var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37709;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37709","0","מה עם כהן גדול","02/12/14 12:44","י כסלו","תשע"ה","12:44","עלי","האם כה"ג יכול 'להתפטר' מתפקידו ? הרי כשהוא טמא ואינו יכול לעבוד, ממנים כה"ג אחר תחתיו, וממילא אינו מתפקד ככה"ג גם אם לא ירד ממעמדו.
למשל אם רצונו לשאת אלמנה, או מפותת או אנוסת חברו, או מי שאינה נערה בתולה.
אם כן, האם לאחר שישאנה יוכל להתמנות שנית לתפקידו ( והרי רואים שבדיעבד אם נשא בוגרת בתולה או מפותתו או אנוסתו אין מוציאים אותה מתחתיו בכפיה ?
אני סבור שכבר דנו באשכולות קודמים ( במסכת יומא ) על המוזרות של חיוב הנשיאה של נערה בתולה לכה"ג ( שלא ברור מה סיבתה, מה לא מספיק טוב לכה"ג בבתולה בוגרת אם אפילו עם אלמנה שנשאה קודם הוא יכול להתמנות לכה"ג ), כי בד"כ מינו לכהונה גדולה אדם נשוי, ואפילו נשוי לאלמנה ( שנשאה לפני שנתמנה, כמו יהושע בן גמלא ), וממילא מדובר בד"כ בכה"ג מבוגר או אף קשיש שמתאלמן וכדי להמשיך לעבוד ככה"ג עליוצ לשאת אשה חדשה, ואם מדובר בנערה בתולה בת כי"ב שנים, פער הגילים עצום ומטעם של דרך ארץ היו בד"כ מונעים זאת מכל אדם אחר, לשאת נערה לקשיש, אפילו חשוב מאד ( וגם מטעמי פדופיליה...). אבל בימי קדם כשמעמד האשה היה ירוד, אולי לא הקפידו ולא שאלו כ"כ לרצונה.
וע"ע דוד ובת שבע, רבי אליעזר הגדול ואמא שלום אשתו, ואכמ"ל.
אשמח לקרא תגובותיכם.","209","","3442","True","True","False","","1284","194.114.146.227","0","0","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37710","37709","ממילא: אין בין כהן {גדול} משמש לכהן שעבר","02/12/14 14:55","י כסלו","תשע"ה","14:55","דוד כוכב","אמרו במשניות במסכתות מגילה דף ט ע"ב; והוריות דף יא ע"ב: "אין בין כהן משמש לכהן שעבר - אלא פר יום הכפורים ועשירית האיפה".

יכול הוא להתפטר ולהפסיק לעבוד, כגון כשהוא חלוש, ויחליפוהו. אבל איסוריו נותרים על כנם.


בענין "איסור הפדופיליה", ההיפך ממה שכתבת הוא הנכון. לא שנהגו כך בגלל "מעמד האשה הירוד", אלא אדרבה, הדבר ראוי רק כאשר הבת חפיצה בכך. כך נהג רבי אליעזר הגדול שהזכרת, שניסה להניא את אחייניתו מלרצות להנשא לו משום המלצת אימה. אך כשהפצירה בו נאות. וכך נהג רב חסדא שהשיא את בתו למי שחפצה בו. ולשון רב יהודה אמר רב, ואיתימא רבי אלעזר: "אסור לאדם שיקדש את בתו כשהיא קטנה, עד שתגדל ותאמר בפלוני אני רוצה" (מסכתות קידושין דף מא ע"א; ודף פא ע"ב). ובסתמא אין ממליצים על נישואין בהפרש גילים רב כדלקמן בפרק מצוות חליצה.","125","","3442","True","True","False","","132","212.76.106.234","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37713","37709","בחירה אלוקית","02/12/14 18:04","י כסלו","תשע"ה","18:04","אור חדש","לכאורה היה אפשר לשאול שאלתך גם לגבי כהן הדיוט אם יכול "לוותר" על קדושתו ולהנשא לגרושה וכ"ש האם יוכל לפטור כך בעיית אשתו שנאנסה שכמובן מהווה בעיה קשה ביותר לתפיסה האנושית הרגילה.
ובאמת מצאנו התנהגות כזאת בבני מלוכה של העמים שוויתרו על כתרם לשם ה"אהבה" וכד'.
אולם נראה שהבחירה בכהנים הינה בלתי ניתנת לוויתור ומצווים אנו לקדש הכהנים ההדיוטות וכ"ש הכה"ג אע"פ שרוצים לרדת מקדושתם ואין דרך לרדת ממדרגה זו, למעשה כל יהודי יודע בליבו שאינו יכול לוותר על דרגתו הנישאה של "יהודי" עם כל הקושי והדרישות הקשות שיש לייעוד זה, כולנו מבינים ששום "אהבה" אסורה או סתם "חוסר מוטיווציה" אינם מצדיקים ירידה מהיותנו יהודים וגם יהודי שטועה וחוטא נשאר ביהדותו ומצופה ממנו לשוב לדרגתו שזכה לה בזכות אבותיו הקדושים.
לסיכום: לאחר שעולים בדרגה אין דרך חזרה באמת אלא רק יכול לפגום במעלתו בהתנהגות לא נאותה אך מצווה הוא ומצווים חבריו להחזירו לדרגתו הנעלה.","458","","3442","True","True","False","","158","95.86.111.210","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37711","37710","הרב צודק אבל","02/12/14 17:46","י כסלו","תשע"ה","17:46","עלי","עקרונית אני מסכים עם כל מילה שהרב כוכב כתב, אבל המשמעות המעשית לכך שהדבר צריך להיעשות בהסכמת הנערה היא...( ובכל זאת ) פדופיליה, כי בתפישה העכשוית גם הסכמה אינה מועילה כאשר גבר מבקש לשאת נערה הצעירה ממנו מאד ובגיל מאד צעיר. למעשה מסיבות של בגרות נפשית ( לא פיזית מינית ) אין המדינה (! על פי חוק ) מאפשרת כיום נישואין בגיל הנערות, וזאת בהתאם לניסיון השלילי שהצטבר לגבי זוגות בהם בני זוג צעירים מאד.
כתוצאה, קשה להאמין שכהן גדול המתאלמן בגיל מבוגר, היה יכול אשה =נערה בתולה לשאת, בימינו.
בדברי, שאלתי גם מה ההיגיון בחיוב הנשיאה דווקא של נערה בתולה ולא בוגרת, ולךא נעניתי.
( אגב, אם איני טועה, הנצי"ב בפירושו מתיחס לכך וכתב שנערה כזו צריכה להיות בעלת שכל להבין בכדאיות של נישואין עם אדם מורם מעם כמו הכהן הגדול כדי שתרצה בו למרות פער הגילים )
חבל שאין לנו עדויות ברורות כיצד הדברים התרחשו בתקופה שבית המקדש היה קיים.
עוד אוסיף שבספריה הוירטואלית באתר, יש קובצי מאמרים ב'אסיף', כולל מאמרים על ספר שמואל ושם על פרשת דוד ובת שבע, ואחרי קריאתם וקריאת כמעט כל מאמר בנושא יצאתי מאד לא מרוצה כי פרטי מידע רבים ופרשנויות שונות מחז"ל חסרים, ובין השאר התיחסות לשיטה שלפיה בת שבע היתה מאד צעירה כשנשאה דהע"ה שהיה בן נז שנה, אשר על כן הזכרתי עניין זה כאן ( לרמוז שלפי שיטה זו הוא ניסה לחקות את הכה"ג ואכמ"ל ).","209","","3442","True","True","False","","203","194.114.146.227","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37714","37711","בת שבע לא הייתה בתולה","02/12/14 18:11","י כסלו","תשע"ה","18:11","אור חדש","אין שום שייכות לנד"ד ושום דמיון לכה"ג ע"כ.

למה נשאה- כיוון שיצא ממנה שלמה שכידוע לנו היה "ידידיה" ובנה המקדש וממנו יצאה שושלת בית דוד וממנו יבוא המשיח, כיוון שידע זאת דוד מראש ברוה"ק לא הצליח להתאפק מלשמש עימה וע"ז אמרו חז"ל ש"ראויה היתה לו מששת ימי בראשית אלא שאכלה פגה (לא בשלה)"","458","","3442","True","True","False","","223","95.86.111.210","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37717","37711","גברא אגברא קא רמית","03/12/14 00:09","יא כסלו","תשע"ה","00:09","דוד כוכב","גם לו יצוייר שהצטבר ניסיון שלילי אודות פדופיליה אין להשוות בין השפעה של מנטליות של תקופה אחת לבין אחרת. רק בדורות האחרונים נתקנו תקנות שלא לשאת צעירות מדאי, בידי רבי עבדאללה סומך רבו של הבן איש חי, וברבנות הראשית.
בכל אופן אין להתרגש יותר מדאי מ"איסורים מוסריים" המתחדשים חדשות לבקרים בתפישה העכשוית, ופעמים שהם אף הפוכים וסותרים זה את זה, כגון הדרה והטרדה שנתחדשו לאחרונה. על אף שחסידיהם מתייחסים אליהם כאל הלכה למשה מסיני.

אודות טעם מצות כהן גדול לישא נערה בתולה ראה בספר החינוך מצוה רעב.","125","","3441","True","True","False","","151","212.76.106.234","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37726","37717","כבוד הרב, סליחה","03/12/14 10:57","יא כסלו","תשע"ה","10:57","עלי","אחר כל דבריו, אין הדברים נראים לענ"ד
ראיתי את שכתב בעל ספר החינוך, וגם דבריו אינם מניחים את הדעת, שכן מטעם דרך ארץ בכל אופן אין ראוי לכהן גדול מבוגר לשאת נערה, וכה"ג צריך להקפיד יותר מכל אחד אחר גם בזה בודאי. למרות הטעם שכתב, שנערה עדיין לא חושבת על אף גבר אחר, אין הטעם מספיק כלל לענ"ד.
לו הייתי מתבקש לנסח את ההלכה בעניין, הייתי קובע שבני כהנים גדולים, שהם המיועדים להחליפו בבוא היום, בין אם כשיטמא או כשימות, ראוי להם לגדול בתנאי קדושה וטהרה מיוחדים, כל ימיהם, כאשר בכל פרטי חייהם יתקיימו הקפדות מיוחדות, ובין השאר, הם ישאו להם נשים כבר בהיותם בגיל צעיר מאד ( לפני שנת הי"ח הראויה לכל אדם מישראל, ואף לפני מינויים לכהנים גדולים ! ואני מודע לכך שאין זה פשט הכתוב וההלכה. אני כותב מה הייתי אני מחוקק לו הייתי מתבקש, בהיגיון האנושי הקטן שלי ) וגם נשותיהם צריכות להיות כמוהם וראויות להם מבחינת חינוכן, ואזי ישיאו להם נשים שהן נערות בתולות. כך גם לא ראוי למנות לכהן גדול אלא כהן נשוי מכבר. ואם ח"ו יתאלמן הכהן הגדול ( או יגרש את אשתו ), מה שעלול לקרות יותר לכה"ג דווקא בגיל מבוגר, ראוי היה שישא אשה בתולה, אך לא נערה אלא בגיל המתאים לגילו.
( אפשר שרצתה התורה שכהנים קשישים אלמנים פשוט לא יעבדו יותר ככהנים גדולים וישארו אלמנים ולא יוכלו לשאת נשים בשנית, מטעם של נאמנות לנשיהם שנפטרו...)
אם יש ( לך ) הסבר המתישב על הלב יותר - כתוב נא, אך להיצמד לכתוב כמין גזירה שלא רק שאינה הגיונית אלא גם בלתי סבירה בדרך ארץ, עדיף להימנע... ( ראה בפירוש הרש"ר הירש אשר בד"כ מסביר את המצוות בהרחבה וכאן מצמצם מאד, ולענ"ד חשב כמו שאני חושב ולכן נמנע מלהרחיב )","209","","3441","True","True","False","","198","194.114.146.227","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37732","37726","עוד בענין","03/12/14 21:00","יא כסלו","תשע"ה","21:00","דוד כוכב","מה שכתבת שכהן גדול מבוגר שנתאלמן ישא בתולה בגילו, זה אפשרי לדעת רבי שמעון ורבי אלעזר, אך לרבי מאיר אסור.

זכור לי שלפני מספר שנים נתאלמן בגיל שמונים אחד מגדולי הרבנים שבבד"ץ, וכיון שטרם היו לו ילדים הוא נשא רווקה בת שלשים. אותה כלה דיברה בשבח חלקה שזכתה לינשא לצדיק כזה.
אין סיבה להתעקש על כך שקיים כביכול "איסור" בנישואין בפער גילים גדול. אין בכך שום פגם אם שני הצדדים באמת חפצים בכך וגם לא צפויים בעיות של שלום בית מטעמי מנטליות שונה.
על דברי השו"ע (אה"ע ב, ט) "לא ישא בחור - זקנה, ולא זקן - ילדה, שדבר זה גורם לזנות", כתב החלקת מחוקק: "עיין בספר חסידים סי' (שעט) שאין אסור בדבר אם היא מתרצה לכך (ומביא שם מעשה שבתולה אחת נשאת לזקן אשר היא היתה חפיצה בו ויצאו מהם בנים תלמידי חכמים)".


ניסיון מה בהבנת איסור בוגרת אליבא דרבי מאיר.
יש ירידת ערך גדולה בחפץ הנמכר יד שניה. ויש גם ירידת ערך מסויימת בחפץ שהיה זמן מה בתצוגה. כמובן שהדימוי לגמרי אינו מוחלט.","125","","3441","True","True","False","","132","212.76.100.87","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37734","37732","יש גם","03/12/14 21:49","יא כסלו","תשע"ה","21:49","עלי","מסופר הדבר ומובא ב'שרי המאה' לרב י"ל מימון ז"ל שהיה שר הדתות הראשון, בחלק ג פרק יא, שרב ליב שרה'ס נולד מנישואי אמו שרה כשהיתה כבת חמש עשרה לאביו מצאצאי ( נין ) המהר"ל מפראג כשהיה כבר קשיש, היות ורצה פריץ גוי לאלצה להמיר דתה ולהינשא לו וכדי להימנע מאסון זה הציעה שרה שתינשא ליוסף בעלה בזמן קצר וכך היה. אבל כמובן שאלו מקרים חריגים.
ו( נזכור שעמרם נשא את יוכבד דודתו ובת כמה היתה ומי נולד מזה...).
הקושי הוא כשצריך לחפש ולמצוא מישהי שתסכים לכתחילה להינשא לקשיש...","209","","3441","True","True","False","","205","95.86.116.191","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37739","37732","הסבר שונה מעט","04/12/14 10:19","יב כסלו","תשע"ה","10:19","אור חדש","אשה בתולה נחשבת כנקיה וטהורה מהשפעות זרות וכך זה אכן בגפה ונשמתה עד גיל הבגרות אלא שלאחר גיל זה מתחילות ההשפעות לשנותה גם בלא הצורך לנקבה בגופה אלא חודרות ההשפעות דרך שכלה וכבר איננה "זכה ונקיה" כמקודם וממילא איננה יכולה להוות מצע נוח ליצירת הכהונה העליונה אלא יהיה כאן תערובת זרה כלשהו במדרגת הילדים.
נראה שהסיבה שלא צריך לגרש אשתו אלמנה שנשא בהיותו הדיוט נובעת מיכולת העילוי שלו לעלות מדרגה שסוחפתומנקה באותו רגע גם את אשתו וכעין מה שאומרים ששלשה עוונותיהם נמחלים- חתן והעולה לגדולה.","458","","3440","True","True","False","","128","95.86.89.93","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37735","37734","פיתרון לקושי, יש תקדים בתחילת ספר מלכים","03/12/14 22:48","יא כסלו","תשע"ה","22:48","דוד כוכב","","125","","3441","False","True","False","","102","212.76.100.87","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37736","37735","כלך אצל שכמותך ואל תשים קטטה בביתך","04/12/14 06:49","יב כסלו","תשע"ה","06:49","Almuaddib","","107","","3440","False","True","False","","154","77.126.90.95","0","37709","יבמות|נט ע"א",""),new Message("37737","37736","כך אכן הכלל, ויש יוצאים מהכלל, כדלעיל","04/12/14 08:54","יב כסלו","תשע"ה","08:54","דוד כוכב","","125","","3440","False","True","False","","96","212.76.100.87","0","37709","יבמות|נט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);