var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38885;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38885","0","למה ספק ברה"י טמא וברה"ר טהור?","18/02/15 15:03","כט שבט","תשע"ה","15:03","אליצפן","כשלומדים זאת מסוטה, אזי ברור שהיא תטמא את עצמה בסתר ולא בפרהסיה.

אבל לגבי צפרדעים ושרצים, מה זה משנה להם ולנו איפה הם? האם הם בכלל יודעים איפה הם נמצאים?","502","","3362","True","True","False","","829","85.64.120.223","0","0","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38889","38885","ראה","18/02/15 19:40","כט שבט","תשע"ה","19:40","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","3362","True","True","False","","92","95.86.102.45","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38928","38885",""מצינו שהצבור עושה את הפסח בטומאה"","22/02/15 12:14","ג אדר","תשע"ה","12:14","Almuaddib","ראה בתוספתא טהרות ו י"ז:

"..ומפני מה ספק רשות הרבים טהור? אמר להן: מצינו שהצבור עושה את הפסח בטומאה, בזמן שרובן טמאין; ואם טומאה ודאית התרוה לצבור, קל וחומר לספק טומאה. רבן שמעון בן גמליאל אומר: מפני מה ספק רשות היחיד טמא, וספק רשות הרבים טהור? מפני שאיפשר לשאול ליחיד, ואי אפשר לשאול לרבים."","107","","3358","True","True","False","","157","195.200.205.2","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38897","38889","כל ההוכחות במאמר של כב' נוגעים לאדם בלבד","19/02/15 07:56","ל שבט","תשע"ה","07:56","אליצפן","כל ההוכחות במאמר של כב' הן נוגע לאדם בלבד אבל לא נדונו בה על הטומאה עצמה.

במקרה שלנו אין ספק שהוא נגע במשהו, אלא אינו יודע במה נגע בשרץ או בצפרדע. יתר על כן היו 9 צפרדעים ורק שרץ אחד. למה ברה"י הוא טמא וברה"ר טהור?","502","","3361","True","True","False","","141","85.64.120.223","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38900","38897","נכון, ולבסוף הטומאה רלוונטית רק לאדם","19/02/15 10:37","ל שבט","תשע"ה","10:37","דוד כוכב","כתבת: "אין ספק שהוא נגע במשהו, אלא אינו יודע במה", הספק אם כן הוא סובייקטיבי לאדם - האם הוא נטמא.
כל שאלה הלכתית היא בסופו של דבר שאלה סובייקטיבית של האדם השואל.","125","","3361","True","True","False","","101","164.138.119.222","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38906","38900","אז למה שיהיה הבדל איפה נגע?","19/02/15 12:54","ל שבט","תשע"ה","12:54","אליצפן","למה ברה"י טמא וברה"ר טהור.","502","","3361","True","True","False","","112","85.64.120.223","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38911","38906","ראה בקישור שבהודעה דלעיל","19/02/15 19:10","ל שבט","תשע"ה","19:10","דוד כוכב","מה בדיוק לא ברור שם מספיק?","125","","3361","True","True","False","","96","164.138.119.222","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38912","38911","במאמר אתה דן באדם ואני שואל על החפץ.","19/02/15 19:16","ל שבט","תשע"ה","19:16","אליצפן","אני מדבר על המקרה שהאדם יודע בוודאות שנגע בבעל חיים מת. אך אינו יודע במה. יש לפניו 9 פגרים של צפרדעים ופגר של שרץ אחד.

למה ברשה"י הוא יהיה טמא וברה"ר טהור? הרי ההסתברות בשני המקרים היא 1:10 שנגע בטמא.","502","","3361","True","True","False","","158","85.64.120.223","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38914","38912","לא, גם במקרה שהצגת השאלה היא על האדם","19/02/15 19:34","ל שבט","תשע"ה","19:34","דוד כוכב","השאלה אינה צריכה להיות מנוסחת כפי שכתבת: נגעתי בפריט - האם הוא טמא או טהור.
סוף כל סוף מה שמענין את האדם זה האם הוא טמא, האם הוא נטמא. לכן הגדרת השאלה היא: האם אני נגעתי בדבר טמא ונטמאתי, או אם לאו. וברשות הרבים חזקתו טהור כשאין ראיה שאכן נטמא.","125","","3361","True","True","False","","136","164.138.119.222","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38929","38928","זה מסביר על בע"ח אחד מת שאין ידוע מהו","22/02/15 13:23","ג אדר","תשע"ה","13:23","אליצפן","אבל מה לגבי 9 צפרדעים ושרץ? למה ברשות היחיד ספק הזה טמא וברשות הרבים טהור. הרי סטטיסטית זה אותו יחס בשתי הרשויות? 1:10","502","","3358","True","True","False","","135","85.64.120.223","0","38885","כתובות|טו ע"א",""),new Message("38930","38929","אז ככה:","22/02/15 16:55","ג אדר","תשע"ה","16:55","Almuaddib","ראשית, הבחן בין המקרים בהם הולכים אחר הרוב - ואז הסטטיסטיקה שהבאת רלבנטית - לבין אלו שבהם לא הולכים אחר הרוב.

שכך למדנו בבריתא:

תשעה שרצים וצפרדע אחד ברה"ר ונגע באחד מהן ואינו יודע באיזה מהן נגע ספיקו טהור פירש אחד מהן לרה"י ספיקו טמא לרה"ר ספיקו טהור ובנמצא הולכין אחר הרוב. תשעה צפרדעים ושרץ אחד ברה"י ונגע באחד מהן ואין יודע באיזה מהן נגע ספיקו טמא פירש אחד מהן לרה"י ספיקו טמא לרה"ר ספיקו טהור ובנמצא הלך אחר הרוב.

(תוספתא טהרות פ"ו)

"בנמצא הולכין אחר הרוב" - כאשר מוצאים ולא יודעים מה נמצא - הולכים אחר הרוב, והוא הדין בחתיכה בשר שנמצאה בעיר בה תשע חנויות וחנות, והדברים ידועים.
בנמצא - כשמצאנו את הדבר זרוק, רק אז הולכים אחר הרוב.

אבל כשנגע, ואינו יודע במה נגע, ואחר כך אנחנו בוחנים את כל האפשרויות, ומוצאים תשעה ואחד, הרי כאן עומד הכלל של "קבוע כמחצה על מחצה דמי". וכלל זה תקף גם לחומרא וגם לקולא.

הרי שאנו חוזרים לשאלה המקורית, מה ההפרש בין רשות היחיד לבין רשות הרבים, ועל כך כבר ראינו כמה סוגים של תשובות, כולל מה שהובא לעיל מהתוספתא, ואולי כדאי להביא משם עוד, כדי להראות את ליבת ההבדל:

(כל הציטוטים הבאים הם מהתוספתא דטהרות)

ארבעה ספיקות אמרו חכמים בתינוק ... יש בו דעת לשאול ספיקו ברה"י טמא ברה"ר טהור.

...

שאלו את בן זומא מפני מה ספק רה"י טמא. אמר להם סוטה מה היא לבעלה ודאי או ספק אמרו לו ספק. אמר להן מצינו שהיא אסורה לבעלה מכאן אתה דן לשרץ מה כאן רה"י אף להלן רה"י ומה כאן יש בו דעת לשאול אף להלן דבר שיש בו דעת לשאול <מכאן אמרו דבר שיש בו דעת לשאול ברה"י ספיקו טמא ברה"ר ספיקו טהור> ומפני מה ספק רה"ר טהור אמר להם מפני שהצבור עושין את הפסח בטומאה בזמן שרובן טמאין ואם טומאה ודאית הותרה לצבור ק"ו לספק ר"ש בן גמליאל אומר מפני מה ספק רשות היחיד טמא וספק רשות הרבים טהור מפני שאפשר לשאול ליחיד וא"א לשאול לרבים.

...



הרי שאנו מוצאים כאן כמה נימוקים:

1. ההשוואה לדין סוטה (1)

2. לימוד בק"ו מקרבן פסח כשרוב הקהל טמאים

3. יחיד יכול להישאל, אי אפשר להישאל לרבים (ונימוק זה מתקשר ל'יש בו דעת' שראינו למעלה).

פרשנים הוסיפו עוד סברות, אך די לי בכך כאן.




ולסיכום:
היחס אינו רלבנטי כאשר מדובר בקבוע, ולא בנמצא, ולכן היחס הסטטיסטי לא רלבנטי בדין זה.
מאחר ואין מכריעים כאן לפי הרוב, מדובר בספק, ולגבי ספק נקבע הכלל שספק טומאה ברה"ר טהור, וברה"י טמא.
לשאלה מה הסברה לחלק בין כך ובין כך, ראינו את שלוש התשובות שבתוספתא.



(1) לימוד זה מעורר קושיות גדולות, שכן בסוטה אע"פ שכתוב "ונטמאה", הרי לא בטומאה עסקינן שם, והדברים צריכים עיון.","107","","3358","True","True","False","","172","195.200.205.2","0","38885","כתובות|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);