var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3777;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","36"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","18")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3777","0","למיכחל עינא בשבת","12/09/10 12:02","ד תשרי","תשע"א","12:02","מתפעל",""רב יהודה שרא למיכחל עינא בשבת. אמר להו רב שמואל בר יהודה: מאן ציית ליהודה מחיל שבי! לסוף חש בעיניה, שלח ליה שרי או אסיר? שלח ליה: לכ"ע שרי לדידך אסיר, וכי מדידי הוא דמר שמואל היא, ההיא אמתא דהואי בי מר שמואל דקדחא לה עינא בשבתא צווחא וליכא דאשגח בה פקעא עינא. למחר נפק מר שמואל ודרש עין שמרדה מותר לכוחלה בשבת. מאי טעמא? דשורייני דעינא באובנתא דליבא תלו".

הערות:

א: כיצד באמת קורא רב שמואל בר יהודה לרב יהודה בשם כל כך בוטה: "מחלל שבת", כך קורא ת"ח אחד לשני?
ב: איזה חילול שבת יש בהכחלת העין? הכוונה לאיסור דרבנן? או שההבנה היא כפי שאמרה הגמרא לעיל שלא רק התירו לכחול אלא אפילו לשחוק סימנים שזה כבר מדאורייתא.
ג: מה הסיבה שרב שמואל בר יהודה שסבר שזה חילול שבת, פנה אל רב יהודה שמתיר? כיצד צריכים להבין את זה? וכי ברגע שזה נוגע אליו הוא משנה דעתו? לא ממש מתאים לאמורא.
ד: והערה מעניינת לגבי שמואל שהיה רופא, כיצד באמת לא ידע את חשיבות העין עד שקרה לו מקרה מצער ששפחה איבדה את העין.
ה: בגמרא לעיל שהבינה שרק לכחול ולא לשחוק סממנים, כותב רש"י: "דרך רשות הרבים לא - דלאו סכנת נפשות אלא סכנת עיוורון".
האם בסכנת אבר אין דין שמחללים את השבת?","148","","4977","True","True","False","","1026","80.74.119.82","0","0","עבודה זרה|כח ע"ב",""),new Message("3783","3777","סכנת אבר","12/09/10 15:04","ד תשרי","תשע"א","15:04","משיב מאורות דף היומי","אסור לחלל שבת עבור סכנת אבר אם אין חשש לסכנת חיים:

שולחן ערוך אורח חיים סימן שכח

סעיף יז
אבל אין מחללין עליו את השבת באיסור דאורייתא, (מח) אפילו יש בו סכנת (מט) אבר;

משנה ברורה סימן שכח ס"ק מח-מט

(מח) אפילו וכו' - דלא הותר לישראל לעבור על איסור דאורייתא כ"ז שאין נוגע לפ"נ ממש:

(מט) אבר - עיין לעיל בס"ו וס"ט דיש אברים שנוגע לפ"נ [כו] וה"ה כיוצא בזה בשאר האברים אם הרופא אומר שאם לא ירפאו האבר יוכל לבוא לפק"נ הרי הוא כשאר חולי שיש בו סכנה:","142","","4977","True","True","False","","244","82.166.18.134","0","3777","עבודה זרה|כח ע"ב",""),new Message("3791","3777","[ללא נושא]","12/09/10 20:30","ד תשרי","תשע"א","20:30","דוד כוכב","א. במסכת תענית דף ד ע"א:
"אמר רבא: האי צורבא מרבנן דרתח - אורייתא הוא דקא מרתחא ליה, שנאמר (ירמיהו כ"ג) הלוא כה דברי כאש נאם ה'".

ב. דרבנן. לא מדובר בשחיקת סמנים.
ג. הוא סבר שאולי בשעת הדחק הוא יוכל לסמוך על דעת המיקל. אבל נאמר לו כמו גם במסכת שבת דף קכד ע"ב: "לכולי עלמא - שרי, לדידך - אסיר" - כי אסור לאדם לנהוג נגד דעתו.
ד. אולי הוא היה עדיין מתלמד אז, הרי מצאנו שעוד ענינים ביולוגיים למד שמואל דרך שפחותיו, במסכת נדה דף מז ע"א.","125","","4977","True","True","False","","113","212.76.114.94","0","3777","עבודה זרה|כח ע"ב",""),new Message("3805","3783","יישר כח, באמת פלא גדול","13/09/10 10:00","ה תשרי","תשע"א","10:00","מתפעל","שאדם יאבד חס ושלום אבר מגופו ואין את הדין של וחי בהם?
הייתי חושב מסברא להרחיב את הוחי בהם גם לאיכות חיים. אלו חיים הם לחיות בלי רגל ועם הרגל? זה הרי עולם אחר. זה לא נקרא וחי בהם שיהיו לו 2 רגליים בריאות?
ועוד, הרי תמיד אמרינן את הסברא חלל עליו שבת אחת בכדי שישמור שבתות הרבה.
לכאורה גם למשל בסכנת אבר ניתן לומר סברא זו.
נגיד שיד שמאל שלו בסכנה. חלל עליו שבת אחת בכדי שיקיים תפילין.
אוזן בסכנה, יהיה לו קשה לקיים שמיעת שופר וכו'

האם שייך לומר סברא כזו?


שמעתי שכיום הלכה למעשה, באמת אומרים שבכל סכנת אבר זה גם סכנת חיים אוטומטית ומחללים את השבת. כך שמעתי. לא יודע אם זה מוסמך.
שלא נדע.","148","","4976","True","True","False","","175","95.86.94.196","0","3777","עבודה זרה|כח ע"ב",""),new Message("3798","3791","חשבתי שרב יהודה לא רציני","13/09/10 00:07","ה תשרי","תשע"א","00:07","אתר סיני","חשבתי שרב יהודי לא היה רציני כשאמר לרב שמואל בר יהודה (לצורך הקיצור - רשב"י) שרק לו אסור, אלא אמר זאת כביקורת על הזלזול של רשב"י בפסק בו רב יהודה התיר (לכן רב יהודה לא מסתפק בלומר לרשב"י שרק לו אסור, אלא גם מחזק את ההיתר שלו מדברי שמואל).

כתובות אינטרנט נלוות:
סיכום הדף היומי","82","","4976","True","True","False","","206","87.70.157.205","0","3777","עבודה זרה|כח ע"ב",""),new Message("3802","3798","במסכת שבת ברור יותר ומוכח","13/09/10 01:11","ה תשרי","תשע"א","01:11","דוד כוכב","מסכת שבת דף קכד ע"ב:
"אמר ליה: גלית אדעתך דכרבה סבירא לך, לכולי עלמא - שרי, לדידך - אסיר".
- גילית דעתך שאתה סבור כדעת רבה, לכן אסור לך.

וכן כתב בחידושי הריטב"א שם:
"לדידך אסור, ולאו משום קנסא אלא משום דסבירא ליה כאביי (כך גירסתו) דאסיר".","125","","4976","True","True","False","","125","212.76.114.94","0","3777","עבודה זרה|כח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);