var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3883;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","50"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","44"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3883","0","עדות במקצת בשנים אוחזין בטלית","17/09/10 10:30","ט תשרי","תשע"א","10:30","גיא","בבא מציעא דף ג' עמוד א' אומר רבי חייא שכשיש עדים שמעידים על מקצת הטענה,זה כשם דין מודה במקצת(גם רש"י מפרש כך),כדי שלא תהא הודאת פיו גדולה יותר לחייב אותו שבועה מאשר העדאת עדים.להלן הטקסט:

תני רבי חייא מנה לי בידך והלה אומר אין לך בידי כלום והעדים מעידים אותו שיש לו חמשים זוז נותן לו חמשים זוז וישבע על השאר שלא תהא הודאת פיו גדולה מהעדאת עדים מק''ו


לאחר מכן רשום על המקרה של שנים אוחזין בטלית,ומוסבר שם מכיוון ששני האנשים מוחזקים בטלית,הרי אנחנו כעדים על מקצת הטענה מכיוון שכל אחד מוחזק בה ומבחינתנו כל אחד שמוחזק בחצי,אותו חצי שייך לו.להלן הטקסט:

ותנא תונא שנים אוחזין בטלית זה אומר אני מצאתיה וכו' והא הכא כיון דתפיס אנן סהדי דמאי דתפיס האי דידיה הוא ומאי דתפיס האי דידיה הוא וקתני ישבע

ניסיתי לעשות את ההקבלה בין דין מודה במקצת לבין שנים אוחזין ולא הצלחתי,לא מובן לי איך הדברים באים לידי ביטוי.

אם במקרה ששנה רבי חייא עדים מעידים את הנתבע שהוא כן צריך להביא חמישים זוז לחבירו ולהשבע על השאר,סבבה מובן.אבל פה,בשנים אוחזין בטלית,אומר לנו רש"י "ואנו מעידין אותו(את הנתבע,כך לפחות ההגיון שלי אומר)שיש לו בה מקצת ומחייבים את חבירו שבועה על השאר דהיינו חצי שעיכב לעצמו(לתובע)."


איך בית דין יכול להגיד-אנחנו עדים שאתה מוחזק בחצי טלית ומבחינתנו החצי שייך לך,ובו בזמן לומר לאותו נתבע שישבע על השאר,שהשאר הוא בעצם חצי טלית שגם חבר שלו מוחזק בה באותה מידה של מוחזקות?אז איזו מין שבועה על השאר זו,אם זה מוחזק וזה מוחזק,איך מישהו בכלל יכול להשבע פה על השאר?

מקווה שניסחתי את זה מובן.

אם מישהו יוכל לפשט את העניין ולעזור לי,תודה רבה...","174","","4973","True","True","False","","1054","84.108.221.200","0","0","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3886","3883","כאשר שנים אוחזים","17/09/10 15:12","ט תשרי","תשע"א","15:12","דוד כוכב","כל אחד מחזיק בכפות ידיו את חצי הטלית, ורק הוא מוחזק בה.

וקיימת דעה שגם אם שניהם מחזיקים בקצות הטלית בלבד, נחשב הדבר כאילו כל אחד אוחז בחציה לבדו.","125","","4973","True","True","False","","95","213.151.56.238","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3888","3886","השאלה היא","17/09/10 15:39","ט תשרי","תשע"א","15:39","גיא","איך בעצם מתבצע הדין של שנים אוחזין בטלית כשמלבישים עליו את מודה במקצת(עדים במקצת במקרה שלנו,אבל זה אותו דין-ישבע על השאר).איך שופט שרואה את ראובן מוחזק בחצי הטלית ומניח שהטלית שלו יכול להורות לו להשבע על השאר,כשהשאר הוא בעצם חצי טלית שמוחזקת על ידי חבר שלו שמעון.הרי גם שמעון מוחזק בחצי מהטלית בדיוק כמו ראובן,אז איך אפשר להורות בכלל להשבע על השאר?הרי ההנחה היוצאת מכאן היא-אתה מוחזק בחצי לכן החצי שלך,וזה תופס לגבי שני הצדדים.אז איך בדיוק שבועה?

לא מצליח להבין את זה.","174","","4973","True","True","False","","64","84.108.221.200","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3889","3888","הרעיון הוא כך","17/09/10 15:50","ט תשרי","תשע"א","15:50","דוד כוכב","כל אחד טוען שהכל שלו. כולל החצי השני. אבל על אותו חצי יש 'עדים' כביכול, שהוא אינו שלו, לכן טענתו מפוקפקת והוא נחשד. אומרים לו איפא שעליו להשבע גם על החצי שבידו להכחיש את טענת רעהו.
וזה כמו אדם שתובעים אותו שהוא חייב מאה והוא מכחיש הכל, ובאים שני עדים שאת החצי הוא ודאי חייב, מעתה לא רק שהוא צריך לשלם את אותו חצי, אלא שהוא צריך גם להשבע כדי להפטר מלשלם את החצי השני.","125","","4973","True","True","False","","124","213.151.56.238","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3919","3889","אבל הוא לא נשבע על החצי שלו,","19/09/10 15:42","יא תשרי","תשע"א","15:42","גיא","על החצי שלו אנחנו כאילו עדים שרואים אותו שהוא מוחזק בו.בסופו של דבר חבר שלו הנתבע צריך להגיע למצב שהוא נשבע על השאר.עכשיו השאלה היא אם הסקת לגבי התובע שהוא מוחזק בחצי למה שלא שתחייב את הנתבע שבועה אם גם הוא מוחזק באותה מידה גם בחצי?איך בדיוק תחייב אותו שבועה על השאר,כשאנחנו רואים שהשאר הוא חצי שחבר שלו מוחזק בה?","174","","4971","True","True","False","","65","84.108.221.200","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3929","3919","לא הבנתי את דבריך","19/09/10 19:21","יא תשרי","תשע"א","19:21","דוד כוכב","שניהם תובעים, את הכל,
ושניהם גם נתבעים, לכל הפחות על החצי שבידם.
כל אחד מהם שרוצה להשאיר אצלו את החצי שבידו, צריך להשבע שהוא אכן שלו, למרות שיש 'עדים' שהם ברשותו, כי אין זה שונה ממודה במקצת שחייב שבועה כדי להיפטר, למרות שעדיין כל הכסף בידו.","125","","4971","True","True","False","","111","95.86.99.29","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3930","3929","העניין הוא שאף אחד לא נשבע על החצי שבידו","19/09/10 19:37","יא תשרי","תשע"א","19:37","גיא","אני אסביר עצמי שוב

יש פה שני אנשים.אנחנו עדים ורואים שכל אחד מוחזק בחצי.התובע רוצה את כל הטלית.מכיוון שאנחנו רואים שהוא מוחזק בחצי אנחנו מניחים שהחצי שלו(האי דידיה הוא),לכן הוא לא צריך להשבע על החצי שיש לו בידיו.

אבל-

אנחנו כן דורשים מהנתבע,עפ"י דין מודה/עדים במקצת שישבע על השאר.השאר הוא כאמור,חצי טלית שאותו מחזיק התובע.

אז אם אנחנו רואים ועדים לכך שהתובע מוחזק בחצי ומניחים שהחצי אכן שלו,למה להשביע את הנתבע על זה?הרי אנחנו עדים לכך שהוא מוחזק בו!

אז איזו מין עדות זו ואיזו מין שבועה זו?זה מגוחך","174","","4971","True","True","False","","69","84.108.221.200","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3931","3930","זה מגוחך כי אני עדיין לא הבנתי לעומק כן","19/09/10 19:38","יא תשרי","תשע"א","19:38","גיא","שחלילה לא תבין אותי נכון ותחשוב שהגמרא מגוחכת.

תודה על הסבלנות מחכה לתשובתך","174","","4971","True","True","False","","100","84.108.221.200","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3938","3930","כתבת:","19/09/10 23:05","יא תשרי","תשע"א","23:05","דוד כוכב",""מכיוון שאנחנו רואים שהוא מוחזק בחצי אנחנו מניחים שהחצי שלו (האי דידיה הוא), לכן הוא לא צריך להשבע על החצי שיש לו בידיו".

הנחה/הבנה זו אינה נכונה.
'עדות' זו אינה נחשבת לעדות ממש שיש בכוחה לפוטרו משבועה.","125","","4971","True","True","False","","101","95.86.99.29","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3939","3931","לא מדויק","19/09/10 23:32","יא תשרי","תשע"א","23:32","משיב מאורות דף היומי","כתבת:

אבל פה, בשנים אוחזין בטלית, אומר לנו רש"י "ואנו מעידין אותו (את הנתבע, כך לפחות ההגיון שלי אומר) שיש לו בה מקצת ומחייבים את חבירו שבועה על השאר דהיינו חצי שעיכב לעצמו (לתובע)."

לדעתי כוונת רש"י היא כך:

מעידים את הנתבע שיש לו לתובע בה מקצת, ומחייבין את הנתבע להישבע על מה שהוא מחזיק בידיו שלו.

אנן סהדי שמה שהתובע תופס הוא שלו, ואנו משביעים את הנתבע על החלק שאין התובע תופס, כלומר החלק שהנתבע תופס, בגלל שהנתבע מודה במקצת מכח אנן סהדי על החלק שהתובע תפוס.

כל נתבע הוא מודה במקצת מכח פן של עדות של תפיסת השני, ולכן הוא חייב שבועה לצד התובע את הכל.","142","","4971","True","True","False","","236","85.130.130.141","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3940","3938","עדיין לא מבין","19/09/10 23:36","יא תשרי","תשע"א","23:36","גיא","כתבת: 'עדות' זו אינה נחשבת לעדות ממש שיש בכוחה לפוטרו משבועה.

אז האם יש לה כח לחייבו שבועה על השאר?


אם כך אני לא מוצא דבר משותף בין עדים במקצת לשנים אוחזין בטלית ולא מבין מה ההשוואה הזו בכלל.

במקרה של עדים במקצת היה תובע והיה נתבע.הנתבע כפר בכל והיו עדים שהייתה להם עדות עם כח שהורתה לנתבע להשבע על השאר,50 שקל שהוא לא חייב לו.

במקרה שלנו יש לנו כביכול תובע,כביכול נתבע(שהרי גם זה וגם זה תובעים את כל הטלית ושניהם נתבעים על כל הטלית),כביכול עדים,כביכול עדות שבתכלס לא נחשבת ושבועה על השאר שמתבססת על כל הכביכולים פה.

מצטער אבל עדיין לא הבנתי.","174","","4971","True","True","False","","64","84.108.221.200","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3941","3939","לפי מה שאתה אומר אם הבנתי","19/09/10 23:44","יא תשרי","תשע"א","23:44","גיא","בסופו של דבר ההודאה במקצת של כל אחד מהם מתבטאת בזה שכל אחד מהצדדים מודה על מה שהוא תפוס בו?","174","","4971","True","True","False","","86","84.108.221.200","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3942","3940","חבר'ה הצלחתי להבין!!!","19/09/10 23:50","יא תשרי","תשע"א","23:50","גיא","לאחר קריאה בפעם המאתיים הצלחתי להבין את הקטע הזה!

תודה רבה לכם תבורכו בכל טוב!!! וסליחה על החפירות","174","","4971","True","True","False","","76","84.108.221.200","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א",""),new Message("3947","3942","יפה!","20/09/10 09:16","יב תשרי","תשע"א","09:16","דוד כוכב","בגמרא מסופר שאסור להתייאש, והיה תלמיד שהבין לאחר ארבע מאות פעם.
בדור שלנו ירדנו כנראה ומספיק מאתיים...","125","","4970","True","True","False","","106","95.86.99.29","0","3883","בבא מציעא|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);