var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38721;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","58"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","40"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38721","0","בעילת הגמון-סכנה, הפסד סעודה-אונס היתכן?","05/02/15 22:01","טז שבט","תשע"ה","22:01","אליצפן","איך חכמים על אונס לא תקנו (רק שתקו והניחו לעם לנהוג) ועל הפסד הסעודה תקנו להקדים? איפה הפרופורציה?","502","","3372","True","True","False","","1350","85.64.120.223","0","0","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38723","38721","בבקשה","05/02/15 22:37","טז שבט","תשע"ה","22:37","הראל","ומסכנה ואילך נהגו העם לכנוס בשלישי ולא מיחו בידם חכמים
ובשני לא יכנוס ואם מחמת האונס מותר


בגמרא התבהר ש"סכנה" היינו בעילת הגמון,
ואונס היינו הפסד הסעודה.

בשיעור האונליין ביארנו לפי תוס' ד"ה ותו התם, ש"נהגו" זה בדיעבד לעומת "מותר",
אך הזכרנו שרש"י מבאר אחרת ופירושו הוא ש"נהגו משמע רובם נהגו", ואילו מותר היינו ש"אם ימלך איש יחידי בבית דין יתירו לו".

כך שלפי רש"י קושייתך מתורצת בקלות שהרי הפסד סעודה זה לא אונס גדול כמו סכנת הגזירה שתבעל להגמון תחילה,
אך לפי תוס' קושייתך אכן קשה, וכך הקשה הריטב"א.

וראה מה שכתב תוס':
איספרווא דידיה בג' אתא. אין לתמוה משום סעודה עקרינן תקנתא דרבנן ב' ימים ומשום סכנה לא עקרינן אלא יום אחד דבעילת הגמון שכיח שרגיל לבא ולבעול ואי עקרינן שני ימים אתא להשתכח אבל אונס שר צבא אינו אלא אקראי בעלמא:
וראה במהרש"א על דבריו שנראה בתוך דבריו שמתייחס לקושייתך ומתרץ על בסיס תוס' זה.","46","","3372","True","True","False","","354","87.69.10.15","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38727","38723","כי כאשר יקום איש ורצחו נפש כן הדבר הזה","06/02/15 06:01","יז שבט","תשע"ה","06:01","שלמה שטרסברג","מפני פיקוח נפש היו עוקרים את התקנה מדוע אונס של בתולות ישראל אינו סיבה מספקת לעקור את התקנה?","205","","3371","True","True","False","","376","95.86.67.30","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38729","38723","התעללות בבת ישראל זה רק "סכנה"?","06/02/15 07:31","יז שבט","תשע"ה","07:31","אליצפן","איך חכמים על אונס בחורה ע"י ההגמון לא תקנו (רק שתקו והניחו לעם לנהוג ואף קראו לזה "סכנה"), והקפידו שהתקנה שלהם לא תעקר יאנסו בתולות ישראל ככל תאוותו של ההגמון, ועל הפסד הסעודה תקנו להקדים, ואף עקרו את תקנתם הראשונה?

התעללות בבת ישראל זה רק "סכנה" והפסד סעודה זה "אונס"?","502","","3371","True","True","False","","212","85.64.120.223","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38731","38727","מסבירה הגמרא:","06/02/15 07:57","יז שבט","תשע"ה","07:57","דוד כוכב","את הבעיה הזמנית פטרו בפיתרון זמני. ולא היה צורך לקלקל את התקנה לדורות.","125","","3371","True","True","False","","165","95.86.102.45","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38732","38729","זה לא "רק"","06/02/15 08:03","יז שבט","תשע"ה","08:03","דוד כוכב","הפיתרון "שהניחו לעם לנהוג" אינו "רק", זה היה פיתרון מצויין. לפעמים הדרך הטובה ביותר לפתור בעיות מציאותיות עוברת דרך "חכמת ההמונים".

גם הביטוי "סכנה" אינו "רק". "סכנה" זה תיאור לבעיה חמורה. בעוד ש"אונס" יכול לתאר בעיה שבמהותה אינה כל כך חמורה אלא אונס בצד הטכני.","125","","3371","True","True","False","","162","95.86.102.45","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38739","38729","כנראה שמעולם לא היה שתיבעל להגמון תחילה","06/02/15 15:56","יז שבט","תשע"ה","15:56","Almuaddib","מדובר בדיון תיאורטי, בבבל, על הסיבה לשינוי ביום.

ההגמון האמור, היה אמור להיות בארץ ישראל - אבל בירושלמי נימוק זה כלל לא מובא, והדיון שונה לגמרי.

הדיון הוא דיון הלכתי-סטרילי, כדרכם של דיונים כאלו, ומנסה לזקק את הנימוק. רק משום שהדיון כל כך סטרילי, אפשר להעיר כי הנאנסת לא נאסרת על בעלה (ישראל, לא כהן), ולכן אין המדובר בסכנת נפשות.","107","","3371","True","True","False","","357","77.127.178.50","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38734","38732","חנה בת מתתיה הייתה יותר אינטליגנטית","06/02/15 13:08","יז שבט","תשע"ה","13:08","אליצפן","חנה בת מתתיה הייתה יותר אינטליגנטית מן הרבנים שישבו ואכלו ביום חופתה!

מתוך "בית המדרש" בעריכת ילינק

כיון שראו יוונים שאין ישראל מרגישין בגזרותיהם עמדו וגזרו עליהם גזרה מרה ועכורה: שלא תכנס לילה ראשון אלא אצל ההגמון שבמקום.

כיון ששמעו ישראל רפו ידיהם ותשש כחם ונמנעו מלארש. והיו בנות ישראל :בוגרות ומזקינות כשהן בתולות ונתקיים עליהם (איכה א, ד') 'בתולותיה נוגות והיא מר לה'. והיו יונים מתעללים בבתולות ישראל ונהגו בדבר זה שלש שנים ושמונה חדשים, עד שבא מעשה של בת מתתיהו כהן גדול ונשאת לבן חשמונאי ואלעזר היה שמו.

כיון שהגיע יום שמחתה הושיבוה באפריון, וכשהגיע זמן הסעודה נתקבצו כל גדולי ישראל לכבוד מתתיה וחשמונאי, שלא היו באתו הדור גדולים מהם.

וכשישבו לסעוד עמדה חנה בת מתתיה מעל אפיריון וספקה כפיה זו על זו וקרעה פורפירא שלה ועמדה לפני כל ישראל כשהיא מגולה לפני אביה ואחיה וחותנה.

כיון שראו אחיה כך נתביישו ונתנו פניהם בקרקע וקרעו בגדיהם ועמדו עליה להורגה.

אמרה להם: שמעוני אחי ודודי, ומה אם בשביל שעמדתי לפני צדיקים ערומה בלא שום עבירה, הרי אתם מתקנאים ואין אתם מתקנאים למוסרני ביד ערל להתעלל בי ?

לא יש לכם ללמוד משמעון ולוי אחי דינה שלא היו אלא שנים וקנאו לאחותם והרגו כרך בשכם ומסרו עצמן על יחוד של מקום, ועזרם ולא הכלימם. ואתם חמישה אחים: יהודה, יוחנן, יונתן, שמעון ואלעזר פרחי כהונה יותר ממאתים בחור :שימו בטחונכם על המקום והוא יעזור אתכם שנאמר (שמואל א' י"ד, ו') 'כי אין לה' מעצור להושיע וגו'...

פתחה פיה בבכיה ואמרה: כוללריבונו של עולם אם לא תחוס עלינו חוס על קדושת שמך הגבור שנקרא עלינו ונקום היום נקמתנו.

באותה שעה נתקנאו אחיה ואמרו: בואו ונקח ונטול עצה במה נעשה, ונטלו עצה זה מזה ואמרו בואו ונקח אחותנו ונוליכה אצל המלך הגדול ונאמר לו אחותנו בת כ"ג ואין בכל ישראל גדול מאבינו, וראינו שלא תלין אחותנו עם ההגמון אלא עם המלך שהוא גדול כמותנו ונכנסנו עליו ונהרגנו, ונצא ונתחיל בעבדו ובשר, והשם יעזרנו וישגבנו

ונטלו עצה וגו' ועשה להם הקב"ה תשועה גדולה ושמעו בת קול מבית קודש הקודשים : 'כל ישראל נצחו כוליה טליא באנטיוכיה', כן יעשה המקום ישועה בימינו אמן.

זה המקור לדברי הרמב"ם בלכות חנוכה "ופשטו בבנותיהן"","502","","3371","True","True","False","","699","85.64.120.223","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38736","38734","ומה עם הקנאות של יעל?","06/02/15 13:52","יז שבט","תשע"ה","13:52","דוד כוכב","והאשה משופטים ט, נג?
עוד ראיות לחכמת ההמונים.

אבל "גדולי ישראל" הם המכובדים, לא בהכרח "הרבנים". ראה בפרקי דרבי אליעזר פרק טז: כֵּיוָן שֶׁיָּצָא מֵאוּר כַּשְׂדִּים עָמְדוּ כָּל גְּדוֹלֵי הַדּוֹר וְנָתְנוּ לוֹ מַתָּנוֹת, וְעָמַד נִמְרוֹד וְכָתַב אֶת עַבְדּוֹ אֱלִיעֶזֶר לְאַבְרָהָם. וברש"י בראשית (כא, ח) שאבימלך היה מגדולי הדור.","125","","3371","True","True","False","","132","95.86.102.45","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38740","38739","אין בתלמוד "דיונים סטריליים"!","07/02/15 19:17","יח שבט","תשע"ה","19:17","אליצפן","זה קיים באקדמיה ולא בחז"ל. התורה זו לא חכמה שדנים בה דיונים תאורטיים אלא תורת חיים. חז"ל לא יבזבזו את זמנם על הגיגים אלא רק על מקרים מעשיים בלבד.

המדרש שמובא להלן על חנה בת מתתיה מראה שיש לדברי חז"ל גם רקע היסטורי. התמיה על ההגדרה של חז"ל שזה רק "סכנה" ואילו הפסד הסעודה "אונס". היא הנושא הנדון בפורום זה!","502","","3370","True","True","False","","215","85.64.120.223","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38741","38740","אבל מה תאמר על הצעה הראשונה של הגמרא?","07/02/15 19:30","יח שבט","תשע"ה","19:30","לינקוש","מאי סכנה אילימא דאמרי בתולה הנשאת ליום הרביעי תיהרג נהגו לגמרי ניעקריה...

האם לזה היה רקע היסטורי מסויים?

ההצעה הזו שעלתה בגמרא ונדחתה - נותנת קצת תחושה שההצעה לאחר מכן של רבה לא נאמרה בעקבות מציאות ידועה (מאות שנים לפני כן לפי הצעתך).","58","","3370","True","True","False","","308","87.69.10.15","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38746","38740","אין? אתה רוצה רשימה?","08/02/15 00:16","יט שבט","תשע"ה","00:16","Almuaddib","או, שמא, אתה חושב שבאמת היה אדם שנפל מהגג ובא על אשה תוך נפילתו?

... כי הגמרא לא טוענת על אף אחד מהסיפורים הללו שהיה בפועל.","107","","3369","True","True","False","","213","77.127.99.206","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38742","38741","המציאות לצערנו לא הייתה לפני מאות שנים","07/02/15 20:45","יח שבט","תשע"ה","20:45","אליצפן","אלא נהגה פורמלית גם תחת שלטון רומא, וממשיכי דרכה באירופה.

רק במהפכה הצרפתית זה בוטל חוקית.","502","","3370","True","True","False","","201","85.64.120.223","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38745","38742","לא היה ולא נברא גם באירופה","08/02/15 00:13","יט שבט","תשע"ה","00:13","Almuaddib","אתה מוזמן להביא לכאן מקור כלשהו.","107","","3369","True","True","False","","176","77.127.99.206","0","38721","כתובות|ג ע"א",""),new Message("38747","38746","אז למה כששאלתי על אדם עם שני ראשים","08/02/15 04:18","יט שבט","תשע"ה","04:18","הודו_כי_טוב","שלחת אותי לגלות ?
לא שאני חולק שאין דיון סטרילי אבל אז גם שם לא צריך היה לרשום
קום לך גלי
(ובסוף התגלה שזה לא תאורתי כלל)","207","","3369","True","True","False","","221","109.67.151.36","0","38721","כתובות|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);