var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38314;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38314","0","מנין רש"י ידע דבר זה?","05/01/15 07:18","יד טבת","תשע"ה","07:18","אלף בית רשי","והא אקריון בחלמא. ליל שבת זה:
מה זה משנה מתי החלום היה ? יכל גם לומר - אתמול התחלנו לדון בכך ואתמול בלילה הראו לי את הפסוק וכו'","278","","3407","True","True","False","","814","76.68.226.85","0","0","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38316","38314","רש"י עונה בכך על שתי שאלות","05/01/15 12:07","יד טבת","תשע"ה","12:07","Almuaddib","שתי שאלות עולות לגבי הנהגתו של רבי ינאי:

הראשונה: מדוע הלך לרבו, רבי חייא, כדי לשאול אם נהג כיאות?

השניה: מדוע הוא מקשה על תשובת רבו מדברי חלום?


סידור הדברים, כפי שמסדרם רש"י בתמציתיות, עונה על שתי השאלות הללו. הכל קרה ברצף. בערב שבת עישר רבי ינאי כפי שעישר, ובליל שבת - חלם.
הואיל והקריאו לו בחלום מייד אחרי המעשה, חשש שמא לא בכדי חלם, ולא דברי הבל הם, ועל כן הלך אל רבו לשאול אם נהג כהלכה.","107","","3407","True","True","False","","168","195.200.205.133","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38330","38316","אכן ! תיאוריה סבירה אבל אינה מוכחת","06/01/15 06:09","טו טבת","תשע"ה","06:09","אלף בית רשי","אלא שרש"י ככל הנראה ידע שכך היה ברוה"ק","278","","3406","True","True","False","","190","76.68.226.85","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38332","38330","שאלה על שיטתך","06/01/15 13:20","טו טבת","תשע"ה","13:20","אור חדש","למה טרחה רוה"ק לגלות פרט זה לרש"י?
למה רש"י טרח לגלות לנו פרט זה שניגלה לו בחלומו, האם כדי להתרברב בהיותו בעל רוה"ק?

או שמא ראה רש"י שעפ"י הסברא (שייתכן מאד והיא כסברתו של הר' אלמואדיב) יש צורך בפרט זה כדי להבין הסוגיה.

בשולי הדברים, היכן ההוכחה שאכן בא לו ברוה"ק? (והרי לשיטתך צריך הוכחה להסבר ברש"י)","458","","3406","True","True","False","","147","31.44.133.1","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38337","38330","ההסבר החלופי שלך אפשרי, אבל אינו מוכח","06/01/15 16:52","טו טבת","תשע"ה","16:52","Almuaddib","כדי לטעון שרש"י כתב זאת ברוח הקודש, עליך להוכיח זאת.

היכן הוכחתך?","107","","3406","True","True","False","","158","46.19.85.76","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38333","38332","אני מסכים על ההסתברות","06/01/15 14:16","טו טבת","תשע"ה","14:16","אלף בית רשי","אבל את הצורך המוכרח שראית בדברי אלמואדיב שכתב בדרך הסתברות והשתלשלות העינינם , אני לא ראיתי צורך מוכרח בהבנת הסוגיא להעמיד את המעשה דווקא כך, ובהחלט יתכן שהדיון היה לאחר השבת לגמרי וחלם ג"כ לאחר שבת, אבל היות שרש"י ידע ברוה"ק שכך היה מעשה על כן הסביר את השתלשלות העיניין התואם בהחלט לרעיון של אלמואדיב

ציטוט מספר הש"לה הקדוש

ובפרט דקדוקי רש"י, כי בכל דיבור ודיבור של רש"י יש בו נסתרים, עניינים מופלאים, כי חיבר החיבור שלו ברוח הקודש. צאו וראו ברש"י על התור[ה],
שהקורא סובר שהוא קל, ראו במזרחי [בפירושו של ר' אליהו מזרחי] ובכל
מפרשי דבריו ותמצאו נפלאות. ורש"י על הגמרא ג"כ הוא; כולם מרועה אחד נתנו.","278","","3406","True","True","False","","245","76.68.226.85","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38334","38333","לצערי לא הבנתי כוונתך","06/01/15 14:29","טו טבת","תשע"ה","14:29","אור חדש","מה ההכרח לומר שבא ברוה"ק?","458","","3406","True","True","False","","121","77.127.211.8","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38335","38334","היכן ראית הכרח בגמרא להעמיד את זה דווקא","06/01/15 14:55","טו טבת","תשע"ה","14:55","אלף בית רשי","שהחלום בליל שבת, כל ההסברים הם תיאורטים בלבד","278","","3406","True","True","False","","213","76.68.226.85","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38336","38335","קרא נא הקדמת הרז"ו למדרש רבה","06/01/15 15:44","טו טבת","תשע"ה","15:44","אור חדש","לאחר העיון בדבריו תווכח שאין דבר כזה שרוה"ק באה ומגלה פרטים לתנאים או לאמוראים אלא שמוטל עליהם לגלות הכל מתוך עיון והעמקה בדברי התורה הכתובה.

הטענה "כך בא לי ברוה"ק" איננה כלל מצויה בדברי חז"ל ורבותינו הראשונים או האחרונים עצמם (הגם שלעיתים תלמידים טועים מסבירים כך דברי רבותיהם הגדולים, שהגיעו להבנות עמוקות בכוח עיונם, אך לתלמיד היה נראה שנצרך ל"גילוי" שמיימי לשם ההשגה).","458","","3406","True","True","False","","139","31.44.133.1","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38345","38336","השל"ה תלמיד טועה?????????","08/01/15 05:01","יז טבת","תשע"ה","05:01","אלף בית רשי","אתה מביא הוכחה מהרב זאב וואלף איינהורן (סוף המאה 18- ה'תרכ"ב)כנגד דברי השל"ה (ה'שי"ח-ה'ש"צ)אתמהה","278","","3404","True","True","False","","257","76.68.226.85","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38339","38337","מקבל","07/01/15 03:17","טז טבת","תשע"ה","03:17","אלף בית רשי","","278","","3405","False","True","False","","167","76.68.226.85","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38346","38345","לא, מחז"ל","08/01/15 08:14","יז טבת","תשע"ה","08:14","אור חדש","הרז"ו הביא ברייתא של לב' הנתיבות שבהם נדרשת התורה (וביאר אותה באורך ע"כ ההפניה אליו), בבריתא זו הורונו חז"ל שהדרך להגיע למדרש היא ע"י דרישת התורה ולא ע"י רוה"ק או נבואה וכד'.
זאת גם הסיבה שיש מחלוקות בין מדרשים שהרי אין יסודם בהלמ"ס אלא בדרישת התורה עפ"י שכלנו.","458","","3404","True","True","False","","144","77.127.211.8","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38347","38345","רש"י טעה לפעמים, השל"ה נמנע-טעות במהותו?","08/01/15 08:27","יז טבת","תשע"ה","08:27","Almuaddib","בתאולוגיה המסלמית, יש מושג של אל-טעות. מחמד נביאם, על פי תפיסתם, היה נמנע-טעות במהותו. לא מסוגל לטעות. מחמד הוא 'מעצום' (معصوم . קרי: מעסום).

לא כך הדבר ביהדות. האמוראים לא חששו להודות בטעות כשעשו כזאת, ואף לא נבהלו מליחס טעות לגדולי האומה, כאברהם אבינו, או משה.

ואתה, אתה מייחס לשל"ה את שאפילו לא היה למשה רבנו?","107","","3404","True","True","False","","320","77.125.129.119","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38351","38345","היכן בשל"ה נמצא כהבנתך?","08/01/15 11:49","יז טבת","תשע"ה","11:49","אור חדש","","458","","3404","False","True","False","","121","37.60.45.251","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38356","38351","דברי השל"ה היו כדוגמא ויש רבים","08/01/15 14:20","יז טבת","תשע"ה","14:20","אלף בית רשי","כאן בטור השני

ולאלמואדיב המתקשה בהבנת הנכתב האם כתבתי שהשל"ה לא יכול לטעות? אבל לא "אתה" יכול לומר זאת על פי הבנה שלך במקורות אחרים הנתונים לפרשנות, אולי תבוא עכשיו ותאמר על אחד מהתנאים שלהבנתך הוא טעה בפסוק מפורש,
כמו כן בכל הויכוחים שהיו כאן עד עכשיו ההוכחות כביכול לטעות של רש"י היו רק "כביכול" ואפילו למוצאים טעות ממשית לכאורה היו שאמרו אפשר נפלה לפנינו "גירסה" משובשת בדבריו, אבל בדברי השל"ה המפורשים שאומר שרש"י חיבר את חיבורו ב"רוח הקדש" בוודאי לא נאמר טעות היא,

ולסיום מי כאן יודע בכלל מה זה "רוח הקדש"????","278","","3404","True","True","False","","294","76.68.226.85","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38359","38356","כוונתו לענ"ד","08/01/15 14:34","יז טבת","תשע"ה","14:34","אור חדש","אין כוונת דברי השל"ה הק' שרש"י כ' חיבורו כדוגמת משה רבינו ששמע דברי ה' וכתבם כלשונם אלא רצה לומר שהיתה לרש"י סיעתה ד' מיוחדת הנקראת גם רוה"ק לכוון אל האמת אך שעשה זאת לאחר שהשתמש בשכלו ללימוד מעמיק ורחב בדברי קודמיו.
כלומר כעין מה שאמרו חז"ל שכ"א יכול ללמוד אבל לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא צריך ס"ד.

וכן במקור הבא:
בבלי סנהדרין קו, ב
אמר רב משרשיא: דואג ואחיתופל לא [הוו] סברי שמעתא. מתקיף לה מר זוטרא: מאן דכתיב ביה איה ספר איה שקל איה ספר את המגדלים ואת אמרת לא הוו סברי שמעתא? אלא, דלא הוה סלקא להו שמעתא אליבא דהלכתא, דכתיב סוד ה' ליראיו.

הלימוד שווה בין כולם אך רק יראי ה' זוכים לכוון בלימודם לאמת, והעיד השל"ה על רש"י שהיתה בו מידה זו, חלילה לחשוד בי שאני חולק על קביעה זו.","458","","3404","True","True","False","","130","37.60.45.251","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38360","38356","אם אינך יודע מהי רוה"ק, אז מה רצית?","08/01/15 14:45","יז טבת","תשע"ה","14:45","Almuaddib","כתבתי לך מה המקור לסברתו של רש"י - לענ"ד.

אתה טוען שרש"י כתב דבריו לא מסברה אלא מרוה"ק - ואינך יודע מהי אותה רוה"ק???","107","","3404","True","True","False","","140","195.200.205.133","0","38314","יבמות|צג ע"ב",""),new Message("38376","38359","בהחלט נכון! ואפרופו רוה"ק","09/01/15 05:37","יח טבת","תשע"ה","05:37","אלף בית רשי","לזה אכן התכוונתי שלרש"י היה סיעתא דשמיא מיוחדת ואם כתב שהחלום היה בשבת אכן כך היה
(לא הבנתי כ"כ את קצפו של אלמואדיב הרי הסכמתי לדבריו למטה - אלא שחלקתי לחלוטין על עניין הטעויות , והרי לפי זה אם יש לרש"י סייעתא דשמיא בכתיבתו איננו אמורים למצוא טעות בדבריו אף שמותר גם לו לטעות)

להרחבת נדון דנן
על פי הסברו הנכון של אלמואדיב החלום היה בליל שבת ועל כן חשב שמשמיים מכוונים אותו לא להיכשל באכילת טבל, כי חלום הוא אחד משישים בנבואה ואם היה חולם לאחר השבת לא היה חושב בדווקא שיש בזה משהוא, אלא היות והיה מקפיד על עונג שבת וכל פעם היה מעשר ביום שיש על כן היה סיבה יותר לחשוב שמשמיים שומרים עליו,
שמעתי כי החזו"א היו מכניסים לו לאכול ארוחת בוקר דבר יום ביומו פרטסת לחם וביצה קשה ולפעמים היה מניח את הביצה ואין אוכלה, פעם הרב דויד'ל פרענקיל בדק את הביצה שהחזיר ומצא שם דם הוא נכנס בהתפעלות לחזו"א , אמר לו החזו"א אצלכם (היה מבית חסידי)בטח היו אומרים שזה רוה"ק, וזה לא מיניה ולא מקצתיה אלא מי שמקפיד שומרים עליו משמים, והוא הוא החשבון שרש"י עשה פה ולפי זה הסביר שהחלום היה בשבת","278","","3403","True","True","False","","243","76.68.226.85","0","38314","יבמות|צג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);