין לה כתובה.

ב.
הזקוקה ליבם, אכן אין היא בעלת הבית על עצמה לגמרי, שהרי לא תוכל להינשא בלי יבום או חליצה.
העובדה שאין היא בת חורין לגמרי על גופה, לא מתירה לייבם לאונסה - ובניגוד להלכה עשה את שעשה, ואע"פ שהאונס היה בניגוד לדין - הרי שקנה, והדברים ידועים.

ולשאלה הרחבה - הרי שאתה שב ומעמת את דברי התורה עם הערכים הכלליים של החברה המערבית כיום, ולמרות שדברים אלו מסתברים בעינינו, והם מקובלים על כל, הרי אתה הוא שמנסה לכוף את ההלכה לסולם ערכים חדש ומשתנה חדשות לבקרים.

הרב קוק כתב על "המוסר הטבעי", ודבריו אכן לא פשוטים, ולא כולם יסכימו עם שכתב.

==============

שאלותיך, זו כמו גם קודמות לה, נובעות כולן מהמבוכה בה נתקל אדם בן דורנו, אדם מוסרי בעל ערכים, כשהוא נתקל בעימות בין ערכים אלו לבין הדין בגמרא. למבוכה זו אין תרופה קלה, אך צריך לזכור, כשנתקלים בה, כמה עובדות חשובות:

1. עולם הערכים בו אנו חיים היום, משתנה חדשות לבקרים. במהדורות הקודמות של ה- DSM הוגדרה הומוסקסואליות כהפרעה, במהדורות האחרונות זה לא כך. האם הטבע השתנה, או שמא סולם הערכים המשתנה הכתיב שינוי "רפואי" ?

2. חז"ל, כמו גם רבותינו בדורות קודמים, שינו ו"עידנו" הלכות מסויימות, כדי להתאימן למה שבעיניהם היתה ההלכה הנכונה. "עין תחת עין - ממון", דרשו חז"ל, וכבר בגמרא ראינו שלמרות שהדין המקורי עוסק בייבום, היו מי שהעדיפו חליצה כברירת המחדל, לפני הייבום, ויש עוד דוגמאות רבות ושונות לכך. כלומר, בהחלט יתכן שתמצא דין בגמרא שצורם בעיניך - וחכמים וגדולים יפסקו אחרת ממנו כיום, מסיבות שונות - וכולן הלכתיות. לעתים, יש צורך באוזן דקת הבחנה, כדי לא להתבלבל בין חכמים ששינו כחלק מההתפתחות של ההלכה, לבין אנשים שאינם כופפים עצמם להלכה, ומשנים דברים לפי חפצם המשתנה - "רפורמים" בלשון העם.

3. קיומו או העדרו של הקנס, לא קובע את החובה לשלם את התשלומים המוטלים על כל חובל. האונס - גם אם אנס מי שאין תשלום קנס על מעשהו - מתחייב בחמשת התשלומים הידועים של כל חובל, כי הוא ככל חובל - גם אם מה שעשה מוגדר בשם מסויים מאד. נלע"ד שגם בדוגמא הקיצונית שהבאת כאן, לפחות צער, בושת, ריפוי ופגם צריך הייבם-האנס לשלם. במחשבה ראשונה משבת ייפטר, שכן ממילא הוא מחוייב לזון ולפרנס אותה, כאשתו.","107","","3332","True","True","False","","161","195.200.205.2","0","39129","כתובות|מא ע"א",""),new Message("39133","39129","תשובות","15/03/15 23:30","כד אדר","תשע"ה","23:30","דוד כוכב","א. בפרק ו' במסכת יבמות נתבאר שהיבום חל במקרה זה, והיא הופכת מעתה לאשתו לכל ענין. אין זה מתיר לעשות כך לכתחילה, גם לאשתו אסור לאדם לבוא באונס, והעושה כן נחשב לפושע (מסכת נדרים דף כ ע"ב).

ב. שאלה זו ניתנת להשאל על כל אשה נשואה, האם אין לה בעלות אמיתית על גופה ואין לה רשות לצאת בכדי מחיוב הנישואין ולזנות עם מי שיסיתה ייצרה?
יש לזכור שהיבם נחשב במידה מסוימת לממשיך אחיו המת.

שבח המוסר הטבעי נאמר על ההרגשה הטבעית של גנות רציחה עריות וגניבה למשל. לא על השקפות מתירניות חולפות המתחדשות לבקרים ומתירות עריות ושאר עוולות. הפוליטלי קורקט הזה מופץ בפרובוגנדה ושטיפת מוח תוקפנית של בעלי הון תקשורת ושלטון במסוה של מילים יפות כערכי חירות הפרט ושויון.
ממש בשנים האחרונות החליטו למשל לתקוף באלימות כל המיעז להתנגד ו"לפחד" מכל תּוֹעֵבָה (ויקרא יח, כב) וכדומה. למרות הצלחותיה, אותה צעקנות אינה מקנה לדעותיהם שמץ של הגיון.

באשר לזכויות ילדים. בכל התרבויות יש סמכות ואחריות של ההורים והאפוטרופוסים על הילדים. דבר זה הוא הכרח המציאות. ילד למשל אינו יכול להחליט לאיזה בית ספר להרשם.
אם תרבות מסוימת קובעת באופן שרירותי גבולות גיזרה שונים, וגם אם אנשיה הורגלו בכך, אין להם לצמצם את נקודת השקפתם ולהביט על הנוהגים אחרת כבעלי מוסר מושחת.
גבולות גיל הילדות לענינים שונים מוזכרים בהלכה, ויש בהם גם מחלוקות בתלמוד.","125","","3332","True","True","False","","126","95.86.123.190","0","39129","כתובות|מא ע"א",""),new Message("39131","39130","אם כן האם באמת אתה יודע","15/03/15 17:55","כד אדר","תשע"ה","17:55","עלי","למה התכוון הרב קוק זצ"ל בדברו על ה'מוסר הטבעי' ?","209","","3332","True","True","False","","118","194.114.146.227","0","39129","כתובות|מא ע"א",""),new Message("39132","39131","אם ככה","15/03/15 18:10","כד אדר","תשע"ה","18:10","עם הארץ","איך אדם בעל ערכים בתקופתנו אמור לקבל את דין הגמרא?
עובדה?
לשתוק ולא להגיב כי הם היו תנאים?
מסכים עם עלי שאחרי יבמות וחצי מכתובות אני לא פעם נאלץ להרים גבה
לגבי התייחסות הגמרא לאשה ותפקידה בעולם הזה.
לי בכלל אמרו בשעור שההתייחסות שלנו היא ״המוזרה״ כי אנחנו הולכים עם רגש וערכים והרגשות והערכים שלנו משובשים מכל מה שסובב אותנו בעולם הזה.
אולם קטונתי....","248","","3332","True","True","False","","258","98.77.140.81","0","39129","כתובות|מא ע"א",""),new Message("39137","39132","ואיך אדם אמור לקבל איסור גרושה לכהן?","16/03/15 12:50","כה אדר","תשע"ה","12:50","Almuaddib","בסולם הערכים הנוכחי שלנו, זה הרי בלתי נתפס. וכי משום שזו נכשלה ונישאה לבעל אלים, והצליחה להציל את נפשה בגירושין, מדוע תאסור עליה להינשא לבחיר ליבה, רק משום שהוא כהן?

וכי ממזר אשם בכך שאמו זינתה? מדוע אתה אוסר עליו לבוא בקהל?

אכן, אין לנו תשובה לכך, ובכך - לפעמים - אנו נבחנים. אנו כופפים את ראשנו להלכה גם בדברים שמקוממים אותנו.","107","","3331","True","True","False","","133","195.200.205.2","0","39129","כתובות|מא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);