var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38299;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38299","0","מוות על גזל","04/01/15 12:46","יג טבת","תשע"ה","12:46","אור חדש","ורבנן מה תרומה טובלת אף מעשר ראשון נמי טובל וכדתניא רבי יוסי אומר יכול לא יהא חייב אלא על טבל שלא הורם ממנו כל עיקר הורם ממנו תרומה גדולה ולא הורם ממנו מעשר ראשון מעשר ראשון ולא מעשר שני ואפי' מעשר עני מנין ת''ל {דברים יב-יז} לא תוכל לאכול בשעריך ולהלן הוא אומר {דברים כו-יב} ואכלו בשעריך ושבעו מה שעריך האמור להלן מעשר עני אף שעריך האמור כאן מעשר עני
רש"י:
מה תרומה טובלת. שכל זמן שלא הופרשה חייבין מיתה על אכילתו של טבל דהא מיתה כתיב ביה: אף מעשר ראשון טובל. ואע''ג דבדידיה ליכא מיתה חייבין מיתה על הטבל שלא הופרש מעשר ראשון ממנו: או אפילו מעשר עני. דקיל כצדקה בעלמא דלאו צד קדושה אית ביה.

רמב"ם מאכלות אסורות פ"י
יט הַטֶּבֶל כֵּיצַד. כָּל אֹכֶל שֶׁהוּא חַיָּב לְהַפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת קֹדֶם שֶׁיַּפְרִישׁ מִמֶּנּוּ נִקְרָא טֶבֶל וְאָסוּר לֶאֱכל מִמֶּנּוּ שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כב-טו) 'וְלֹא יְחַלְּלוּ אֶת קָדְשֵׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת אֲשֶׁר יָרִימוּ לַה''. כְּלוֹמַר לֹא יִנְהֲגוּ בָּהֶן מִנְהַג חֻלִּין וַעֲדַיִן קָדָשִׁים שֶׁעֲתִידִין לְהִתָּרֵם לֹא הוּרְמוּ. וְהָאוֹכֵל כְּזַיִת מִן הַטֶּבֶל קֹדֶם שֶׁיַּפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה וּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר חַיָּב מִיתָה בִּידֵי שָׁמַיִם שֶׁנֶּאֱמַר וְלֹא יְחַלְּלוּ אֶת קָדְשֵׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְגוֹ' וְהִשִּׂיאוּ אוֹתָם עֲוֹן אַשְׁמָה:
כ אֲבָל הָאוֹכֵל מִדָּבָר שֶׁנִּטְּלָה מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה וּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר וַעֲדַיִן לֹא הִפְרִישׁ מִמֶּנּוּ מַעַשְׂרוֹת * וַאֲפִלּוּ לֹא נִשְׁאַר בּוֹ אֶלָּא מַעֲשַׂר עָנִי הֲרֵי זֶה לוֹקֶה מִשּׁוּם אוֹכֵל טֶבֶל. וְאֵין בּוֹ מִיתָה שֶׁאֵין עֲוֹן מִיתָה אֶלָּא בִּתְרוּמָה גְּדוֹלָה וּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר:

הראב"ד ואפילו לא נשאר בו אלא מעשר עני וכו' עד ואין בו מיתה. א''א סברא היא זו והיא יפה בעיני משום דכתיב בהנך קראי קדש:

כסף משנה ומ''ש אבל האוכל מדבר שניטלה ממנו תרומה גדולה וכו', בפרק אלו הן הלוקין (דף ט"ז) אמר רב אכל טבל של מעשר [עני] לוקה כמאן כי האי תנא דתניא אמר רבי יוסי יכול לא יהא חייב אלא על הטבל שלא [הורם ממנו כל עיקר] הורם ממנו תרומה גדולה ולא [הורם ממנו מעשר ראשון] מעשר ראשון ולא מעשר שני ואפי' מעשר עני מנין ת''ל לא תוכל לאכול בשעריך וכו' ולהלן הוא אומר ואכלו בשעריך ושבעו מה להלן מעשר עני [אף כאן מעשר עני] ואמר רחמנא לא תוכל: וכתב הראב''ד ואפילו לא נשאר בו אלא מעשר עני וכו' עד ואין בו מיתה א''א סברא היא זו וכו'. ובעל מ''ע תמה עליו איך תלה בסברא דבר שהוא גמרא ערוכה. ואין כאן תמיהא שממ''ש כאן בגמרא לא נשמע אלא שהוא חייב על טבל שהורם ממנו תרומה ותרומת מעשר אבל חיוב זה אם יהיה מיתה או לאו לא שמענו. ואע''פ שאמר רב דטבל (הטבול) למעשר עני לוקה אפשר היה לומר דאה''נ דחייב מיתה אם לא לקה ואיצטריך לאשמועינן דאינו חייב מיתה משום דקראי דכתיב בהו חיוב מיתה קדש כתיב בהו. ומיהו אי קשיא הא קשיא דמעשר שני הא איקרי קדש. וצריך עיון:

הנה רש"י פי' בדעת חכמים (וכך נראה פשט הגמרא) שלמדו מר"י שמלבד הלאו יש בטבל המעורב במעשר בלבד, ואפי' רק מעשר עני, מיתה אע"פ שאין בהם קודש.
ואילו הרמב"ם פסק שאין בזה מיתה כיוון ש"קודש" נאמר בהקשר של תרומה בלבד.
והראב"ד הלל סברתו והמגדל עוז טען שזו גמרא ערוכה?!? גם הב"י לא חש לקושי שבגמרתינו והקשה רק מכך שמע"ש נקרא "קודש". וכאמור דבריהם קשים מגמרתנו.

בספר המפתח (פרנקל) למאכ"א ציינו לעיין בשאלה זו באחרונים שאינם ת"י כרגע וכן בדברי הערל"נ המצ"ב שהביא מדרש שנלמד ממנו שיש מיתה גם במעשר עני ושהתוס' הסתפקו בדבר אלא שכ' שתלמוד דידן פליג ע"ז... ולכאו' אדרבה מסוגייתנו מוכך כמדרש וכהכרעת התוס' שחייב מיתה?!?

ולאחר העיון נראה לי שסברו רבותינו הנ"ל שיש מחל' בין שתי הלישנות בגמ' שלל"ק אכן חייב מיתה אף בטבול למעשר עני בלבד אך לל"ב חייב רק בטבול למעשר ראשון מצד שיש בו תרומת מעשר רק שעדיין לא ברור לי במה נחלקו הלישנות בלימוד הדברים.","458","","3422","True","True","False","","714","95.86.102.114","0","0","יבמות|פו ע"א",""),new Message("38300","38299","מיתה על מעשר עני?!?","04/01/15 12:56","יג טבת","תשע"ה","12:56","אור חדש","עכ"פ לדעת הל"ק, המדרש, רב, רש"י והתוס' למסקנתם, יוצא שיש חיוב מיתה על אכילת דגן שלא הורם ממנו מעשר עני ואע"פ שלכו"ע אין במעשר זה שום שייכות לקודש ותרומה.

כיצד ניתן להבין דבר זה שעל עברה שעניינה ב"סה"כ" גזל של העניים הכללים ואפי' לא של עני מסוים יש עונש מיתה?!?

ונראה שאדרבה למדנו מכאן חומרת העבירה של גזל שאין בעלים שיכולים לתובעו, כלומר ממון שיש לו בעלים הרי שאם גזל יש עליו חיוב השבה וממילא ימחק עוונו ולא שייך להענישו במיתה. אך במקרה שגזל בלי בעלים הרי שלא יכול לקיים "והשיב" ואין מי שיתבע העוון אלא הקב"ה בלבד שהוא אביהם של עניים וחוזר זה להיות כמעילה בקדוש ושייך בזה עונש מיתה.
ייתכן אף שיסוד המיתה הקיים בתרומה נובע מאותה נקודה (גזל שבט הכהנים) והקודש שבתרומה מחייב רק את דיני המעילה- חומש וקורבן.","458","","3422","True","True","False","","135","95.86.102.114","0","38299","יבמות|פו ע"א",""),new Message("38301","38300","לפי דבריך,","04/01/15 13:19","יג טבת","תשע"ה","13:19","כדי","מדוע חיוב המיתה הוא דווקא באוכל, אפילו הזיק נמי (ועי' חולין קל:), ואפילו לאחר הפרשה.
וא"ל ע"פ הא דאיתא בחולין (פט.) קשה גזל הנאכל, דמידי הוא טעמא אלא משום שקשה להחזירו, וכאן לפי דבריך, אף בלא שייאכל אין הוא יכול להחזירו.","249","","3422","True","True","False","","369","109.65.50.232","0","38299","יבמות|פו ע"א",""),new Message("38302","38301","שאלות טובות יישר כח","04/01/15 13:37","יג טבת","תשע"ה","13:37","אור חדש","אשמח לקרוא תשובתך לשאלתי","458","","3422","True","True","False","","91","95.86.102.114","0","38299","יבמות|פו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);