var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37898;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","84"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37898","0","צרעת זו מחלה או עונש?","09/12/14 08:51","יז כסלו","תשע"ה","08:51","אליצפן","בתלמוד במסכת יבמות (דף סד עמוד ב) נאמר: "לא ישא אדם אשה לא ממשפחת נכפין ולא ממשפחת מצורעים".

לית מאן דפליג ש"נכפה" זו מחלה. אבל מה לגבי צרעת? האם זו מחלה או עונש.

הסוגיא כאן ביבמות רואה בצרעת מחלה, ומתייחסת אליה בדיוק כמו ל"נכפין", ואז ההתייחסות היא כמו לכל מחלה תורשתית, יש חזקה אין חזקה וכו'.

ואילו במקורות חז"ל ולפי התורה שבכתב, צרעת באה כעונש על עבירות, והטיפול בה הוא ע"י כהן והסגר, חלים עליה הלכות טומאה וטהרה היא מסתיימת בהבאת קרבנות. זה לא חל על "נכפה".

אם צרעת זו מחלה תורשתית, מה יעזור כהן? מה תעזור החזרה בתשובה של המצורע,

אם היא עונש איך יש משפחה של מצורעים?

אז מה זו הצרעת? מחלה או עונש?","502","","3445","True","True","False","","1416","85.64.138.34","0","0","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37899","37898","גם וגם","09/12/14 09:54","יז כסלו","תשע"ה","09:54","דוד כוכב","במספר מקומות בש"ס מצוי הביטוי "הא והא גרמא ליה", ומשמעותו שקיימת גם סיבה פיזית וגם סיבה רוחנית.
מחלה תורשתית אינה בהכרח בלתי ניתנת למניעה ולרפואה. תשובה ותפילה ומעשים טובים אינם סותרים ריפוי ומניעה טבעיים, אלא דוקא מסייעים ותומכים בהם.","125","","3445","True","True","False","","128","212.76.100.87","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37901","37898","זו משפחה של הולכי רכיל ומדברי לה"ר","09/12/14 10:08","יז כסלו","תשע"ה","10:08","Almuaddib","","107","","3445","False","True","False","","103","195.200.205.133","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37906","37898","סדר בדברים","09/12/14 11:39","יז כסלו","תשע"ה","11:39","אור חדש","ידוע שהמחלה המדבקת המוכרת בימנו בכינוי "צרעת", שכמעט ועברה מן העולם, נגרמת כתוצאה מהדבקות בחיידק ומצריכה בידוד וטיפול רפואי מיוחדים.
בפשט התורה כך העניין גם בצרעת המתוארת בפסוקים, שאומנם יש להם גם השלכה לדיני טומאה וטהרה אך לא מוזכר שם שום עניין שבגללו באה הצרעת ובפשט התורה אין רמז לכך שמדובר בעונש.
ממילא ברור שאין סתירה גם לגמרתנו מהכתוב בתורה.

חז"ל במדרשים חיפשו את הסיבות שבגללן באה צרעת לאדם, הם גם חיפשו סיבה לבוא הדבר הרעב העוני והגלות ותלו אותם בעברות שונות.

האם כוונת חז"ל שלעולם עוני הינו תוצאה של עבירה ספציפית ולא מטבע העולם? ברור שלא, אלא שהמציאות (הפגומה) שיש בעולם עבירה זו, היא שמחייבת שיהיה בעולם גם חסרון של עוני וכן של מחלות שונות בהתאם לפגם העבירות השונות.
כלומר יש עוני בעולם בגלל שיש עברות בעולם אבל האם עבריין מסויים יהיה בהכרח עני ואילו צדיק מסויים בהכרח עשיר, זה וודאי שלא (לא חסרים מקרים הפוכים).

אומנם חלק מהמדרשים מסתמכים על מקרים נסיים שגרמו להווצרות הצרעת ללא שום מגע בחיידק כגון משה ומרים ומזה ניתן להבין בטעות שלפי חז"ל הדברים לעולם מתרחשים כך שאדם אומר לשה"ר ומיד ה' מעניש אותו בצרעת.
אומנם תפיסה זו כנראה לא נכונה וכל שניתן ללמוד ממעשה משה ומרים זה את הקשר הכללי בין חסרון ופגם לשה"ר לבין מציאות המחלה בכללות בעוה"ז.
ניתן לקבל גם שבהשגחה ניסית מיוחדת יגלגל הקב"ה לחוטא צרעת שתלמדו להנצל ממידותיו המגונות אך כמפורסם, השגחה פרטית מצריכה שהאדם יהיה במעלה גבוהה מאד ולא כ"א יכול לצפות לכך.","458","","3445","True","True","False","","167","212.76.123.2","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37903","37899","צרעת זה הרבה יותר מזה.","09/12/14 10:17","יז כסלו","תשע"ה","10:17","אליצפן","כל דיני התורה הקשורים לצרעת שוללים ממנה היותה מחלה. רק המשפט: ,כולו הפך לבן טהור" שולל את היותה מחלה.

הכנסתה לגדרי טומאה וטהרה, קרבנות וכו', שונים בתכלית מהיותה מחלה פיזית.

יתר על כן, אם ניתן לראות בצרעה מחלה תורשתית, איפה חופש הבחירה של האדם? הוא תמיד יוכל לתלות זאת בגנים של אבותיו במקום במעשיו הוא.","502","","3445","True","True","False","","195","85.64.138.34","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37928","37899","דיון זה מזכיר לי סיפור עם נהג מונית","10/12/14 06:27","יח כסלו","תשע"ה","06:27","אלף בית רשי","לפני 20 שנה בערך נסעתי עם נהג מונית בתל אביב, וכדרך הנהוג בנהגי המוניות בארה"ק להבדיל מהנהגים הגוים דכאן, שלא פסיק פומייהו מלדבר, ואותו חברמן התחיל להסביר לי שכל דיני התורה הם הגיונייםולדוגמא טען לי שמצאו הטבעוניים שיש טעם בהבדלת שש שעות בין בשל לחלב וכדומה שהחומציות בקיבה מתקשה לאיכול שני הדברים יחד,
ניסיתי להתקיל אותו ואמרתי (בגלל שיום קודם עסקתי בכך) כשיש לאדם דימום ורצה לקנחו בשבת איזה מיטפחת מותרת בשימוש האדומה או הלבנה? והתשובה היא הלבנה כי בכך הוא מקלקל והאדומה אסורה כי הוא צובע שמשפר את צבע המטפחת, והנהג עונה לי נכון זה הגיוני שיקנח בלבן כי כך ידעו לא להשתמש במטפחת זו מבחינה הגיינית אבל מהאדומה לא ישימו לב שהתמש בה,
צחקתי במלוא פי והוא לתומו שואל מדוע אני צוחק וכי הוא לא אמר דבר נכון, עניתי לו כן זה נכון מאוד אבל דין זה הוא רק ב"שבת" ומה עם יום חול? והוספתי שאף אם מוצא הגיון פה ושם כגון באיסור בעילת נידה וכדומה אבל ההרחקות ושאר הדברים הטבילה וכו' לא נכללים ממש בהגיון אלא הם חוקי התורה ועל כן אנחנו מקיימים, והסברתי לו שזה אף מסוכן למצוא הגיון כי ההגיון משתנה בהתאם לתקופות ולא תמיד זה תואם","278","","3444","True","True","False","","230","76.68.227.16","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37904","37901","קצת מוגזם","09/12/14 10:42","יז כסלו","תשע"ה","10:42","אליצפן","כי אם זה כך, הרי שיש עוד הרבה סיבות למה לא להתחתן עם משפחה של עוברי עבירות, ולא היו כורכים זאת עם פגם גנטי (נכפה).

מעולם לא מצאנו בחז"ל, שיש פגם מולד (גנטי) המביא לידי כך שאדם עובר עבירות. (זה מתאים לתפיסה האלילית היוונית - כל הטרגדיות בנויות על כך), אבל מעולם לא ביהדות.","502","","3445","True","True","False","","185","85.64.138.34","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37905","37904","אתה הוא מתעקש לטעון שמדובר בפגמים גנטיים","09/12/14 11:36","יז כסלו","תשע"ה","11:36","Almuaddib","בגמרא, מדובר בחזקה, לגבי בני דודים, ולא נכתב מה הסיבה לחזקה זו.

אמר רבא השתא דאמרת אחיות מחזקות לא ישא אדם אשה לא ממשפחת נכפין ולא ממשפחת מצורעים והוא דאתחזק תלתא זימני


רבא מעיר כאן כי אם אנו מתייחסים לשלושה מאורעות, להיקרות של שלוש פעמים אצל צאצאי אחיות כאל חזקה, צריך להתייחס כך גם למקרים של מחלת הנפילה ושל צרעת.

רבא לא טען שמחלת הנפילה גנטית, הוא רק אמר שאם היו שלושה מקרים כאן - זו כבר חזקה.

אתה בא ומוסיף את הטענה - טענתך שלך - כי מדובר בתורשה.

ואולי לא כך הוא?

אולי המקרים של מחלת הנפילה נובעים מכך שבמשפחה זו כולם נוהגים לשחק כדורגל ולנגוח בכדורים שנבעטו בעוצמה - ולכן שכיחות מחלת הנפילה שם גבוהה? אולי הם עובדים כולם כפועלי בניין אך לא נוהגים לחבוש קסדות, והנכפים הללו, הם בשל תוצאה של טראומה בגולגולת, תא תורשה אלא סביבה?


מאחר ולגבי הצרעת, קימא לן שמדובר במשהו רוחני, שהרי בטומאה וטהרה מיירי, דומני כי על כורחנו נידחק לומר שהסיבה במשפחה זו למקרים של צרעת, היא סיבה רוחנית ולא תורשתית.","107","","3445","True","True","False","","182","195.200.205.133","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37909","37905","האם היה משהו חריג בהתנהגות של המשפחה?","09/12/14 12:04","יז כסלו","תשע"ה","12:04","אליצפן","הרי מדברים על משפחה נורמטיבית מבחינת קיום מצוות, רק שיש בה פגם מולד העובר וחורז אצל בני משפחה שונים ויש לו אף חזקה.

האם יש חזקה על אי קיום מצוות על לשון הרע? אם כן הרי זה סותר את אחד מכללי התורה שיש בחירה חופשית לאדם.

לכן כאשר רבא מדבר הוא מדבר על מחלה ולא על התנהגות. הוא שם על מישור אחד את מחלת הנפילה ואת מחלת הצרעת.","502","","3445","True","True","False","","149","85.64.138.34","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37910","37905","שאלה","09/12/14 12:20","יז כסלו","תשע"ה","12:20","אור חדש","כתבת "מאחר ולגבי הצרעת, קימא לן שמדובר במשהו רוחני, שהרי בטומאה וטהרה מיירי"
אומנם אם תעיין שוב בספר ויקרא תראה שדיני טומאה וטהרה נאמרו ביחס לחיות שונות, ביחס ליציאת ש"ז וזיבתו (וחז"ל לא טרחו לברר מהו הפגם המוסרי- רוחני שגרם לכך), ביחס לדימום המחזורי הטבעי של הנשים ועוד עניינים רבים שלא ברור כלל שיש עניין "רוחני" שגורם לטומאה בהם.

דווקא ברמב"ם, שאתה רגיל להביא ממנו, מבואר שענייני טומאה וטהרה יסודם בגזה"כ על מציאות מסויימת ולא בעניין התנהגותי או מעלה רוחנית התלוים בנו.","458","","3445","True","True","False","","116","212.76.123.2","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37907","37906",""כולו הפך לבן" סותרת את כל התזה שלך.","09/12/14 11:52","יז כסלו","תשע"ה","11:52","אליצפן","אין רואים נגעים במועד, חתן נותנים לו שבעת ימי משתה. רואים נגעים רק במקומות הגלויים שבגוף. כך היית נוהג עם מחלה ממארת ומדבקת?!","502","","3445","True","True","False","","143","85.64.138.34","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37908","37907","לא","09/12/14 11:58","יז כסלו","תשע"ה","11:58","אור חדש","לא טענתי כלל שדיני טומאה וטהרה באו להוות חלק מהריפוי של החולה. למרות שכפי שהבחנת נכון יש בהם גם תועלת זו, אלא דיני טומאה וטהרה ביסודם גזה"כ בלא טעם הם, ומוחלים על מציאות טבעית של מחלה מהרגע שניכרת לכהן עד שנרפאת מגופו של החולה (וגם זה בהכרעת הכהן ולא הרופא ושוב זו גזה"כ ולא עצה רפואית) וגם אח"כ ממשיך בטומאתו עד שמשלים סדר הטהרה המבואר בכתובים.","458","","3445","True","True","False","","120","212.76.123.2","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37911","37908","מי אומר","09/12/14 13:02","יז כסלו","תשע"ה","13:02","עלי","לא הספקתי לעיין בדברים שנכתבו באשכול אבל דבר אחד צריך להבהיר :
לא כל מחלה משפחתית היא מחלה תורשתית. יכולה בהחלט להיות גם מחלה זיהומית בה נדבקים בני משפחה זה מזה מסיבה כלשהי. בבחינת 'אוי לרשע ואוי לשכנו' ולכן די שאחד מהם לקה 'בזכות' מעשיו, אפשר שהאחרים פשוט יידבקו ממנו.
כמו כן לא ברור אם אכן הצרעת המכונה LEPROSY היא אכן הצרעת הנזכרת במקרא. אישית אני סבור שלא. מאידך מדובר בנגעים עוריים ( או על בגדים וקירות ), וממילא זו מחלה, אך טיבה אינו ברור לנו מהכתוב,ובהחלט ישנם מרכיבים בתיאור המקראי שאינם מתאימים למחלה גופנית מוכרת. אגב, גם לחלות במחלה זה בד"כ עונש...
אינני מבין מדוע הכותב 'מודאג' מהשאלות לגבי הצרעת המקראית היות ובמצב הדברים היום יש די מחלות בארסנל המחלות של הקב"ה גם בלי הצרעת, ואילו היא עצמה אינה מצויה כלל ובודאי לא בארץ...","209","","3445","True","True","False","","152","194.114.146.227","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37912","37910","וצרעת הבגד? וצרעת הבית?","09/12/14 13:33","יז כסלו","תשע"ה","13:33","Almuaddib","אם בחדר יש ארבע קירות - צרעת, ואם זה חדר עגול - זו אינה צרעת. זה נשמע לך כמו משהו טבעי?

וכאשר הדבר תלוי בהבל פי הכהן, שכן וציווה - ופינו את הבית. לפני הכרזת הכהן אין צרעת, ואמירתו הופכת לצרעת - זה מהטבע בעיניך?

וכתב הרמב"ם בלשונו הזהב:

"השינוי האמור בבגדים ובבתים שקראה אותו תורה צרעת בשותפות השם, אינו ממנהגו של עולם, אלא אות ופלא הוא בישראל, כדי להזהירן מלשון הרע; שהמספר בלשון הרע משתנות קירות ביתו, אם חזר בו, יטהר הבית, ואם עמד ברשעו עד שהותץ הבית - משתנין כלי העור שבביתו, שהוא יושב ושוכב עליהן. אם חזר בו, יטהרו; ואם עמד ברשעו עד שיישרפו, משתנין הבגדים שעליו. אם חזר בו, יטהרו; ואם עמד ברשעו עד שיישרפו - משתנה עורו ויצטרע, ויהיה מובדל ומפורסם לבדו, עד שלא יתעסק בשיחת רשעים, שהיא הליצות ולשון הרע. ועל עניין זה הוא מזהיר בתורה ואומר "הישמר בנגע הצרעת... זכור, את אשר עשה ה' אלוהיך למרים, בדרך" (דברים כד, ח-ט): הרי הוא אומר התבוננו מה אירע למרים הנביאה, שדיברה באחיה שהיא גדולה ממנו בשנים, וגידלה אותו על ברכיה, וסיכנה בעצמה להצילו מן הים; והיא לא דיברה בגנותו, אלא טעת שהשוות אותו לשאר נביאים, והוא לא היה מקפיד על כל אלו הדברים, שנאמר: "והאיש משה עניו מאוד..." (במדבר יב,ג), ואף על פי כן, מיד נענשה בצרעת. קל וחומר לבני אדם הרשעים הטיפשים, שמרבים לדבר גדולות ונפלאות; לפיכך ראוי למי שרצה לכוון אורחיו, להתרחק מישיבתן ומלדבר עימהן, כדי שלא ייתפס אדם, ברשת רשעים"
(הלכות טומאת צרעת טז,י ואילך)","107","","3445","True","True","False","","237","195.200.205.133","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37913","37911","מחלת הנסן היא בוודאי לא הצרעת של המקרא","09/12/14 13:40","יז כסלו","תשע"ה","13:40","Almuaddib","ב- Leprosy הנגעים בולטים מהעור - בדיוק ההיפך מהתיאור של ספר ויקרא, אודות נגעים שקועים.","107","","3445","True","True","False","","114","195.200.205.133","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37915","37912","נראה שלא הבנת כוונתי","09/12/14 14:25","יז כסלו","תשע"ה","14:25","אור חדש","הלכות טומאה וטהרה הנגזרים מהמציאות של הצרעת הינן גזה"כ בלא טעם טבעי כלל וע"כ לא שייך להקשות "למה במרובע כן ובעגול לא וכד' ". בכ"ז גזה"כ זו נגזרה לדעתי על מציאות טבעית הקיימת גם בלא השגחה מיוחדת על האדם שנתקף בה.

על דעתי זו נכון להקשות מדברי רבינו הרמב"ם שלמד מהמדרש בויקרא רבה בגמרא ערכין טו ובתוספתא דנגעים, שהצרעת לא באה באופן טבעי ולעולם באה רק בהשגחה כעונש על לשה"ר.

כך רגילים גם להבין המון העם וכל משתתפי האשכול דנן.

הקושי שבהבנת הרמב"ם בדברי חז"ל נעוץ בדבריו הבאים:
"הרי הוא אומר התבוננו מה אירע למרים הנביאה, שדיברה באחיה שהיא גדולה ממנו בשנים, וגידלה אותו על ברכיה, וסיכנה בעצמה להצילו מן הים; והיא לא דיברה בגנותו, אלא טעת שהשוות אותו לשאר נביאים, והוא לא היה מקפיד על כל אלו הדברים, שנאמר: "והאיש משה עניו מאוד..." (במדבר יב,ג), ואף על פי כן, מיד נענשה בצרעת. קל וחומר לבני אדם הרשעים הטיפשים"

כלומר לפי הרמב"ם ק"ו שחובה עלינו להזהר מהצרעת שהרי פשוט שברגע שתתחיל להגיד דבר לא ראוי מיד תפגע בך מידת הדין ולא יעזרו לך צדקותיך כמו שלא עזרו למרים.

תסכים איתי שמלבד מרים עצמה ומשה אחיה לא מוכר לנו בהסטוריה המקראית, החזלי"ת והמתועדת מדעית שום מקרה נוסף שמתאים לדברי הרמב"ם, והרי הוא טוען שיש כאן ק"ו כלפינו?!?

על כן תרצתי בשיטת הרמב"ם בנושא ההשגחה הפרטית שרק לגבי משה ומרים היה שייך שיצטרעו בגלל דיבורם הם בעוד שבשאר העולם הצרעת יכולה לבוא גם ללא השגחה פרטית. אומנם מציאות הצרעת בעולם אכן נעוצה במציאות חטא לשה"ר וכמובן שצודק הרמב"ם בהזהירו אותנו ממידה מגונה זו שהרי באופן ציבורי כללי אכן "על לשה"ר צרעת באה לעולם"","458","","3445","True","True","False","","131","212.76.123.2","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37917","37915","ההבדל בבתים, אינו בטומאה ובטהרה!","09/12/14 15:45","יז כסלו","תשע"ה","15:45","Almuaddib","בית מחוץ לארץ ישראל, הנגע בו אינו נגע צרעת, זה לא שהוא לא נטמא. חדר עגול, ה"כנגע נראה לי" אינו נגע צרעת, זה לא רק שהוא לא מטמא.

על כרחך, אינך יכול לטעון שמדובר במשהו מהטבע. וכי לפטריה אכפת אם הקיר נמצא מטר מזרחה מגבולות ההבטחה?","107","","3445","True","True","False","","152","195.200.205.133","0","37898","יבמות|סו ע"א",""),new Message("37918","37917","אחזור שוב","09/12/14 15:57","יז כסלו","תשע"ה","15:57","אור חדש","לפטריה לא אכפת, לקירות לא אכפת, לכהן לא אכפת.
לקב"ה אכפת מכל הנ"ל והוא החליט לגזור עלינו לנהוג דיני טומאה דווקא כשה"פטריה" צצה בבית בא"י שיש לו קירות ורק לאחר שהכהן ראה והכריז "נגע".
למה?
כי כך גזרה חכמתו יתעלה.
וכסיכום הרמב"ם לספר טהרה:
"דָּבָר בָּרוּר וְגָלוּי שֶׁהַטֻּמְאוֹת וְהַטָּהֳרוֹת גְּזֵרוֹת הַכָּתוּב הֵן. וְאֵינָן מִדְּבָרִים שֶׁדַּעְתּוֹ שֶׁל אָדָם מַכְרָעָתוֹ. וַהֲרֵי הֵן מִכְּלַל הַחֻקִּים. וְכֵן הַטְּבִילָה מִן הַטֻּמְאוֹת מִכְּלַל הַחֻקִּים הוּא שֶׁאֵין הַטֻּמְאָה טִיט אוֹ צוֹאָה שֶׁתַּעֲבֹר בְּמַיִם אֶלָּא גְּזֵרַת הַכָּתוּב הִיא וְהַדָּבָר תָּלוּי בְּכַוָּנַת הַלֵּב. וּלְפִיכָךְ אָמְרוּ חֲכָמִים טָבַל וְלֹא הֻחְזַק כְּאִלּוּ לֹא טָבַל. וְאַף עַל פִּי כֵן רֶמֶז יֵשׁ בַּדָּבָר כְּשֵׁם שֶׁהַמְכַוֵּן לִבּוֹ לְטַהֵר כֵּיוָן שֶׁטָּבַל טָהוֹר וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִתְחַדֵּשׁ בְּגוּפוֹ דָּבָר כָּךְ הַמְכַוֵּן לִבּוֹ לְטַהֵר נַפְשׁוֹ מִטֻּמְאוֹת הַנְּפָשׁוֹת שֶׁהֵן מַחְשְׁבוֹת הָאָוֶן וְדֵעוֹת הָרָעוֹת. כֵּיוָן שֶׁהִסְכִּים בְּלִבּוֹ לִפְרשׁ מֵאוֹתָן הָעֵצוֹת וְהֵבִיא נַפְשׁוֹ בְּמֵי הַדַּעַת טָהוֹר. הֲרֵי הוּא אוֹמֵר (יחזקאל לו-כה) 'וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם'. הַשֵּׁם בְּרַחֲמָיו הָרַבִּים מִכָּל חֵטְא עָוֹן וְאַשְׁמָה יְטַהֲרֵנוּ אָמֵן:","458","","3445","True","True","False","","161","212.76.123.2","0","37898","יבמות|סו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);